| Päätös Lautakunta teki lausuntoehdotukseen alla esitellyt 12 vastaehdotusta, joista hyväksyttiin kaikki muut paitsi vastaehdotukset 9 ja 11.
Käsittely
Vastaehdotus 1 Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Jouko Malisen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausuntoehdotuksen tulostusversion sivun 6 ensimmäiseen kappaleeseen tulee kirjata, että "Helsingin kaupungin tulee saada palvelujen tuottajan rooli terveyskeskus- ja sosiaalipalveluissa lukuunottamatta vaativimpia palveluja."
Puheenjohtaja Anttilan vastaehdotus hyväksyttiin äänin 6 - 6. Puheejohtajan ääni ratkaisi.
Vastaehdotus 2 Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Jouko Malisen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausuntoehdotuksen sivun 6 (tulostusversio) toiseen kappaleeseen tulee kirjata, että "Husin tulee saada kuntayhtymän tuottajan rooli erityispalvelujen (nykyiset Husin palvelut) ja vaativimpien kehitysvamma- ja muiden vaativimpien sosiaalipalvelujen tuottajana".
Puheenjohtaja Anttilan vastaehdotus hyväksyttiin äänin 9 - 3.
Vastaehdotus 3 Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kysymykseen 20 "Onko tarkoituksenmukaista, että sote-alue voi säännöksen mukaisesti ottaa tukipalveluja koskevan tuottamisvastuun itselleen?" tulee vastata kyllä.
Puheenjohtaja Anttilan vastaehdotus hyväksyttiin äänin 10 - 1.
Vastaehdotus 4 Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Joonas Leppäsen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kysymyksen 34 "Muita huomioita luvusta 6" vastauksen loppuun tulee lisätä lause "Valtion korvausvastuun koulutuksesta ja tutkimuksesta tulee ottaa huomioon myös sosiaalihuollon tarpeet".
Puheenjohtaja Anttilan vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Vastaehdotus 5 Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Joonas Leppäsen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kysymyksen 46. "Voitte lopuksi tuoda esiin yleisiä näkökulmia hallituksen esitysluonnokseen liittyen" vastauksen loppuun lisätään seuraava uusi kappale: "Rahoitusperiaatteet korostavat ikääntymistä ja sairastavuutta. Uudessa järjestelmässä suuri paino pitäisi laittaa ennaltaehkäisyn ja sitä tukevien toimenpiteiden taloudellisten edellytysten turvaamiseen. Jatkossa tämä asia on selvitettävä ennenkuin lopullisista rahotiusperiaatteista päätetään".
Puheenjohtaja Anttilan vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Vastaehdotus 6 Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Markku Vuorisen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausuntoehdotuksen sivulta 10 (tulostusversio) poistetaan neljäs kappale, joka kuuluu seuraavasti: "Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä, että tuleva lainsäädäntö mahdollistaa paikallisesti tarkoituksenmukaiset tuottajavastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät. Yksittäisen potilaan ja asiakkaan palvelut ovat tuotettavissa siten, että palvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, vaikka samalle potilaalle palveluja tuottaisi useampi kuin yksi kunta tai kuntayhtymä. Tällöin integraatiosta vastaa lain edellyttämällä tavalla ja sen tavoitteiden mukaisesti järjestäjä, ei tuottaja."
Puheenjohtaja Anttilan vastaehdotus hyväksyttiin äänin 7 - 5.
Vastaehdotus 7 Jäsen Joonas Leppänen teki jäsen Anna Vuorjoen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kysymykseen 8 "7§:ssä säädetään palvelujen kielestä. Turvaako säännös asianmukaisesti palvelujen kielelliset oikeudet?" vastataan ei ja että lisätään perusteluna "Itse säännös ei turvaa kielellisiä oikeuksia käytännössä vaan jättää niiden toteutumisen täysin poliittisten päättäjien valtaan".
Jäsen Leppäsen vastaehdotus hyväksyttiin äänin 8 - 2.
Vastaehdotus 8 Jäsen Anna Vuorjoki teki jäsen Laura Nordströmin kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausuntoehdotuksen alun yleistekstin loppuun (ennen vastauksia sähköisen kyselylomakkeen kysymyksiin) lisätään seuraava kappale: "Lakiehdotuksen suurimpana ongelmana on se, että se heikentäisi edustuksellisen demokratian toimivuutta sosiaali- ja terveyspalveluista päätettäessä. Järjestämis- ja tuottamisvastuun jakaminen kahdelle eri kuntayhtymälle tuottaa päätöksentekojärjestelmän, joka on kuntalaisten kannalta etäinen ja vaikeasti hahmotettava. Kohdassa 19§ tulisikin panostaa enemmän demokratian toteutumisedellytyksiin.”
Jäsen Vuorjoen vastaehdotus hyväksyttiin äänin 9 - 3.
Vastaehdotus 9 Jäsen Anna Vuorjoki teki jäsen Joonas Leppäsen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausuntoehdotuksen tulostusversion sivulta 6 poistetaan kolmas kappale, joka kuuluu seuraavasti: ”Lakiehdotus ei kuitenkaan riittävän selvästi mahdollista erilaisia tuottamisrakenteita eikä esimerkiksi selkeästi tue tuottajien välistä kilpailua, vaikka siihen rahoituksen ohjauksella olisi mahdollisuus. Myös potilaiden ja asiakkaiden valinnanvapauden ohjausvaikutusta ei ole otettu huomioon lakiehdotuksessa. Lain 6 §:n viittaus ei määrittele riittävän selkeästi potilaiden ja asiakkaiden valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien valinnan suhteen.”
Jäsen Vuorjoen hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 6 - 4.
Vastaehdotus 10 Jäsen Anna Vuorjoki teki jäsen Gunvor Brettschneiderin kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kysymyksen 27 "Turvataako 30§ asianmukaisesti asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet palvelujen järjestämiseen liittyvään valmisteluun ja päätöksentekoon?" muutetaan muotoon ei. Toisesta momentista tulisi poistaa sanat ’"mahdollisuuksien mukaan".
Jäsen Vuorjoen vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti äänestämättä.
Vastaehdotus 11 Jäsen Anna Vuorjoki teki jäsen Joonas Leppäsen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kysymyksen 27 "Turvataako 30§ asianmukaisesti asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet palvelujen järjestämiseen liittyvään valmisteluun ja päätöksentekoon? vastauksen perustelukappale ”Laissa ei pidä olla 3. pykälän mukaista esimerkinomaista luetteloa asiakasosallistumisen keinoista. On riittävää, että osallistumissuunnitelman laadinta on velvoittava.” poistetaan.
Jäsen Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 6 - 6. Puheenjohtajan äänin ratkaisi.
Vastaehdotus 12 Jäsen Laura Nordström teki jäsen Joonas Leppäsen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan jonka mukaan lausuntoehdotuksen alun yleistekstin loppuun (ennen vastauksia sähköisen kyselylomakkeen kysymyksiin) lisätään seuraava kappale: "Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää hyvänä, että lain perusteluissa (s. 51) todetaan, ettei korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon järjestämiseen esitetä muutoksia. Tämä tulee toteuttaa säilyttämällä nykyisen terveydenhuoltolain 17 §:n sisältö järjestämislakiin sopivalla tavalla."
Jäsen Nordströmin vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman äänestystä.
Äänestys 1 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Anttila Maija JAA: 6, EI: 6, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 JAA: Asko-Seljavaara Sirpa, Muurinen Seija, Nordström Laura, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku EI: Anttila Maija, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 2 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Anttila Maija JAA: 3, EI: 9, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 JAA: Asko-Seljavaara Sirpa, Muurinen Seija, Tuominen Hannu EI: Anttila Maija, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Nordström Laura, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 3 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Anttila Maija JAA: 1, EI: 10, Tyhjiä: 1, Poissa: 1 JAA: Tuominen Hannu EI: Anttila Maija, Asko-Seljavaara Sirpa, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Nordström Laura, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku, Vuorjoki Anna Tyhjiä: Muurinen Seija Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 4 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Anttila Maija JAA: 0, EI: 12, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 EI: Anttila Maija, Asko-Seljavaara Sirpa, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Muurinen Seija, Nordström Laura, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 5 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Anttila Maija JAA: 0, EI: 12, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 EI: Anttila Maija, Asko-Seljavaara Sirpa, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Muurinen Seija, Nordström Laura, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 6 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Anttila Maija JAA: 5, EI: 7, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 JAA: Asko-Seljavaara Sirpa, Muurinen Seija, Nordström Laura, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas EI: Anttila Maija, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Vuorinen Markku, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 7 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Leppänen Joonas JAA: 2, EI: 8, Tyhjiä: 2, Poissa: 1 JAA: Muurinen Seija, Tuominen Hannu EI: Anttila Maija, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Nordström Laura, Tuure Tuomas, Vuorjoki Anna Tyhjiä: Asko-Seljavaara Sirpa, Vuorinen Markku Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 8 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Vuorjoki Anna JAA: 3, EI: 9, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 JAA: Asko-Seljavaara Sirpa, Muurinen Seija, Vuorinen Markku EI: Anttila Maija, Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Nordström Laura, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 9 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Vuorjoki Anna JAA: 6, EI: 4, Tyhjiä: 2, Poissa: 1 JAA: Anttila Maija, Brettschneider Gunvor, Muurinen Seija, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku EI: Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Vuorjoki Anna Tyhjiä: Asko-Seljavaara Sirpa, Nordström Laura Poissa: Nurmela Tuomas
Äänestys 10 JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Vastaehdotus / Vuorjoki Anna JAA: 6, EI: 6, Tyhjiä: 0, Poissa: 1 JAA: Anttila Maija, Asko-Seljavaara Sirpa, Muurinen Seija, Tuominen Hannu, Tuure Tuomas, Vuorinen Markku EI: Brettschneider Gunvor, Hursti Rene, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Nordström Laura, Vuorjoki Anna Poissa: Nurmela Tuomas |