| Päätös Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi seuraavilla perusteluilla:
"Lautakunta pitää tärkeänä, että valtuuston tahtotila - sosiaali- ja terveyspalvelujen integrointi entistä paremman palvelun ja asukkaiden tarpeiden huomioon ottamisen saavuttamiseksi toteutuu palveluverkon uudistamisessa. Siksi on tärkeätä, että sote palveluverkon valmisteluun varataan riittävät ajalliset ja henkiset resurssit. Lisäksi on varmistettava, että henkilöstö pääsee vaikuttamaan uudistustyöhön ja sitä kautta sitoutuu muutoksien läpiviemiseen. Siihen tarvitaan myös aikaa.
Lautakunta katsoo, että nyt esittelyssä oleva ehdotus vaatii vielä jatkovalmistelua ja päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun seuraavin jatkovalmisteluohjein.
Sosiaali- ja terveystoimen integraation ja sen myötä muuttuvien palvelutarpeiden on oltava suunnittelun lähtökohtana, minkä pitää näkyä entistä selkeämmin ennen muuta sisällöllisesti, mutta myös fyysinä tiloina sekä keskustasolla että paikallisesti. Integraation edellytyksenä on selkeän palvelukonseptin laatiminen, minkä periaatelinjaukset ja toteuttamismallit lautakunta hyväksyy. Tähän on sisällytettävä ainakin perhekeskusmalli, lähipalvelut vs. keskitetyt, monipuolisemmat palvelut sekä koti- ja itsehoidon toteuttaminen. Mahdolliset pilotoinnit on esiteltävä alustavin hahmotelmin.
Ennaltaehkäisevän työn toteuttamismallien nykyistä selkeämmät linjaukset ottaen huomioon sosiaali- ja terveystoimen ja mahdollisesti myös muiden hallintokuntien yhteistyö.
Palveluverkon tarkastelussa otetaan huomioon erityisesti hyvät joukkoliikenneyhteydet ja tulevaisuudessa kasvavat ihmisten palvelutarpeet. Palveluverkon suunnittelussa on joukko epävarmuuksia, mutta esim. seuraavia asioita, jotka vaikuttavat palveluverkon tiheyteen tai palvelukonseptiin pitäisi ottaa huomioon; - voimassa olevan terveydenhuoltolain vaikutukset perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisen rajan madaltaminen - vuonna 2014 voimaan tuleva potilasdirektiivi ja sen mahdolliset vaikutukset - meneillään oleva sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntarakenteen uudistaminen kuten myös - maankäyttöä koskevan uuden yleiskaavan valmistelu
Palveluverkkoon vaikuttavien asioiden pohdinta erilaisina vaihtoehtoisina ratkaisuina tulisi näkyä palveluverkkoa koskevassa suunnitelmassa. Lautakunta näkee, että terveysasemaverkkoa koskevat aiemmat päätökset arvioidaan uudelleen ja so-te palveluverkkolinjauksia tarkistetaan viimeistään 2016 ja aina tarvittaessa toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaan."
Käsittely
Asian käsittelyn yhteydessä tehtiin kaksi palautusehdotusta. Puheejohtaja Maija Anttila teki jäsen Seija Muurisen kannattamana alla esitetyn palautusehdotuksen 1 ja jäsen Joonas Leppänen jäsen Anna Vuorjoen kannattamana alla esitetyn palautusehdotuksen 2. Puheenjohtaja Anttilan palautusehdotus voitti jäsen Leppäsen tekemän palautusehdotuksen äänin 11 - 2. Tämän jälkeen lautakunta äänesti puheenjohtaja Maija Anttilan palautusehdotuksesta esittelijän ehdotusta vastaan. Puheenjohtaja Maija Anttilan palautusehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 13 - 0.
- Palautusehdotus 1(puheenjohtaja Maija Anttilan esittämä ja jäsen Seija Muurisen kannattama)
"Lautakunta pitää tärkeänä, että valtuuston tahtotila - sosiaali- ja terveyspalvelujen integrointi entistä paremman palvelun ja asukkaiden tarpeiden huomioon ottamisen saavuttamiseksi toteutuu palveluverkon uudistamisessa. Siksi on tärkeätä, että sote palveluverkon valmisteluun varataan riittävät ajalliset ja henkiset resurssit. Lisäksi on varmistettava, että henkilöstö pääsee vaikuttamaan uudistustyöhön ja sitä kautta sitoutuu muutoksien läpiviemiseen. Siihen tarvitaan myös aikaa.
Lautakunta katsoo, että nyt esittelyssä oleva ehdotus vaatii vielä jatkovalmistelua ja päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun seuraavin jatkovalmisteluohjein.
Sosiaali- ja terveystoimen integraation ja sen myötä muuttuvien palvelutarpeiden on oltava suunnittelun lähtökohtana, minkä pitää näkyä entistä selkeämmin ennen muuta sisällöllisesti, mutta myös fyysinä tiloina sekä keskustasolla että paikallisesti. Integraation edellytyksenä on selkeän palvelukonseptin laatiminen, minkä periaatelinjaukset ja toteuttamismallit lautakunta hyväksyy. Tähän on sisällytettävä ainakin perhekeskusmalli, lähipalvelut vs. keskitetyt, monipuolisemmat palvelut sekä koti- ja itsehoidon toteuttaminen. Mahdolliset pilotoinnit on esiteltävä alustavin hahmotelmin.
Ennaltaehkäisevän työn toteuttamismallien nykyistä selkeämmät linjaukset ottaen huomioon sosiaali- ja terveystoimen ja mahdollisesti myös muiden hallintokuntien yhteistyö.
Palveluverkon tarkastelussa otetaan huomioon erityisesti hyvät joukkoliikenneyhteydet ja tulevaisuudessa kasvavat ihmisten palvelutarpeet. Palveluverkon suunnittelussa on joukko epävarmuuksia, mutta esim. seuraavia asioita, jotka vaikuttavat palveluverkon tiheyteen tai palvelukonseptiin pitäisi ottaa huomioon; - voimassa olevan terveydenhuoltolain vaikutukset perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisen rajan madaltaminen - vuonna 2014 voimaan tuleva potilasdirektiivi ja sen mahdolliset vaikutukset - meneillään oleva sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntarakenteen uudistaminen kuten myös - maankäyttöä koskevan uuden yleiskaavan valmistelu
Palveluverkkoon vaikuttavien asioiden pohdinta erilaisina vaihtoehtoisina ratkaisuina tulisi näkyä palveluverkkoa koskevassa suunnitelmassa. Lautakunta näkee, että terveysasemaverkkoa koskevat aiemmat päätökset arvioidaan uudelleen ja so-te palveluverkkolinjauksia tarkistetaan viimeistään 2016 ja aina tarvittaessa toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaan."
- Palautusehdotus 2 (jäsen Joonas Leppäsen esittämä ja jäsen Anna Vuorjoen kannattama)
Esitetään, että esitys palautetaan uudelleenvalmisteluun siten, että uudelleenvalmistelua ohjaavat seuraavat tekijät:
"1. Esitystä ohjaa laaja-alainen näkemys sosiaali- ja terveyspalveluista. On selvitettävä myös sosiaalipalveluiden näkökulmasta integraation hyödyt/haitat sekä tarpeet ja reunaehdot sote-asemaverkon kehittämiselle. Nykyinen esitys pohjautuu pelkästään terveysasemiin, jolloin sosiaalipalveluiden näkökulma jää taustalle.
2. Terveysasemaverkon kehittämisen johtotähtenä ei pidä olla tiukkaa tavoitetta asemien määrästä vaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ja niiden vaikuttavuuden parantaminen. Integraatiota on tarkasteltava nykyisten toimivien asemien lähtökohdista jolloin pyritään vahvistamaan sitä, mikä nyt toimii hyvin, ja kehitetään sitä, mikä toimii huonosti.
3. Tavoitteena ei tule olla terveysasemien määrän vähentäminen alle 20:n, vaan niiden säilyttäminen helposti saavutettavina lähipalveluina. Helsingin pienimmätkin terveysasemat ovat valtakunnallisesti vertailtuna suurikokoisia. Pienemmissä yksiköissä sote-viraston yhdistymisestä saadut synergiaedut ovat paremmin saavutettavissa.
4. Selvitetään, mitä palveluja tarvitaan milläkin alueella; toimintamallin ei tarvitse olla samanlainen joka paikassa. Tämän lisäksi integrointia voidaan toteuttaa Kalasatamassa, joka on uusi alue.
5. Helsingissä terveyserot ovat iso ongelma. Sosiaali- ja terveysasemaverkon uudistuksen ja palveluiden integroimisen tulee tarjoa selkeä ratkaisu hyvinvointierojen vähentämiseen esim. alueellisesti räätälöityjen palveluiden kautta. Erityisesti kehittämistoimia pitää suunnata alueille, jotka kaipaavat eniten muutosta (Kontula, Vuosaari).
6. Rekrytointiongelmiin vastataan ensisijaisesti muilla keinoilla kuin terveysasemien kokoa kasvattamalla, esimerkiksi kehittämällä asemista työpaikkoja, jotka pystyvät kilpailemaan minkä tahansa yksityisen tai muun toimijan kanssa."
- Äänestys 1: Palautusehdotus 1 vastaan palautusehdotus 2
JAA-ehdotus: Puheejohtaja Maija Anttilan tekemä palautusehdotus EI-ehdotus: Jäsen Joonas Leppäsen tekemä palautusehdotus JAA: 11, EI: 2, Tyhjiä: 0, Poissa: 0
JAA: Anttila Maija, Asko-Seljavaara Sirpa, Malinen Jouko, Muurinen Seija, Nordström Laura, Nurmela Tuomas, Rosenholm Marko, Salo Tuula, Sjövall Mikael, Tuominen Hannu, Vuorinen Markku EI: Leppänen Joonas, Vuorjoki Anna
- Äänestys 2: Puheenjohta Maija Anttilan tekemä palautusehdotus vastaan esittelijän ehdotus
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan EI-ehdotus: Puheejohtaja Maija Anttilan tekemä palautusehdotus JAA: 0, EI: 13, Tyhjiä: 0, Poissa: 0
EI: Anttila Maija, Asko-Seljavaara Sirpa, Leppänen Joonas, Malinen Jouko, Muurinen Seija, Nordström Laura, Nurmela Tuomas, Rosenholm Marko, Salo Tuula, Sjövall Mikael, Tuominen Hannu, Vuorinen Markku, Vuorjoki Anna |