Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

21/2020

1 (14)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/14

 

15.12.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 279

Käpyrinne ry:n hankintaoikaisuvaatimus ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankintaan

HEL 2019-011004 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Käpyrinne ry:n oikaisuvaatimuksen koskien sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöstä 27.10.2020 § 47 ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnassa.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 310 21831

johanna.kahilakoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 13.11.2020

2

Oikaisuvaatimus 14.11.2020, liite

3

Oikaisuvaatimus 14.11.2020, liite, henkilöstölomake

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Selvitys, arviointi ja sijoitus

Esitysteksti

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Hankintayksikkö julkaisi ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankintaa koskevan tarjouspyynnön liitteineen 2.7.2020 julkaistulla hankintailmoituksella. Kyseessä oli dynaamisen puitejärjestelyn perustaminen. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 17.8.2020.

Käpyrinne ry jätti tarjouksen määräajan puitteissa. Käpyrinne ry:n tarjous suljettiin pois hankintamenettelystä tarjouspyyntöä vastaamattomana. Tarjouksen hylkäämisen perusteena oli se, että Käpyrinne ry ilmoitti tarjouksessaan asumispalveluyksikön laskelmallisen henkilöstömitoituksen olevan 0,6, mikä ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusta. Hankinnan vähimmäisvaatimuksena oli, että asumispalveluyksikön laskennallinen henkilöstömitoitus on vähintään 0,7. Hankintapäätös, josta ilmenee Käpyrinne ry:n tarjouksen hylkäämisen perusteet, on annettu Käpyrinne ry:lle tiedoksi 5.11.2020.

Käpyrinne ry on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen hankintapäätöksestä. Vaatimus on saapunut hankintayksikölle 13.11.2020, ja se on näin ollen tehty hankintalaissa säädetyn 14 päivän määräajan kuluessa.

Hankintaoikaisuvaatimuksen perustelut

Käpyrinne ry perustelee hankintaoikaisuvaatimustaan seuraavilla seikoilla: Käpyrinne ry:n tarjouksessa ilmoittama henkilöstömitoitus on tarjouspyynnön vastainen inhimillisen virheen vuoksi. Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen aikaisemmassa, 16.6.2020 keskeytetyssä tarjouskilpailussa, Käpyrinne ry:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen. Käpyrinne ry on joutunut lähettämään tarjouksensa kiireessä, koska sen lomalla ollut toiminnanjohtaja on olettanut saavansa erikseen ilmoituksen tarjouskilpailun käynnistymisestä ja näin ollen huomannut julkaistun hankintailmoituksen vasta muutamia päiviä ennen tarjousten jättämiselle annetun määräajan päättymistä. Käpyrinne ry on myös esittänyt, että se, toisin kuin jotkin muut tarjoajat, ei ole saanut mahdollisuutta täsmentää tarjoustaan.

Päätöksen perustelut

Tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelunkuvauksessa on selkeästi esitetty vähimmäisvaatimuksena vaadittu henkilöstömitoitus. Myös tarjouspyynnön liitteenä olleessa henkilöstölomakkeessa on ilmoitettu, että henkilöstömitoituksen tulee olla vähintään 0,7, jotta toteutunut 0,5 henkilöstömitoitusvaade / vuorokausi täyttyy. Käpyrinne ry on tarjouksessaan ilmoittanut kohteessa henkilöstömitoituksen olevan 0,6. Tämä ei täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, minkä vuoksi tarjous on hylätty.

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 113 §:ssä on säädetty muun muassa tarjousten vaatimustenmukaisuuden osoittamisesta. Tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset pois tarjouskilpailusta. 

Hankintalain 113 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa määräajassa selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hankintayksikkö ei kuitenkaan voi sallia tarjousten olennaista muuttamista, eikä hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa täsmentämään tai täydentämään tarjoustaan siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus tarjoajan asemaan.

Käpyrinne ry:n tarjous suljettiin tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena. Mikäli hankintayksikkö olisi antanut Käpyrinne ry:lle mahdollisuuden muuttaa tarjouksensa henkilöstömitoitusta, olisi kyseessä ollut tarjouksen olennainen muuttaminen siten, että tarjouspyyntöä vastaamaton tarjottu palvelu olisi muutettu tarjouspyynnön mukaiseksi. Näin ollen hankintayksikkö ei ole voinut antaa Käpyrinne ry:lle mahdollisuutta tarjouksensa muuttamiseen.

Hankintayksikkö järjesti 25.6.2020 palveluntuottajille ikääntyneiden asumispalvelujen henkilöstömitoituksia koskevista seikoista markkinavuoropuhelun, josta toimitettiin kutsu myös Käpyrinne ry:lle. Markkinavuoropuheluun osallistuminen ei ole ollut välttämätöntä, eikä se ole ollut edellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle. 

Hankintayksikkö on julkaissut hankintailmoituksen ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnasta julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (hankintailmoitukset.fi) 2.7.2020. Sillä, että Käpyrinne ry:n silloinen toiminnanjohtaja ei ole seurannut hankintailmoituksia lomansa aikana, vaan olettanut saavansa esimerkiksi sähköpostitse ilmoituksen tarjouskilpailun käynnistymisestä, ei ole vaikutusta asian ratkaisuun.

Hankintamenettelynä on dynaaminen puitejärjestely, jonka avauduttua uudestaan vuoden 2021 syksyllä, palveluntuottaja, joka ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi. Näin ollen Käpyrinne ry:lla on mahdollisuus päästä puitejärjestelyn palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn sopimuskauden aikana.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 310 21831

johanna.kahilakoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 13.11.2020

2

Oikaisuvaatimus 14.11.2020, liite

3

Oikaisuvaatimus 14.11.2020, liite, henkilöstölomake

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Selvitys, arviointi ja sijoitus

Esitysteksti

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 27.10.2020 § 47

HEL 2019-011004 T 02 08 02 00

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat numeroidun etusijajärjestyksen mukaisesti:

Osa-alue A   Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille

1. Marjatta-Säätiö sr
2. Betesda-säätiö, Betesda/Palvelukoti Hopea
3. Gaius-säätiö sr, Puotilan palvelutalo
4. Omakotisäätiö
5. Gaius-säätiö sr, Heseva-koti
6. Pyhän Helenan Säätiö sr, Hoivakoti Helena
7. Ilmari Helanderin Vanhusten Säätiö
8. Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Hellikoti
9.   Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry
10. Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Leevikoti
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Villa Lauriina
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Aallotar
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Villa Linnea
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, USK Perustettava I
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Kuninkaanhovi
16. Helykodit ry
17. Tutoris Oy Helsinki, Tenhokoti, 2020
18. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Leenankoti
19. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Kotikallio
20. MEREO Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry MEREO Kamppi RK3
21. Attendo 247 Oy, Attendo Mellunmäki
21. Attendo Oy Attendo Linnanharju
23. Yrjö&Hanna Oy Helsinki tehpa, Hanna-koti
24. MEREO Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry MEREO Lauttasaari
25. Yrjö&Hanna Oy Helsinki tehpa, Mäntyranta
26. Foibe Oy
27. Uudenmaan vanhustenhuollon kannatusyhdistys ry, Helsinki asumispalvelut Mäkkylä
28. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Kyläkallio
29. Wilhelmiina Palvelut Oy
30. Esperi Care Oy, Pakaasi
31. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Viikki Alppitupa
32. Esperi Care Oy, Vanhalinna
33. Attendo Mi-Hoiva Oy, Attendo Taivallahti
33. Attendo Oy, Attendo Harmonia
35. Esperi Care Oy, Hopeapaju
35. Esperi Care Oy, Untuva
37. Esperi Care Oy, Tilkantupa
37. Esperi Care Oy, Tilkantoivo
37. Esperi Care Oy, Sara
40. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Paloheinä
40. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Malminkartano
42. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Käpylä
42. Kalasataman Asumispalvelut Oy, Mainiokoti Capella
44. Saga Care Finland Oy, Helapuisto
44. Saga Care Finland Oy, Käpylinna
46. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Hermanni
47. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Lehtisaari
47. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Sofia ja Severi
47. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mk Herttua
47. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Uusi Perustettava yksikkö
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Aino ja Antti
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Huvilaharju
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Kaisla.
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Kristiina
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mk Uuttu
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Andante
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Joutsen -Svanhemmet
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Elämäntalo
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mk Tanhu
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Atzalea.

Osa-alue B   Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille

1. Gaius-säätiö sr, Munksnäshemmet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsan Blomsterfondet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsanhuset i Esbo
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsanhuset i Vanda
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Silviahemmet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsan Brummerska Hemmet
7. Folkhälsan Välfärd Ab, Seniorhemmet
8. Helykodit ry
9. Attendo Oy, Attendo Hedvig Sofia
10. Finlands Svenska Söndagsskolförbund r.f., BERTAHEMMET
11. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mainiokoti Hulda ja Malva Hemmet.

Osa-alue C   Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen

1. Marjatta-Säätiö sr
2. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Viikki Alppitupa
3. Helykodit ry
4. Uudenmaan Seniorikodit Oy, USK Perustettava III
5. Esperi Care Oy, Tilkantaika.

Osa-alue D   Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille

1. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Viikki Alppitupa.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa etusijajärjestyksessä. Vertailussa saman arvon saaneet tarjoajat on numeroitu samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella. Tarjousten valinta ja etusijajärjestys laadittiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Sopimuskausi alkaa 1.1.2021 lukien. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 280 M€ (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset (mm. Valviran lupa-asiakirjat uusien kohteiden osalta) ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen HEL 2019-011004 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 10.3.2020, § 41. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista Helsingin kaupungin ikääntyneille asiakkaille puitejärjestelyn sopimuskauden ajan. Yksittäiset asiakkaiden palvelua koskevat sopimukset ovat voimassa toistaiseksi.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena oli Helsingin kaupungin ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen dynaamisena puitejärjestelynä. Osatarjoukset olivat sallittuja siten, että tarjoaja on voinut tarjota yhtä tai useampaa seuraavista neljästä osa-alueesta:

A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille
B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille
C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen
D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli avoin menettely, jolla perustetaan dynaaminen puitejärjestely hankintayksikön määrittelemällä tavalla. Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen hankinta hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisesti.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 2.7.2020. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta koskevia kysymyksiä 22.7.2020 mennessä Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 34 kysymystä, joihin vastattiin 29.7.2020.

Saadut tarjoukset

Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 17.8.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti ympärivuorokautiseen palveluasumiseen suomenkielisille ikääntyneille 64 tarjoajaa, ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ruotsinkielisille ikääntyneille 12 tarjoajaa, ympärivuorokautiseen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasumiseen 5 tarjoajaa ja ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ikääntyneille päihdeongelmaisille 1 tarjoaja.

Tarjoajien soveltuvuuden ja vähimmäisvaatimusten tarkastaminen

Hankinnassa perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyyn valitaan kaikki soveltuvuusvaatimukset ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Kaikkien valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään puitejärjestelystä sopimus, jonka perusteella tilataan palvelu asiakaskohtaisesti etusijajärjestykseen perustuen sekä hankintamenettelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti. Puitejärjestelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden asumispalveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa.

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttyvät kaikkien tarjoajien osalta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi muutamia ristiriitaisuuksia ja puutteita joidenkin tarjoajien tarjouksissa. Ristiriitaisuudet ja puutteet koskivat asukkaalta perittävän vuokran määrää, tarjottujen paikkojen määriä sekä epäselviä tai puutteellisia vuokrahuoneistojen yksilöintitietoja. Yhden tarjoajan osalta henkilöstömitoituslomake antoi virheellisiä tietoja. Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt kaikille tarjoajille, joiden tarjouksissa ilmeni ristiriitaisuuksia tai epäselvyyksiä. Tarjousten täsmennyksiin pyydettiin vastausta 2.9.2020 kello 10 mennessä. Kaikkien tarjoajien vastaukset saatiin asetettujen määräaikojen puitteissa.

Tarjousten ja saapuneiden täsmennysten tarkistamisen jälkeen kaikki em. tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi, jäljempänä luetelluin poikkeuksin.

Tarjouksen on voinut jättää myös perustettavan tai juuri perustetun yhtiön lukuun. Tarjoajan tulee kuitenkin esittää viranomaistodistukset ja tarvittavat luvat ennen sopimuksen allekirjoittamista. Uusien perustettavien asumisyksiköiden osalta on mahdollista jättää tarjous myös silloin, kun puitejärjestely avataan uudelleen. Uusien rakenteilla olevien yksiköiden on siten mahdollisuus päästä mukaan puitejärjestelyyn myös sopimuskauden aikana sitten, kun palveluntuotanto on todellisuudessa mahdollista aloittaa.

Tarjouksensa vetivät pois seuraavaa tarjouspyyntökierrosta odotellen Esperi Care Oy Harrikuja, sekä Uudenmaan seniorikodit perustettava yksikkö II, koska näiden asumisyksiköiden avaaminen ei tulisi toteutumaan vielä toivotun sopimuskauden aikaan.

Rantakartano Oy ilmoitti siirtävänsä asumisyksikön toiminnan toiseen yksikköön, ja peruuttavansa tarjouksen siltä osin.

Pyhän Helenan Säätiö perui tarjouksensa kokonaisuuden (B) osalta (ruotsinkieliset ikääntyneet).

Tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelunkuvauksessa on selkeästi kerrottu vähimmäisvaatimuksena vaadittu henkilöstömitoitusvaade. Myös henkilöstölomakkeessa on ilmoitettu, että henkilöstömitoituksen tulee olla vähintään 0,7, jotta toteutunut 0,5 henkilöstömitoitusvaade/vuorokausi täyttyy. Käpyrinne ry on tarjouksessaan ilmoittanut kohteessa henkilöstömitoituksen olevan 0,6. Tämä ei täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, minkä vuoksi tarjous hylätään. Kyse ei ole ollut pelkästään kirjoitus- tai laskuvirheestä tai muusta vastaavasta epäselvyydestä.

Puitejärjestelyn etusijajärjestyksen laatiminen

Kaikki soveltuvat ja vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat valitaan puitejärjestelyyn. Tarjoajat asetetaan puitejärjestelyssä etusijajärjestykseen. Etusijajärjestyksen laatimisessa on käytetty perusteena halvinta hintaa, koska hankintayksikkö on määritellyt hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat haluttua ja lainsäädännön edellyttämää laatutasoa.

Hankintayksikkö vertaili hinnat tarjouspyynnön hintalomakkeen mukaisesti. Jokainen osa-alue (A., B., C. ja D.) vertailtiin osa-aluekohtaisesti.

Palveluntuottajien kanssa tehdään puitejärjestelystä sopimus, jonka perusteella tilataan palvelu asiakaskohtaisesti.

Dynaaminen puitejärjestely

Dynaaminen puitejärjestely on tarkoitus avata uudelleen vuosittain, hankintayksikön harkitsemana aikana. Dynaamisen puitejärjestelyn avauduttua uudestaan, palveluntuottaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi. Lisäksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat voivat jättää dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä uuden tarjouksen uusien asumisyksiköiden tai osa-alueiden osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat voivat esittää hinnantarkistuksia sopimuksessa esitetyin ehdoin. Dynaamisen puitejärjestelyn avautuessa ensimmäistä kertaa vuonna 2021, palveluntuottajilla on mahdollisuus ehdottaa ainoastaan hinnanalennuksia. Puitejärjestelyn avautuessa toisen kerran vuonna 2022, palveluntuottajat voivat esittää joko hinnan alennuksia tai korotuksia puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.

Kolmannesta sopimusvuodesta alkaen (sopimusvuosi 2023) etusijajärjestyksessä huomioidaan myös vanhojen sekä uusien tarjoajien laatu. Toisesta sopimusvuodesta alkaen puitejärjestelyn osapuolet ovat velvolliset toimittamaan laatuvertailua varten tarvittavat vertailuperusteet. Myös uusien tarjoajien on toimitettava kyseiset vertailuperusteet tarjouksensa yhteydessä. Vertailuperusteet perustuvat aina jo olemassa olevaan RAI-aineistoon. Vertailtavat RAI-indikaattorit ilmoitetaan viimeistään puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä. Tällöin etusijajärjestys luodaan hinnan (40% painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60% painoarvolla) perusteella.

Sopimuskauden aikana myös uusia palveluntuottajia on siten mahdollista ottaa mukaan dynaamiseen puitejärjestelyyn aina puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä. Myös osa-aluekohtaiset etusijajärjestykset voivat muuttua sopimuskauden aikana, kun puitejärjestelyyn otetaan uusia palveluntuottajia ja, kun hinta- sekä laatuvertailu huomioidaan järjestyksen luomisessa.

Hankintasopimus

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sopimuskauden pituus on 6 vuotta. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2021. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 05.06.2020 § 30

Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 10.03.2020 § 41

HEL 2019-011004 T 02 08 02 00

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

Lisäksi lautakunta edellytti, että uuteen laskentakaavaan siirryttäessä hoitajamitoitus ei vähene nykyisestä.

B Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätökset

- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

10.03.2020 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Jäsenet Cecilia Ehrnrooth ja Kati Juva ilmoittivat esteellisyydestään ennen asian käsittelyn aloittamista ja poistuivat kokoustilasta asian koko käsittelyn ajaksi. Molempien jäsenien esteellisyyden syy on palvelussuhdejäävi (hallintolaki 28.1 § kohta 4).

Jäsen Kati Juvan henkilökohtainen varajäsen Hannu Tuominen osallistui kokoukseen tämän asian käsittelyn ajaksi.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Katju Aro: Lautakunta edellyttää, että uuteen laskentakaavaan siirryttäessä hoitajamitoitus ei vähene nykyisestä.

Kannattaja: jäsen Reko Ravela

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Katju Aron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Reko Ravela: Muutetaan seuraavat kohdat alla olevaan muotoon:

- Kohdan "Hankintamenettely" viimeinen kappale: "Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen hinta-laatusuhteen perusteella. Sopimuskauden aikana toimitaan puitesopimukseen kirjattujen säännösten nojalla."

- Kohdan "Dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen" viimeinen kappale: "Ensimmäisenä sopimusvuonna etusijajärjestys luodaan hinnan (80 % painoarvolla) sekä laatutekijöiden (20 % painoarvolla). Toisen kerran järjestelmää avattaessa etusijajärjestys laatutekijöiden painoarvo nousee 60 prosenttiin. Tällöin myös vanhojen, puitesopimuksen jo solmineiden palveluntuottajien on toimitettava laatuvertailua varten tarvitsemansa tiedot tilaajalle."

Jäsen Reko Ravelan vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 3:
Jäsen Riia Järvenpää: Palvelukuvauksen kohdasta 5.3 (liite 1) poistetaan lause "Tilaaja suosittelee, että tarjotusta ruuasta 20 % olisi luomua ja/tai lähituotettua ruokaa". Perusteluni: Rahaa aterioihin on käytettävissä rajallinen määrä per yksikkö. Samaan aikaan ikääntyneiden ihmisten ravitsemustila on Suomessa usein huono. Toivoisin, että palveluissa keskityttäisiin palvelukuvauksen mukaisesti asukkaan hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistämiseen myös ruokavalinnoissa. Ikäihmisten ravitsemuksen suhteen kansalliset suositukset ovat selkeät: maistuva, monipuolinen ja proteiinirikas ruoka on tärkeä tekijä hyvinvoinnissa.

Kannattaja: jäsen Aleksi Niskanen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Riia Järvenpää)

Jaa-äänet: 10
Katju Aro, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Sanna-Mari Oranen, Reko Ravela, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 2
Riia Järvenpää, Aleksi Niskanen

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Cecilia Ehrnrooth

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (poissa 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta yksimielisesti hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

25.02.2020 Pöydälle

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

kristiina.l.matikainen(a)hel.fi

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20252

eevaliisa.rintala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566