14/2020

Sosiaali- ja terveyslautakunta

22.09.2020

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran ym. talousarvioaloitteesta koskien aikarajan poistoa HSL:n seniorilipusta

HEL 2020-003267 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran ja viiden muun valtuutetun talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon koskien aikarajan poistoa HSL:n seniorilipusta:

"Aloitteessa todetaan, että 70 vuotta täyttäneet HSL:n alueella asuvat saavat ostaa arvo- ja lisävyöhykelipun alennettuun hintaan kello 9–14 alkaville matkoille. Aloitteessa ehdotetaan, että Helsingin kaupunki varaa rahaa vuoden 2021 budjettiin aikarajojen poistamista varten, koska ikäihmiset kokevat aikarajan ikäsyrjintänä.

Julkisen liikenteen hinnoista ja alennuksista sekä yli 70-vuotiaille suunnatun alennuslipun aikarajoista päättää Helsingin seudun liikenne (HSL). Senioreiden joukkoliikenteen alennukset tai joukkoliikenteen alennukset ilman aikarajauksia senioreille eivät ole vammaispalvelulain (380/1987) 8 §:n 2 momentin tai sosiaalihuoltolain (1301/2014) 23 §:n mukaista kuljetustukea. Sosiaali- ja terveystoimialan talousarviossa ei ole huomioitu seniorien joukkoliikenteen alennuksia tai alennuksien laajennuksia.

Ikääntyneiden liikkumisen tukeminen

Helsingin hyvinvointisuunnitelma 2019–2021 sisältää kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eri väestöryhmiä koskevien lakisääteisten suunnitelmien tavoitteet, toimenpiteet ja seurannan. Stadin ikäohjelma on kaupungin lakisääteinen suunnitelma ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tukemiseksi ja sen tavoitteena on muun muassa turvata ikääntyneen väestön mahdollisuus hyvään arkeen ja liikkumiseen lähiympäristössä.

Sosiaali- ja terveystoimiala tukee ikäihmisten ja toimintakyvyltään rajoittuneiden liikkumista kuljetustuen avulla. Yksilöllisen harkinnan perusteella HSL:n matkalippu voidaan myöntää täydentävänä tai ehkäisevänä toimeentulotukena myös ikäihmisille. Sosiaali- ja terveystoimi kiinnittää huomiota ikäihmisten liikkumisen tukeen Seniori-infon palveluneuvonnassa ja keskitetyssä asiakasohjauksessa. Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä, että ikäihmiset pystyvät käyttämään julkista liikennettä.

Ikäihmiset eivät ole yhtenäinen joukko, ikäihmisten toimintakyky ja tulotaso vaihtelevat ikäryhmän sisällä runsaasti. Ikäihmisten julkisen liikenteen käyttämisen kehittämiseksi on tarkoituksenmukaisempaa kehittää yksilöllisiä ratkaisuja sekä taloudellisen tuen että julkisen liikenteen käytettävyyden suhteen.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Omaehtoisella liikkumisella ja harrastustoimintaan osallistumisella on myönteisiä terveys-ja hyvinvointivaikutuksia."

Vastaehdotus 1:
Jäsen Seija Muurinen: Lautakunta esittää, että kaupunginvaltuusto käsitellessään aloitetta suosittaisi HSL:ää selvittämään, mikä olisi mahdollinen kustannusvaikutus, jos aikaraja poistettaisiin nimenomaan kertalipuista.

Kannattaja: jäsen Maritta Hyvärinen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Seija Muurinen)

Jaa-äänet: 8
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Aleksi Niskanen, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 5
Pia Hytönen, Maritta Hyvärinen, Kati Juva, Seija Muurinen, Touko Niinimäki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Seija Muurisen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 5 - 8.

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.

Talousarvioaloite; Aikarajat poistetaan seniorilipusta

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran ja viiden muun valtuutetun talousarvio-aloitteesta koskien aikarajan poistoa HSL:n seniorilipusta. Aloitteessa esitetään, että yli 70-vuotiaille suunnatun alennuslipun aikarajoista luovuttaisiin.

Lausuntoa on pyydetty 23.9.2020 mennessä. Aloitteeseen on pyydetty myös kaupunkiympäristölautakunnan lausunto.

Talousarvioaloite; Aikarajat poistetaan seniorilipusta

Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.09.2020 § 155

HEL 2020-003267 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

15.09.2020 Pöydälle

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan ehdotuksesta.

Toinen linja 4 A

FI1880001200052430