Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2020

1 (7)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

18.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 118

Huippu Group Oy:n oikaisuvaatimus henkilöstösuojainten hankintaa koskevasta päätöksestä

HEL 2020-005779 T 02 08 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että henkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta tehtyyn päätökseen 2.6.2020 § 86 kohdistuvan Huippu Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn osittaisen keskeyttämisen vuoksi.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1_Hankintaoikaisuvaatimus_hel 2020_005779

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Huippu Group Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.6.2020 § 86 tehnyt päätöksen nenkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.

Huippu Group Oy on tehnyt sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 10.6.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Huippu Group Oy vaatii, että hankintayksikön tulee oikaista hankintapäätöksensä 2.6.2020 (§ 86) ja sulkea tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset pois tarjousvertailusta sekä suorittaa uusi vertailu, jossa on mukana vain tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset ja taata näin hankintalain edellyttämä tarjoajien tasapuolinen kohtelu.

Huippu Group Oy toteaa vaatimuksensa perusteena, että hankintayksikkö on ottanut tarjousvertailuun mukaan sellaisia tarjouksia, joissa ilmoitettu toimitusaikataulu ei vastaa tarjouspyynnössä määriteltyä ehtoa.

Lisäksi Huippu Group Oy toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteluissa muun muassa, että vaaditulla toimitusaikataululla on ratkaiseva merkitys tarjoajan hinnoitellessa tarjoustaan.

Huippu Group Oy vaatii, että tarjousvertailun ulkopuolelle jätetään kaikki sellaiset tarjoukset, joissa toimitusaika on ilmoitettu muille viikoille kuin 27–31 tai toimitusajaksi on ilmoitettu yli viisi viikkoa. Tarjousten vertailu tulee suorittaa uudelleen sellaisten tarjousten välillä, jotka vastaavat tarjouspyynnön vaatimuksia.

Keskeytetty hankinta

Hankinta on keskeytetty niiden osa-alueiden osalta, jota hankintaoikaisuvaatimus koskee. Hankintaa ei toteuteta osa-alueiden 1–20 osalta oikaisuvaatimuksen kohteena olevan, 2.6.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 2.6.2020 § 86 Huippu Group Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1_Hankintaoikaisuvaatimus_hel 2020_005779

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Huippu Group Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.06.2020 § 86

HEL 2020-005779 T 02 08 01 00

Päätös

A   Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:

Osa-aluenumero

Toimittaja

1

Heri Medi Oy

2

Elers Medical Finland Oy

3

Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

4

Elers Medical Finland Oy

5

Elers Medical Finland Oy

6

Elers Medical Finland Oy

7

Elers Medical Finland Oy

8

Sulattamo Oy 

9

Coloro CLR Oy

10

Coloro CLR Oy

11

Sulattamo Oy 

12

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

13

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Fin Dignity Ab

14

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Fin Dignity Ab

15

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

16

Berner Oy

17

Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia

18

Fin Dignity Ab

19

Elers Medical Finland Oy

20

Team Trade Oy

 

Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:

1. 3D TECHNOLOGY

2. Asia Mart LTd.

3. Avecor Oy

4. Bauxal Oy

5. Berner Oy

6. Coloro CLR Oy

7. Dental Systems Oy

8. Digital Dental Care Oy

9. Elers Medical Finland Oy

10. Fin Dignity Ab

11. Firstar Healthcare Oy

12. Foxa Oy

13. Global Sourcing Finland Oy

14. Hanjra Import Export Group

15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

16. HeriMed Oy

17. Huippu Group Oy

18. Lamor Corporation Ab

19. Leto Holdings

20. Lyreco Finland Oy

21. Magisso Oy

22. Marjo Tokkari Oy

23. Mediq Suomi Oy

24. MedKit Finland OY

25. Mölnlycke Health Care Oy

26. OneMed Oy

27. Optoflux GmbH

28. Oy Finntack Ltd

29. Pauner oy

30. Plandent Oy

31. PO Medica

32. RCK Finland Oy

33. Sharkmed Oy

34. Sulattamo Oy

35. Suomen Brodeeraus Oy

36. Team Trade Oy

37. Temrex Oy

38. Tietoset Oy

39. XXLSEC Oy

B   Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

        allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,

        hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,

        tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä

        hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.

Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Käsittely

02.06.2020 Ehdotuksen mukaan

Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566