Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2020

1 (7)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

18.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 117

Kilpailutettujen henkilösuojainten hankinnan (osa-alueet 1-20) keskeyttäminen

HEL 2020-005779 T 02 08 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti keskeyttää 25.4.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä aloitetun henkilösuojainten hankinnan kilpailutettujen henkilösuojainten hankinnan osalta (osa-alueet 1–20) ja kumosi sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2020 tekemän hankintapäätöksen § 86 edellä mainituilta osin.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2020 tekemä hankintapäätös § 86 jätetään voimaan siltä osin kuin siinä on päätetty määräaikaisesta puitejärjestelystä.

Käsittely

Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintapäällikkö Sari Luostarinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Taustaa

Normaaliolosuhteissa sosiaali- ja terveystoimiala hankkii henkilösuojaamiseen liittyvät tuotteet HUS Logistiikasta. HUS Logistiikka ei pystynyt COVID-19-pandemian alussa ja edetessä toimittamaan riittävää määrää suojaimia Helsingin kaupungin tarpeisiin.

Tästä johtuen hankintapalvelut on kilpailuttanut COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojaamiseen liittyviä, erilaisia suojavarusteita sosiaali- ja terveystoimialan tarpeisiin. Kilpailutuksella pyrittiin turvaamaan toimialan tarve henkilösuojainten osalta tilanteessa, jossa toimialan ensisijainen hankintakanava HUS Logistiikka ei pystynyt toimittamaan riittävää määrää suojavarusteita toimialan tarpeisiin.

Hankinta oli jaettu kahteen osaan:

1. tuotteiden kilpailutukseen (20 eri tuotetta / osa-aluetta)
2. määräaikaisen puitejärjestelmän perustamiseen.

Hankintaa koskeva tarjouspyyntö julkaistiin 25.4.2020 ja korjatut tarjouspyynnöt julkaistiin 30.4. ja 6.5.2020. Tarjousten jättämisen määräaika oli 14.5.2020.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.6.2020 tekemällään hankintapäätöksellä § 86 valinnut tarjoukset hankinnan osa-alueisiin 1–20. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta on samalla päätöksellä päättänyt perustaa määräaikaisen puitejärjestelyn.

Hankinnan osittainen keskeyttäminen

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisista ja perustelluista syistä. Hankintalaki ei määrittele, missä vaiheessa hankintamenettelyä hankinta voidaan keskeyttää.

Edellä mainittua säännöstä (125 §) koskevien esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22) mukaan hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena oikeuskäytännössä on pidetty muun ohella hankintayksikön muuttunutta rahoitustilannetta, hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua.

Hankintayksiköllä on edellä todetulla tavalla muuttuneen hankintatarpeen vuoksi todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiselle kilpailutettujen tuotteiden osalta. Hankinta jätetään kokonaan tekemättä osa-alueiden 1–20 osalta ja hankinta keskeytetään.

Helsingin kaupungin ensisijainen toimituskanava henkilösuojaimiin liittyvissä tuotteissa on aina HUS Logistiikka. Hankintapäätöksen jälkeen HUS Logistiikan henkilösuojainten toimitusvarmuus on parantunut ja Helsingin kaupunki voi tilata henkilösuojaimet jälleen ensisijaiselta toimittajaltaan.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta kumoaa 2.6.2020 tehdyn päätöksen § 86 siltä osin, kun siinä on päätetty kilpailutettujen henkilösuojainten hankinnasta (osa-alueet 1–20).

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2020 tekemä hankintapäätös § 86 jätetään voimaan siltä osin kuin siinä on päätetty määräaikaisesta puitejärjestelystä.

Puitejärjestelyn osalta sopimukset on solmittu, koska hankintayksikkö pyrkii varmistamaan henkilösuojaimiin liittyen hankintakanavien olemassaolon tilanteessa, jossa pandemiatilanne muuttuu (huononee) ja HUS Logistiikan toimitusvarmuus heikkenee.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.06.2020 § 86

HEL 2020-005779 T 02 08 01 00

Päätös

A   Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:

Osa-aluenumero

Toimittaja

1

Heri Medi Oy

2

Elers Medical Finland Oy

3

Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

4

Elers Medical Finland Oy

5

Elers Medical Finland Oy

6

Elers Medical Finland Oy

7

Elers Medical Finland Oy

8

Sulattamo Oy 

9

Coloro CLR Oy

10

Coloro CLR Oy

11

Sulattamo Oy 

12

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

13

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Fin Dignity Ab

14

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Fin Dignity Ab

15

Temrex Oy

 

Plandent Oy

 

Digital Dental Care Oy

 

Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

16

Berner Oy

17

Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia

18

Fin Dignity Ab

19

Elers Medical Finland Oy

20

Team Trade Oy

 

Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:

1. 3D TECHNOLOGY

2. Asia Mart LTd.

3. Avecor Oy

4. Bauxal Oy

5. Berner Oy

6. Coloro CLR Oy

7. Dental Systems Oy

8. Digital Dental Care Oy

9. Elers Medical Finland Oy

10. Fin Dignity Ab

11. Firstar Healthcare Oy

12. Foxa Oy

13. Global Sourcing Finland Oy

14. Hanjra Import Export Group

15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

16. HeriMed Oy

17. Huippu Group Oy

18. Lamor Corporation Ab

19. Leto Holdings

20. Lyreco Finland Oy

21. Magisso Oy

22. Marjo Tokkari Oy

23. Mediq Suomi Oy

24. MedKit Finland OY

25. Mölnlycke Health Care Oy

26. OneMed Oy

27. Optoflux GmbH

28. Oy Finntack Ltd

29. Pauner oy

30. Plandent Oy

31. PO Medica

32. RCK Finland Oy

33. Sharkmed Oy

34. Sulattamo Oy

35. Suomen Brodeeraus Oy

36. Team Trade Oy

37. Temrex Oy

38. Tietoset Oy

39. XXLSEC Oy

B   Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

        allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,

        hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,

        tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä

        hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.

Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Käsittely

02.06.2020 Ehdotuksen mukaan

Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566