14/2019

Sosiaali- ja terveyslautakunta

20.08.2019

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Seija Muurisen ym. talousarvioaloitteesta koskien eläkeläisten liikkumisen tukemista

HEL 2019-003298 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Seija Muurisen ja seitsemän muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien eläkeläisten liikkumisen tukemista:

"Julkisen liikenteen hinnoista ja alennuksista päättää Helsingin Seudun Liikenne (HSL). Kaikki aloitteessa mainitut pienituloiset ovat jo HSL:n alennuksen piirissä. Joukkoliikenteen alennukset tai palvelusetelit eläkeläisille eivät myöskään ole vammaispalvelulain (380/1987) 8 §:n 2 momentin tai sosiaalihuoltolain (1301/2014) 23 §:n mukaista kuljetustukea.

Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukainen kuljetustuki

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelu on tarkoitettu vaikeavammaiselle henkilölle, jolle julkisten joukkoliikennevälineiden käyttö tuottaa vamman tai sairauden vuoksi pitkäaikaisesti kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Vuonna 2018 vaikeavammaisten kuljetuspalvelun asiakkaita (kaikki ikäluokat) oli 11 092.

Sosiaalihuoltolain perusteella myönnettävä liikkumisen tuki on kuljetuspalvelua ja se on osa itsenäisen asumisen tukemista. Se on tarkoitettu pääasiassa vanhusväestölle, joilla toimintakyvyn heikkeneminen estää julkisten joukkoliikennevälineiden käytön yksin tai saattajan kanssa.  Tuki on tulo- ja varallisuussidonnainen ja harkinnanvarainen etuus. Vuonna 2018 sosiaalihuoltolain mukaista liikkumisen tukea sai 3 317 asiakasta.

Toimeentulotukena myönnettävä HSL:n matkalippu

Sosiaali- ja terveystoimialalla myönnetään HSL:n matkalippuja täydentävänä toimeentulotukena esimerkiksi, jos asiakas aloittaa työvoimapoliittisen koulutuksen, jolloin tukea myönnetään ensimmäisen kuukauden matkakuluihin tai kun katsotaan osallistumisen ryhmätoimintaan tukevan asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämistä ja osallisuutta.

Sosiaali- ja terveystoimialalla myönnettiin vuonna 2018 täydentävänä toimeentulotukena HSL:n lippuihin yli 65-vuotiaille noin 21 000 euroa, 83 henkilölle.

Työmatkakulut, korvaushoidon matkakulut ja sarjahoidon matkakulut kuuluvat perustoimeentulotukena myönnettäviin menoihin, jotka Kela myöntää.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Liikkumisen tukeminen tukee pienituloisten eläkeläisten mahdollisuutta asiointiin ja osallistumiseen harrastus- ja kulttuuritoimintaan oman asuinalueensa ulkopuolella."

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti seuraavasti lausuntoehdotusta seuraavalla tavalla: Lausunnon toiseksi lauseeksi lisättiin lause "Kaikki aloitteessa mainitut pienituloiset ovat jo HSL:n alennuksen piirissä."

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisen lausunnon.

maarit.sulavuori(a)hel.fi

Seija Meripaasi, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja, puhelin: 310 52482

Talousarvioaloite

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle lausunnon Seija Muurisen ja seitsemän muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien eläkeläisten liikkumisen tukemista:

"Julkisen liikenteen hinnoista ja alennuksista päättää Helsingin Seudun Liikenne (HSL). Joukkoliikenteen alennukset tai palvelusetelit eläkeläisille eivät myöskään ole vammaispalvelulain (380/1987) 8 §:n 2 momentin tai sosiaalihuoltolain (1301/2014) 23 §:n mukaista kuljetustukea.

Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukainen kuljetustuki

Toimeentulotukena myönnettävä HSL:n matkalippu

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä valtuutettu Seija Muurisen ja seitsemän muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien eläkeläisten liikkumisen tukemista.

Talousarvioaloite

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.08.2019 § 168

HEL 2019-003298 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

13.08.2019 Pöydälle

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti yksimielisesti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.

Toinen linja 4 A

FI1880001200052430