14/2019

Sosiaali- ja terveyslautakunta

20.08.2019

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Jenni Pajusen ym. talousarvioaloitteesta koskien julkisten lapsettomuushoitojen tarjoamista yksin lasta toivoville naisille ja naispareille

HEL 2019-002599 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Jenni Pajusen ja 15 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien julkisten lapsettomuushoitojen tarjoamista yksin lasta toivoville naisille ja naispareille:

"Julkisessa terveydenhuollossa annetaan hedelmöityshoitoja lääketieteellisin perustein, joten hoitoon hakevien sosiaalisia perusteita ei huomioida. Tämä käytäntö rajaa hoitojen ulkopuolelle naisparit ja itselliset naiset, jotka ovat hankkimassa lasta ilman puolisoa.

Hedelmöityshoidoista annetun lain (1237/2006) 2 §:n mukaan hoitoja ei rajata seksuaalisen suuntautumisen mukaan eikä myöskään pois itsellisiltä naisilta. Helsingin hallinto-oikeus (6.3.2019) ja yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta (9.12.2016) ovat todenneet, että julkisen terveydenhuollon linjaus siitä, ketkä voivat saada hedelmöityshoitoja, on syrjivä.

Julkisen terveydenhuollon hedelmöityshoidot ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin (HUS) vastuulla. HUSista saadun tiedon mukaan HUS-kuntayhtymän johtajalääkärin päätökseen 84 § (12.10.2018) perustuen HUSin lisääntymislääketieteen yksikön alaisena toimintana on käynnistetty 1.1.2019 alkaen sukusolupankkitoiminta sekä luovutettujen sukusolujen käyttö hedelmöityshoidoissa. Lapsettomuushoitoja tarjotaan kaikille asiakasryhmille myös naispareille ja itsellisille naisille oikeudenmukaisesti julkisen terveydenhuollon periaattein. Pääsy hedelmöityshoitoihin hoidetaan samoin kuin elinsiirtojonot, joissa hoito toteutuu siinä tahdissa, kun sopiva luovuttaja löytyy. Hedelmöityshoidot luovutetuilla sukusoluilla on tarkoitus aloittaa HUSissa loppuvuodesta 2019."

Aloite

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä valtuutettu Jenni Pajusen ja 15 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien julkisten lapsettomuushoitojen tarjoamista yksin lasta toivoville naisille ja naispareille.

Aloite

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.08.2019 § 178

HEL 2019-002599 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

13.08.2019 Pöydälle

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti yksimielisesti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.

Toinen linja 4 A

FI1880001200052430