Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2019

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

15.01.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 6

Lyhty ry:n oikaisuvaatimuksen käsittely koskien kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen hankintapäätöstä

HEL 2018-001107 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Lyhty ry:n oikaisuvaatimuksen koskien Lyhty ry:n Kahvila Puhuri -yksikön laatupisteytystä toimialajohtajan hankintapäätöksessä 14.11.2018, 155 § (Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan hankinta).

Lyhty ry:n Kahvila Puhuri -yksikön laatupisteytystä korjataan hankintapäätöksen palveluluokissa 2, 3 ja 4. Tämän seurauksena Kahvila Puhuri -yksikön sijoitus hankinnan vertailujärjestyksessä nousee kyseisissä palveluluokissa. Korjattu vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1. Muilta osin toimialajohtajan hankintapäätös 14.11.2018, 155 § säilyy voimassa.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom.)

2

Hankintaoikaisuvaatimus 29.11.2018, Lyhty ry, Kahvila Puhuri

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 2

Vammaispalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan hankintapäätöksen 14.11.2018, 155 §. Hankintapäätöksen muutoksenhakuaika on päättynyt 5.12.2018. Lyhty ry on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen määräajan puitteissa 29.11.2018. Oikaisuvaatimus on esitetty liitteessä 2.

Lyhty ry esittää oikaisuvaatimuksessaan, että sen Kahvila Puhuri-yksikön laatupisteytysten laskennassa on tapahtunut virhe. Hankintapäätöksen vertailutaulukossa Kahvila Puhurin työntekijämääräksi on merkitty 7, vaikka oikean määrän tulisi olla 2. Työntekijämäärällä on merkitystä lisäkoulutuksia koskevassa laatupisteytyksessä, koska vertailupisteet laskettiin jakamalla työyksikössä suoritettujen lisäkoulutusten pisteet työntekijämäärällä.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut alkuperäisistä tarjousasiakirjoista Lyhty ry:n ilmoittamat tiedot ja on huomattu, että työntekijämäärän kirjaamisessa on tapahtunut tältä osin virhe. Kahvila Puhurin työntekijämäärä on tässä päätöksessä korjattu ja vertailupisteet laskettu uudestaan hankinnan palveluluokissa 2, 3 ja 4.

Koska korjatut pisteet muuttavat muodollisesti hankintapäätöksen vertailujärjestystä palveluluokissa 2, 3 ja 4, lähetettiin kaikille kyseisissä palveluluokissa valituksi tulleille palveluntuottajille kuulemispyyntö oikaisuasiaan liittyen. Kirjallisessa kuulemisessa varattiin 14 vuorokauden aika vastauksen jättämiselle ja vastaukset tuli lähettää 27.12.2018 mennessä. Määräaikaan mennessä ei ole saapunut viestejä, joissa halutaan asiaa kommentoida.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom.)

2

Hankintaoikaisuvaatimus 29.11.2018, Lyhty ry, Kahvila Puhuri

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 2

Vammaispalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 14.11.2018 § 155

HEL 2018-001107 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palveluntuottajiksi seuraavat tarjoukset palveluluokittain alla esitetyssä etusijajärjestyksessä:

Palveluluokka 1A (vuorokausihinnoittelu)

Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy

Palveluluokka 1B (kertahinnoittelu)

Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Rinnekoti-Säätiö (Kornetin työhönvalmennus)
Autismisäätiö (Vallila)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Invalidisäätiö

Palveluluokka 2

Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Lyhty ry (erilistyöpaikat)
Lyhty ry (mediatyöpaja)
Lyhty ry (ulkotyöpaja Lato)
Lyhty ry (Luovila)
Lyhty ry (musiikkityöpaja)
Lyhty ry (oppimisyksikkö Lamppu)
Lyhty ry (uusi työpaja 1)
Lyhty ry (uusi työpaja 2)
Lyhty ry (uusi työpaja 3)
Lyhty ry (uusi työpaja 4)
Lyhty ry (kahvilatyöpaja)
Rinnekoti-Säätiö (Kornetin työhönvalmennus)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Vallila)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Lyhty ry (kahvila Puhuri)
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Ristola-säätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy

Palveluluokka 3

Ristola-säätiö
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Lyhty ry (erilistyöpaikat)
Lyhty ry (mediatyöpaja)
Lyhty ry (ulkotyöpaja Lato)
Lyhty ry (Luovila)
Lyhty ry (musiikkityöpaja)
Lyhty ry (oppimisyksikkö Lamppu)
Lyhty ry (uusi työpaja 1)
Lyhty ry (uusi työpaja 2)
Lyhty ry (uusi työpaja 3)
Lyhty ry (uusi työpaja 4)
Lyhty ry (kahvilatyöpaja)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Vallila)
Rinnekoti-Säätiö (Kornetin työhönvalmennus)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Toimintakeskus Rastin kannatusyhdistys ry
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Alppikatu)
Lyhty ry (kahvila Puhuri)
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston autismitiimi)
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Otaniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Meripihka)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Invalidisäätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy

Palveluluokka 4

Ristola-säätiö
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Toimintakeskus Rastin kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Lyhty ry (erilistyöpaikat)
Lyhty ry (mediatyöpaja)
Lyhty ry (ulkotyöpaja Lato)
Lyhty ry (uusi työpaja 5)
Lyhty ry (Luovila)
Lyhty ry (musiikkityöpaja)
Lyhty ry (oppimisyksikkö Lamppu)
Lyhty ry (uusi työpaja 1)
Lyhty ry (uusi työpaja 2)
Lyhty ry (uusi työpaja 3)
Lyhty ry (uusi työpaja 4)
Lyhty ry (uusi työpaja 6)
Lyhty ry (kahvilatyöpaja)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Vallila)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Alppikatu)
Lyhty ry (kahvila Puhuri)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö, Lakiston autismitiimi
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Otaniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Meripihka)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Invalidisäätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy

Palveluluokka 5

Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Lyhty ry (uusi työpaja 5)
Lyhty ry (uusi työpaja 6)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Käpylä)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Rinnekoti-Säätiö (Alppikatu)
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston autismitiimi)
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Otaniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Meripihka)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Invalidisäätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.12.2018 - 30.11.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintasopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää Tilaaja ja ilmoittaa erikseen neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 60 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen kahden (2) vuoden optiokausi mukaan lukien.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Kilpailutuksen taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2018-001107 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 109 (24.04.2018). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat puitejärjestelyyn. Tarjouskilpailu käynnistettiin 18.5.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa oli viisi palveluluokkaa, joista tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan. Palveluluokan 1 osalta tarjouksen pystyi lisäksi esittämään joko vuorokausihinnalla, kertahinnalla tai molemmilla.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien
vaatimusten lisäksi tarjouspyynnössä asetettiin tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 7.9.2018 klo 16:00 saapui yhteensä 46 tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Nuorten Ystävät -Palvelut Oy:n tarjous ei vastannut tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvattua palvelua, joten tämä suljetaan ulos tarjouskilpailusta alla mainituin perustein. Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia.

Perustelut hylkäämiselle

Nuorten Ystävät -Palvelut Oy jättämä tarjous oli tarkoitettu kehitysvammaisten asumispalvelujen kilpailutukseen eikä se sisällöltään näin ollen vastannut kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen tarjouspyyntöasiakirjoja. Näin ollen kyseinen tarjous suljettiin ulos tarjouskilpailusta Hankintalain 104 §:n mukaisesti.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo 20 %. Hinnan ja laadun osatekijöistä saatujen vertailupisteiden yhteissumma määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen tarjouskilpailussa (liite 1).

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljävuotinen (4) sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavaksi 1.12.2018. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 3344615

tuomas.riihivaara(a)hel.fi

Pauliina Vähäpesola, vammaisten työ- ja päivätoiminnan päällikkö, puhelin: 050 5188261

pauliina.vahapesola(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 24.04.2018 § 109

HEL 2018-001107 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden työ- ja päivätoiminnan kilpailutuksen periaatteet sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

Lisäksi lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen, että koulutuksen lisäpisteet muutetaan siten, että ne huomioivat paremmin erikokoiset yksiköt. Pisteet voivat olla pohjaesityksen mukaiset, eli maksimissaan 2p työntekijää kohti, mutta pisteet pitäisi jakaa työntekijöiden määrällä yksikössä. Pisteet skaalataan kymmenen pisteen asteikolle siten, että suurimman keskiarvon saanut saa 10 pistettä, ja muut saavat oman ja suurimman pistemäärän osamäärän osuuden kymmenestä pisteestä. Uusi lisäpistekriteeri on siis työntekijöiden keskimääräinen lisäkoulutustaso.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

B. oikeuttaa toimialajohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

24.04.2018 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara, va. vammaistyön päällikkö Minna Eronen ja hankintapäällikkö Hannu-Pekka Polttila olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Saku Etholen: Koulutuksen lisäpisteet muutetaan siten, että ne huomioivat paremmin erikokoiset yksiköt. Pisteet voivat olla pohjaesityksen mukaiset, eli maksimissaan 2p työntekijää kohti, mutta pisteet pitäisi jakaa työntekijöiden määrällä yksikössä. Pisteet skaalataan kymmenen pisteen asteikolle siten, että suurimman keskiarvon saanut saa 10 pistettä, ja muut saavat oman ja suurimman pistemäärän osamäärän osuuden kymmenestä pisteestä. Uusi lisäpistekriteeri on siis työntekijöiden keskimääräinen lisäkoulutustaso.

Kannattaja: jäsen Tapio Bergholm

Vastaehdotus 2:
Jäsen Saku Etholen: Palveluluokkakohtaisia hintakattoja nostetaan siten, että ne ovat palveluluokittain 50, 120, 150, 190 ja 260 euroa.

Vastaehdotus 2 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 3:
Jäsen Saku Etholen: Otetaan käyttöön uusi lisäpisteiden kriteeri, työntekijöiden keskimääräiset kokemusvuodet kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden parissa työskentelystä.

Kannattaja: jäsen Katju Aro

Vastaehdotus 4:
Jäsen Katju Aro: Esitän palveluluokille määritellyn hintakaton poistamista. Hintakatto vaarantaa palveluille asetettujen laatuvaatimusten toteutumisen eikä lautakunnalla ole ollut käytettävissään riittävästi tietoa sen oikean tason määrittelemiseksi. Palveluiden hintaa kilpailutetaan jo 80/20-suhteessa ja palveluntuottajien määrää rajoittamalla. Hintoja edelleen kiristävä hintakatto on siksi paitsi tarpeeton, myös vahingollinen.

Kannattaja: jäsen Sakari Männikkö

Lisäksi asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:

Hylkäysehdotus:
Jäsen Sakari Männikkö: Esitän asian hylkäämistä seuraavin perustein:

1. Virkamiesten toimesta irtisanottiin palveluntuottajien ostopalvelusopimukset ja jätettiin käyttämättä niihin sisältyneet optiot. Optioiden kautta olisi myös voitu neuvotella näiden palveluntuottajien hinnoista. Tämä mahdollisuus jätettiin käyttämättä ja aiheutettiin kehitysvammaisille henkilöille sekä heidän läheisilleen suurta epävarmuutta ja murhetta.

2. Valmisteluprosessi ei ole ollut riittävän avoin eikä päätöksentekijä ole saanut tietoonsa mm. asiakasraatiin kuuluvia henkilöitä eikä sitä, millainen markkinakartoitus on tehty. Päätöksentekijöillä ei ole riittävää tietoa siitä, millaisia huomioita erilaisissa kuulemisissa on tehty ja miten ne ovat vaikuttaneet palvelukuvauksen sisältöön. Näin suuren mittakaavan hankinnassa laaja, avoin lausuntokierros alan asiantuntijoilta ja asiakkailta sekä heidän läheisiltään olisi ollut perusteltu.

3. Palvelukuvauksissa esitetään alueeksi pääkaupunkiseutua. Käytännössä tämä rajaa helsinkiläisten kehitysvammaisten mahdollisuutta käydä työ- ja päivätoiminnassa Helsingissä tai naapurikunnissa, etenkin kun halvin hinta määrittelee kilpailutuksessa menestymisen. Tämä voi aiheuttaa kohtuuttomia matkoja ja päivän pituuksia vammaisille ihmisille.

4. Suurin ongelma kilpailuttamisessa on riski siitä, että asukkaat joutuvat vaihtamaan työ- ja päivätoimintapaikkaansa mikäli nykyinen palveluntuottaja ei pärjää kilpailutuksessa. Myös palveluntuottajan vaihtuminen merkitsee suurta riskiä sujuvan arjen, toimivien yhteistyö- ja vuorovaikutussuhteiden katkeamisesta. Lisäksi ongelman muodostaa se, että palveluntuottajat asetetaan ensisijaisjärjestykseen siten, että halvimman hinnan tarjonnut saa ensisijan työ- ja päivätoiminnan valinnassa.

5. Ei myytävänä-kansalaisaloite luovuttiin eduskunnalle maaliskuussa 2018. Kansalaisaloitteen on allekirjoittanut yli 72 000 suomalaista. Aloite tähtää siihen, että 9 §:ään lisätään 16. kohdaksi soveltamisalueen seuraava rajaus: ”Tätä lakia ei sovelleta sellaisten vammaispalveluiden hankintaan, joissa on kyse vammaisten henkilöiden välttämättömän huolenpidon ja tuen tarpeista ja tarpeisiin liittyvistä palveluista asumisessa ja jokapäiväisessä elämässä.” Helsingin kaupunki voisi olla edelläkävijä, joka tuntee inhimillistä vastuuta siitä, että vammaisen ihmisen elämä ja arki on yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun eivätkä merkitykselliset ihmis- ja hoitosuhteet ole myytävänä halvimmalla hinnalla. Tässä tilanteessa laajasti kannatetun kansalaisaloitteen ollessa eduskunnan käsittelyssä, olisi Helsingin perusteltua odottaa mahdollisia lainsäädännön muutoksia.

Jäsen Sakari Männikön hylkäysehdotus raukesi kannattamattomana.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Saku Etholen): Koulutuksen lisäpisteet muutetaan siten, että ne huomioivat paremmin erikokoiset yksiköt. Pisteet voivat olla pohjaesityksen mukaiset, eli maksimissaan 2p työntekijää kohti, mutta pisteet pitäisi jakaa työntekijöiden määrällä yksikössä. Pisteet skaalataan kymmenen pisteen asteikolle siten, että suurimman keskiarvon saanut saa 10 pistettä, ja muut saavat oman ja suurimman pistemäärän osamäärän osuuden kymmenestä pisteestä. Uusi lisäpistekriteeri on siis työntekijöiden keskimääräinen lisäkoulutustaso.

Jaa-äänet: 5
Sami Heistaro, Seija Muurinen, Daniel Sazonov, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 8
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Saku Etholen, Esa Olavi Lehtopuro, Sakari Männikkö, Tuomas Tuure

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Saku Etholenin vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Saku Etholen): Otetaan käyttöön uusi lisäpisteiden kriteeri, työntekijöiden keskimääräiset kokemusvuodet kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden parissa työskentelystä.

Jaa-äänet: 8
Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Daniel Sazonov, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 4
Katju Aro, Saku Etholen, Sakari Männikkö, Tuomas Tuure

Tyhjä: 1
Leo Bergman

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4 (tyhjää 1).

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Katju Aro): Esitän palveluluokille määritellyn hintakaton poistamista. Hintakatto vaarantaa palveluille asetettujen laatuvaatimusten toteutumisen eikä lautakunnalla ole ollut käytettävissään riittävästi tietoa sen oikean tason määrittelemiseksi. Palveluiden hintaa kilpailutetaan jo 80/20-suhteessa ja palveluntuottajien määrää rajoittamalla. Hintoja edelleen kiristävä hintakatto on siksi paitsi tarpeeton, myös vahingollinen.

Jaa-äänet: 9
Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Daniel Sazonov, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 3
Katju Aro, Saku Etholen, Sakari Männikkö

Tyhjä: 1
Tuomas Tuure

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjää 1).

Jäsen Sakari Männikkö jätti eriävän mielipiteen sosiaali- ja terveyslautakunnan
päätöksestä.

10.04.2018 Pöydälle

27.02.2018 Palautettiin

13.02.2018 Pöydälle

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43217

tuomas.riihivaara(a)hel.fi

Minna Eronen, va. vammaistyön johtaja, puhelin: 310 43149

minna.eronen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566