Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

29.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 297

Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset järjestöille vuodelle 2017

HEL 2016-008445 T 02 05 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää esittelijän ehdotuksesta poiketen järjestöjen 107 hakemukselle avustusta vuoden 2017 toimintaan yhteensä 5 955 900 euroa liitteenä 1 olevien päätöstaulukoiden 1−8 mukaisesti

- osoittaa virastopäällikön päätettäväksi enintään 241 000 euroa niille 123 hakemukselle, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuihin taulukoihin

- hylätä 29 liitteen 1 taulukoissa 1−8 mainittua hakemusta taulukoissa esitetyin perusteluin

- osoittaa virastopäällikön erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 100 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti avustusten ehdoista, että:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2017 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveysvirastoon, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2018 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2017 toimintakertomus, tilinpäätös ja tase sekä tilintarkastus- tai toiminnantarkastuskertomus.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3 olevia avustusohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Sosiaali- ja terveysviraston mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Käsittely

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ja taloussuunnittelija Tuija Jokela olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Esteellisyydet:

Puheenjohtaja Maija Anttila, esteellisyyden syy: Helsingin Alzheimer-yhdistys ry:n hallituksen jäsen (Hallintolaki 28.1 § 5 k).

Va. apulaiskaupunginjohtaja Pia Panhelainen, esteellisyyden syy: Allergia- ja astmaliitto ry:n liittovaltuuston asiantuntijajäsen (Hallintolaki 28.1 § 5 k).

Esitetyt vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Laura Nordström: "Lisätään HeSetan avustussummaan 8000 euroa. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen

Vastaehdotus 2:
Jäsen Tuula Salo: "Esitän HOPE-yhdessä ja yhteisesti lisäystä 5000e. Haettu 12 000, saamassa 5000, esitän 10 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Kadar Gelle

Vastaehdotus 3:
Jäsen Tuula Salo: "Esitän Helsingin Icehearts ry:lle 10 000e lisäystä, yhteensä 200 000e. Haettu 240 000e, saamassa 190 000e, esitän 200 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Kadar Gelle

Vastaehdotus 4:
Jäsen Tuula Salo: "Esitän Helsingin kouluraita OKRY ry:lle lisäystä 10 000e. Haettu 136 000e, saamassa 80 000e, esitän 90 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Kadar Gelle

Vastaehdotus 5:
Jäsen Tuula Salo: "Esitän Myllypuron elintarvikeapu ry:lle lisäystä 10 000e. Haettu 225 590e, saamassa 170 000, esitän 180 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen

Vastaehdotus 6:
Jäsen Jouko Malinen: "Esitän Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:lle 2300€ lisää päihteettömyyttä tukeviin toimiin. Lisävarat otettaisiin kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen

Vastaehdotus 7:
Jäsen Mikael Sjövall: "Esitän, että Föreningen Luckan i huvudstadsregionen-yhdistykselle myönnetään EUR 30 000 esitetyn EUR 20 000 sijaan Helsingissä asuvien ruotsiksi kotoutuvien maahanmuuttajien neuvonnan ja ohjauksen tukemiseen. Perusteluna tuon esille, että Luckan on ainoa hakija kategoriassa 7 (maahanmuuttajatyön tukeminen) jolle esitetään leikkausta edelliseen mönnettyyn tukeen verrattuna siitä huolimatta että Luckanilla on ollut enemmän asiakkaita vuonna 2016. Luckan on tiettävästi ainoa järjestö hakijoiden joukossa joka tukee maahanmuuttajien kotouttamista ruotsin kielellä Helsingissä. On ensisijaisen tärkeää, että maahanmuuttajille tarjotaan mahdollisuus kotoutua joko suomen tai ruotsin kielellä kaksikielisessä pääkaupungissamme. Esitän, että lisäys EUR 10 000 otetaan sosiaali- ja terveysviraston kuolinpesävaroista korotetun tuen kustantamiseksi."

Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen

Vastaehdotus 8:
Jäsen Anna Vuorjoki: "Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveysvirasto selvittää seksuaalista väkivaltaa kokeneille tytöille tarjolla olevan avun riittävyyden, kun otetaan huomioon sekä Kalliolan nuoret ry:n että kaupungin omat palvelut, ja varautuu tarvittaessa myöntämään Kalliolan nuoret ry:n seksuaaliväkivaltayölle lisää rahoitusta."

Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen

Vastaehdotus 9:
Jäsen Tuomas Tuure: "Lisätään avustajakeskus Sentterin rahoitukseen 6200 euroa. Kokonaisavustus 76 200. Otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Laura Nordström

Vastaehdotus 10:
Jäsen Tuomas Tuure: "Lisätään Kehitysvammatuki57 rahoitukseen 10.000 EUR. Kokonaisrahoitus 400.000. Otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Sirpa Asko-Seljavaara

Vastaehdotus 11:
Jäsen Kadar Gelle: "Esitän Al-Birr- Lähimmäisapu ry lisäystä 3 000e. Haettu 112 200 e, saamassa 7 000e, esitän 10 000e. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Laura Nordström

Vastaehdotus 12:
Jäsen Kadar Gelle: "Esitän Monik ry:lle lisäystä 5 000e. Haettu 42 000 e, saamassa 15 000e, esitän 20 000e. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Laura Nordström

Vastaehdotus 13:
Jäsen Kadar Gelle: "Esitän Puntland Community ry:lle lisäystä 5 000e. Haettu 45 400 e, saamassa 2 000e, esitän 7 000e. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Kannattaja: Jäsen Laura Nordström

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Laura Nordström): "Lisätään HeSetan avustussummaan 8000 euroa. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 9
Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjää 1).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Tuula Salo): "Esitän HOPE-yhdessä ja yhteisesti lisäystä 5000e. Haettu 12 000, saamassa 5000, esitän 10 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 8
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Miina Kajos, Jouko Malinen, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 3
Kadar Gelle, Tuula Salo, Mikael Sjövall

Tyhjä: 2
Laura Nordström, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjää 2).

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Tuula Salo): "Esitän Helsingin Icehearts ry:lle 10 000e lisäystä, yhteensä 200 000e. Haettu 240 000e, saamassa 190 000e, esitän 200 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 8
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Miina Kajos, Jouko Malinen, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 2
Kadar Gelle, Tuula Salo

Tyhjä: 3
Laura Nordström, Mikael Sjövall, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 2 (tyhjää 3).

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Tuula Salo): "Esitän Helsingin kouluraita OKRY ry:lle lisäystä 10 000e. Haettu 136 000e, saamassa 80 000e, esitän 90 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 7
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Miina Kajos, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 4
Kadar Gelle, Jouko Malinen, Tuula Salo, Mikael Sjövall

Tyhjä: 2
Laura Nordström, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 7 - 4 (tyhjää 2).

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 5 (jäsen Tuula Salo): "Esitän Myllypuron elintarvikeapu ry:lle lisäystä 10 000e. Haettu 225 590e, saamassa 170 000, esitän 180 000e. Lisäys otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Miina Kajos, Kimmo Parhiala, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 7
Kadar Gelle, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Tyhjä: 2
Sami Heistaro, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 7 - 4 (tyhjää 2).

6 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Jouko Malinen): "Esitän Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:lle 2300€ lisää päihteettömyyttä tukeviin toimiin. Lisävarat otettaisiin kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 2
Sami Heistaro, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 10
Sirpa Asko-Seljavaara, Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Jouko Malisen vastaehdotuksen äänin 10 - 2 (tyhjää 1).

7 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 7 (jäsen Mikael Sjövall): "Esitän, että Föreningen Luckan i huvudstadsregionen-yhdistykselle myönnetään EUR 30 000 esitetyn EUR 20 000 sijaan Helsingissä asuvien ruotsiksi kotoutuvien maahanmuuttajien neuvonnan ja ohjauksen tukemiseen. Perusteluna tuon esille, että Luckan on ainoa hakija kategoriassa 7 (maahanmuuttajatyön tukeminen) jolle esitetään leikkausta edelliseen mönnettyyn tukeen verrattuna siitä huolimatta että Luckanilla on ollut enemmän asiakkaita vuonna 2016. Luckan on tiettävästi ainoa järjestö hakijoiden joukossa joka tukee maahanmuuttajien kotouttamista ruotsin kielellä Helsingissä. On ensisijaisen tärkeää, että maahanmuuttajille tarjotaan mahdollisuus kotoutua joko suomen tai ruotsin kielellä kaksikielisessä pääkaupungissamme. Esitän, että lisäys EUR 10 000 otetaan sosiaali- ja terveysviraston kuolinpesävaroista korotetun tuen kustantamiseksi."

Jaa-äänet: 2
Sami Heistaro, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 10
Sirpa Asko-Seljavaara, Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Mikael Sjövallin vastaehdotuksen äänin 10 - 2 (tyhjää 1).

8 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 8 (jäsen Anna Vuorjoki): "Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveysvirasto selvittää seksuaalista väkivaltaa kokeneille tytöille tarjolla olevan avun riittävyyden, kun otetaan huomioon sekä Kalliolan nuoret ry:n että kaupungin omat palvelut, ja varautuu tarvittaessa myöntämään Kalliolan nuoret ry:n seksuaaliväkivaltayölle lisää rahoitusta."

Jaa-äänet: 2
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro

Ei-äänet: 11
Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Kimmo Parhiala, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 11 - 2.

9 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 9 (jäsen Tuomas Tuure): "Lisätään avustajakeskus Sentterin rahoitukseen 6200 euroa. Kokonaisavustus 76 200. Otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 2
Sirpa Asko-Seljavaara, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 9
Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Sami Heistaro, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 9 - 2 (tyhjää 2).

10 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 10 (jäsen Tuomas Tuure): "Lisätään Kehitysvammatuki57 rahoitukseen 10.000 EUR. Kokonaisrahoitus 400.000. Otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 1
Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 10
Sirpa Asko-Seljavaara, Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Sami Heistaro, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 10 - 1 (tyhjää 2).

11 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 11 (jäsen Kadar Gelle): "Esitän Al-Birr- Lähimmäisapu ry lisäystä 3 000e. Haettu 112 200 e, saamassa 7 000e, esitän 10 000e. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 9
Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Kadar Gellen vastaehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjää 1).

12 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 12 (jäsen Kadar Gelle): "Esitän Monik ry:lle lisäystä 5 000e. Haettu 42 000 e, saamassa 15 000e, esitän 20 000e. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 9
Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Kadar Gellen vastaehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjää 1).

13 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 13 (jäsen Kadar Gelle): "Esitän Puntland Community ry:lle lisäystä 5 000e. Haettu 45 400 e, saamassa 2 000e, esitän 7 000e. Varat otetaan kuolinpesävaroista."

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Kimmo Parhiala

Ei-äänet: 8
Kadar Gelle, Miina Kajos, Jouko Malinen, Laura Nordström, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Tuula Salo, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Kadar Gellen vastaehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjää 2).

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Taulukot 1 - 8 Avustuspäätökset (Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä 29.11.2016)

2

Taulukot 1 - 8 Avustuspäätökset ja hakijoiden taloustiedot (Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä 29.11.2016)

3

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet

4

Saatekirje

5

Taulukot 1-8 Avustusesitykset

6

Taulukot 1-8 Avustusesitykset ja hakijoiden taloustiedot

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Avustusta hakeneet

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 3
Liite 4

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen 107 hakemukselle avustusta vuoden 2017 toimintaan yhteensä 5 896 400 euroa liitteenä 1 olevien taulukoiden 1−8 mukaisesti

- osoittaa virastopäällikön päätettäväksi enintään 241 000 euroa niille 123 hakemukselle, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuihin taulukoihin

- hylätä 29 liitteen 1 taulukoissa 1−8 mainittua hakemusta taulukoissa esitetyin perusteluin

- osoittaa virastopäällikön erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 100 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää avustusten ehdoista, että:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2017 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveysvirastoon, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2018 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2017 toimintakertomus, tilinpäätös ja tase sekä tilintarkastus- tai toiminnantarkastuskertomus.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3 olevia avustusohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Sosiaali- ja terveysviraston mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Esittelijän perustelut

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen (hakemusten sisällölliset kysymykset) ja taloussuunnittelija Tuija Jokela (hakijoiden talouteen liittyvät kysymykset) ovat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.

Sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön mukaan (4 §) sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtävänä on päättää lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja valvoa avustusten käyttöä sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija päättää mainituista asioista.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten jakoperusteet

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 3.9.2013 (§ 288) vahvistaa seuraavat perusteet noudatettaviksi jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveysviraston määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (12.12.2011), jotka ovat esityslistan liitteenä 3.

1) Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea sosiaali- ja terveysviraston voimassa olevan strategiasuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.

2) Avustuksilla tuetaan ensisijaisesti toimintaa, joka tähtää helsinkiläisen väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Tällä tarkoitetaan muun muassa seuraavia asioita: a. Terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen tukeminen, b. Sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen ja vähentäminen, c. Omatoimisuuden ja itsehoidon lisääminen, d. Eri-ikäisten syrjäytymisen ehkäisy ennaltaehkäisevin ja/tai korjaavin toimin, e. Maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen, f. Haavoittuviin ryhmiin kuuluvien auttaminen ja vertaistuki sekä kriisiapu, jolloin kohderyhminä ovat: lapset, nuoret, pienituloiset perheet, ikääntyneet, pitkäaikaissairaat, eri tavoin vammaiset, päihde- tai mielenterveyspalveluja tarvitsevat, asunnottomat, toimeentulovaikeuksissa olevat, terveyden edistämisen kannalta merkitykselliset, vaikkakin pienet väestöryhmät, joihin kuuluvien hoito- tai tukisuhde vaatii erityistä asiantuntemusta ja luottamuksellisuutta, g. vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta.

3) Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole ulkopuolisen tuen varassa.

4) Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, Internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).

5) Kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä.

6) Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että järjestöavustukset julistetaan haettaviksi vuosittain syyskuun loppuun mennessä.

Asukastalotoiminnan avustaminen keskitetty kaupunginhallitukselle

Kaupunginhallitus päätti 28.9.2015 (§ 8) asukasosallisuuden avustusten myöntämisperiaatteista ja päätösten keskittämisestä kaupunginhallitukselle. Keskittäminen toteutetaan vuoden 2017 avustuksista alkaen ja tätä varten kaupunginkanslia järjesti erillisen avustushaun asukastaloille- ja toimijoille keväällä 2016. Hausta tiedotettiin yleisesti sekä suunnatulla viestillä kaikille asukastalotoimijoille, jotka aikaisemmin olivat hakeneet avustusta sosiaali- ja terveyslautakunnalta. Keskittämisen vuoksi asukastoiminnan, -talojen ja -tilojen avustushakemukset eivät enää ole mukana tässä sosiaali- ja terveyslautakunnan avustushaussa. 

Sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta on siirretty kaupunginkanslian talousarvioon asukastalojen tukemiseen aikaisemmin käytetty summa 641 700 euroa. 

Vuoden 2017 avustusten haku ja hakijoiden neuvonta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2017 avustusten hakuaika oli 1.−30.9.2016. Hakukuulutus julkaistiin sosiaali- ja terveysviraston internet-sivuilla 26.8.2016 ja Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa sekä Metro-lehdessä 1.9.2016. Lehti-ilmoituksen tekstiä oli edellisestä vuodesta selkeytetty ja tiivistetty. Ilmoituksessa kerrottiin nettiosoite, josta löytyivät yksityiskohtaiset avustusten jakoperusteet, hakuohjeet sekä tiedot tarvittavista liitteistä. 

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi) hakuaikana ja kirjallinen ohje sähköisen lomakkeen täyttämiseen löytyy internetistä. Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.

Hakemuksen mukana järjestöä pyydettiin toimittamaan seuraavat liitteet: alustava toimintasuunnitelma 2017, alustava talousarvio 2017, vahvistettu tuloslaskelma 2015, vahvistettu tase 2015, toimintakertomus 2015, jäljennös tilintarkastuskertomuksesta tai toiminnantarkastuskertomuksesta 2015 sekä keväällä 2016 pidetyn vuosikokouksen pöytäkirja, josta käy ilmi tilinpäätöksen 2015 käsittely ja vastuuvapauden myöntäminen. Lisäksi tuli toimittaa kopio yhdistyksen tiliotteesta tai muu todistus tilinomistajasta sekä yhteisön säännöt, jos kyseessä oli uusi hakija tai jos nämä tiedot olivat muuttuneet edellisen hakemuksen jälkeen.

Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kirjaamossa viimeistään 30.9.2016 klo 16.00.

Hakukuulutuksessa oli myös kutsu avoimeen neuvontatilaisuuteen sosiaali- ja terveysvirastossa 14.9.2016 klo 13−18, jossa annettiin henkilökohtaista ohjausta. Kävijöitä oli 14 ja saadun palautteen mukaan tilaisuus oli onnistunut.

Hakuaikana hakijoilta tuli yhteydenottoja sosiaali- ja terveysvirastoon puhelimitse noin 100 ja sähköpostitse noin 10, joihin kaikkiin vastattiin.

Sähköisen haun ongelmat

Kaupungin asiointi.hel.fi-palvelussa ei ollut toimintakatkoja hakuaikana, mutta muutama hakija ohjautui vikatilaan, joka keskeytti hakemuksen täyttämisen. Järjestelmätoimittajalle nämä tilanteet eivät rekisteröityneet, joten niiden syy jäi epäselväksi. Muutamalla hakijalla oli ongelmia liitteiden yhdistämisessä hakemukseen ja syytä tähän selvitetään. Kaiken kaikkiaan aikaisempia vuosia harvemmalla hakijalla oli teknisiä ongelmia hakemuksen laatimisessa ja lähettämisessä.

Kaupungin sähköisessä avustusjärjestelmässä, johon hakemukset saapuivat, oli entisten vuosien tapaan erilaisia ongelmia, jotka hidastivat hakemusten käsittelyä ja aiheuttivat lisätyötä hakemusten käsittelijöille.  

Saapuneet hakemukset ja niiden tekninen käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2017 saapui sähköiseen järjestelmään 228 ja paperilla kirjaamoon 31 eli yhteensä 259. Nämä ovat lopulliset lukumäärät, joihin päädyttiin kun epähuomiossa kahteen kertaan lähetetyistä hakemuksista (2 kpl) ylimääräinen oli poistettu ja seuraavassa esitettävät korjaukset ja täydennykset oli tehty.

Anottu kokonaissumma on 10 196 713 euroa, joka on noin 680 000 euroa vähemmän kuin edellisessä haussa. Vähenemään vaikuttaa se, että asukastalojen avustaminen on siirtynyt kaupunginhallitukselle, joten näitä hakemuksia ei enää osoitettu sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Asukastalotoimintaan avustuksia haettiin vuonna 2016 runsaat 900 000 euroa.

Kolme hakemusta saapui myöhästyneenä ja kaupungin ohjeen mukaan ne esitetään hylättäviksi. Kaksi myöhästyneistä hakemuksista toimitettiin hakuohjeessa annetuista vaihtoehdoista (sähköinen haku tai postitse) poikkeavalla tavalla. Toinen yritettiin lähettää faxilla, mutta laite ei sitä ollutkaan lähettänyt. Myöhemmin hakija toimitti paperisen hakemuksen. Toinen myöhästyneistä hakemuksista toimitettiin sähköpostilla hakuajan päätyttyä. Kolmas myöhästynyt hakemus oli lähetetty kirjattuna kirjeenä hakuajan puitteissa, mutta siihen merkityn osin puutteellisen ja virheellisen osoitteen vuoksi posti oli palautunut sen lähettäjälle. Palautusosoitteessa ei ollut käyty pitkään aikaan, ja kun hakemus sieltä löytyi ja toimitettiin kirjaamoon, oli hakuaika jo päättynyt. 

Yksi hakija lähetti hakuajan päätyttyä korjatun hakemuksen, jossa hakijajärjestö oli muutettu toiseksi perustellusta syystä. Tämä hakemus on otettu mukaan hakuun. Yksi hakija veti hakemuksensa pois.

Hakemuksia saapui 25 vähemmän kuin viime syksynä vuoden 2016 hakuun. Vähenemää selittää edellä mainittu asukastalojen avustamisen siirtyminen kaupunginhallitukselle. Näitä hakemuksia oli viime vuonna 24 kpl.

Vuodelle 2017 avustusta hakevista järjestöistä 195 oli hakenut avustusta sosiaali- ja terveyslautakunnalta myös edellisenä vuonna. Uusia hakijoita tai vuoden 2016 haun väliin jättäneitä hakijoita on 64.

Heti haun päätyttyä muilta hallintokunnilta tiedusteltiin, oliko niiden avoinna oleviin hakuihin saapunut erehdyksessä sosiaali- ja terveystoimea koskevia hakemuksia. Näin löytyi talous- ja suunnittelukeskuksesta 11 hakemusta, jotka otettiin mukaan hakuun ja hakijoille ilmoitettiin siirrosta. Yksi sosiaali- ja terveystoimeen tullut hakemus siirrettiin nuorisotoimeen, koska se koski sinne keskitettyjä lasten ja nuorten loma-aikojen leiriavustuksia.

Hakuajan päätyttyä kaikki hakemukset tarkistettiin teknisten virheiden korjaamiseksi ja paperilla saapuneet hakemukset tallennettiin sähköiseen avustusjärjestelmään. Esimerkiksi virheelliselle vuodelle tehtyjä hakemuksia löytyi neljä ja niiden hakemukset korjattiin.

Avustusten jakamisessa noudatettavat periaatteet

Avustusehdotusten valmistelussa noudatettiin kaupungin yleisohjetta ja sosiaali- ja terveyslautakunnan edellä mainittuja 3.9.2013 vahvistamia jakoperusteita.

Kaupungin yleisohje

Kaupunginhallituksen 12.12.2011 (1126 §) päätös avustuksia myönnettäessä noudatettaviksi ohjeiksi on tämän asian liitteenä 3. Kaupunginhallituksen vahvistamat ohjeet koskevat kaikkia lautakuntia ja niiden keskeiset kohdentamisperusteita koskevat ehdot ja periaatteet ovat muiden muassa seuraavanlaisia:

- Avustettavan toiminnan tulee kohdistua Helsingin kaupungin asukkaisiin.

- Avustettavan toiminnan tulee tukea ja täydentää avustuksia myöntävän viranomaisen toimintaa ja tavoitteiden toteutumista; lisäksi kiinnitetään huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen.

- Avustusta saa myöntää vain kuntalain 2 §:n tarkoittamaan toimintaan (= kunnan toimialaan kuuluvaan), ellei lailla tai sen nojalla asetuksella ole erikseen toisin säädetty.

- Kaupungin avustusta voidaan myöntää oikeustoimikelpoisille ja yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille, jos yhteisö täyttää seuraavat kaksi ehtoa: 1. yhdistys/säätiö on merkitty yhdistys-/säätiörekisteriin tai on todisteellisesti jättänyt ilmoituksen yhdistyksen/säätiön rekisteröimiseksi ja 2.  yhdistyksen/säätiön toiminnasta tulee olla näyttöä vähintään yhden vuoden ajalta; tämä on osoitettava joko pöytäkirjoin tai tilinpäätöksin. 

- Kaupungin avustusta voidaan poikkeustapauksissa myöntää osakeyhtiölle, mikäli yhtiön toiminnan voidaan katsoa olevan yleishyödyllistä.

- Avustusta harkittaessa on otettava huomioon kilpailunäkökohdat; avustettavan toiminnan tukeminen ei saa vääristää kilpailua.

- Avustuksesta päätettäessä on otettava huomioon valtion tukea koskeva lainsäädäntö.

- Lisäksi avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon seuraavat seikat: 1. yhteisön yleishyödyllisyys ja tarpeellisuus hallintokunnan toimialalla, 2. avustettava toiminta tukee tai täydentää kaupungin sellaista tarvetta, johon kaupunki ilman yhteisön toimintaa joutuisi osoittamaan varoja, 3. helsinkiläisten määrä, johon yhteisön toiminta kohdistuu, 4. avustettavan toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu sekä yhteisön asiantuntemus, 5. yhteisö ei saa käyttää toimintaa varten saamaansa kaupungin avustusta varainhankinnan tai liike- ja sijoitustoiminnan menoihin eikä rahoitusomaisuutensa tai muiden pitkäaikaisten sijoitustensa lisäämiseen, 6. avustuksen määrää harkittaessa toiminnasta aiheutuvina kustannuksina ei oteta huomioon lainojen lyhennyksiä, korkoja eikä poistoja, arvonalennuksia, varauksia tai muita laskennallisia eriä, jotka eivät perustu jo toteutuneisiin kuluihin; käyttöomaisuuden hankintaa ei avustuksella rahoiteta, elleivät tarkoituksenmukaisuussyyt edellytä kaupungin osuuden suorittamista avustuksena, 7. hakijan omat varat, avustettavasta toiminnasta saatavat tulot ja muut ulkopuoliset rahoitusmahdollisuudet kuten muu julkinen tuki, 8.  toimintaan, jota kaupunki hankkii ostopalveluna, ei myönnetä avustuksia.

- Myöhästyneet hakemukset on esitettävä hylättäviksi.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin avustuksiin järjestöille on sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 talousarviossa varattu 3 761 000 euroa. Tämä on 641 700 euroa pienempi kuin vuoden 2016 varaus ja perustuu siihen, että avustusten piiriin aikaisemmin kuulunut asukastalotoiminta on siirtynyt rahoituksineen vuodesta 2017 alkaen kaupunginhallituksen avustettavaksi. 

Järjestöjen avustuksiin voidaan käyttää myös kuolinpesien varoja. Kaupunginhallitus vahvisti 13.1.2014 (§ 42) valtion perintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämät avustukset järjestöille toimintaan, jolla tuetaan sosiaali- ja terveysviraston voimassa olevan strategiasuunnitelman toteuttamista helsinkiläisten terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi.

Tämän kokouksen edellisessä kohdassa sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitettiin, että kuolinpesien varoja käytettäisiin vuoden 2017 avustuksiin enintään 2 476 400 euroa. Nyt käsillä oleva avustusten jakoehdotus on tehty olettaen, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kuolinpesien varojen käytöstä esityksen mukaisesti.

Kuolinpesävaroja on kertynyt vuoden 2016 aikana noin miljoona euroa vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Tämä tarkoittaa, että avustusten maksamisen jälkeen kuolinpesävaroja jää käyttämättä runsaat 400 000 euroa. Mikäli uusien varojen kertymä ensi vuonna on yhtä pieni kuin kuluneena vuonna, on seuraavalla avustuskierroksella jaettavana kuolinpesävaroja vain noin puolet nyt jaettavasta summasta.

Järjestöjen avustamiseen on siten vuonna 2017 käytettävissä talousarvio- ja kuolinpesävaroja yhteensä 6 237 400 euroa, joka on 103 930 euroa vähemmän kuin vuodelle 2016 avustuksina myönnetty summa. Tässä laskelmassa on huomioitu asukastalojen avustusten siirto kaupunginhallitukselle.

Avustussumman pienentämisen perusteena on sosiaali- ja terveysviraston talousarvion pieneneminen edellisestä vuodesta muiden muassa kilpailukykysopimuksen johdosta.

Enintään 10 000 euron avustuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.2.2013 (12 §) oikeuttanut virastopäällikön päättämään enintään 10 000 euron järjestöavustuksista.

Enintään 10 000 euron hakemuksia saapui 123 ja niiden haettu yhteissumma on 534 909 euroa. Nämä hakemukset on käyty läpi ja virastopäällikkö tulee päättämään avustusten myöntämisestä sosiaali- ja terveyslautakunnan osoittaman rahoituksen mukaisesti. Rahoitukseksi esitetään enintään 241 000 euroa. Tämä päätös sekä sen sisältämä lista avustuksen saajista ja käyttötarkoituksista tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaan. 

Hakemusten käsittely, asiantuntijakannanotot ja avustusehdotusten tekeminen

Avustushakemusten käsittely ja avustusehdotusten valmistelu toteutettiin kaupungin yleisohjeen (12.12.2011, § 1126) ja sosiaali- ja terveyslautakunnan vahvistamien jakoperusteiden (3.9.2013, § 288) mukaisesti.

Avustushakemusten käsittelystä vastasi talous- ja tukipalvelujen osastopäällikön johdolla toiminut talous- ja strategiapalvelut -yksikön tiimi, johon kuului suunnittelija, kaksi taloussuunnittelijaa ja kaksi erityissuunnittelijaa. Sovitun työnjaon mukaisesti he tutustuivat hakemuksiin, pyysivät puuttuvat liitteet ja tekivät osastopäällikön johdolla esityksen vuoden 2017 avustuksesta.

Hakemukset esiteltiin aihealueittain ydintoimintojen toimistopäälliköille tai muille heidän nimeämilleen asiantuntijoille kannanottoa varten. Saadut kannanotot otettiin huomioon avustusesityksiä tehtäessä.

Käsittelyn edetessä havaittiin, että 46 % hakemuksista oli liitteiden osalta puutteellisia. Hakijalle annettiin yhdeksän arkipäivää aikaa toimittaa puuttuvat liitteet. Täydennyspyyntö lähetettiin sähköpostitse ja sen jälkeen puhelimitse tarkistettiin, että pyyntö oli vastaanotettu. Mikäli pyydetyt liitteet eivät saapuneet määräajassa, esitetään hakemus kaupungin ohjeiden mukaisesti hylättäväksi.

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2015 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2015 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2015 ja omavaraisuusaste (%). Nämä taulukot 1−8 ovat liitteenä 2. Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseella ja kerrottuna 100:lla. Mikäli taloustietoja ei taulukossa esitetä, on syynä joko se, että järjestöllä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2015 tai se, että toimitetuissa taloustiedoissa on epäselvyyksiä, joiden vuoksi luotettavia tietoja ei ole saatavissa.

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin myös tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveysvirastolle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Näihin liittyviä oleellisia tietoja on merkitty avustusesityksen Käyttötarkoitus-kohtaan. Useita järjestöjä on avustanut Raha-automaattiyhdistys (RAY). RAY:n toiminta päättyy vuoden 2016 lopussa. Tällöin vastuu sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksien käsittelystä siirtyy sosiaali- ja terveysministeriön yhteyteen perustettavaan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukseen (STEA).  

Sosiaali- ja terveysviraston talousarviotason huomioon ottaminen avustusesityksissä

Sosiaali- ja terveysviraston talousarvio pienenee kilpailukykysopimuksen johdosta. Tästä aiheutuva menojen pieneneminen on otettu huomioon myös järjestöavustusesityksessä. Pääperiaatteena on keskeisten sosiaali- ja terveystoimen toimialaa merkittävästi tukevien avustettavien toimintamuotojen jatkuminen entisen tasoisesti. Lähtökohtana on, että kaikki järjestöt hyötyvät siitä, että yleinen kustannustaso ei nouse tai jopa laskee. Ne järjestöt, joilla on palkattuja työntekijöitä, hyötyvät lisäksi kilpailukykysopimuksen mukanaan tuomista säästöistä henkilöstökustannuksissa. Näin voidaan olettaa, että entisen tasoisella tai entistä hieman pienemmällä avustuksella ne voivat tuottaa aikaisempaa enemmän toimintaa.

Joidenkin järjestöjen avustusta esitetään alennettavaksi edellisestä vuodesta ja perustelut tähän näkyvät avustustaulukoissa. Pääsääntöisesti alentaminen perustuu järjestön muualta saamaan rahoitukseen tai edellisen kauden ylijäämään, jota voidaan käyttää toiminnan kuluihin.

Eräissä tapauksissa avustusta esitetään korotettavaksi edellisestä vuodesta ja perustelut näkyvät avustustaulukoissa. Tällöin on kyse toiminnan selkeästä lisäystarpeesta, johon pääosin on syynä maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden kasvanut määrä. Tämän lisäksi eräitä avustusten korotuksia on kohdennettu kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttamiseen.

Helsingin kaupunginkanslian kilpailutus kotoutumispalveluiden ostosta

Helsingin kaupunki julkaisi syksyllä 2016 hankintailmoituksen 500 000 euron hankinnasta, johon kuuluu maahanmuuttajien kotoutumista edistäviä ja tukevia palveluja. Summa on osa Helsingin kaupunginhallituksen erillismäärärahaa, joka käytetään turvapaikanhakijoiden kotoutumisen edellytysten ja maahanmuuttajien kotoutumisen varmistamiseen Helsingissä. Tarjousten jättöaika päättyi 17.10.2016 ja hankintapäätös on valmistelussa.

Eräät sosiaali- ja terveyslautakunnalle avustushakemuksen tehneet järjestöt ovat jättäneet tarjouksen tähän kilpailutukseen. Saattaa olla, että heidän tarjoamansa toiminta on päällekkäistä sen toiminnan kanssa, johon järjestö hakee nyt avustusta. Kaupungin ohjeen mukaan samaa toimintaa ei saa avustaa ja hankkia ostopalveluna. Tuplarahoituksen välttämiseksi on avustuspäätöksen tekstiin lisätty kohta, jossa todetaan, että avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Lisäksi todetaan, että mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveysvirastoon, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

Järjestöjen kiinnostusta yhteistyöhön perhekeskuksen kanssa selvitetään

Sosiaali- ja terveysviraston palvelujen uudistamisen osana kehitetään uutta perhekeskus-toimintaa. Sen valmisteluryhmä on syksyllä 2016 tiedustellut lapsille ja lapsiperheille tukea tarjoavilta järjestöiltä kiinnostusta uudenlaisen yhteistyön kehittämiseen perhekeskuksissa. Jotkut järjestöt ovat hakeneet avustusta tämän uuden toiminnan kehittämiseen osana muuta hakemustaan. Koska uudet mahdolliset perhekeskusten yhteistyömallit ja niiden reunaehdot ovat vielä sopimatta, ei perhekeskus-toimintaan tässä vaiheessa esitetä avustuksia, mutta kiinnostus yhteistyöhön mainitaan hakijakohtaisesti avustustaulukoissa.

Hakemusten ryhmittely ja avustusesitykset

Hakemukset ryhmiteltiin kahdeksaan ryhmään, jotka on kuvattu alla olevassa taulukossa. Yli 10 000 euron hakemukset on valmisteltu sosiaali- ja terveyslautakunnalle tähän päätösesitykseen ja ne ovat sarakkeessa Ltk. Näitä hakemuksia on yhteensä 136 kpl.

Virastopäällikön päätettäväksi delegoitujen (enintään 10 000 euroa hakeneet) hakemusten ryhmittely on sarakkeessa Vp. Näitä hakemuksia on yhteensä 123.

Taulukko: Avustushakemusten ryhmittely ja hakemusten lukumäärät

Haetun avustuksen kohderyhmä

Ltk

Vp

Yht.

1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen

20

20

40

2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen

27

22

49

3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen

13

37

50

4. Kansanterveysjärjestöjen tukeminen

9

16

25

5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukeminen

24

9

33

6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukeminen

14

10

24

7. Maahanmuuttajatyön tukeminen

26

9

35

8. Monialayhdistykset  

3

-

3

Yhteensä

136

123

259

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitettävät hakemukset (Ltk) ja päätösehdotukset käyttötarkoituksineen on kuvattu liitteestä 1 löytyvistä yllä olevan jaottelun mukaan laadituista taulukoissa 1−8. Hakemukset esitetään hakijayhdistyksen nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä.

Taulukko 1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (20 kpl) haettiin yhteensä 1 339 500 euroa ja myönnettäväksi esitetään 18 hakemukselle 906 000 euroa. Hakemuksista kaksi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (27 kpl) haettiin yhteensä 2 184 406 euroa ja myönnettäväksi esitetään 22 hakemukselle 1 316 000 euroa. Hakemuksista viisi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (13 kpl) haettiin yhteensä 601 520 euroa ja myönnettäväksi esitetään kahdeksalle hakemukselle 212 000 euroa. Hakemuksista viisi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 4. Kansanterveysjärjestöjen tukemiseen liittyviä avustuksia (9 kpl) haettiin yhteensä 332 000 euroa ja myönnettäväksi esitetään yhdeksälle hakemukselle 235 200 euroa. Yhtään hakemusta ei esitetä hylättäväksi.

Taulukko 5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukemiseen liittyviä avustuksia (24 kpl) haettiin yhteensä 1 813 430 euroa ja myönnettäväksi esitetään 17 hakemukselle 1 316 700 euroa. Hakemuksista seitsemän esitetään hylättäviksi.

Taulukko 6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukemiseen liittyviä avustuksia (14 kpl) haettiin yhteensä 1 099 889 euroa ja myönnettäväksi esitetään 12 hakemukselle 661 000 euroa. Hakemuksista kaksi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 7. Maahanmuuttajatyön tukemiseen liittyviä avustuksia (26 kpl) haettiin yhteensä 1 307 953 euroa ja myönnettäväksi esitetään 18 hakemukselle 344 500 euroa. Hakemuksista kahdeksan esitetään hylättäviksi.

Taulukko 8. Monia eri käyttötarkoituksia koskevia avustuksia (3 kpl) haettiin yhteensä 983 106 euroa ja myönnettäväksi esitetään kolmelle hakemukselle 905 000 euroa. Yhtään hakemusta ei esitetä hylättäväksi.

Yhteenvetona todetaan, että tässä kokouksessa käsitellään 136 hakemusta, joista avustusta ehdotetaan 107 hakemukselle yhteensä 5 896 400 euroa. Hakemuksista 29 ehdotetaan hylättäviksi, koska ne eivät täytä hakuehtoja tai ehdotettua toimintaa ei muusta perustellusta syystä ole aiheellista avustaa. Lisäksi esitetään virastopäällikölle delegoitujen 123 hakemuksen avustuspäätökselle varattavaksi enintään 241 000 euroa sekä varattavaksi virastopäällikön erikseen päätettäväksi enintään 100 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- ja terveysongelman hoitamiseen.

Avustushakemukset lautakunnan nähtävillä

Avustushakemukset ovat sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten nähtävissä 29.11.2016 klo 11.00−16.00 sosiaali- ja terveysviraston talous- ja tukipalvelut -osaston tiloissa, Toinen linja 4 A, 10. krs, työpiste 1028b. Haluttaessa voi sopia ajan etukäteen (p. 310 42 662), mutta se ei ole välttämätöntä.

Avustuspäätöksistä ilmoittaminen, avustusten maksatus ja käytön raportointi

Avustuspäätöksistä ilmoitetaan kaikille hakemuksen tehneille e-kirjeellä. Saatekirje on tämän asian liitteenä 4.

Kaupunginhallituksen avustusohjeen mukaan toimintaa varten myönnetyt avustukset maksetaan seuraavasti: alle 4 000 euron suuruiset avustukset yhtenä eränä, 4 000−11 000 euron suuruiset avustukset kahtena eränä ja yli 11 000 euron suuruiset avustukset neljänä eränä.

Aikaisemman hyväksi todetun käytännön mukaisesti kaksi ensimmäistä avustuserää maksetaan samassa yhteydessä. Näin säästetään huomattavasti maksatukseen tarvittavan työn määrää sosiaali- ja terveysvirastossa sekä taloushallintopalvelussa (Talpa), kun suurta määrää 4 000−11 000 euron avustuksia ei tarvitse jakaa maksettaviksi kahtena ajankohtana.

Avustuksen käytöstä tulee lähettää käyttöselvitys sosiaali- ja terveyslautakunnalle vuoden 2018 kesäkuun loppuun mennessä.

Aikaisimpina vuosina oli mahdollisuus raportoida avustuksen käyttö vasta syksyllä seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä. Tässä tapauksessa se olisi syksy 2018 ja hakemus koskisi vuotta 2019. Tällöin on jo siirrytty kansallisen sote-uudistuksen myötä maakuntamalliin, eikä mahdollinen avustuskäytäntö ole vielä tiedossa.

Ennakkotieto vuoden 2018 avustusten hakemisesta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2018 myöntämien avustusten hakuaika on 1.−29.9.2017. Tällöin on edelleen käytäntönä, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata hakemuksessa selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveysviraston internet-sivuilla sekä sanomalehdissä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja ja tätä kautta lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Järjestöjen taloudellisella avustamisella voidaan edesauttaa järjestöjen toimintaa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Taulukot 1-8 Avustusesitykset

2

Taulukot 1-8 Avustusesitykset ja hakijoiden taloustiedot

3

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet

4

Saatekirje

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Avustusta hakeneet

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 3
Liite 4

Tiedoksi

Talous- ja tukipalvelut

Talous- ja strategiapalvelut

Taloushallintopalvelu

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 22.11.2016 § 280

HEL 2016-008445 T 02 05 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

22.11.2016 Pöydälle

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ja taloussuunnittelija Tuija Jokela olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Esteelliset:

Puheenjohtaja Maija Anttila, esteellisyyden syy: Helsingin Alzheimer-yhdistys ry:n hallituksen jäsen (Hallintolaki 28.1 § 5 k).

Jäsen Rene Hursti, esteellisyyden syy: Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö ry:n hallituksen jäsen ja Irti Huumeista ry:n varainhankinnan jäsen (Hallintolaki 28.1 § 5 k).

Apulaiskaupunginjohtaja Pia Panhelainen, esteellisyyden syy: Allergia- ja astmaliitto ry:n liittovaltuuston asiantuntijajäsen (Hallintolaki 28.1 § 5 k).

Esteelliset henkilöt eivät osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.

Jäsen Laura Nordström pyysi asian pöydälle.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566