Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/7

 

29.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 300

Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.10.2016

HEL 2016-002586 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.10.2016 tilanteessa.

Käsittely

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4., 28.7., 6.10. sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.

Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta lokakuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:sta saatuun syyskuun lopun tilanteeseen perustuvaan  arvioon.

Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

3 10 01 
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.10.

Ero TA

Ero TA %

Tulot

186 994

183 314 

197 114

+13 800

+7,5 %

Menot

  1 464 874

1 474 841 

1 483 941 

- 9100 

- 0,6 %

Toimintakate

-1 289 131

-1 291 977 

 -1 290 077 

+ 1 900 

+0,1 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 04 
Toimeentulotuki

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.10.

Ero TA

EroTA %

Tulot

90 980 

93 902 

92 202 

 -1 200

-1,3 %

Menot

177 706 

176 898 

176 998

-100 

-0,1 %

Toimintakate

-86 726 

-82 996 

-84 796 

-1 800 

-1,9 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 05 
Työllisyyden hoitaminen

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.10

Ero TA

EroTA %

Tulot

99 

230

100 

-130 

-56,5 %

Menot

5 524 

6 018 

5 866 

+152 

+2,5 %

Toimintakate

-5 425 

-5 788 

-5 766 

+22 

 +0,4 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 06 
HUS

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.10

Ero TA

Ero TA %

Menot

564 127 

519 679 

528 900 

-9 221 

-1,8 % 

 

3 10 07 
Apotti

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.10

Ero TA

Ero TA %

Tulot

0

5 693

490 

-5 203 

-91,4 %

Menot

0

7 965

1 252 

+6 713 

  +84,2 %

Toimintakate

0

-2 272

-762 

+1 510 

+66,5 %

 

 

 

 

 

 

 

Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.

Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)

Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 9,1 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ja Toivolanmäen perheryhmäkodin kustannuksista aiheutuvalla ylityksellä. Muilta osin sosiaali- ja terveyspalvelut -menokohta toteutuu budjetin mukaisena.

Perhe-ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan alittuvan 1,7 milj. eurolla ilman vastaanottokeskuksia ja Toivolanmäen perheryhmäkotia. Vammaistyössä budjetti toteutuu suunnitellusti, ja lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalveluissa, lastensuojelussa  ja nuorten palveluissa ja aikuissosiaalityössä  menojen arvioidaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.

Terveys-ja päihdepalvelut arvioi budjetin ylittyvän 0,2 milj. eurolla. Terveysasemat ja sisätautien poliklinikka ylittää 0,7 milj. euroa, minkä kokonaisuudessaan selittää terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen nopeuttamiseen kesäkuussa 2016 kohdennettu 1 milj. e lisämääräraha. Tällä määrärahalla on palkattu lääkäreitä ja hoitajia. Päivystys ylittää lievästi (0,25 milj. e), suun terveydenhuolto toteutuu budjetin mukaisesti ja psykiatria- ja päihdepalvelut alittaa budjettinsa 0,9 milj. eurolla

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut arvioi budjetin ylittyvän 5,7 milj. eurolla. Ylityksestä osan selittää kesäkuussa 2016 kohdennettu 1,0 milj. euron määräraha kotihoidon vahvistamiseen ja 2,3 milj. euron määräraha aiemman ylitysennusteen kattamiseen. Ylitysennusteesta lopun 2,4 milj. euron osalta on ryhdytty osaston sisäisiin toimenpiteisiin, joita ovat muun muassa sijaisten ja vuokratyövoiman sekä ostopalvelujen käytön vähentäminen.

Talous- ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän 7,5 milj. euroa. Alituksesta vuokrakulujen osuus on 5,3 milj. euroa. Vuokrien alitukseen sisältyy tilakeskuksen tekemä 1,8 milj. euron vuokranalennus. Muilta osin alitusta syntyy tilahallintoon liittyvien palvelujen ostoissa sekä materiaalihankinnoissa.

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi syntyvän pientä säästöä (0,1 milj. euroa).

Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,4 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustason noususta ja tehtyjen investointien aiheuttamista lisäkuluista käyttökustannuksiin.

Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta ja Toivolanmäen perheryhmäkodin käynnistämisestä aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten on haettu erikseen teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.

Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 13,8 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu pääosin vastaanottokeskuksista ja perheryhmäkodista.

Toimeentulotuki (3 10 04)

Tammi-lokakuun toteuma verrattuna vuoden 2015 vastaavaan aikaan on toteumat pysyneet samana. Tänä vuonna ei tullut indeksikorotusta toimeentulotuen perusosaan. Perustoimeentulotuen maksatuksen siirtymäaika Kelaan on 31.3.2017 asti.

Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)

Työllisyyden hoidon talousarviokohdalla syntyy lievä (0,15 milj. e) budjettialitus. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)

Ennusteessa on sisällä ylijäämän palautus sekä vuosilta 2015 että 2016. Vuoden 2015 ylijäämä Helsingin osalta oli noin 21 miljoonaa euroa. HUS on pyrkinyt sopeuttamaan toimintaansa mm. erityyppisillä henkilöstökulujen sopeutuksilla, eräiden toimintojen kotiuttamisella, lääkekulujen sopeuttamisella sekä sairaansijojen vähentämisellä. Toimenpiteistä huolimatta talousarviokohdalla on runsaan 9 miljoonan euron ylitysuhka.

Apotti (3 10 07)

Apotti talousarviokohdan menojen huomattava alittuminen johtuu toisaalta siitä, että vuoden 2016 budjetti on tehty sellaisessa vaiheessa, jolloin ei ollut vielä tarkkaa selvyyttä hankkeen vuodelle 2016 kohdistuvista kustannuksista ja käynnistymisajasta ja toisaalta markkinaoikeuteen tehdyn valituksen aiheuttamasta hankkeen viivästymisestä noin 8 kuukaudella. Helsingin kustannukset ovat 38 % Apotin kaikista niistä kustannuksista, joita ei aktivoida taseeseen. Kustannukset kasvavat siinä vaiheessa kun lainan kuoletus käynnistyy.

Palvelut

Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:

 

TP 2015

TA 2016

Ennuste 2016

Ero TA-Enn

Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti

220 628

225 000

225 000

0 

Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi

55 658

81 000

55 000

-26 000

Terveysneuvonta, lääkärikäynti

55 120

 51 000

56 000

+5 000 

Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi

1 974

1 000

1 500

+500

Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti

     107 718 

122 000

112 000

   -10 000

Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi 

12 236

11 000

14 000

+3 000

Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti

42 682

50 000

50 000

0

Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi 

8 694

10 000

10 000

0

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti

22 563

21 000

22 800

+1 800 

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi

2 066

3 000

2 100 

-900 

Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk

322 834

327 000

319 000 

-8 000 

Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk

198 273

210 000

188 500 

 -21 500 

Lähiverkostosijoitukset

8 480

10 000

12 000

+2 000

Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti 

19 652

21 000

21 000

0

Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti

36 129

34 000

34 000

0 

Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat

914

892

909

+17

Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat

130

130

130

+0

 

 

 

 

 

Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti 

497 689

490 000

500 000

+10 000 

Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi 

284 402

280 000

273 000

-7 000

Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti 

404 262

420 000

418 300

-1 700 

Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi

326 052

330 000

333 400

+3 400

Hammashuolto, käynti

528 088

478 000

535 700

+57 700

Pkl-vastaanotto, käynti 

51 225

50 000

47 700 

- 2 300 

Pkl-vastaanotto, muu asiointi

18 911

18 000

22 000 

+ 4 000 

Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti 

44 505

42 000

45 300

+3 300

Tk-päivystys, käynti

132 414

127 000

138 900

+11 900 

Tk-päivystys, muu asiointi

1 765

2 000

1 700

- 300

Psykiatrian avohoitokäynti

175 498

172 000

172 900

 + 900

Psykiatrian avohoito, muu asiointi

56 359

50 000

58 200

+8 200

Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät 

77 952

81 000

70  500

- 10 500

Psykiatrian avohoitopäivä 

74 244

73 000

76 500

+3 500

Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana

60 187

60 000

59 500

-500 

Korvaushoito, käynnit vuoden aikana

137 296

130 000

130 800

+800 

Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht

64 102

63 000

72 700 

+9 700 

Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht

38 809

45 000

43 000

+3 000

 

 

 

 

 

Kotihoito, käynti

2 852 259

2 650 000

2 880 000

+230 600

Kotihoito, muu asiointi

46 030

150 000

225 000

+75 000

Somaattinen sairaalahoito 

30 106

33 000

31 500

-1 500

Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk

1 090 054

1 050 000

1 023 000

-27 000 

Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk

580 870

450 000

416 000

-34 000

 

 

 

 

 

 

Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Terveysneuvonnan käyntien osalta ennustetaan tilinpäätöksen tasoa ja muun asioinnin ennustetaan jäävän alle tavoitteen. Digitaalisten palvelujen kehittäminen (perheentuki, chat), vähentävät asiakkaiden muuta hoitoasiointia (puhelut, sähköinen yhteydenotto terveydenhoitajaan, kirje tarkastuksesta pois jääneille).  Lisäksi kehitetään uusia palvelumuotoja, jolloin vastaanottokäynnit korvautuvat ryhmäkäynneillä (imetysohjausryhmät, raskausdiabetesryhmät, neuvola päiväkodissa, lastenneuvolan kuuden kuukauden ryhmä sekä moniammatillinen palvelutarpeen arviointi). Tällä toiminnalla voidaan suunnata tukea niille lapsille ja perheille, jotka ovat eniten tuen tarpeessa.

Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan ylittävän vuoden 2015 toteutuneen tason. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa

Toteutuu

2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu 

3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa" -toimintamalli (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa)

Toteutuu

4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle

Toteutuu

5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella 

Toteutuu

6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu

7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu

8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta

Toteutuu

 

 

Toimeentulotuki

 

Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille

Toteutuu

 

 

Työllistäminen

 

Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana

Toteutuu

 

Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

Investoinnit

Investointien ennuste on seuraava:

(1000 e)

TA 2016

Ylitysoikeudet

Ennuste 31.10

Ero TA 2016

Tietotekniikkahankinnat

5 000 

576 

3 886 

+1 690 

Muut hankinnat

4 613 

404 

4 717 

+300 

Yhteensä

9 613 

980

10 293 

+1 990 

 

Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016. Tietotekniikkahankintojen osalta arvioidaan noin 1,7 milj. euroa jäävän käyttämättä vuoden 2016 aikana.  Tästä määrärahasta tullaan tämänhetkisen tiedon mukaan tullaan esittämään vuodelle 2017 siirtomäärärahaksi hankkeet, joista on tehty päätökset mutta joista ei vielä ole syntynyt laskutettavaa. Tällaisia  ovat esimerkiksi RAI-järjestelmäkokonaisuus, tapahtumavalvontajärjestelmä, sähköisen asioinnin hankekokonaisuuden hankintoja ja järjestelmien ylläpitokehitys. Muun irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan lähelle budjetoitua tasoa.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on edelleen toteutumassa  budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 milj. euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 milj. euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Vallitsevan matalahkon kustannustason nousun tilanteessa edellytykset budjetissa pysymiselle ovat hyvät. Vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin lisäkustannusten osalta tehdään erillinen teknisluonteinen ylitysoikeusesitys.

Osastojen ennusteissa on mukana virastopäällikön kohdentamattomista määrärahoista tehdyt kohdennukset terveys- ja päihdepalveluihin sekä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin. Näiden kohdennusten kokovuotinen toteuma joudutaan ottamaan huomioon myös vuoden 2017 budjetin suunnittelussa.

Tässä vaiheessa vuotta ei ole enää tarkoituksenmukaista tehdä virastopäällikön käyttöön jätetyistä määrärahoista uusia kohdennuksia ydintoimintoihin, koska ennuste on edelliseen ennusteeseen nähden parantumassa.

Toimeentulotuen kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohdan aiempaa selvästi pienempi ylitys on näennäinen, koska ennusteessa on huomioitu HUS:n valtuuston kesällä 2016 päättämä vuoden 2015 ylijäämän palautus.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 27.09.2016 § 224

HEL 2016-002586 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.8.2016 tilanteessa.

14.06.2016 Ehdotuksen mukaan

05.04.2016 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566