Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 27.09.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 224
Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.8.2016
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.8.2016 tilanteessa.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4., 28.7., 6.10. sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta elokuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:sta saatuun elokuun lopun tilanteeseen perustuvaan alustavaan arvioon.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
3 10 01 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.8. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 186 994 | 183 314 | 195 414 | +12 100 | +6,6 % |
Menot | 1 464 874 | 1 475 291 | 1 485 491 | - 10 200 | - 0,7 % |
Toimintakate | -1 289 131 | -1 291 977 | -1 290 077 | + 1 900 | +0,1 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 04 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.8. | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 90 980 | 93 902 | 92 202 | -1 700 | -1,8 % |
Menot | 177 706 | 176 898 | 177 098 | -200 | -0,1 % |
Toimintakate | -86 726 | -82 996 | -84 896 | -1 900 | -2,3 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 05 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.8 | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 99 | 230 | 101 | -129 | -56,1 % |
Menot | 5 524 | 6 018 | 5 953 | +65 | +1,1 % |
Toimintakate | -5 425 | -5 788 | -5 852 | -64 | -0,7 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 06 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.8 | Ero TA | Ero TA % |
Menot | 564 127 | 519 229 | 525 968 | -6 739 | -1,3 % |
3 10 07 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.8 | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 0 | 5 693 | 510 | -5 183 | -91,0 % |
Menot | 0 | 7 965 | 1 161 | +6 804 | +85,4 % |
Toimintakate | 0 | -2 272 | -651 | +1 621 | +71,3 % |
|
|
|
|
|
|
Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.
Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 10,2 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ja Toivolanmäen perheryhmäkodin kustannuksista aiheutuvalla ylityksellä. Muilta osin sosiaali- ja terveyspalvelut -menokohta toteutuu budjetin mukaisena.
Perhe-ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan alittuvan 1,3 milj. eurolla ilman vastaanottokeskuksia ja Toivolanmäen perheryhmäkotia. Vammaistyössä budjetti toteutuu suunnitellusti, ja lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalveluissa, lastensuojelussa ja nuorten palveluissa ja aikuissosiaalityössä menojen arvioidaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.
Terveys-ja päihdepalvelut arvioi budjetin ylittyvän 1,0 milj. eurolla. Ylityksen selittää kokonaisuudessaan terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen nopeuttamiseen kesäkuussa 2016 kohdennettu 1,0 milj. euron määräraha. Tällä määrärahalla on palkattu lääkäreitä ja hoitajia.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut arvioi budjetin ylittyvän 6,2 milj. eurolla. Ylityksestä osan selittää kesäkuussa 2016 kohdennettu 1,0 milj. euron määräraha kotihoidon vahvistamiseen ja 2,3 milj. euron määräraha aiemman ylitysennusteen kattamiseen. Ylitysennusteesta lopun 3,1 milj. euron osalta on ryhdytty osaston sisäisiin toimenpiteisiin, joita ovat muun muassa sijaisten ja vuokratyövoiman sekä ostopalvelujen käytön vähentäminen.
Talous- ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän 5,4 milj. euroa. Alituksesta vuokrakulujen osuus on 3,3 milj. euroa. Vuokrien alitukseen sisältyy tilakeskuksen tekemä 1,8 milj. euron vuokranalennus. Muilta osin alitusta syntyy palvelujen ostoissa sekä materiaalihankinnoissa.
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi syntyvän pientä säästöä (0,1 milj. euroa).
Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,8 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustason noususta ja tehtyjen investointien aiheuttamista lisäkuluista käyttökustannuksiin.
Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta ja Toivolanmäen perheryhmäkodin käynnistämisestä aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali-ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten haetaan erikseen teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 12,1 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu pääosin vastaanottokeskuksista ja perheryhmäkodista.
Toimeentulotuki (3 10 04)
Talousarviokohdan ylitystä selittää se, että toimeentulotuen asiakastalouksien määrä ilman vastaanottokorvauksen saajia on tammi-heinäkuussa 2016 ollut 0,8 % suurempi kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna. Toimeentulotuen perusosaan ei ole tullut indeksikorotusta, mikä hillitsee toimeentulotukimenojen nousua.
Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)
Työllisyyden hoidon talousarviokohdan arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)
Ennusteessa on huomioitu HUS:n valtuuston kesäkuussa päättämä vuoden 2015 ylijäämän palautus, mikä Helsingin osalta merkitsi 20,9 milj. euron palautusta.
Apotti (3 10 07)
Apotti talousarviokohdan menojen huomattava alittuminen johtuu toisaalta siitä, että vuoden 2016 budjetti on tehty sellaisessa vaiheessa, jolloin ei ollut vielä tarkkaa selvyyttä hankkeen vuodelle 2016 kohdistuvista kustannuksista ja käynnistymisajasta ja toisaalta markkinaoikeuteen tehdyn valituksen aiheuttamasta hankkeen viivästymisestä noin 8 kuukaudella. Helsingin kustannukset ovat 38 % Apotin kaikista niistä kustannuksista, joita ei aktivoida taseeseen. Kustannukset kasvavat siinä vaiheessa kun lainan kuoletus käynnistyy.
Palvelut
Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:
| TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 2016 | Ero TA-Enn |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti | 220 628 | 225 000 | 220 000 | -5 000 |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi | 55 658 | 81 000 | 55 000 | -26 000 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti | 55 120 | 51 000 | 51 000 | 0 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi | 1 974 | 1 000 | 1 000 | 0 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 107 718 | 122 000 | 112 000 | -10 000 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 12 236 | 11 000 | 14 000 | +3 000 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 42 682 | 50 000 | 50 000 | 0 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 8 694 | 10 000 | 10 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti | 22 563 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi | 2 066 | 3 000 | 3 000 | 0 |
Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk | 322 834 | 327 000 | 324 500 | -2 500 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk | 198 273 | 210 000 | 190 000 | -20 000 |
Lähiverkostosijoitukset | 8 480 | 10 000 | 11 000 | +1 000 |
Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti | 19 652 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 36 129 | 34 000 | 36 000 | +2 000 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat | 914 | 892 | 909 | +17 |
Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat | 130 | 130 | 130 | +0 |
|
|
|
|
|
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti | 497 689 | 490 000 | 490 000 | +0 |
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi | 284 402 | 280 000 | 280 000 | +0 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti | 404 262 | 420 000 | 420 000 | +0 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi | 326 052 | 330 000 | 330 000 | +0 |
Hammashuolto, käynti | 528 088 | 478 000 | 533 000 | +55 000 |
Pkl-vastaanotto, käynti | 51 225 | 50 000 | 55 700 | + 5 700 |
Pkl-vastaanotto, muu asiointi | 18 911 | 18 000 | 20 400 | + 2 400 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 44 505 | 42 000 | 45 000 | +3 000 |
Tk-päivystys, käynti | 132 414 | 127 000 | 138 700 | +11 700 |
Tk-päivystys, muu asiointi | 1 765 | 2 000 | 1 300 | -700 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 175 498 | 172 000 | 178 900 | +6 900 |
Psykiatrian avohoito, muu asiointi | 56 359 | 50 000 | 56 600 | +6 600 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät | 77 952 | 81 000 | 70 500 | - 10 500 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 74 244 | 73 000 | 77 200 | +4 200 |
Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana | 60 187 | 60 000 | 60 400 | +400 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 137 296 | 130 000 | 128 700 | -1 300 |
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht | 64 102 | 63 000 | 71 700 | +8 700 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht | 38 809 | 45 000 | 40 000 | -5 000 |
|
|
|
|
|
Kotihoito, käynti | 2 852 259 | 2 650 000 | 2 830 000 | +180 600 |
Kotihoito, muu asiointi | 46 030 | 150 000 | 220 000 | +70 000 |
Somaattinen sairaalahoito | 30 106 | 33 000 | 31 700 | -1 300 |
Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk | 1 090 054 | 1 050 000 | 1 040 000 | -10 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 580 870 | 450 000 | 430 000 | -20 000 |
|
|
|
|
|
Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Terveysneuvonnan käyntien osalta ennustetaan tilinpäätöksen tasoa ja muun asioinnin ennustetaan jäävän alle tavoitteen. Digitaalisten palvelujen kehittäminen (perheentuki, chat), vähentävät asiakkaiden muuta hoitoasiointia (puhelut, sähköinen yhteydenotto terveydenhoitajaan, kirje tarkastuksesta pois jääneille). Lisäksi kehitetään uusia palvelumuotoja, jolloin vastaanottokäynnit korvautuvat ryhmäkäynneillä (imetysohjausryhmät, raskausdiabetesryhmät, neuvola päiväkodissa, lastenneuvolan kuuden kuukauden ryhmä sekä moniammatillinen palvelutarpeen arviointi). Tällä toiminnalla voidaan suunnata tukea niille lapsille ja perheille, jotka ovat eniten tuen tarpeessa.
Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan toteutuvan saman suuruisena kuin vuonna 2015. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:
Sosiaali- ja terveyspalvelut |
|
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa | Toteutuu |
2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa" -toimintamalli (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa) | Toteutuu |
4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle | Toteutuu |
5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella | Toteutuu |
6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta | Toteutuu |
|
|
Toimeentulotuki |
|
Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille | Toteutuu |
|
|
Työllistäminen |
|
Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana | Toteutuu |
Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.
Investoinnit
Investointien ennuste on seuraava:
(1000 e) | TA 2016 | Ylitysoikeudet | Ennuste 31.8 | Ero TA 2016 |
Tietotekniikkahankinnat | 5 000 | 576 | 5 576 | +250 |
Muut hankinnat | 4 613 | 404 | 4 767 | 0 |
Yhteensä | 9 613 | 980 | 10 343 | +250 |
Irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan lähelle budjetoitua tasoa. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on edelleen toteutumassa budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 milj. euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 milj. euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Vallitsevan matalahkon kustannustason nousun tilanteessa edellytykset budjetissa pysymiselle ovat hyvät. Toteumaa seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja ryhdytään tarvittaessa herkästi tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin. Vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin lisäkustannusten osalta tehdään erillinen teknisluonteinen ylitysoikeusesitys.
Osastojen ennusteissa on mukana virastopäällikön kohdentamattomista määrärahoista tehdyt kohdennukset terveys- ja päihdepalveluihin sekä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin. Näiden kohdennusten kokovuotinen toteuma joudutaan ottamaan huomioon myös vuoden 2017 budjetin suunnittelussa.
On tarkoituksenmukaista jättää kohdentamattomasta määrärahasta edelleen osa kohdentamatta mahdollisten loppuvuoden aikana ilmaantuvien ennakoimattomien lisäkustannusten kattamiseksi. Tällaisia lisäkustannuksia voi aiheutua esimerkiksi turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalveluista, omaishoidon tuen vapaapäiväoikeuden laajenemisesta tai toimeentulotuen määräaikojen noudattamisen edellyttämästä määräaikaisesta lisähenkilöstötarpeesta.
Toimeentulotuen kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohdan aiempaa selvästi pienempi ylitys on näennäinen, koska ennusteessa on huomioitu HUS:n valtuuston kesällä 2016 päättämä vuoden 2015 ylijäämän palautus.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.06.2016 § 154
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.5.2016 tilanteessa.
05.04.2016 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||