Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/8

 

27.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 224

Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.8.2016

HEL 2016-002586 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.8.2016 tilanteessa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4., 28.7., 6.10. sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.

Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta elokuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:sta saatuun elokuun lopun tilanteeseen perustuvaan alustavaan arvioon.

Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

3 10 01 
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.8.

Ero TA

Ero TA %

Tulot

186 994

183 314 

195 414 

+12 100 

+6,6 %

Menot

  1 464 874

1 475 291 

1 485 491 

- 10 200 

- 0,7 %

Toimintakate

-1 289 131

-1 291 977 

 -1 290 077 

+ 1 900 

+0,1 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 04 
Toimeentulotuki

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.8.

Ero TA

EroTA %

Tulot

90 980 

93 902 

92 202 

 -1 700

-1,8 %

Menot

177 706 

176 898 

177 098

-200 

-0,1 %

Toimintakate

-86 726 

-82 996 

-84 896 

-1 900 

-2,3 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 05 
Työllisyyden hoitaminen

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.8

Ero TA

EroTA %

Tulot

99 

230

101 

-129 

-56,1 %

Menot

5 524 

6 018 

5 953 

+65 

+1,1 %

Toimintakate

-5 425 

-5 788 

-5 852 

-64 

 -0,7 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 06 
HUS

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.8

Ero TA

Ero TA %

Menot

564 127 

519 229 

525 968 

-6 739 

-1,3 % 

 

3 10 07 
Apotti

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.8

Ero TA

Ero TA %

Tulot

0

5 693

510 

-5 183 

-91,0 %

Menot

0

7 965

1 161 

+6 804 

+85,4 %

Toimintakate

0

-2 272

-651 

+1 621 

+71,3 %

 

 

 

 

 

 

 

Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.

Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)

Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 10,2 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ja Toivolanmäen perheryhmäkodin kustannuksista aiheutuvalla ylityksellä. Muilta osin sosiaali- ja terveyspalvelut -menokohta toteutuu budjetin mukaisena.

Perhe-ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan alittuvan 1,3 milj. eurolla ilman vastaanottokeskuksia ja Toivolanmäen perheryhmäkotia. Vammaistyössä budjetti toteutuu suunnitellusti, ja lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalveluissa, lastensuojelussa  ja nuorten palveluissa ja aikuissosiaalityössä  menojen arvioidaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.

Terveys-ja päihdepalvelut arvioi budjetin ylittyvän 1,0 milj. eurolla. Ylityksen selittää kokonaisuudessaan terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen nopeuttamiseen kesäkuussa 2016 kohdennettu 1,0 milj. euron määräraha. Tällä määrärahalla on palkattu lääkäreitä ja hoitajia.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut arvioi budjetin ylittyvän 6,2 milj. eurolla. Ylityksestä osan selittää kesäkuussa 2016 kohdennettu 1,0 milj. euron määräraha kotihoidon vahvistamiseen ja 2,3 milj. euron määräraha aiemman ylitysennusteen kattamiseen. Ylitysennusteesta lopun 3,1 milj. euron osalta on ryhdytty osaston sisäisiin toimenpiteisiin, joita ovat muun muassa sijaisten ja vuokratyövoiman sekä ostopalvelujen käytön vähentäminen.

Talous- ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän 5,4 milj. euroa. Alituksesta vuokrakulujen osuus on 3,3 milj. euroa. Vuokrien alitukseen sisältyy tilakeskuksen tekemä 1,8 milj. euron vuokranalennus. Muilta osin alitusta syntyy palvelujen ostoissa sekä materiaalihankinnoissa.

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi syntyvän pientä säästöä (0,1 milj. euroa).

Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,8 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustason noususta ja tehtyjen investointien aiheuttamista lisäkuluista käyttökustannuksiin.

Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta ja Toivolanmäen perheryhmäkodin käynnistämisestä aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali-ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten haetaan erikseen teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.

Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 12,1 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu pääosin vastaanottokeskuksista ja perheryhmäkodista.

Toimeentulotuki (3 10 04)

Talousarviokohdan ylitystä selittää se, että toimeentulotuen asiakastalouksien määrä ilman vastaanottokorvauksen saajia on tammi-heinäkuussa 2016 ollut 0,8 % suurempi kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna. Toimeentulotuen perusosaan ei ole tullut indeksikorotusta, mikä hillitsee toimeentulotukimenojen nousua.

Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)

Työllisyyden hoidon talousarviokohdan arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)

Ennusteessa on huomioitu HUS:n valtuuston kesäkuussa päättämä vuoden 2015 ylijäämän palautus, mikä Helsingin osalta merkitsi 20,9 milj. euron palautusta.

Apotti (3 10 07)

Apotti talousarviokohdan menojen huomattava alittuminen johtuu toisaalta siitä, että vuoden 2016 budjetti on tehty sellaisessa vaiheessa, jolloin ei ollut vielä tarkkaa selvyyttä hankkeen vuodelle 2016 kohdistuvista kustannuksista ja käynnistymisajasta ja toisaalta markkinaoikeuteen tehdyn valituksen aiheuttamasta hankkeen viivästymisestä noin 8 kuukaudella. Helsingin kustannukset ovat 38 % Apotin kaikista niistä kustannuksista, joita ei aktivoida taseeseen. Kustannukset kasvavat siinä vaiheessa kun lainan kuoletus käynnistyy.

Palvelut

Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:

 

TP 2015

TA 2016

Ennuste 2016

Ero TA-Enn

Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti

220 628

225 000

220 000

-5 000 

Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi

55 658

81 000

55 000

-26 000

Terveysneuvonta, lääkärikäynti

55 120

 51 000

51 000

0

Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi

1 974

1 000

1 000

0

Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti

     107 718 

122 000

112 000

   -10 000

Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi 

12 236

11 000

14 000

+3 000

Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti

42 682

50 000

50 000

0

Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi 

8 694

10 000

10 000

0

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti

22 563

21 000

21 000

0

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi

2 066

3 000

3 000

0

Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk

322 834

327 000

324 500 

-2 500 

Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk

198 273

210 000

190 000 

 -20 000

Lähiverkostosijoitukset

8 480

10 000

11 000

+1 000

Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti 

19 652

21 000

21 000

0

Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti

36 129

34 000

36 000

+2 000

Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat

914

892

909

+17

Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat

130

130

130

+0

 

 

 

 

 

Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti 

497 689

490 000

490 000

+0

Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi 

284 402

280 000

280 000

+0

Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti 

404 262

420 000

420 000

+0

Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi

326 052

330 000

330 000

+0

Hammashuolto, käynti

528 088

478 000

533 000

+55 000

Pkl-vastaanotto, käynti 

51 225

50 000

55 700 

+ 5 700 

Pkl-vastaanotto, muu asiointi

18 911

18 000

20 400

+ 2 400

Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti 

44 505

42 000

45 000

+3 000

Tk-päivystys, käynti

132 414

127 000

138 700

+11 700 

Tk-päivystys, muu asiointi

1 765

2 000

1 300

-700

Psykiatrian avohoitokäynti

175 498

172 000

178 900

+6 900 

Psykiatrian avohoito, muu asiointi

56 359

50 000

56 600

+6 600

Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät 

77 952

81 000

70  500

- 10 500

Psykiatrian avohoitopäivä 

74 244

73 000

77 200

+4 200

Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana

60 187

60 000

60 400 

+400

Korvaushoito, käynnit vuoden aikana

137 296

130 000

128 700

-1 300 

Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht

64 102

63 000

71 700 

+8 700 

Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht

38 809

45 000

40 000

-5 000

 

 

 

 

 

Kotihoito, käynti

2 852 259

2 650 000

2 830 000

+180 600

Kotihoito, muu asiointi

46 030

150 000

220 000 

+70 000

Somaattinen sairaalahoito 

30 106

33 000

31 700

-1 300

Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk

1 090 054

1 050 000

1 040 000

-10 000 

Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk

580 870

450 000

430 000

-20 000 

 

 

 

 

 

 

Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Terveysneuvonnan käyntien osalta ennustetaan tilinpäätöksen tasoa ja muun asioinnin ennustetaan jäävän alle tavoitteen. Digitaalisten palvelujen kehittäminen (perheentuki, chat), vähentävät asiakkaiden muuta hoitoasiointia (puhelut, sähköinen yhteydenotto terveydenhoitajaan, kirje tarkastuksesta pois jääneille).  Lisäksi kehitetään uusia palvelumuotoja, jolloin vastaanottokäynnit korvautuvat ryhmäkäynneillä (imetysohjausryhmät, raskausdiabetesryhmät, neuvola päiväkodissa, lastenneuvolan kuuden kuukauden ryhmä sekä moniammatillinen palvelutarpeen arviointi). Tällä toiminnalla voidaan suunnata tukea niille lapsille ja perheille, jotka ovat eniten tuen tarpeessa.

Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan toteutuvan saman suuruisena kuin vuonna 2015. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa

Toteutuu

2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu 

3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa" -toimintamalli (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa)

Toteutuu

4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle

Toteutuu

5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella 

Toteutuu

6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu

7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu

8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta

Toteutuu

 

 

Toimeentulotuki

 

Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille

Toteutuu

 

 

Työllistäminen

 

Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana

Toteutuu

 

Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

Investoinnit

Investointien ennuste on seuraava:

(1000 e)

TA 2016

Ylitysoikeudet

Ennuste 31.8

Ero TA 2016

Tietotekniikkahankinnat

5 000 

576 

5 576 

+250 

Muut hankinnat

4 613 

404 

4 767 

0 

Yhteensä

9 613 

980

10 343 

+250 

 

Irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan lähelle budjetoitua tasoa. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on edelleen toteutumassa  budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 milj. euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 milj. euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Vallitsevan matalahkon kustannustason nousun tilanteessa edellytykset budjetissa pysymiselle ovat hyvät. Toteumaa seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja ryhdytään tarvittaessa herkästi tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin. Vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin lisäkustannusten osalta tehdään erillinen teknisluonteinen ylitysoikeusesitys.

Osastojen ennusteissa on mukana virastopäällikön kohdentamattomista määrärahoista tehdyt kohdennukset terveys- ja päihdepalveluihin sekä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin. Näiden kohdennusten kokovuotinen toteuma joudutaan ottamaan huomioon myös vuoden 2017 budjetin suunnittelussa.

On tarkoituksenmukaista jättää kohdentamattomasta määrärahasta edelleen osa kohdentamatta mahdollisten loppuvuoden aikana ilmaantuvien ennakoimattomien lisäkustannusten kattamiseksi. Tällaisia lisäkustannuksia voi aiheutua esimerkiksi turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalveluista, omaishoidon tuen vapaapäiväoikeuden laajenemisesta tai toimeentulotuen määräaikojen noudattamisen edellyttämästä määräaikaisesta lisähenkilöstötarpeesta.

Toimeentulotuen kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohdan aiempaa selvästi pienempi ylitys on näennäinen, koska ennusteessa on huomioitu HUS:n valtuuston kesällä 2016 päättämä vuoden 2015 ylijäämän palautus.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.06.2016 § 154

HEL 2016-002586 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.5.2016 tilanteessa.

05.04.2016 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566