Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

31.05.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 140

Sosiaali- ja terveysvirasto talousarvioehdotus 2017 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2018–2019

HEL 2016-001393 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetusta ehdotuksesta poiketen liitteen 1 mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 talousarvioksi ja vuosien 2018−2019 taloussuunnitelmaksi.

Käsittely

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä muutti esitystään seuraavasti: Poistetaan esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja Taloussuunnitelma vuosiksi 2018-2019 (pöytäkirjan liite 2) sivulta 7 seuraava lause: Lasten foniatrisen työryhmän siirtoa HUS:lle liikkeenluovutuksena valmistellaan siten, että työryhmä siirtyy vuoden 2017 alusta lukien.

Vastaehdotus 1:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kappaleeseen 8 lisätään sanan seniorien jälkeen "asiakaslähtöisten" ja kotihoitoa vahvistetaan "turvaamalla ammattitaitoisen henkilöstön riittävyys."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 2:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kappaleen 9 ensimmäisen lauseen loppuun lisätään "heikentämättä kuitenkaan muita SOTE-palveluita."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 3:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Esitys vuoden 2017 talousarvioksi" neljännen kappaleen loppuun lisätään "Ehkäisevästä toimeentulosta suunnataan varat asunnottomuudesta kärsiville Helsinkiläisille."

Vastaehdotus 3 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 4:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Esitys vuoden 2017 talousarvioksi" viidennen kappaleen loppuun lisätään "Työllistämismalli kuntouttavan työtoiminnan osana."

Kannattaja: Jäsen Gunvor Brettschneider

Vastaehdotus 5:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sosiaali- ja terveyspalvelut" ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään "Kokeillaan yhdellä alueella vanhusten kotihoidon rinnalla ryhmäkotimallia enemmän apuja tarvitsevien vanhusten kohdalla ja mahdolliset vapautuvat vuokra-asunnot helpottamaan asuntojonoissa olevia helsinkiläisiä asunnottomia"

Vastaehdotus 5 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 6:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" toinen kappale muutetaan muotoon: Vuoteen 2016 verrattuna lastensuojeluasiakkaiden määrän vähentämiseen pyritään ensisijassa tarjoamalla asiakkaille nykyistä kokonaisvaltaisempia SOTE-palveluita.

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 7:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet neljänteen kappaleeseen lisätään: "Lisäksi tuetaan kehitysvammaisten kotona asumista kaikin mahdollisin tavoin".

Kannattaja: Jäsen Laura Nordström

Vastaehdotus 8:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet viidenteen kappaleeseen lisätään loppuun, ...ja asiakkaille tulee tarjota mahdollisuutta vapaaseen aikaan myös toisella terveysasemalla.

Vastaehdotus 8 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 9:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" kuudennen kappaleen alkuun lisätään "Pyritään, että ".... ja kappaleen loppuun "kuitenkin huomioiden kotiutettavien potilaiden vointi/kunto ja kotona pärjääminen."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 10:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" seitsemännen kappaleen loppuun lisätään "Kuitenkin uudistusten yhteydessä on turvattava ikäihmisten perustarpeet ja -oikeudet."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 11:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" kahdeksannen kappaleen loppuun lisätään "säilyttäen paikkoja kuitenkin niitä tarvitseville asiakkaille sekä tarkastellaan asiakaslähtöisiä korvaavia palveluita."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 12:
Jäsen Tuula Salo: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" kymmenennen kappaleen loppuun lisätään "painottamalla kuntouttavaan jatkohoitoon ja vahvistamalla avohoitopalveluita."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Vastaehdotus 13:
Puheenjohtaja Maija Anttila: Lisätään toteamus "Lautakunnan mielestä vuoden 2017 budjetti pitää rakentua todellisen väestökasvun ja indeksien kehityksen varaan. Väestön kasvussa on otettava huomioon turvapaikanhausta johtuvat väestön lisäykset ja muut kustannukset. V. 2017 sote-budjetin tämän hetken valmistelua haittaa myös tulevat toimintaympäristön muutokset, jotka tarkentuvat syksyn budjetin lopullista käsittelyä varten. Näiden asioiden huomioon ottamista lautakunta pitää erittäin tärkeänä."

Kannattaja: Jäsen Markku Vuorinen

Vastaehdotus 14:
Puheenjohtaja Maija Anttila: Esityksen kohdasta "Sosiaali- ja terveyspalvelut" poistetaan kolmas kappale ja esityksen liitteestä 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivulta 17 vastaava kohta.

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 15:
Jäsen Sirpa Asko-Seljavaara: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivulle 3 tavoitekohtaan lisätään: "Kun valinnanvapauslainsäädäntö astuu voimaan 2019, ovat Helsingin sote-palvelut erittäin kilpailukykyisiä. Tämä saavutetaan palvelurakenteita uudistamalla, huolehtimalla korkealaatuisista, kattavista palveluista ja pitämällä toimitilat suorituskykyisinä."

Kannattaja: Jäsen Sami Heistaro

Vastaehdotus 16:
Jäsen Sirpa Asko-Seljavaara: Lisätään esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) kohtaan Vetovoimaiset työyhteisöt: "Henkilöstön ammattiosaaminen ylläpidetään huolehtimalla jatko- ja täydennyskoulutuksesta ja mahdollistetaan tieteellinen tutkimus."

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 17:
Jäsen Anna Vuorjoki: Lisätään toteamus "Hyväksyessään budjetin lautakunta edellyttää, että kaupunginhallituksen edellyttämä erittely talousarvioraamin vaatimista toimenpiteistä ja muutoksista palveluihin esitellään lautakunnalle elokuun loppuun mennessä.  Lautakunta toivoo, että erittelyyn sisältyy tiedot eri toimenpiteiden kustannusvaikutuksista, palveluiden sisällön ja määrien muutoksista sekä palveluihin pääsemisen kriteereiden muutoksista."

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 18:
Jäsen Anna Vuorjoki: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) kohdasta Sitovat tavoitteet (s. 19) poistetaan
- ”Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna.” ja
- ”Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee.”

Kannattaja: Joonas Leppänen

Vastaehdotus 19:
Jäsen Anna Vuorjoki: Lisätään esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivun 12 ensimmäisen (vajaan) lauseen jälkeen: "Kelpoisuusehtoja ja työtehtäviä tarkasteltaessa huolehditaan siitä, että kaikissa sosiaalipalveluissa on jatkossakin riittävä määrä sosiaalityöntekijöitä, jotta erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden tuki voidaan turvata ja työntekijöiden kokemus ja erityisosaaminen voidaan hyödyntää."

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 20:
Jäsen Joonas Leppänen: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivun 6 toisen kappaleen toisen virkkeen jälkeen lisätään:

”Huolehditaan kuitenkin riittävästä ympärivuorokautisen hoidon määrästä, jotta
ikääntyneellä on mahdollisuus päästä palveluasumiseen aina, kun hyvän
hoidon turvaaminen sitä edellyttää.”

Vastaehdotus 20 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 21:
Jäsen Joonas Leppänen: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivun 9 toisen luvun ensimmäinen lause muutetaan muotoon: ”Tavoitteena on kohdentaa palveluja niitä eniten tarvitseville terveys- ja hyvinvointihyödyn lisäämiseksi turvaten kuitenkin myös ennaltaehkäisevä työ.”

Kannattaja: Jäsen Sami Heistaro

Vastaehdotus 22:
Jäsen Gunvor Brettschneider: Lisätään esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) kohtaan Vetovoimaiset työyhteisöt "Henkilöstön osaaminen ylläpidetään myös järjestämällä mahdollisuuksia  työnohjaukseen."

Kannattaja: Jäsen Sirpa Asko-Seljavaara

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kappaleeseen 8 lisätään sanan seniorien jälkeen "asiakaslähtöisten" ja kotihoitoa vahvistetaan "turvaamalla ammattitaitoisen henkilöstön riittävyys."

Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0
 

Poissa: 0
 

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 7 - 6.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kappaleen 9 ensimmäisen lauseen loppuun lisätään "heikentämättä kuitenkaan muita SOTE-palveluita."

Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Tuomas Tuure

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 6 - 6 (tyhjää 1). Puheenjohtajan ääni ratkaisi.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdan "Esitys vuoden 2017 talousarvioksi" viidennen kappaleen loppuun lisätään "Työllistämismalli kuntouttavan työtoiminnan osana."

Jaa-äänet: 8
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 2
Gunvor Brettschneider, Tuula Salo

Tyhjä: 3
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 8 - 2 (tyhjää 3).

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus:  Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" toinen kappale muutetaan muotoon: Vuoteen 2016 verrattuna lastensuojeluasiakkaiden määrän vähentämiseen pyritään ensisijassa tarjoamalla asiakkaille nykyistä kokonaisvaltaisempia SOTE-palveluita.

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet neljänteen kappaleeseen lisätään: "Lisäksi tuetaan kehitysvammaisten kotona asumista kaikin mahdollisin tavoin".

Jaa-äänet: 0
 

Ei-äänet: 12
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Maija Anttila

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 12 - 0 (tyhjää 1).

6 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" kuudennen kappaleen alkuun lisätään "Pyritään, että ".... ja kappaleen loppuun "kuitenkin huomioiden kotiutettavien potilaiden vointi/kunto ja kotona pärjääminen."

Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 7 - 6.

7 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" seitsemännen kappaleen loppuun lisätään "Kuitenkin uudistusten yhteydessä on turvattava ikäihmisten perustarpeet ja -oikeudet."

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

8 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" kahdeksannen kappaleen loppuun lisätään "säilyttäen paikkoja kuitenkin niitä tarvitseville asiakkaille sekä tarkastellaan asiakaslähtöisiä korvaavia palveluita."

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Laura Nordström

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1).

9 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdan "Sitovat toiminnalliset tavoitteet" kymmenennen kappaleen loppuun lisätään "painottamalla kuntouttavaan jatkohoitoon ja vahvistamalla avohoitopalveluita."

Jaa-äänet: 1
Maija Anttila

Ei-äänet: 12
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen äänin 12 - 1.

10 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Lisätään toteamus "Lautakunnan mielestä vuoden 2017 budjetti pitää rakentua todellisen väestökasvun ja indeksien kehityksen varaan. Väestön kasvussa on otettava huomioon turvapaikanhausta johtuvat väestön lisäykset ja muut kustannukset. V. 2017 sote-budjetin tämän hetken valmistelua haittaa myös tulevat toimintaympäristön muutokset, jotka tarkentuvat syksyn budjetin lopullista käsittelyä varten. Näiden asioiden huomioon ottamista lautakunta pitää erittäin tärkeänä."

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen äänestämättä yksimielisesti.

11 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen kohdasta "Sosiaali- ja terveyspalvelut" poistetaan kolmas kappale ja esityksen liitteestä 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivulta 17 vastaava kohta.

Jaa-äänet: 8
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 5
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 8 - 5.

12 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivulle 3 tavoitekohtaan lisätään: "Kun valinnanvapauslainsäädäntö astuu voimaan 2019, ovat Helsingin sote-palvelut erittäin kilpailukykyisiä. Tämä saavutetaan palvelurakenteita uudistamalla, huolehtimalla korkealaatuisista, kattavista palveluista ja pitämällä toimitilat suorituskykyisinä."

Jaa-äänet: 4
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 9
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran vastaehdotuksen äänin 9 - 4.

13 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Lisätään esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) kohtaan Vetovoimaiset työyhteisöt: "Henkilöstön ammattiosaaminen ylläpidetään huolehtimalla jatko- ja täydennyskoulutuksesta ja mahdollistetaan tieteellinen tutkimus."

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran vastaehdotuksen äänin 13 - 0.

14 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Lisätään toteamus "Hyväksyessään budjetin lautakunta edellyttää, että kaupunginhallituksen edellyttämä erittely talousarvioraamin vaatimista toimenpiteistä ja muutoksista palveluihin esitellään lautakunnalle elokuun loppuun mennessä.  Lautakunta toivoo, että erittelyyn sisältyy tiedot eri toimenpiteiden kustannusvaikutuksista, palveluiden sisällön ja määrien muutoksista sekä palveluihin pääsemisen kriteereiden muutoksista."

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 7
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Gunvor Brettschneider

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1).

15 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) kohdasta Sitovat tavoitteet (s. 19) poistetaan
- ”Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna.” ja
- ”Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee.”

Jaa-äänet: 8
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 8 - 5.

16 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Lisätään esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivun 12 ensimmäisen (vajaan) lauseen jälkeen: "Kelpoisuusehtoja ja työtehtäviä tarkasteltaessa huolehditaan siitä, että kaikissa sosiaalipalveluissa on jatkossakin riittävä määrä sosiaalityöntekijöitä, jotta erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden tuki voidaan turvata ja työntekijöiden kokemus ja erityisosaaminen voidaan hyödyntää."

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

17 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus: Esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) sivun 9 toisen luvun ensimmäinen lause muutetaan muotoon: ”Tavoitteena on kohdentaa palveluja niitä eniten tarvitseville terveys- ja hyvinvointihyödyn lisäämiseksi turvaten kuitenkin myös ennaltaehkäisevä työ.”

Jaa-äänet: 1
Maija Anttila

Ei-äänet: 12
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotuksen äänin 12 - 1.

18 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
EI-ehdotus:  Lisätään esityksen liitteen 1 Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018−2019 (pöytäkirjan liite 2) kohtaan Vetovoimaiset työyhteisöt "Henkilöstön osaaminen ylläpidetään myös järjestämällä mahdollisuuksia  työnohjaukseen."

Jaa-äänet: 1
Maija Anttila

Ei-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 3
Sami Heistaro, Seija Muurinen, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Gunvor Brettschneiderin vastaehdotuksen äänin 9 - 1 (tyhjää 3).

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018-2019 (Sote-lautakunnan hyväksymä 31.5.2016)

2

Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018 - 2019

3

Tilankäyttöohjelma

4

Irtaimen omaisuuden perushankinnat 2017 - 2026

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä liitteen mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 talousarvioksi ja vuosien 2018−2019 taloussuunnitelmaksi.

Esittelijän perustelut

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveysviraston talousarvion laadintaa ohjaavat kaupunginhallituksen 4.4.2015 päättämät kannanotot:

"Jos yhteiskuntasopimus syntyy ja johtaa kaupungin omien suorien menojen vähentymiseen raamin pohjana käytetystä tasosta, muutoksia tehdään yksilöityjen menojen vähenemisten johdosta niille virastoille, joiden kustannustaso tosiasiallisesti laskee. Tässä tapauksessa budjettiehdotuksen yhteydessä esitetään tarkka laskelma siitä, paljonko menoja on leikattu virastokohtaisesti kilpailukykysopimuksesta johtuen ja mihin menojen lasku perustuu. Syksyn budjettineuvotteluissa päätetään mahdollisista lisäyksistä käyttötalouden menoihin.

Kohdennetaan tilakeskukselle tuottavuustavoite 5 milj. euroa, joka alentaa sisäisiä tilavuokria, mutta ei vaikuta tilakeskukselle asetettuun tuloutustavoitteeseen. Oletettu tilavuokrien alentamisen jakauma on virastojen välillä seuraava: opetusvirasto 2,5 milj. euroa, sosiaali- ja terveysvirasto 1,8 milj. euroa ja varhaiskasvatusvirasto 0,7 milj. euroa. Lisäksi otetaan käyttöön raamin puitteissa varattu 10 milj. euron kohdentamaton määrärahavaraus.

Virastojen käyttöön tulevien määrärahojen kasvu kokonaisuudessaan on seuraava: opetusvirasto 10 milj. euroa, sosiaali- ja terveysvirasto 3 milj. euroa ja varhaiskasvatusvirasto 2 milj. euroa (joista tilakeskuksen vuokratason aleneman kautta opetusvirasto 2,5 milj. euroa, sosiaali- ja terveysvirasto 1,8 milj. euroa ja varhaiskasvatusvirasto 0,7 milj. euroa.)

Helsinki aloittaa aktiivisen valmistautumisen valtakunnan tason sote-uudistuksen toteutumiseen. Valmistelussa suunnitellaan, miten kaupunki valmistautuu järjestämis- ja tuotantomallien muuttumiseen ja selvitetään mm. tulisiko kaupungin käynnistää toimet oman sote-tuotannon yhtiöittämiseksi, säätiöittämiseksi tai liikelaitostamiseksi. Selvitys tuodaan kaupunginhallitukselle.

Seniorien kotipalvelujen käyttöä tuetaan ja kotihoitoa vahvistetaan. Budjettivalmistelussa otetaan tavoitteeksi terveysasemien kiireettömän hoidon jonojen lyhentäminen kahteen viikkoon sekä terveysasemien aukioloaikojen laajentaminen. Vahvistetaan lastensuojelupalveluita.

Varaudutaan turvapaikan tai oleskeluluvan saaneiden vaikutukseen Helsingin kaupungin palveluihin. Maahanmuuttajien osaamiskeskuksen jatkorahoituksesta päätetään saatujen kokemuksien pohjalta. Selvitetään maahanmuuttajien ja turvapaikansaaneiden työllistämistä kaupungin toimesta mukaan lukien työharjoittelu.

Tiukkenevassa taloustilanteessa innovaatiotoiminta ja kehittämishankkeet kohdistetaan olemassa olevien palvelujen ja erityisesti käyttäjien kannalta tärkeimpien sekä hallintokuntien toiminnan ja taloudelliselta volyymilta suurimpien peruspalvelujen vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantamiseen palveluiden laajentamisen sijaan. Selvitetään mahdollisuus tuoda nykyisten innovaatiorahaston ja lähiörahaston kautta tapahtuva toiminta tavanomaisen budjettiohjauksen piiriin. Selvitys tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn. Selvitetään syksyn budjettineuvotteluihin mennessä mahdollisuus maanvaihtosopimusten laskemisesta investointiraamiin ja maanmyyntitavoitteeseen vain nettovaikutuksen osalta. Lautakunnat arvioivat ja erittelevät budjettikäsittelyn yhteydessä talousarvioraamin vaatimat toimenpiteet ja muutokset palveluihin. ”

Esitys vuoden 2017 talousarvioksi

Esitys sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 talousarvioksi ja vuosien 2018−2019 taloussuunnitelmaksi on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1.

Menot milj. euroa

TP 2015

TA 2016

Raami 2017

Muutos milj. euroa

Muutos %

Sote yhteensä

 2 268,2

2 185,4

2 061,0 

-124,4

-5,7 %

Sosiaali- ja terveyspalvelut

1 464,9

1 475,3

1 469,2

-6,1

-0,4 %

Vastaanottokeskukset

 

 

15,5

15,5

100 %

Toimeentulotuki

 177,7

176,9

26,6 

-150,3

-85 %

Työllisyyden hoitaminen

 61,5

6,0 

6,0 

 

  0%

HUS-kuntayhtymä

 564,1

519,2

534,2

+15,0

+2,9 %

Asiakas- ja potilastietojärjestelmä

 

8,0

9,4

+1,4

+17,5 %

 

Sosiaali- ja terveysviraston kokonaisraami pienenee nimellisesti 5,7 % vuoden 2016 talousarviosta, missä merkittävin tekijä on perustoimeentulotuen siirto Kelaan vuoden 2017 alusta lukien. Toimeentulotuen menoista on 2017 raamissa vähennetty perustoimeentulotuen menot 141,5 milj. euroa (huomioiden takaisinperintä) sekä tuloissa valtion osallistuminen perustoimeentulotuen kustannuksiin 71,5 milj. euroa ja takaisinperinnän tulojen vähenemä n. 7 milj. euroa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvio pienenee nimellisesti 6,1 milj. euroa (0,4 %), mutta vastaanottokeskuksia varten on avattu uusi nettobudjetoitu talousarviokohta vuodelle 2017. Ilman vastaanottokeskustoimintaa sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalla on 7,2 milj. euron (0,5 %) kasvu.

Toimeentulotuen vuoden 2017 raami sisältää ainoastaan täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kustannukset, joten eri vuosien luvut ovat täysin erisisältöisiä.

Työllisyyden hoidon raami on ennallaan vuoteen 2016 nähden.

HUS:in raami kasvaa 15 milj. euroa (2,9 %) kuluvan vuoden tasosta, alittaen kuitenkin merkittävästi vuoden 2015 toteutuneen tason ja vuoden 2016 ennustetun tason.

Apotin nettobudjetoidun talousarviokohdan menot kasvavat 2 milj. eurolla vuoteen 2016 nähden. Kasvu johtuu järjestelmän toteutuksen käynnistymisestä, kun hankinta- ja toimitussopimukset on allekirjoitettu huhtikuussa 2016. Vuoden 2017 aikana kustannuksia aiheutuu järjestelmähankinnan sopimuksen mukaisista maksuposteista, käyttöpalvelujen toteutuksen maksujen käynnistymisestä ja resurssisopimuksen mukaisista työvoimakustannuksista sekä Helsingin oman Apotti-tiimin tehtävistä.

Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioesitys on tehty kaupunginhallituksen antamaan talousarvioraamiin.

Talousarvion laatimisohjeissa todetaan, että vuoden 2017 raamin lähtökohtana on valtuustokauden 2013−2016 strategiaohjelman mukainen talouden tasapainoa ja tuottavuuden kasvua koskeva tavoite, joka sisältää käyttömenojen reaalikasvun pitämisen asukasmäärän kasvun mukaisena vähennettynä vuotuisella 1 % tuottavuuden parantamisen tavoitteella. Strategiaohjelman tavoitteen mukainen emokaupungin käyttömenojen kokonaistaso on vuonna 2017 tuoreimmilla kustannustason nousun ja väestönkasvun ennusteilla 1,13 % vuoden 2016 vastaavia menoja suurempi.

Sosiaali- ja terveyspalvelut

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan muun muassa jatkamalla palvelurakenteen keventämistä ja tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja mahdollisimman kustannustehokkaasti. Mahdolliset tuotantotapojen muutokset huomioidaan koko sosiaali- ja terveysviraston toiminnassa.

Palvelusetelin osuutta palvelujen tuottamistapana lisätään ja uusia palvelusetelivaihtoehtoja otetaan käyttöön ilman että kaupungin kustannukset kasvavat. Samoin omaishoidon tuen käyttöä yhtenä palvelujen tuottamistapana tuetaan.

Myös mahdollisia kustannustehokkuutta lisääviä oman toiminnan määräaikaisia ulkoistamisia selvitetään. 

Välittömän asiakastyön osuutta työajasta nostetaan kaikissa palveluissa aina kun se on tarkoituksenmukaista.

Aukioloaikoja laajennetaan osana palvelujen uudistamista.

Toimeentulotuki

Toimeentulotuen raamissa on huomioitu perustoimeentulotuen maksatuksen siirtyminen Kelalle. Ajanjaksolla 1.1.−31.3.2017 perustoimeentulotuen maksatusta tapahtuu vielä kunnan budjetista, minkä osalta mahdollisesti tarvittavat määrärahamuutokset kaupungin talousarvioon esitetään erikseen.

Työllisyyden hoitaminen

Työllisyyden hoidon määrärahat ovat talousarvioraamissa ennallaan vuoteen 2016 nähden. Talousarviota tullaan tarkistamaan työllisyyden hoidon kokonaisuutta selvittävän työryhmän esityksen tultua käsitellyksi.

HUS-kuntayhtymä

HUS:in talousarviokohta sisältää HUS:in helsinkiläisille tuottamat terveyspalvelut ns. kuntalaskutettavat palvelut, joista sosiaali- ja terveysvirasto maksaa HUS-hinnaston mukaisesti. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto osallistuu HUS:in talousarvion mukaisiin Myrkytystietokeskuksen palvelujen rahoittamiseen sekä kattaa osuutensa kalliin hoidon tasausmaksusta. HUS:in talousarviokohta sisältää myös mahdolliset ylikäyttömaksut sekä muut vastaavan tyyppiset erikseen laskutettavat erät. HUS:in talousarviokohta sisältää myös erikoissairaanhoidon ostot muista sairaanhoitopiireistä.

HUS:in vuoden 2017 talousarvio on kaupunginhallituksen hyväksymän raamin mukaan 534,2 milj. euroa. Kasvu on noin 2,9 % verrattuna vuoden 2016 talousarvioon.

Terveydenhuoltolain mukainen terveydenhuollon järjestämissuunnitelma määrittelee periaatteet, joiden mukaan HUS-kuntayhtymän kanssa sovitaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon työnjaosta ja yhteistyöstä sekä hoitoketjuista HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston välillä. Kaikissa työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvissä neuvotteluissa arvioidaan suunniteltujen muutosten vaikutukset talousarviokohtiin 31001 sosiaali- ja terveyspalvelut ja 31006 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri. Tavoitteena on kuluja vähentävä nettovaikutus. Työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvät muutokset on hyväksyttävä HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston yhteisissä terveyssuunnittelukokouksissa.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysvirasto seuraa strategian toteutumista talousarvioon asetettujen sitovien toiminnallisten tavoitteiden kautta. Kokonaisuutena sitovien tavoitteiden päämääränä on ohjata toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Sosiaali- ja terveysviraston sitovat tavoitteet ovat seuraavat:

Sosiaali- ja terveyspalvelut:

Lastensuojeluasiakkaiden määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna.

Laajennetaan 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli ”neuvola päiväkodissa” -toimintamallia vuoteen 2016 verrattuna. (Yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa).

Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osuus kasvaa 2 %-yksikköä vuodessa.

Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin kahdessa viikossa (T3 ≤ 14 vrk eli kolmas vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani).

Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2016 verrattuna ilman että mediaanihoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella.

Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna.

Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2016 verrattuna.

Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoteen 2016 verrattuna.

Psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalahoitopäivien määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna.

Toimeentulotuki:

Kohdennetaan ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta vähintään 45 % lapsiperheille.

Työllisyyden hoitaminen:

Kuntouttavaa työtoimintaa saa vähintään 1800 henkilöä vuodessa.

Määrälliset tavoitteet

Suoritetavoitteet pohjautuvat vuoden 2016 ennustettuun tasoon, minkä lisäksi tavoitteissa on huomioitu tiedossa olevat toiminnalliset muutokset.

Palvelurakenteen keventäminen jatkuu. Laitoshoitoa vähennetään edelleen ja erilaisia kotiin ja muuhun asiakkaan toimintaympäristöön vietäviä palveluja vahvistetaan.

Terveysasematoiminnassa on tavoitteena saatavuuden paraneminen ja peittävyyden kasvu. Omahoidon tuki lisääntyy, suunnitelmallista ja koordinoitua hoitoa vahvistetaan ja asiakkaiden asiat hoidetaan kerralla kuntoon, jolloin käyntien pituudet kasvavat, mutta määrä ei.

Investoinnit

Kaupungin 10-vuotisen investointiohjelman suunnittelun lähtökohtana on strategiaohjelman mukainen vuosittainen 435 milj. euron investointitaso ja vuodelle 2016 tehty 15 milj. euron tasokorotus uusien asuinalueiden ja asuinrakentamisen edellyttämiin investointeihin. Lisäksi kokonaistasoon on tehty indeksitarkistus. Investointiraami vuodelle 2017 on 466 milj. euroa. Tämän lisäksi kokonaisinvestointeihin sisältyy lähiörahastosta rahoitettavia hankkeita 5 milj. euroa vuodessa. Kokonaisinvestointitaso on yhteensä 471 milj. euroa.

Kaupunkitasolla on linjattu, että hallintokuntien tulee laatia tilankäyttöohjelmat ja niiden tehostamissuunnitelmat. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon

        teknologian muutokset

        palvelujen ja työn uudet muodot.

Tavoitteena on, että kaupungin omassa käytössä olevien toimitilojen kokonaispinta-alan määrä ei kasva strategiakaudella.

Sosiaali- ja terveysvirasto on laatinut priorisoidun 10-vuotissuunnitelman tulevista investoinneista. Suunnitelma sisältää myös poistuvat tilat. Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttöohjelma on esityslistan tämän asian liitteenä 2.

Irtain käyttöomaisuus

Sosiaali- ja terveysviraston irtaimen omaisuuden raami on 14,3 milj. euroa, mikä on 4,7 milj. euroa (49 %) kuluvan vuoden irtaimen omaisuuden raamia enemmän. Nousua selittää Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen varustaminen.

Irtaimen omaisuuden määrärahat jakautuvat tietotekniikkahankintoihin (6,0 milj. euroa)  ja muun irtaimen omaisuuden hankintaan (8,3 milj. euroa).  Irtaimen hankinnoissa on painotettu tietotekniikkahankintoja digitalisaation edistämiseksi.

Irtaimen omaisuuden hankinnat ovat esityslistan tämän asian liitteenä 3.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa, että talousarvioehdotus on laadittu kaupunginhallituksen päättämän raamin mukaiseksi. Sosiaali- ja terveystoimen talousarviokohdan osalta vuoden 2017 talousarvioehdotus vastaa tasoltaan kuluvan vuoden talousarviota, kun otetaan huomioon kustannustasossa tapahtuva muutos. Talousarvioehdotuksessa on esitetty ehdotuksen laatimishetkellä tiedossa olevat talousarvioraamin vaatimat toimenpiteet ja muutokset palveluihin. Osastokohtaiset tarkemmat suunnitelmat palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi valmistellaan käyttösuunnitelmien ja tulosbudjettien valmistelun yhteydessä syksyllä 2016.

Vuoden 2017 talousarvion pohjan pitävyyden kannalta keskeistä on budjetissa pysyminen vuonna 2016. Väestönkasvun, maahanmuuton, työllisyys- tai taloustilanteen tai kustannustason ennakoimattomat muutokset voivat vaikuttaa talousarvioraamin vaatimiin toimenpiteisiin ja muutoksiin palveluissa.

Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunnan asiasta antama lausunto on toimitettu sosiaali- ja terveyslautakunnalle.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvioehdotus vuodeksi 2017 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2018 - 2019

2

Tilankäyttöohjelma

3

Irtaimen omaisuuden perushankinnat 2017 - 2026

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 24.05.2016 § 128

HEL 2016-001393 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

24.05.2016 Pöydälle

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Puheenjohtaja Maija Anttila pyysi asian pöydälle.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566