Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

22/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

15.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otettu kaupunginhallituksen käsiteltäväksi

§ 375

Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma ja tulosbudjetit 2016

HEL 2015-012411 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vuoden 2016 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:

Osasto

 Kulut 1000 e

Tuotot 1000 e

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut

449 987

40 000

Terveys- ja päihdepalvelut

431 054

43 144

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

569 460

103 245

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

12 554

0

Talous- ja tukipalvelut

152 830

140 097 

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

27 536

 23 649

 

Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (toimeentulotuki, HUS, työllisyyden hoito, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2016 talousarvion.

Samalla lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman hyväksyttyjen vastaehdotusten mukaisesti muutettuna sekä liitteenä 3 olevat osastokohtaiset tulosbudjettiraamit.

Lautakunta päätti edellyttää, että

- päätösehdotukseen liittyen sitovia tavoitteita kohta 11 tavoite 4 tulisi muuttaa niin, että potilas pääsee kahdessa viikossa kiireettömään hoitoon terveysasemalle,

- kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan muun muassa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. Virastopäällikkö tekee kohdennuksesta esityksen lautakunnalle päätettäväksi.

Hyväksyessään 2016 sote-viraston käyttösuunnitelman lautakunta päätti lisäksi kehottaa joustavoittamaan hoitoon pääsyä terveysasemille ja purkamaan jonoja yhteistyössä eri terveysasemien välillä.

Käsittely

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

1. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Päätösehdotukseen liittyen sitovia tavoitteita kohta 11 tavoite 4 tulisi muuttaa niin, että "potilas pääsee kahdessa viikossa kiireettömään hoitoon terveysasemalle".

Kannattaja: Laura Nordström

2. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Kappaleeseen 3 "Palvelujen uudistaminen ja strategisten tavoitteiden toimeenpano" lisätään sopivaan kohtaan seuraava kappale: Selvitetään miten eri yksiköiden hyviksi koettuja työkäytäntöjä voitaisiin levittää nykyistä helpommin mm. vapaaehtoista työkiertoa edistämällä, opinto- tai tutustumiskäyntejä lisäämällä, kouluttamisella tai tilapäisillä vakanssimuutoksilla. Yhteistyö pääkaupunkiseudun kuntien tai Husin kanssa asiassa tulisi myös selvittää. 

Kannattaja: Laura Nordström

3. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Samoin kappaleeseen 3 lisätään sopivaan kohtaan: selvitetään millaisia kielellisiä tai kulttuurisia resursseja sote-viraston työntekijöistä löytyy, jotta niitä voitaisiin hyödyntää palvelujen kehittämisessä ja toisaalta potilas/asiakassuhteiden mahdollisimman hyväksi onnistumiseksi.

Kannattaja: Laura Nordström

4. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Käyttösuunnitelmaa  s 13 muokataan seuraavasti (muutokset isoilla kirjaimilla): Adoptiopalvelun  toimintaympäristössä  on  tapahtunut  muutoksia,  joiden  vuoksi kansainväliseen  adoptioon  tulevien  lasten  määrä  on  voimakkaasti vähentynyt.  Yhteistyössä  Interpedia ry:n  ja  Pelastakaa  Lapset  ry:n  kanssa  valmistellaan  sosiaali-  ja  terveysviraston  kansainvälisen  adoptiopalvelun  luovutusta  näille  järjestöille.  Valmistelussa  kiinnitetään  erityistä  huomiota  asiakkaana  olevien  adoptiohakijoiden  palvelun  LOPPUUNSAATTAMISEEN ja  kohdemaissa  tehtävä  yhteistyön jatkuvuuteen SEKÄ TULEVAAN YHTEISTYÖHÖN ADOPTIOPALVELUN JÄRJESTÖJEN KANSSA, JOTTA TIEDONKULKU ADOPTIOPALVELUN, ADOPTIONEUVONNAN, NEUVOLAN JA PÄIVÄHOIDON KANSSA TOIMII HYVIN.

Kannattaja: Joonas Leppänen

5. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäys päätösesitykseen (muuten teksti on esittelijän perusteluista lukuunottamatta suuria kirjaimia): Kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan MUUN MUASSA  turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. VIRASTOPÄÄLLIKKÖ TEKEE KOHDENNUKSESTA ESITYKSEN LAUTAKUNNALLE PÄÄTETTÄVÄKSI.

Kannattaja: Joonas Leppänen

6. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäys s 10 käyttösuunnitelmaan isoilla kirjaimilla tämän lauseen perään: "Itäkeskuksen  perhekeskuksen  tilatarveselvitys on käynnistynyt ja Kallion perhekeskuksen tarvekuvaus on alkamassa."  LISÄYS: SELVITYSTEN YHTEYDESSÄ HUOLEHDITAAN, ETTÄ LAUTAKUNNAN LINJAUS ALLE 1-VUOTIAIDEN TARKASTUKSISTA LÄHINEUVOLOISSA TOTEUTUU.

Kannattaja: Joonas Leppänen

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

7. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäys s 10 isoilla kirjaimilla tämän lauseen perään: "Tämän jälkeen  mallinnetaan  muut  ydinprosessit,  niitä  on  tarkoitus  kokeilla  Vuosaaressa  ja  laajentaa koko kaupunkiin vuoden 2016 jälkipuoliskolla." LISÄYS: SAMALLA SUUNNITELLAAN, MITEN KESKUKSIIN LIITETÄÄN JALKAUTUVAT PALVELUT.

Kannattaja: Joonas Leppänen

8. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 13 kappale 3.6. loppuun lisätään uusi kappale:

Virasto kehittää yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa palkitsemisjärjestelmää joka ei edellytä budjetin merkittävää alittamista, jotta se mahdollistaisi kaikkien työntekijöiden palkitsemisen silloin kun yhdessä sovitut tuloksellisuustavoitteet on saavutettu.

Kannattaja: Anna Vuorjoki

9. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 12 kappale 3.6 ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään viimeiseksi lauseeksi:

Kaupunki tiivistää yhteistyötä koulutuslaitosten kanssa ja kehittää keskitetysti työharjoittelukäytäntöjään vahvistaakseen kaupungin houkuttelevuutta opiskelijoiden parissa.

Kannattaja: Anna Vuorjoki

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

10. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 16 kappale 4.1. viimeisestä kappaleesta korvataan lause

"Lastensuojelussa käynnistyy avohuollon palveluiden kilpailutus vuonna 2016"

lauseilla

"Selvitetään millä edellytyksin lastensuojelun avohuollon palvelut voidaan hoitaa kaupungin omana toimintana. Mahdollisesta kilpailutuksesta lautakunta päättää erikseen vuoden 2016 aikana.".

Kannattaja: Anna Vuorjoki

11. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 11 luku 3.3 toisesta kappaleesta korvataan ause

" Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla."

Lauseella

"Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla ottaen huomioon sen, että nämä toimet eivät aiheuta tuloperäistä eriytymistä."

Kannattaja: Anna Vuorjoki

12. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 21 ensimmäisestä kappaleesta poistetaan lause

"Pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta laitoshoidosta vähennetään omasta toiminnasta asteittain
50 paikkaa."

Kannattaja: Anna Vuorjoki

13. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys s.10 5. kpl:een perään: ”Henkilöstöresurssin riittävyys eri ammattiryhmissä kokeilujen toteuttamiseksi varmistetaan tekemällä kokeiluiden henkilöstösuunnitelma, jota käsitellään yhdessä henkilöstön edustajien kanssa.”

Kannattaja: Hannu Tuominen

14. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys s. 18 ensimmäisen kappaleen loppuun: ”Uusien palvelumuotojen kehittämisen rinnalla huolehditaan siitä, että pitkäjänteiseen yksilöhoitoon ja psykoterapiaan säilyy mahdollisuus aina silloin, kun se on asiakkaan tilanteessa vaikuttavinta hoitoa."

Kannattaja: Joonas Leppänen

15. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: S. 14 virke ”Oman palvelun täyskäytön varmistamiseksi omien paikkojen kokonaismäärää vähennetään 35-40 paikalla.” muutetaan muotoon ”Selvitetään omien laitospaikkojen vähentämistä 35-40 paikalla ja tuodaan asia valmisteltuna lautakunnan päätettäväksi.”

Kannattaja: Joonas Leppänen

16. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: 5. S. 11 virkkeen ”Asiakas- ja potilastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään.” loppuun lisätään ”niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista, kun otetaan huomioon työn laatu, työntekijöiden jaksaminen ja työn mitoitussuositukset.”

Kannattaja: Joonas Leppänen

17. Vastaehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: Hyväksyessään 2016 sote-viraston käyttösuunnitelman lautakunta kehottaa joustavoittamaan hoitoonpääsyä terveysasemille ja purkamaan jonoja yhteistyössä eri terveysasemien välillä.

Kannattaja: Seija Muurinen

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

18. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys s. 9 ensimmäisen kappaleen loppuun: "Asiakassegmentoinnin vaikutuksia seurataan virastotasolla sekä sosiaalisessa raportoinnissa. Seurannan ja sosiaalisen raportoinnin tulokset esitellään lautakunnalle."

Kannattaja: Hannu Tuominen

19. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: S. 14 lisätään toiseksi viimeisen kappaleen loppuun: "Edellytetään, että palvelusetelituottajat noudattavat yleissitovia työehtosopimuksia ja työlainsäädäntöä. Otetaan myös hinnan määrittämisessä huomioon, että palveluseteli mahdollistaa työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisen henkilökohtaisille avustajille."

Kannattaja: Joonas Leppänen

20. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Käyttösuunnitelmassa s 13 muokataan lausetta isoilla kirjaimilla: Valmistellaan  foniatrian  poliklinikan SIIRTOA  liikkeenluovutuksena  HUS:lle ja yhdenmukaistetaan  siten palvelujärjestelmää pääkaupunkiseudulla. LISÄYS: Tämä tuodaan lautakunnalle erikseen päätettäväksi.

Perustelu: Esitetyssä muutoksessa on liian paljon vielä selkeitä ongelmia (mm. helsinkiläisten palvelujen heikkeneminen ja tiimityöskentelyn katkeaminen, jolloin tehokas diagnoosin ja terapian yhteistyö vähenee). Kannatamme, että tässä odotettaisiin ensiksi soteuudistuksen tuomia muutoksia ennen kuin toimivaa järjestelmää lähdetään purkamaan.

Kannattaja: Hannu Tuominen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Päätösehdotukseen liittyen sitovia tavoitteita kohta 11 tavoite 4 tulisi muuttaa niin, että "potilas pääsee kahdessa viikossa kiireettömään hoitoon terveysasemalle".

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen yksimielisesti.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappaleeseen 3 "Palvelujen uudistaminen ja strategisten tavoitteiden toimeenpano" lisätään sopivaan kohtaan seuraava kappale: Selvitetään miten eri yksiköiden hyviksi koettuja työkäytäntöjä voitaisiin levittää nykyistä helpommin mm. vapaaehtoista työkiertoa edistämällä, opinto- tai tutustumiskäyntejä lisäämällä, kouluttamisella tai tilapäisillä vakanssimuutoksilla. Yhteistyö pääkaupunkiseudun kuntien tai Husin kanssa asiassa tulisi myös selvittää. 

Jaa-äänet: 1
Sami Heistaro

Ei-äänet: 12
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 12 - 1.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Samoin kappaleeseen 3 lisätään sopivaan kohtaan: selvitetään millaisia kielellisiä tai kulttuurisia resursseja sote-viraston työntekijöistä löytyy, jotta niitä voitaisiin hyödyntää palvelujen kehittämisessä ja toisaalta potilas/asiakassuhteiden mahdollisimman hyväksi onnistumiseksi.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen yksimielisesti.

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelmaa  s 13 muokataan seuraavasti (muutokset isoilla kirjaimilla): Adoptiopalvelun  toimintaympäristössä  on  tapahtunut  muutoksia,  joiden  vuoksi kansainväliseen  adoptioon  tulevien  lasten  määrä  on  voimakkaasti vähentynyt.  Yhteistyössä  Interpedia ry:n  ja  Pelastakaa  Lapset  ry:n  kanssa  valmistellaan  sosiaali-  ja  terveysviraston  kansainvälisen  adoptiopalvelun  luovutusta  näille  järjestöille.  Valmistelussa  kiinnitetään  erityistä  huomiota  asiakkaana  olevien  adoptiohakijoiden  palvelun  LOPPUUNSAATTAMISEEN ja  kohdemaissa  tehtävä  yhteistyön jatkuvuuteen SEKÄ TULEVAAN YHTEISTYÖHÖN ADOPTIOPALVELUN JÄRJESTÖJEN KANSSA, JOTTA TIEDONKULKU ADOPTIOPALVELUN, ADOPTIONEUVONNAN, NEUVOLAN JA PÄIVÄHOIDON KANSSA TOIMII HYVIN.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen yksimielisesti.

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelmassa s 13 muokataan lausetta isoilla kirjaimilla: Valmistellaan  foniatrian  poliklinikan SIIRTOA  liikkeenluovutuksena  HUS:lle ja yhdenmukaistetaan  siten palvelujärjestelmää pääkaupunkiseudulla. LISÄYS: Tämä tuodaan lautakunnalle erikseen päätettäväksi. Perustelu: Esitetyssä muutoksessa on liian paljon vielä selkeitä ongelmia (mm. helsinkiläisten palvelujen heikkeneminen ja tiimityöskentelyn katkeaminen, jolloin tehokas diagnoosin ja terapian yhteistyö vähenee). Kannatamme, että tässä odotettaisiin ensiksi soteuudistuksen tuomia muutoksia ennen kuin toimivaa järjestelmää lähdetään purkamaan.

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Maija Anttila, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjiä 2).

6 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys päätösesitykseen (muuten teksti on esittelijän perusteluista lukuunottamatta suuria kirjaimia): Kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan MUUN MUASSA  turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. VIRASTOPÄÄLLIKKÖ TEKEE KOHDENNUKSESTA ESITYKSEN LAUTAKUNNALLE PÄÄTETTÄVÄKSI.

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 3.

7 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s 10 isoilla kirjaimilla tämän lauseen perään: "Tämän jälkeen  mallinnetaan  muut  ydinprosessit,  niitä  on  tarkoitus  kokeilla  Vuosaaressa  ja  laajentaa koko kaupunkiin vuoden 2016 jälkipuoliskolla." LISÄYS: SAMALLA SUUNNITELLAAN, MITEN KESKUKSIIN LIITETÄÄN JALKAUTUVAT PALVELUT.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen

Poissa: 0

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjiä 3).

8 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 13 kappale 3.6. loppuun lisätään uusi kappale: Virasto kehittää yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa palkitsemisjärjestelmää joka ei edellytä budjetin merkittävää alittamista, jotta se mahdollistaisi kaikkien työntekijöiden palkitsemisen silloin kun yhdessä sovitut tuloksellisuustavoitteet on saavutettu.

Jaa-äänet: 3
Maija Anttila, Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 6
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Tuula Salo, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 3 (tyhjiä 4).

9 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 16 kappale 4.1. viimeisestä kappaleesta korvataan lause  "Lastensuojelussa käynnistyy avohuollon palveluiden kilpailutus vuonna 2016"  lauseilla  "Selvitetään millä edellytyksin lastensuojelun avohuollon palvelut voidaan hoitaa kaupungin omana toimintana. Mahdollisesta kilpailutuksesta lautakunta päättää erikseen vuoden 2016 aikana.".

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 5
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Gunvor Brettschneider

Poissa: 0

Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 5 - 7 (1 tyhjä).

10 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 11 luku 3.3 toisesta kappaleesta korvataan ause " Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla."  Lauseella "Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla ottaen huomioon sen, että nämä toimet eivät aiheuta tuloperäistä eriytymistä."

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 5 (tyhjiä 2).

11 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 21 ensimmäisestä kappaleesta poistetaan lause "Pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta laitoshoidosta vähennetään omasta toiminnasta asteittain
50 paikkaa."

Jaa-äänet: 9
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 4
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 4 - 9.

12 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s.10 5. kpl:een perään: ”Henkilöstöresurssin riittävyys eri ammattiryhmissä kokeilujen toteuttamiseksi varmistetaan tekemällä kokeiluiden henkilöstösuunnitelma, jota käsitellään yhdessä henkilöstön edustajien kanssa.”

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 9
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.

13 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s. 9 ensimmäisen kappaleen loppuun: "Asiakassegmentoinnin vaikutuksia seurataan virastotasolla sekä sosiaalisessa raportoinnissa. Seurannan ja sosiaalisen raportoinnin tulokset esitellään lautakunnalle."

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Maija Anttila, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjiä 2).

14 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s. 18 ensimmäisen kappaleen loppuun: ”Uusien palvelumuotojen kehittämisen rinnalla huolehditaan siitä, että pitkäjänteiseen yksilöhoitoon ja psykoterapiaan säilyy mahdollisuus aina silloin, kun se on asiakkaan tilanteessa vaikuttavinta hoitoa."

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 6 - 7.

15 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: S. 14 virke ”Oman palvelun täyskäytön varmistamiseksi omien paikkojen kokonaismäärää vähennetään 35-40 paikalla.” muutetaan muotoon ”Selvitetään omien laitospaikkojen vähentämistä 35-40 paikalla ja tuodaan asia valmisteltuna lautakunnan päätettäväksi.”

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.

16 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: 5. S. 11 virkkeen ”Asiakas- ja potilastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään.” loppuun lisätään ”niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista, kun otetaan huomioon työn laatu, työntekijöiden jaksaminen ja työn mitoitussuositukset.”

Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.

17 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: S. 14 lisätään toiseksi viimeisen kappaleen loppuun: "Edellytetään, että palvelusetelituottajat noudattavat yleissitovia työehtosopimuksia ja työlainsäädäntöä. Otetaan myös hinnan määrittämisessä huomioon, että palveluseteli mahdollistaa työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisen henkilökohtaisille avustajille."

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 2
Joonas Leppänen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 4
Gunvor Brettschneider, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 2 - 7 (tyhjiä 4).

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482

juha.jolkkonen(a)hel.fi

Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366

helena.ylisipola(a)hel.fi

Pia Panhelainen, osastopäällikkö, puhelin: 310 62401

pia.panhelainen(a)hel.fi

Leena Turpeinen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481

leena.turpeinen(a)hel.fi

Tiina Mäki, osastopäällikkö, puhelin: 310 52483

tiina.j.maki(a)hel.fi

Liitteet

1

Käyttösuunnitelma 2016 sote ltk 15122015, päätöksen liite, oik. 8.2.2016

2

Esityksen liite: Käyttösuunnitelma 2016 sote ltk 01122015.pdf

3

Tulosbudjetti 2016

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2016 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:

Osasto

 Kulut 1000 e

Tuotot 1000 e

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut

449 987

40 000

Terveys- ja päihdepalvelut

431 054

43 144

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

569 460

103 245

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

12 554

0

Talous- ja tukipalvelut

152 830

140 097 

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

27 536

 23 649

 

Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (toimeentulotuki, HUS, työllisyyden hoito, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2016 talousarvion. Samalla lautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman sekä liitteenä 2 olevat osastokohtaiset tulosbudjettiraamit.

Esittelijä

Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja tuloarvioita. Suunnitelmia tarkistettaessa on varmistettava, että sitovat tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.

Lähtökohdat osastojen budjettiraameille

Kaupunginvaltuuston päättämä sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarvio on seuraava:

3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto

1000 e

Menot

2 175 501 

Tulot

283 139 

 

Talousarviokohdittain menot jakautuvat seuraavasti

3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut

1000 e

Menot

1 475 291

Tulot

183 314

 

 

3 10 04 Toimeentulotuki

 

Menot

176 898

Tulot

93 902

 

 

3 10 05 Työllisyyden hoitaminen

 

Menot

6 018

Tulot

230

 

 

3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri

 

Menot

519 229

 

 

3 10 09 Apotti

 

Menot

7 965

Tulot

5 693

Netto

2 272

 

 

Investointitalous

9 613

Tietotekniikkahankinnat

5 000

Muut hankinnat

4 613

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston talousarvio vuodelle 2016 on sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 1 475,3 miljoonaa euroa. Lisäksi viraston talousarviossa on neljä muuta talousarviokohtaa: Toimeentulotuki 176,9 milj. euroa, Työllisyyden hoitaminen 6,0 milj. euroa, HUS-kuntayhtymä 519,2 milj. euroa sekä Apotti 8,0 milj. euroa. Apotti on nettobudjetoitu talousarviokohtansa, jossa tuloihin budjetoidaan Apotti Oy:lle tapahtuva myynti.

Kaupunginjohtajan talousarvioesitys sisälsi lautakunnan hyväksymään talousarvioesitykseen verrattuna 1,46 % menojen vähennyksen, mikä sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta merkitsi 18,2 milj. euron vähennystä lautakunnan hyväksymään talousarvioesitykseen nähden. Toimeentulotuessa vähennys oli 2,6 milj. euroa ja HUS:in osalta 7,7 milj. euroa.

Kaupunginhallituksen hyväksymässä talousarvioesityksessä lisättiin kaupunginjohtajan talousarvioesitykseen sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle 9,9 milj. euroa, joten sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2015 tekemään talousarvioehdotukseen verrattuna on kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 8,3 miljoonaa euroa, toimeentulotuen osalta 2,6 miljoonaa euroa ja HUS:n osalta 7,7 miljoonaa euroa keväistä talousarvioesitystä pienempi.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen määrärahat kasvavat vuoden 2015 talousarvioon nähden on 0,8 %, asukasluvun muutoksen ollessa 1,2 % vuonna 2016. Tämä merkitsee sitä, että asukaskohtainen kustannus alenee vuoden 2015 talousarvioon verrattuna.

Kaupungin talousarviovalmistelussa on arvioitu uudelleen asukasmäärän kasvu ja kustannustason nousu, joiden kasvu loppuvuotta kohden on ollut talousarvion laatimisohjeissa arvioitua pienempi. Tämä tulee vastaavasti pienentämään menoja lautakunnan keväällä hyväksymään talousarvioesitykseen verrattuna. Muita muutoksia lautakunnan hyväksymään talousarvioehdotukseen verrattuna on työmarkkinatuen kuntaosuuden siirto viraston talousarviosta kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Lisäksi Apotti-hanketta varten on avattu oma nettobudjetoitu talousarviokohtansa viraston budjettiin.

Sitovat tavoitteet

Kaupunginvaltuuston päättämät virastoa sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat keväällä hyväksyttyyn talousarvioesitykseen. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennuste raportoidaan neljä kertaa vuodessa. Sitovat tavoitteet ovat seuraavat:

  1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään  2000 terveystarkastusta vuodessa.
  2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus lasten sijaishuollossa kasvaa vuoteen 2015 verrattuna
  3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli ”neuvola päiväkodissa” -toimintamalli. (Yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa).
  4. Potilas pääsee neljässä viikossa hoitoon terveysasemalle.
  5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että mediaani hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella
  6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna
  7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna.
  8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta
  9. Ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta kohdennetaan vähintään 43% lapsiperheille.
  10. Kuntouttavaa työtoimintaa saa vähintään 1800 henkilöä vuodessa

Käyttösuunnitelman rakenne

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 käyttösuunnitelmassa kuvataan kaupungin strategia-ohjelman ja talousarvion sisältämien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toimeenpano virasto- ja osastokohtaisesti. Käyttösuunnitelma jakautuu neljään osaan ja noudattelee seuraavaa rakennetta:

Luvuissa 1-2 kuvataan lähtökohdat sekä toimintaympäristön muutossuuntia. Toimintaympäristön muutossuunnissa kuvataan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, niin lainsäädäntöön kuin väestöön liittyen. Kaupunkitasoiset ohjelmat ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysviraston toimintaan sisältyvät niin ikään tähän lukuun.

Palvelujen uudistamista ja strategisten tavoitteiden toimeenpanoa koskevassa luvussa 3 kuvataan strategisten tavoitteiden konkreettiset toimenpiteet kunkin tavoitteen osalta. Integroitujen palvelujen osalta merkittävänä tekijänä on palvelujen uudistamisen kehittämisprosessi sekä Apotin palvelujen integroinnille antamat mahdollisuudet.

Osastokohtaisia toiminnan painotuksia koskevassa luvussa 4 kuvataan lyhyesti osastoittain strategian toteuttamiseen liittyvät toimenpiteet.

Käyttösuunnitelman laadintaprosessi

Tulosbudjetteja ja käyttösuunnitelmia on käsitelty viraston johtoryhmässä, 10.11, 20.11 ja 24.11.2015.

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 käyttösuunnitelma on esityslistan tämän asian liitteenä 1. Euromääräiset tulosbudjettitaulukot ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa yhteenvetona, että osastokohtaiset tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa.

Käyttösuunnitelman rakennetta on edellisvuoteen verrattuna tiivistetty siten, että aiempaa selkeämmin kävisi ilmi viraston yhteinen näkemys niistä tekijöistä, jotka ovat keskeisessä roolissa kaupungin ja sosiaali- ja terveysviraston strategian toimeenpanon kannalta. Keskeisiä kysymyksiä ovat palvelujen uudistaminen ja siihen liittyvä palvelujen integroinnin kehittäminen jossa Apotin antamat mahdollisuuden ovat keskeisessä roolissa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan budjettiraami on nimellisesti 0,9 % vuoden 2015 raamia suurempi, eli talousarvio on käytännössä hyvin lähellä vuoden 2015 tasoa.

Toimintaympäristö on vuoden 2015 aikana muuttunut niin, että turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten lisäys näkymään lisääntyneinä kustannuksina Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, mihin tulee varautua.

Kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan mm. turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. Keskushallinnon käyttövaroihin on lisäksi varattu 10 miljoonan euron määräraha turvapaikanhakijoiden kotoutumisen edellytysten ja maahanmuuttajien hyvän kotouttamisen varmistamiseksi. Sosiaali- ja terveysvirasto tulee omalta osaltaan tekemään kaupunginhallitukselle keskushallinnon käyttövaroihin määrärahan käyttöön liittyvät esityksensä myöhemmin.

Virasto tulee laatimaan ja esittelemään lautakunnalle ensimmäisen ennusteensa helmikuun lopun tilanteesta maaliskuussa 2016. Kaikki keskushallinnolle annettavat ennusteet tullaan aiempaan tapaan tuomaan ensin lautakunnan käsiteltäväksi ennen niiden toimittamista eteenpäin. Ennusteiden yhteydessä tullaan kuvaamaan myös ennusteen johdosta aiheutuvat toimenpiteet.

Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta käsittelee käyttösuunnitelmaa ja tulosbudjetteja kokouksessaan 30.11.2015 ja sen mahdollisesti antama lausunto jaetaan sähköpostilla lautakunnan jäsenille maanantaina 30.11.2015.

Terveys- ja hyvinvointivaikutuksien arviointi

Käyttösuunnitelmassa 2016 korostetaan asiakkaiden tarpeiden parempaa tunnistamista ja arvioinnin perusteella tapahtuvaa palvelujen täsmällisempää kohdennusta. Tämä antaa mahdollisuuden väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Kaupunkitasoiset terveyttä ja hyvinvointia edistävät ohjelmat keskittyvät merkittäviin kansanterveysongelmiin. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman ja Stadin ikäohjelman toteuttaminen tukevat väestön hyvinvointierojen kaventamisen tavoitetta.

Palvelujen saatavuutta parannetaan kehittäen toimintamalleja, jotka nopeuttavat palveluun ja hoitoon pääsyä. Sähköisten palvelujen ja digitalisaation kehittämisen avulla mahdollistetaan ja tuetaan itsehoitoa ja näin vapautetaan resursseja paljon palveluja tarvitsevien käyttöön. Käyttösuunnitelmassa korostetaan asiakkaiden osallisuutta, valinnan mahdollisuuksia ja valinnanvapautta. Mahdollisuus vaikuttaa omien palvelujen valintaan edistää asiakkaiden hyvinvointia. Palvelurakenteen muutosta jatketaan kotona asumisen tukemiseen asukkaiden toiveiden mukaisesti. Muutosta toteutetaan hallitusti riittävät palvelut turvaten ja hoito- ja palveluketjujen sujuvuutta seuraten.

Matalan kynnyksen palvelut sekä asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävät palvelut ovat olennaisia terveys- ja hyvinvointierojen kaventamisessa.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482

juha.jolkkonen(a)hel.fi

Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366

helena.ylisipola(a)hel.fi

Pia Panhelainen, osastopäällikkö, puhelin: 310 62401

pia.panhelainen(a)hel.fi

Leena Turpeinen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481

leena.turpeinen(a)hel.fi

Tiina Mäki, osastopäällikkö, puhelin: 310 52483

tiina.j.maki(a)hel.fi

Liitteet

1

Käyttösuunnitelma 2016 sote ltk 01122015.pdf

2

Tulosbudjetti 2016

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.12.2015 § 363

HEL 2015-012411 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

01.12.2015 Pöydälle

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Pöydällepanoehdotus:
Leena Riittinen: Pyydän pöydälle.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482

juha.jolkkonen(a)hel.fi

Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366

helena.ylisipola(a)hel.fi

Pia Panhelainen, osastopäällikkö, puhelin: 310 62401

pia.panhelainen(a)hel.fi

Leena Turpeinen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481

leena.turpeinen(a)hel.fi

Tiina Mäki, osastopäällikkö, puhelin: 310 52483

tiina.j.maki(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566