Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 22/2015 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/5 | |
| 15.12.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Otettu kaupunginhallituksen käsiteltäväksi
§ 375
Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma ja tulosbudjetit 2016
HEL 2015-012411 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vuoden 2016 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:
Osasto | Kulut 1000 e | Tuotot 1000 e |
|
|
|
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 449 987 | 40 000 |
Terveys- ja päihdepalvelut | 431 054 | 43 144 |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | 569 460 | 103 245 |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 12 554 | 0 |
Talous- ja tukipalvelut | 152 830 | 140 097 |
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut | 27 536 | 23 649 |
Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (toimeentulotuki, HUS, työllisyyden hoito, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2016 talousarvion.
Samalla lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman hyväksyttyjen vastaehdotusten mukaisesti muutettuna sekä liitteenä 3 olevat osastokohtaiset tulosbudjettiraamit.
Lautakunta päätti edellyttää, että
- päätösehdotukseen liittyen sitovia tavoitteita kohta 11 tavoite 4 tulisi muuttaa niin, että potilas pääsee kahdessa viikossa kiireettömään hoitoon terveysasemalle,
- kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan muun muassa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. Virastopäällikkö tekee kohdennuksesta esityksen lautakunnalle päätettäväksi.
Hyväksyessään 2016 sote-viraston käyttösuunnitelman lautakunta päätti lisäksi kehottaa joustavoittamaan hoitoon pääsyä terveysasemille ja purkamaan jonoja yhteistyössä eri terveysasemien välillä.
Käsittely
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.
1. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Päätösehdotukseen liittyen sitovia tavoitteita kohta 11 tavoite 4 tulisi muuttaa niin, että "potilas pääsee kahdessa viikossa kiireettömään hoitoon terveysasemalle".
Kannattaja: Laura Nordström
2. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Kappaleeseen 3 "Palvelujen uudistaminen ja strategisten tavoitteiden toimeenpano" lisätään sopivaan kohtaan seuraava kappale: Selvitetään miten eri yksiköiden hyviksi koettuja työkäytäntöjä voitaisiin levittää nykyistä helpommin mm. vapaaehtoista työkiertoa edistämällä, opinto- tai tutustumiskäyntejä lisäämällä, kouluttamisella tai tilapäisillä vakanssimuutoksilla. Yhteistyö pääkaupunkiseudun kuntien tai Husin kanssa asiassa tulisi myös selvittää.
Kannattaja: Laura Nordström
3. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Samoin kappaleeseen 3 lisätään sopivaan kohtaan: selvitetään millaisia kielellisiä tai kulttuurisia resursseja sote-viraston työntekijöistä löytyy, jotta niitä voitaisiin hyödyntää palvelujen kehittämisessä ja toisaalta potilas/asiakassuhteiden mahdollisimman hyväksi onnistumiseksi.
Kannattaja: Laura Nordström
4. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Käyttösuunnitelmaa s 13 muokataan seuraavasti (muutokset isoilla kirjaimilla): Adoptiopalvelun toimintaympäristössä on tapahtunut muutoksia, joiden vuoksi kansainväliseen adoptioon tulevien lasten määrä on voimakkaasti vähentynyt. Yhteistyössä Interpedia ry:n ja Pelastakaa Lapset ry:n kanssa valmistellaan sosiaali- ja terveysviraston kansainvälisen adoptiopalvelun luovutusta näille järjestöille. Valmistelussa kiinnitetään erityistä huomiota asiakkaana olevien adoptiohakijoiden palvelun LOPPUUNSAATTAMISEEN ja kohdemaissa tehtävä yhteistyön jatkuvuuteen SEKÄ TULEVAAN YHTEISTYÖHÖN ADOPTIOPALVELUN JÄRJESTÖJEN KANSSA, JOTTA TIEDONKULKU ADOPTIOPALVELUN, ADOPTIONEUVONNAN, NEUVOLAN JA PÄIVÄHOIDON KANSSA TOIMII HYVIN.
Kannattaja: Joonas Leppänen
5. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäys päätösesitykseen (muuten teksti on esittelijän perusteluista lukuunottamatta suuria kirjaimia): Kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan MUUN MUASSA turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. VIRASTOPÄÄLLIKKÖ TEKEE KOHDENNUKSESTA ESITYKSEN LAUTAKUNNALLE PÄÄTETTÄVÄKSI.
Kannattaja: Joonas Leppänen
6. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäys s 10 käyttösuunnitelmaan isoilla kirjaimilla tämän lauseen perään: "Itäkeskuksen perhekeskuksen tilatarveselvitys on käynnistynyt ja Kallion perhekeskuksen tarvekuvaus on alkamassa." LISÄYS: SELVITYSTEN YHTEYDESSÄ HUOLEHDITAAN, ETTÄ LAUTAKUNNAN LINJAUS ALLE 1-VUOTIAIDEN TARKASTUKSISTA LÄHINEUVOLOISSA TOTEUTUU.
Kannattaja: Joonas Leppänen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
7. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäys s 10 isoilla kirjaimilla tämän lauseen perään: "Tämän jälkeen mallinnetaan muut ydinprosessit, niitä on tarkoitus kokeilla Vuosaaressa ja laajentaa koko kaupunkiin vuoden 2016 jälkipuoliskolla." LISÄYS: SAMALLA SUUNNITELLAAN, MITEN KESKUKSIIN LIITETÄÄN JALKAUTUVAT PALVELUT.
Kannattaja: Joonas Leppänen
8. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 13 kappale 3.6. loppuun lisätään uusi kappale:
Virasto kehittää yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa palkitsemisjärjestelmää joka ei edellytä budjetin merkittävää alittamista, jotta se mahdollistaisi kaikkien työntekijöiden palkitsemisen silloin kun yhdessä sovitut tuloksellisuustavoitteet on saavutettu.
Kannattaja: Anna Vuorjoki
9. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 12 kappale 3.6 ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään viimeiseksi lauseeksi:
Kaupunki tiivistää yhteistyötä koulutuslaitosten kanssa ja kehittää keskitetysti työharjoittelukäytäntöjään vahvistaakseen kaupungin houkuttelevuutta opiskelijoiden parissa.
Kannattaja: Anna Vuorjoki
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
10. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 16 kappale 4.1. viimeisestä kappaleesta korvataan lause
"Lastensuojelussa käynnistyy avohuollon palveluiden kilpailutus vuonna 2016"
lauseilla
"Selvitetään millä edellytyksin lastensuojelun avohuollon palvelut voidaan hoitaa kaupungin omana toimintana. Mahdollisesta kilpailutuksesta lautakunta päättää erikseen vuoden 2016 aikana.".
Kannattaja: Anna Vuorjoki
11. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 11 luku 3.3 toisesta kappaleesta korvataan ause
" Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla."
Lauseella
"Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla ottaen huomioon sen, että nämä toimet eivät aiheuta tuloperäistä eriytymistä."
Kannattaja: Anna Vuorjoki
12. Vastaehdotus:
Joonas Leppänen: Sivu 21 ensimmäisestä kappaleesta poistetaan lause
"Pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta laitoshoidosta vähennetään omasta toiminnasta asteittain
50 paikkaa."
Kannattaja: Anna Vuorjoki
13. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys s.10 5. kpl:een perään: ”Henkilöstöresurssin riittävyys eri ammattiryhmissä kokeilujen toteuttamiseksi varmistetaan tekemällä kokeiluiden henkilöstösuunnitelma, jota käsitellään yhdessä henkilöstön edustajien kanssa.”
Kannattaja: Hannu Tuominen
14. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys s. 18 ensimmäisen kappaleen loppuun: ”Uusien palvelumuotojen kehittämisen rinnalla huolehditaan siitä, että pitkäjänteiseen yksilöhoitoon ja psykoterapiaan säilyy mahdollisuus aina silloin, kun se on asiakkaan tilanteessa vaikuttavinta hoitoa."
Kannattaja: Joonas Leppänen
15. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: S. 14 virke ”Oman palvelun täyskäytön varmistamiseksi omien paikkojen kokonaismäärää vähennetään 35-40 paikalla.” muutetaan muotoon ”Selvitetään omien laitospaikkojen vähentämistä 35-40 paikalla ja tuodaan asia valmisteltuna lautakunnan päätettäväksi.”
Kannattaja: Joonas Leppänen
16. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: 5. S. 11 virkkeen ”Asiakas- ja potilastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään.” loppuun lisätään ”niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista, kun otetaan huomioon työn laatu, työntekijöiden jaksaminen ja työn mitoitussuositukset.”
Kannattaja: Joonas Leppänen
17. Vastaehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: Hyväksyessään 2016 sote-viraston käyttösuunnitelman lautakunta kehottaa joustavoittamaan hoitoonpääsyä terveysasemille ja purkamaan jonoja yhteistyössä eri terveysasemien välillä.
Kannattaja: Seija Muurinen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
18. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys s. 9 ensimmäisen kappaleen loppuun: "Asiakassegmentoinnin vaikutuksia seurataan virastotasolla sekä sosiaalisessa raportoinnissa. Seurannan ja sosiaalisen raportoinnin tulokset esitellään lautakunnalle."
Kannattaja: Hannu Tuominen
19. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: S. 14 lisätään toiseksi viimeisen kappaleen loppuun: "Edellytetään, että palvelusetelituottajat noudattavat yleissitovia työehtosopimuksia ja työlainsäädäntöä. Otetaan myös hinnan määrittämisessä huomioon, että palveluseteli mahdollistaa työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisen henkilökohtaisille avustajille."
Kannattaja: Joonas Leppänen
20. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Käyttösuunnitelmassa s 13 muokataan lausetta isoilla kirjaimilla: Valmistellaan foniatrian poliklinikan SIIRTOA liikkeenluovutuksena HUS:lle ja yhdenmukaistetaan siten palvelujärjestelmää pääkaupunkiseudulla. LISÄYS: Tämä tuodaan lautakunnalle erikseen päätettäväksi.
Perustelu: Esitetyssä muutoksessa on liian paljon vielä selkeitä ongelmia (mm. helsinkiläisten palvelujen heikkeneminen ja tiimityöskentelyn katkeaminen, jolloin tehokas diagnoosin ja terapian yhteistyö vähenee). Kannatamme, että tässä odotettaisiin ensiksi soteuudistuksen tuomia muutoksia ennen kuin toimivaa järjestelmää lähdetään purkamaan.
Kannattaja: Hannu Tuominen
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Päätösehdotukseen liittyen sitovia tavoitteita kohta 11 tavoite 4 tulisi muuttaa niin, että "potilas pääsee kahdessa viikossa kiireettömään hoitoon terveysasemalle".
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen yksimielisesti.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappaleeseen 3 "Palvelujen uudistaminen ja strategisten tavoitteiden toimeenpano" lisätään sopivaan kohtaan seuraava kappale: Selvitetään miten eri yksiköiden hyviksi koettuja työkäytäntöjä voitaisiin levittää nykyistä helpommin mm. vapaaehtoista työkiertoa edistämällä, opinto- tai tutustumiskäyntejä lisäämällä, kouluttamisella tai tilapäisillä vakanssimuutoksilla. Yhteistyö pääkaupunkiseudun kuntien tai Husin kanssa asiassa tulisi myös selvittää.
Jaa-äänet: 1
Sami Heistaro
Ei-äänet: 12
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 12 - 1.
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Samoin kappaleeseen 3 lisätään sopivaan kohtaan: selvitetään millaisia kielellisiä tai kulttuurisia resursseja sote-viraston työntekijöistä löytyy, jotta niitä voitaisiin hyödyntää palvelujen kehittämisessä ja toisaalta potilas/asiakassuhteiden mahdollisimman hyväksi onnistumiseksi.
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen yksimielisesti.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelmaa s 13 muokataan seuraavasti (muutokset isoilla kirjaimilla): Adoptiopalvelun toimintaympäristössä on tapahtunut muutoksia, joiden vuoksi kansainväliseen adoptioon tulevien lasten määrä on voimakkaasti vähentynyt. Yhteistyössä Interpedia ry:n ja Pelastakaa Lapset ry:n kanssa valmistellaan sosiaali- ja terveysviraston kansainvälisen adoptiopalvelun luovutusta näille järjestöille. Valmistelussa kiinnitetään erityistä huomiota asiakkaana olevien adoptiohakijoiden palvelun LOPPUUNSAATTAMISEEN ja kohdemaissa tehtävä yhteistyön jatkuvuuteen SEKÄ TULEVAAN YHTEISTYÖHÖN ADOPTIOPALVELUN JÄRJESTÖJEN KANSSA, JOTTA TIEDONKULKU ADOPTIOPALVELUN, ADOPTIONEUVONNAN, NEUVOLAN JA PÄIVÄHOIDON KANSSA TOIMII HYVIN.
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen yksimielisesti.
5 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelmassa s 13 muokataan lausetta isoilla kirjaimilla: Valmistellaan foniatrian poliklinikan SIIRTOA liikkeenluovutuksena HUS:lle ja yhdenmukaistetaan siten palvelujärjestelmää pääkaupunkiseudulla. LISÄYS: Tämä tuodaan lautakunnalle erikseen päätettäväksi. Perustelu: Esitetyssä muutoksessa on liian paljon vielä selkeitä ongelmia (mm. helsinkiläisten palvelujen heikkeneminen ja tiimityöskentelyn katkeaminen, jolloin tehokas diagnoosin ja terapian yhteistyö vähenee). Kannatamme, että tässä odotettaisiin ensiksi soteuudistuksen tuomia muutoksia ennen kuin toimivaa järjestelmää lähdetään purkamaan.
Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 2
Maija Anttila, Markku Vuorinen
Poissa: 0
Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjiä 2).
6 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys päätösesitykseen (muuten teksti on esittelijän perusteluista lukuunottamatta suuria kirjaimia): Kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan MUUN MUASSA turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. VIRASTOPÄÄLLIKKÖ TEKEE KOHDENNUKSESTA ESITYKSEN LAUTAKUNNALLE PÄÄTETTÄVÄKSI.
Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 3.
7 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s 10 isoilla kirjaimilla tämän lauseen perään: "Tämän jälkeen mallinnetaan muut ydinprosessit, niitä on tarkoitus kokeilla Vuosaaressa ja laajentaa koko kaupunkiin vuoden 2016 jälkipuoliskolla." LISÄYS: SAMALLA SUUNNITELLAAN, MITEN KESKUKSIIN LIITETÄÄN JALKAUTUVAT PALVELUT.
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Poissa: 0
Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjiä 3).
8 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 13 kappale 3.6. loppuun lisätään uusi kappale: Virasto kehittää yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa palkitsemisjärjestelmää joka ei edellytä budjetin merkittävää alittamista, jotta se mahdollistaisi kaikkien työntekijöiden palkitsemisen silloin kun yhdessä sovitut tuloksellisuustavoitteet on saavutettu.
Jaa-äänet: 3
Maija Anttila, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 6
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Tuula Salo, Markku Vuorinen
Poissa: 0
Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 3 (tyhjiä 4).
9 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 16 kappale 4.1. viimeisestä kappaleesta korvataan lause "Lastensuojelussa käynnistyy avohuollon palveluiden kilpailutus vuonna 2016" lauseilla "Selvitetään millä edellytyksin lastensuojelun avohuollon palvelut voidaan hoitaa kaupungin omana toimintana. Mahdollisesta kilpailutuksesta lautakunta päättää erikseen vuoden 2016 aikana.".
Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 5
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Gunvor Brettschneider
Poissa: 0
Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 5 - 7 (1 tyhjä).
10 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 11 luku 3.3 toisesta kappaleesta korvataan ause " Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla." Lauseella "Lisäksi vahvistetaan asiakkaan valinnanvapautta esimerkiksi palvelusetelien avulla ottaen huomioon sen, että nämä toimet eivät aiheuta tuloperäistä eriytymistä."
Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen
Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 2
Tuomas Tuure, Markku Vuorinen
Poissa: 0
Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 5 (tyhjiä 2).
11 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivu 21 ensimmäisestä kappaleesta poistetaan lause "Pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta laitoshoidosta vähennetään omasta toiminnasta asteittain
50 paikkaa."
Jaa-äänet: 9
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 4
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Joonas Leppäsen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 4 - 9.
12 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s.10 5. kpl:een perään: ”Henkilöstöresurssin riittävyys eri ammattiryhmissä kokeilujen toteuttamiseksi varmistetaan tekemällä kokeiluiden henkilöstösuunnitelma, jota käsitellään yhdessä henkilöstön edustajien kanssa.”
Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 9
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.
13 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s. 9 ensimmäisen kappaleen loppuun: "Asiakassegmentoinnin vaikutuksia seurataan virastotasolla sekä sosiaalisessa raportoinnissa. Seurannan ja sosiaalisen raportoinnin tulokset esitellään lautakunnalle."
Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 2
Maija Anttila, Markku Vuorinen
Poissa: 0
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjiä 2).
14 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys s. 18 ensimmäisen kappaleen loppuun: ”Uusien palvelumuotojen kehittämisen rinnalla huolehditaan siitä, että pitkäjänteiseen yksilöhoitoon ja psykoterapiaan säilyy mahdollisuus aina silloin, kun se on asiakkaan tilanteessa vaikuttavinta hoitoa."
Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 6 - 7.
15 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: S. 14 virke ”Oman palvelun täyskäytön varmistamiseksi omien paikkojen kokonaismäärää vähennetään 35-40 paikalla.” muutetaan muotoon ”Selvitetään omien laitospaikkojen vähentämistä 35-40 paikalla ja tuodaan asia valmisteltuna lautakunnan päätettäväksi.”
Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen
Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.
16 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: 5. S. 11 virkkeen ”Asiakas- ja potilastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään.” loppuun lisätään ”niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista, kun otetaan huomioon työn laatu, työntekijöiden jaksaminen ja työn mitoitussuositukset.”
Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen
Ei-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.
17 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: S. 14 lisätään toiseksi viimeisen kappaleen loppuun: "Edellytetään, että palvelusetelituottajat noudattavat yleissitovia työehtosopimuksia ja työlainsäädäntöä. Otetaan myös hinnan määrittämisessä huomioon, että palveluseteli mahdollistaa työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisen henkilökohtaisille avustajille."
Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 2
Joonas Leppänen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 4
Gunvor Brettschneider, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo
Poissa: 0
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 2 - 7 (tyhjiä 4).
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213
riitta.simoila(a)hel.fi
Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482
juha.jolkkonen(a)hel.fi
Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366
helena.ylisipola(a)hel.fi
Pia Panhelainen, osastopäällikkö, puhelin: 310 62401
pia.panhelainen(a)hel.fi
Leena Turpeinen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481
leena.turpeinen(a)hel.fi
Tiina Mäki, osastopäällikkö, puhelin: 310 52483
tiina.j.maki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Käyttösuunnitelma 2016 sote ltk 15122015, päätöksen liite, oik. 8.2.2016 |
2 | Esityksen liite: Käyttösuunnitelma 2016 sote ltk 01122015.pdf |
3 | Tulosbudjetti 2016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2016 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:
Osasto | Kulut 1000 e | Tuotot 1000 e |
|
|
|
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 449 987 | 40 000 |
Terveys- ja päihdepalvelut | 431 054 | 43 144 |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | 569 460 | 103 245 |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 12 554 | 0 |
Talous- ja tukipalvelut | 152 830 | 140 097 |
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut | 27 536 | 23 649 |
Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (toimeentulotuki, HUS, työllisyyden hoito, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2016 talousarvion. Samalla lautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman sekä liitteenä 2 olevat osastokohtaiset tulosbudjettiraamit.
Esittelijä
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja tuloarvioita. Suunnitelmia tarkistettaessa on varmistettava, että sitovat tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.
Lähtökohdat osastojen budjettiraameille
Kaupunginvaltuuston päättämä sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarvio on seuraava:
3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto | 1000 e |
Menot | 2 175 501 |
Tulot | 283 139 |
Talousarviokohdittain menot jakautuvat seuraavasti
3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut | 1000 e |
Menot | 1 475 291 |
Tulot | 183 314 |
|
|
3 10 04 Toimeentulotuki |
|
Menot | 176 898 |
Tulot | 93 902 |
|
|
3 10 05 Työllisyyden hoitaminen |
|
Menot | 6 018 |
Tulot | 230 |
|
|
3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri |
|
Menot | 519 229 |
|
|
3 10 09 Apotti |
|
Menot | 7 965 |
Tulot | 5 693 |
Netto | 2 272 |
|
|
Investointitalous | 9 613 |
Tietotekniikkahankinnat | 5 000 |
Muut hankinnat | 4 613 |
Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston talousarvio vuodelle 2016 on sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 1 475,3 miljoonaa euroa. Lisäksi viraston talousarviossa on neljä muuta talousarviokohtaa: Toimeentulotuki 176,9 milj. euroa, Työllisyyden hoitaminen 6,0 milj. euroa, HUS-kuntayhtymä 519,2 milj. euroa sekä Apotti 8,0 milj. euroa. Apotti on nettobudjetoitu talousarviokohtansa, jossa tuloihin budjetoidaan Apotti Oy:lle tapahtuva myynti.
Kaupunginjohtajan talousarvioesitys sisälsi lautakunnan hyväksymään talousarvioesitykseen verrattuna 1,46 % menojen vähennyksen, mikä sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta merkitsi 18,2 milj. euron vähennystä lautakunnan hyväksymään talousarvioesitykseen nähden. Toimeentulotuessa vähennys oli 2,6 milj. euroa ja HUS:in osalta 7,7 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen hyväksymässä talousarvioesityksessä lisättiin kaupunginjohtajan talousarvioesitykseen sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle 9,9 milj. euroa, joten sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2015 tekemään talousarvioehdotukseen verrattuna on kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 8,3 miljoonaa euroa, toimeentulotuen osalta 2,6 miljoonaa euroa ja HUS:n osalta 7,7 miljoonaa euroa keväistä talousarvioesitystä pienempi.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen määrärahat kasvavat vuoden 2015 talousarvioon nähden on 0,8 %, asukasluvun muutoksen ollessa 1,2 % vuonna 2016. Tämä merkitsee sitä, että asukaskohtainen kustannus alenee vuoden 2015 talousarvioon verrattuna.
Kaupungin talousarviovalmistelussa on arvioitu uudelleen asukasmäärän kasvu ja kustannustason nousu, joiden kasvu loppuvuotta kohden on ollut talousarvion laatimisohjeissa arvioitua pienempi. Tämä tulee vastaavasti pienentämään menoja lautakunnan keväällä hyväksymään talousarvioesitykseen verrattuna. Muita muutoksia lautakunnan hyväksymään talousarvioehdotukseen verrattuna on työmarkkinatuen kuntaosuuden siirto viraston talousarviosta kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Lisäksi Apotti-hanketta varten on avattu oma nettobudjetoitu talousarviokohtansa viraston budjettiin.
Sitovat tavoitteet
Kaupunginvaltuuston päättämät virastoa sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat keväällä hyväksyttyyn talousarvioesitykseen. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennuste raportoidaan neljä kertaa vuodessa. Sitovat tavoitteet ovat seuraavat:
Käyttösuunnitelman rakenne
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 käyttösuunnitelmassa kuvataan kaupungin strategia-ohjelman ja talousarvion sisältämien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toimeenpano virasto- ja osastokohtaisesti. Käyttösuunnitelma jakautuu neljään osaan ja noudattelee seuraavaa rakennetta:
Luvuissa 1-2 kuvataan lähtökohdat sekä toimintaympäristön muutossuuntia. Toimintaympäristön muutossuunnissa kuvataan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, niin lainsäädäntöön kuin väestöön liittyen. Kaupunkitasoiset ohjelmat ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysviraston toimintaan sisältyvät niin ikään tähän lukuun.
Palvelujen uudistamista ja strategisten tavoitteiden toimeenpanoa koskevassa luvussa 3 kuvataan strategisten tavoitteiden konkreettiset toimenpiteet kunkin tavoitteen osalta. Integroitujen palvelujen osalta merkittävänä tekijänä on palvelujen uudistamisen kehittämisprosessi sekä Apotin palvelujen integroinnille antamat mahdollisuudet.
Osastokohtaisia toiminnan painotuksia koskevassa luvussa 4 kuvataan lyhyesti osastoittain strategian toteuttamiseen liittyvät toimenpiteet.
Käyttösuunnitelman laadintaprosessi
Tulosbudjetteja ja käyttösuunnitelmia on käsitelty viraston johtoryhmässä, 10.11, 20.11 ja 24.11.2015.
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 käyttösuunnitelma on esityslistan tämän asian liitteenä 1. Euromääräiset tulosbudjettitaulukot ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa yhteenvetona, että osastokohtaiset tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa.
Käyttösuunnitelman rakennetta on edellisvuoteen verrattuna tiivistetty siten, että aiempaa selkeämmin kävisi ilmi viraston yhteinen näkemys niistä tekijöistä, jotka ovat keskeisessä roolissa kaupungin ja sosiaali- ja terveysviraston strategian toimeenpanon kannalta. Keskeisiä kysymyksiä ovat palvelujen uudistaminen ja siihen liittyvä palvelujen integroinnin kehittäminen jossa Apotin antamat mahdollisuuden ovat keskeisessä roolissa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan budjettiraami on nimellisesti 0,9 % vuoden 2015 raamia suurempi, eli talousarvio on käytännössä hyvin lähellä vuoden 2015 tasoa.
Toimintaympäristö on vuoden 2015 aikana muuttunut niin, että turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten lisäys näkymään lisääntyneinä kustannuksina Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, mihin tulee varautua.
Kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 miljoonan euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 miljoonaa euroa) on tässä vaiheessa jätetty tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan mm. turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia. Keskushallinnon käyttövaroihin on lisäksi varattu 10 miljoonan euron määräraha turvapaikanhakijoiden kotoutumisen edellytysten ja maahanmuuttajien hyvän kotouttamisen varmistamiseksi. Sosiaali- ja terveysvirasto tulee omalta osaltaan tekemään kaupunginhallitukselle keskushallinnon käyttövaroihin määrärahan käyttöön liittyvät esityksensä myöhemmin.
Virasto tulee laatimaan ja esittelemään lautakunnalle ensimmäisen ennusteensa helmikuun lopun tilanteesta maaliskuussa 2016. Kaikki keskushallinnolle annettavat ennusteet tullaan aiempaan tapaan tuomaan ensin lautakunnan käsiteltäväksi ennen niiden toimittamista eteenpäin. Ennusteiden yhteydessä tullaan kuvaamaan myös ennusteen johdosta aiheutuvat toimenpiteet.
Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta käsittelee käyttösuunnitelmaa ja tulosbudjetteja kokouksessaan 30.11.2015 ja sen mahdollisesti antama lausunto jaetaan sähköpostilla lautakunnan jäsenille maanantaina 30.11.2015.
Terveys- ja hyvinvointivaikutuksien arviointi
Käyttösuunnitelmassa 2016 korostetaan asiakkaiden tarpeiden parempaa tunnistamista ja arvioinnin perusteella tapahtuvaa palvelujen täsmällisempää kohdennusta. Tämä antaa mahdollisuuden väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Kaupunkitasoiset terveyttä ja hyvinvointia edistävät ohjelmat keskittyvät merkittäviin kansanterveysongelmiin. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman ja Stadin ikäohjelman toteuttaminen tukevat väestön hyvinvointierojen kaventamisen tavoitetta.
Palvelujen saatavuutta parannetaan kehittäen toimintamalleja, jotka nopeuttavat palveluun ja hoitoon pääsyä. Sähköisten palvelujen ja digitalisaation kehittämisen avulla mahdollistetaan ja tuetaan itsehoitoa ja näin vapautetaan resursseja paljon palveluja tarvitsevien käyttöön. Käyttösuunnitelmassa korostetaan asiakkaiden osallisuutta, valinnan mahdollisuuksia ja valinnanvapautta. Mahdollisuus vaikuttaa omien palvelujen valintaan edistää asiakkaiden hyvinvointia. Palvelurakenteen muutosta jatketaan kotona asumisen tukemiseen asukkaiden toiveiden mukaisesti. Muutosta toteutetaan hallitusti riittävät palvelut turvaten ja hoito- ja palveluketjujen sujuvuutta seuraten.
Matalan kynnyksen palvelut sekä asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävät palvelut ovat olennaisia terveys- ja hyvinvointierojen kaventamisessa.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213
riitta.simoila(a)hel.fi
Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482
juha.jolkkonen(a)hel.fi
Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366
helena.ylisipola(a)hel.fi
Pia Panhelainen, osastopäällikkö, puhelin: 310 62401
pia.panhelainen(a)hel.fi
Leena Turpeinen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481
leena.turpeinen(a)hel.fi
Tiina Mäki, osastopäällikkö, puhelin: 310 52483
tiina.j.maki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Käyttösuunnitelma 2016 sote ltk 01122015.pdf |
2 | Tulosbudjetti 2016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.12.2015 § 363
HEL 2015-012411 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
01.12.2015 Pöydälle
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.
Pöydällepanoehdotus:
Leena Riittinen: Pyydän pöydälle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213
riitta.simoila(a)hel.fi
Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482
juha.jolkkonen(a)hel.fi
Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366
helena.ylisipola(a)hel.fi
Pia Panhelainen, osastopäällikkö, puhelin: 310 62401
pia.panhelainen(a)hel.fi
Leena Turpeinen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 52481
leena.turpeinen(a)hel.fi
Tiina Mäki, osastopäällikkö, puhelin: 310 52483
tiina.j.maki(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||