Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/4

 

15.09.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 275

Sosiaali- ja terveysvirasto, yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta, Apotti-hanke

HEL 2015-003057 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osaltaan hyväksyä äänestyksen jälkeen esittelijän ehdotuksen mukaisesti Epic Systems Corporationin tarjouksen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että hankintasopimuksen allekirjoittaa hankintayksikön puolesta sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö.

Hankinnan vertailuhintaan perustuva kokonaisarvo 10 vuoden sopimuskaudella on 384 967 659,00 euroa.

Käsittely

Hankejohtaja Hannu Välimäki ja kaupunginlakimies Sami Sarvilinna olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.

Tarjoukset olivat nähtävillä kokoustilassa tunti ennen kokousta ja kokouksen aikana.

Käsittely

Työjärjestyksen muutos:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käsitellä esityslistan asian numero 4 (Sosiaali- ja terveysvirasto, yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta, Apotti-hanke) esityslistan asian numero 2 (Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano) jälkeen. Esityslistan asia numero 3 (ilmoitusasiat) käsiteltiin heti esityslistan asian numero 5 jälkeen (Kriisi- ja tilapäismajoituksen hankinta sosiaali- ja terveysvirastossa).

1. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys päätökseen:
"Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle tuodaan ennen pilottivaiheen loppumista selvitys, jossa arvioidaan projektin hyötyjen toteutumista, erityisesti toiminnan tehostumista, käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä. Selvityksen osaksi tulee tilata ulkopuolinen arvio toiminnan tehostumisesta."

Kannattaja: Laura Nordström

2. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys päätökseen:
"Lisäksi lautakunta edellyttää raportointia vähintään vuosittain seuraavista tunnusluvuista:
- Toteutuneet kustannukset
- Muutostöiden määrä suhteutettuna projektisuunnitelmaan"

Kannattaja: Laura Nordström

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys päätökseen:
"Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle tuodaan ennen pilottivaiheen loppumista selvitys, jossa arvioidaan projektin hyötyjen toteutumista, erityisesti toiminnan tehostumista, käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä. Selvityksen osaksi tulee tilata ulkopuolinen arvio toiminnan tehostumisesta."

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Jouko Malinen

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 7 - 5 (1 poissa). 

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys päätökseen:
"Lisäksi lautakunta edellyttää raportointia vähintään vuosittain seuraavista tunnusluvuista:
- Toteutuneet kustannukset
- Muutostöiden määrä suhteutettuna projektisuunnitelmaan"
 

Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Tuula Salo, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Jouko Malinen

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 6 - 6 (1 poissa). Lautakunnan puheenjohtajan ääni ratkaisi.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1  Apotti järjestelmähankinnan perustelumuistio 1 0

2

Perustelumuistion liitteet

3

Tarjouspyyntö

4

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 1

5

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 2

6

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 3

7

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 4

8

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 5

9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.)

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Epic Systems Corporation

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

CGI Suomi OY

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä Epic Systems Corporationin tarjouksen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.

Tiivistelmä päätösehdotuksen perusteluista

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmä.

Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.

Tarjousten vertailu ja vertailun lopputulokset on kuvattu yksityiskohtaisesti liitteenä olevassa perustelumuistiossa liitteineen (liite 1).

Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä (liite 2). Tarjouspyynnön liitteet on saatavissa verkko-osoitteesta http://www.hel.fi/hki/apotti/fi/Hankinta

Hankinnan tausta

Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit, Kirkkonummen kunta, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS) sekä KL-Kuntahankinnat Oy ovat tehneet sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintayhteistyöstä. Hankintayhteistyö on osa APOTTI hankekokonaisuutta. Hankinnan kohteena on kuntien ja HUS:n käyttöön tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä. Hankinta kilpailutettiin myös puitejärjestelynä ja muut HUS-alueen kunnat voivat halutessaan liittyä puitejärjestelyn perusteella järjestelmän käyttäjiksi. Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.

Järjestelmähankinnasta julkaistiin hankintailmoitus www.hankintailmoitukset.fi -sivustolla 1.10.2013. Hankinta toteutettiin hankintalain 25 §:n mukaisena neuvottelu-menettelynä. Hankintamenettelyyn valittiin osallistumishakemusten perusteella alku-vaiheessa kuusi tarjoajaa. Neuvotteluja käytiin kaikista hankinnan ehdoista ja hankinnan sisältö ja laajuus sekä tarjoajien ratkaisut tarkentuivat neuvottelujen aikana. Menettelyn ensimmäisen vaiheen aikana neuvotteluissa mukana olevien tarjoajien määrää saatettiin rajoittaa hankintalain 26 §:n 2 momentin mukaisesti. Hankinnan toiselle neuvottelukierrokselle hankintayksiköt valitsivat tarjoajat Epic Systems Corporation ja CGI Suomi Oy. Toisen neuvottelukierroksen päätyttyä tarjoajille lähetettiin lopulliset tarjouspyynnöt.

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 24.4.2015. Tarjoajat saivat esittää tarjousaikana kysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen ja niihin toimitettiin hankintarenkaan osalta kirjalliset vastaukset. Tarjousaika päättyi 22.6.2015 kello 12.00. Tarjoajia pyydettiin toimittamaan tarjouksen hintaliite muusta tarjouksesta erillisenä liitteenä. Kumpikin tarjoajista jätti tarjouksen asetetussa määräajassa.

Tarjousten avaaminen ja tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset vastaanotettiin ja avattiin Helsingin kaupungin kirjaamossa 22.6.2015. Tarjousten hintaliitteet avattiin erillisessä tilaisuudessa 7.8.2015, kun tarjousvertailun muut tulokset olivat selvillä. Kummastakin tilaisuudesta laadittiin pöytäkirja. 

Molemmat tarjoukset olivat sisällöltään tarjouspyyntöä vastaavia.

Tarjousten vertailu

Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouksia vertailtiin seuraavin ennalta ilmoitetuin perustein ja painoarvoin:

Vertailuperuste

Kuvaus sekä vertailuperusteen sisäiset painoarvot

Painoarvo

1) Hinta

Järjestelmän (käyttöoikeus) ja palveluiden (toteutus, käyttöönotot, tuki- ja ylläpito, jatkokehitys) hinta
- Vertailuhinta tarjouksen selvityksen G mukaisesti (100 %)

40 %

2) Ratkaisun toiminnallisuudet

2.1 Tuotevertailu B:n tulokset (toteutettu syksyllä 2014)
- Tuotevertailun kokonaispisteet tuotevertailun kuvauksen ja arviointeja ennen toimitetun pisteytysmallin mukaisesti
 
      - Käytettävyys (40 %)
      - Toiminnallinen laajuus ja laatu (40 %)
 
2.2 Kirjalliset vastaukset järjestelmän toiminnalliseen vaatimusmäärittelyyn (20 %)
- Tarjoajan vastaukset vaatimusmäärittelyyn selvityksen B mukaisesti

30 %

3) Toteutus- ja käyttöönottokyky

3.1 Projektisuunnitelman sisältö ja laatu (50 %)
- Tarjoajan toteutus- ja käyttöönottosuunnitelman sisältö ja laatu (tarjouksen selvitykset C1-C3 sekä ratkaisukuvaus)
 
3.2 Toimittajan resurssit ja osaaminen (50 %)
- Tarjoajan henkilöstön osaaminen ja kokemus vastaavan laajuisista ja sisältöisistä toteutus- ja käyttöönottoprojekteista (tarjouksen selvitys D)

20 %

4) Ratkaisun tekninen toteutus, ylläpito ja jatkokehittäminen

4.1 Integroitavuus ja avoimet rajapinnat (50 %)
- Apotti Avoin Rajapinta -arvioinnin tulokset
 
4.2 Järjestelmän ylläpidettävyys (50 %)
- Järjestelmän ylläpidettävyyden arvioinnin tulokset

10 %

 

Tarjousvertailun käytännön toteutus on kuvattu liitteenä 1 olevassa perustelumuistiossa liitteineen. Vertailuperusteittain tarjoajat saivat pisteitä seuraavasti:

Vertailuperuste

Enimmäis-pisteet

CGI

Epic

 

1

1

Hinta

40

40,00

33,23

2

2.1

Tuotevertailu B:n tulokset

24

17,42

24,00

 

2.2

Kirjalliset vastaukset vaatimusmäärittelyyn

6

6,00

5,00

3

3.1

Projektisuunnitelman sisältö ja laatu

10

8,52

10,00

 

3.2

Toimittajan resurssit ja osaaminen

10

8,72

10,00

4

4.1

Integroitavuus ja avoimet rajapinnat

5

4,50

5,00

 

4.2

Järjestelmän ylläpidettävyys

5

4,60

5,00

 

 

YHTEENSÄ

100

89,76

92,23

 

Voittaneen tarjouksen valinta

Tarjousvertailun tuottamien yhteispisteiden perusteella kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen jätti tarjoaja Epic Systems Corporation. Asiakas- ja potilastieto-järjestelmän toimittajaksi tulee näin ollen valita Epic Systems Corporation.

Hankinnan vertailuhintaan perustuva kokonaisarvo 10 vuoden sopimuskaudella on 384 967 659,00 euroa.

Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.

Hankintasopimuksen allekirjoittaminen

Hankintayksiköiden ja valitun toimittajan kesken allekirjoitetaan hankintasopimus. Lisäksi toimittajan kanssa allekirjoitetaan toimitus- ja palvelusopimukset. Sopimusluonnokset ovat tarjouspyynnön liitteinä. Sopimukset tulevat voimaan vasta, kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet ne. Ennen sopimusten allekirjoittamista sopimusasiakirjoihin tehdään hankinnassa noudatettavien sääntöjen mukaisesti mahdolliset välttämättömät tekniset korjaukset, tarkennukset ja tarjoajakohtaiset täsmennykset.

Helsingin kaupungin puolesta hankintasopimuksen allekirjoittaa sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö. Toimitussopimuksen ja Palvelusopimuksen allekirjoittaa Apotti Oy:n toimitusjohtaja.

Koska kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, hankintasopimus tehdään aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajien katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintapäätösten tiedoksianto

Kaikkien hankintayksiköiden päätökset annetaan tarjoajille tiedoksi yhdellä kertaa tarjoajien ilmoittamia sähköisiä yhteystietoja hyväksikäyttäen (sähköinen tiedoksianto).

Esittelijän perustelut

Päätösehdotuksen perustelut ja vertailupisteiden muodostuminen on tarkemmin kuvattu liitteenä 1 olevassa perustelumuistiossa sekä sen liitteinä olevissa vertailuperustekohtaisissa asiakirjoissa.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1  Apotti järjestelmähankinnan perustelumuistio 1 0

2

Perustelumuistion liitteet

3

Tarjouspyyntö

4

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 1

5

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 2

6

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 3

7

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 4

8

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 5

9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Epic Systems Corporation

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

CGI Suomi OY

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Apotti hanketoimisto

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.09.2015 § 257

HEL 2015-003057 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

01.09.2015 Pöydälle

Hankejohtaja Hannu Välimäki, kaupunginlakimies Sami Sarvilinna ja lakimies Pirkka Saarinen olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.

Pöydällepanoehdotus:
Jouko Malinen: Pyydän asian pöydälle.

09.04.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

24.03.2015 Pöydälle

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566