Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/4

 

01.09.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 257

Sosiaali- ja terveysvirasto, yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta, Apotti-hanke

HEL 2015-003057 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Hankejohtaja Hannu Välimäki, kaupunginlakimies Sami Sarvilinna ja lakimies Pirkka Saarinen olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.

Pöydällepanoehdotus:
Jouko Malinen: Pyydän asian pöydälle.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä Epic Systems Corporationin tarjouksen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että hankintasopimuksen allekirjoittaa hankintayksikön puolesta sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö.

Hankinnan vertailuhintaan perustuva kokonaisarvo 10 vuoden sopimuskaudella on 384 967 659,00 euroa.

Käsittely

Hankejohtaja Hannu Välimäki ja lakimies Pirkka Saarinen ovat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.

Tarjoukset ovat nähtävillä kokoustilassa tunti ennen kokousta ja kokouksen aikana.

Tiivistelmä

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä Epic Systems Corporationin tarjouksen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.

Tiivistelmä päätösehdotuksen perusteluista

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmä.

Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.

Tarjousten vertailu ja vertailun lopputulokset on kuvattu yksityiskohtaisesti liitteenä olevassa perustelumuistiossa liitteineen (liite 1).

Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä (liite 2). Tarjouspyynnön liitteet on saatavissa verkko-osoitteesta http://www.hel.fi/hki/apotti/fi/Hankinta

Hankinnan tausta

Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit, Kirkkonummen kunta, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS) sekä KL-Kuntahankinnat Oy ovat tehneet sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintayhteistyöstä. Hankintayhteistyö on osa APOTTI hankekokonaisuutta. Hankinnan kohteena on kuntien ja HUS:n käyttöön tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä. Hankinta kilpailutettiin myös puitejärjestelynä ja muut HUS-alueen kunnat voivat halutessaan liittyä puitejärjestelyn perusteella järjestelmän käyttäjiksi. Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.

Järjestelmähankinnasta julkaistiin hankintailmoitus www.hankintailmoitukset.fi -sivustolla 1.10.2013. Hankinta toteutettiin hankintalain 25 §:n mukaisena neuvottelu-menettelynä. Hankintamenettelyyn valittiin osallistumishakemusten perusteella alku-vaiheessa kuusi tarjoajaa. Neuvotteluja käytiin kaikista hankinnan ehdoista ja hankinnan sisältö ja laajuus sekä tarjoajien ratkaisut tarkentuivat neuvottelujen aikana. Menettelyn ensimmäisen vaiheen aikana neuvotteluissa mukana olevien tarjoajien määrää saatettiin rajoittaa hankintalain 26 §:n 2 momentin mukaisesti. Hankinnan toiselle neuvottelukierrokselle hankintayksiköt valitsivat tarjoajat Epic Systems Corporation ja CGI Suomi Oy. Toisen neuvottelukierroksen päätyttyä tarjoajille lähetettiin lopulliset tarjouspyynnöt.

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 24.4.2015. Tarjoajat saivat esittää tarjousaikana kysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen ja niihin toimitettiin hankintarenkaan osalta kirjalliset vastaukset. Tarjousaika päättyi 22.6.2015 kello 12.00. Tarjoajia pyydettiin toimittamaan tarjouksen hintaliite muusta tarjouksesta erillisenä liitteenä. Kumpikin tarjoajista jätti tarjouksen asetetussa määräajassa.

Tarjousten avaaminen ja tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset vastaanotettiin ja avattiin Helsingin kaupungin kirjaamossa 22.6.2015. Tarjousten hintaliitteet avattiin erillisessä tilaisuudessa 7.8.2015, kun tarjousvertailun muut tulokset olivat selvillä. Kummastakin tilaisuudesta laadittiin pöytäkirja. 

Molemmat tarjoukset olivat sisällöltään tarjouspyyntöä vastaavia.

Tarjousten vertailu

Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouksia vertailtiin seuraavin ennalta ilmoitetuin perustein ja painoarvoin:

Vertailuperuste

Kuvaus sekä vertailuperusteen sisäiset painoarvot

Painoarvo

1) Hinta

Järjestelmän (käyttöoikeus) ja palveluiden (toteutus, käyttöönotot, tuki- ja ylläpito, jatkokehitys) hinta
- Vertailuhinta tarjouksen selvityksen G mukaisesti (100 %)

40 %

2) Ratkaisun toiminnallisuudet

2.1 Tuotevertailu B:n tulokset (toteutettu syksyllä 2014)
- Tuotevertailun kokonaispisteet tuotevertailun kuvauksen ja arviointeja ennen toimitetun pisteytysmallin mukaisesti
 
      - Käytettävyys (40 %)
      - Toiminnallinen laajuus ja laatu (40 %)
 
2.2 Kirjalliset vastaukset järjestelmän toiminnalliseen vaatimusmäärittelyyn (20 %)
- Tarjoajan vastaukset vaatimusmäärittelyyn selvityksen B mukaisesti

30 %

3) Toteutus- ja käyttöönottokyky

3.1 Projektisuunnitelman sisältö ja laatu (50 %)
- Tarjoajan toteutus- ja käyttöönottosuunnitelman sisältö ja laatu (tarjouksen selvitykset C1-C3 sekä ratkaisukuvaus)
 
3.2 Toimittajan resurssit ja osaaminen (50 %)
- Tarjoajan henkilöstön osaaminen ja kokemus vastaavan laajuisista ja sisältöisistä toteutus- ja käyttöönottoprojekteista (tarjouksen selvitys D)

20 %

4) Ratkaisun tekninen toteutus, ylläpito ja jatkokehittäminen

4.1 Integroitavuus ja avoimet rajapinnat (50 %)
- Apotti Avoin Rajapinta -arvioinnin tulokset
 
4.2 Järjestelmän ylläpidettävyys (50 %)
- Järjestelmän ylläpidettävyyden arvioinnin tulokset

10 %

 

Tarjousvertailun käytännön toteutus on kuvattu liitteenä 1 olevassa perustelumuistiossa liitteineen. Vertailuperusteittain tarjoajat saivat pisteitä seuraavasti:

Vertailuperuste

Enimmäis-pisteet

CGI

Epic

 

1

1

Hinta

40

40,00

33,23

2

2.1

Tuotevertailu B:n tulokset

24

17,42

24,00

 

2.2

Kirjalliset vastaukset vaatimusmäärittelyyn

6

6,00

5,00

3

3.1

Projektisuunnitelman sisältö ja laatu

10

8,52

10,00

 

3.2

Toimittajan resurssit ja osaaminen

10

8,72

10,00

4

4.1

Integroitavuus ja avoimet rajapinnat

5

4,50

5,00

 

4.2

Järjestelmän ylläpidettävyys

5

4,60

5,00

 

 

YHTEENSÄ

100

89,76

92,23

 

Voittaneen tarjouksen valinta

Tarjousvertailun tuottamien yhteispisteiden perusteella kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen jätti tarjoaja Epic Systems Corporation. Asiakas- ja potilastieto-järjestelmän toimittajaksi tulee näin ollen valita Epic Systems Corporation.

Hankinnan vertailuhintaan perustuva kokonaisarvo 10 vuoden sopimuskaudella on 384 967 659,00 euroa.

Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.

Hankintasopimuksen allekirjoittaminen

Hankintayksiköiden ja valitun toimittajan kesken allekirjoitetaan hankintasopimus. Lisäksi toimittajan kanssa allekirjoitetaan toimitus- ja palvelusopimukset. Sopimusluonnokset ovat tarjouspyynnön liitteinä. Sopimukset tulevat voimaan vasta, kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet ne. Ennen sopimusten allekirjoittamista sopimusasiakirjoihin tehdään hankinnassa noudatettavien sääntöjen mukaisesti mahdolliset välttämättömät tekniset korjaukset, tarkennukset ja tarjoajakohtaiset täsmennykset.

Helsingin kaupungin puolesta hankintasopimuksen allekirjoittaa sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö. Toimitussopimuksen ja Palvelusopimuksen allekirjoittaa Apotti Oy:n toimitusjohtaja.

Koska kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, hankintasopimus tehdään aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajien katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintapäätösten tiedoksianto

Kaikkien hankintayksiköiden päätökset annetaan tarjoajille tiedoksi yhdellä kertaa tarjoajien ilmoittamia sähköisiä yhteystietoja hyväksikäyttäen (sähköinen tiedoksianto).

Esittelijän perustelut

Päätösehdotuksen perustelut ja vertailupisteiden muodostuminen on tarkemmin kuvattu liitteenä 1 olevassa perustelumuistiossa sekä sen liitteinä olevissa vertailuperustekohtaisissa asiakirjoissa.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1  Apotti järjestelmähankinnan perustelumuistio 1 0

2

Perustelumuistion liitteet

3

Tarjouspyyntö

4

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 1

5

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 2

6

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 3

7

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 4

8

Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 5

9

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Epic Systems Corporation

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

CGI Suomi OY

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Apotti hanketoimisto

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.04.2015 § 123

HEL 2015-003057 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintaa koskevan tarjouspyynnön liitteineen sekä samalla valtuuttaa hanketoimiston tekemään tarjouspyyntömateriaaliin mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, täsmennyksiä ja korjauksia ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä sekä myöhemmin tarjousaikana.

Hyväksyessään esittelijän esityksen Apotti-hankkeen tarjouspyynnön hyväksymisestä sosiaali- ja terveyslautakunta haluaa esittelijän ehdotuksesta poiketen evästää Helsingin kaupungin edustajia ohjausryhmässä niin, että hankkeen jatkosuunnittelussa sovelletaan mahdollisuuksien mukaan Helsingin tietotekniikkaohjelman 2015-2017 mukaisia ohjeita.

Käsittely

09.04.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Hankejohtaja Hannu Välimäki, kaupunginlakimies Sami Sarvilinna ja lakimies Pirkka Saarinen olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.

Palautusehdotus:
Jouko Malinen: Lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteluun odottamaan markkinaoikeuden ratkaisua Apotti-hankkeesta tehtyyn valitukseen, joka koskee hankintamenettelyä. Samalla lautakunta edellyttää, että kiistaa aiheuttaneista vaatimusmäärittelyistä tehdään ulkopuolinen sote-asiantuntijoiden laatuarvio ja lautakunnalle tuodaan myös päivitetty riski- ja kustannushyötyanalyysi. Lisäksi lautakunta edellyttää, että Apotti-hanke omalta osaltaan kiirehtii markkinatuomioistuimen ratkaisun saamista sekä jatkaa tarjoajaosapuolten kanssa epäselvyyksiä aiheuttaneiden asioiden läpikäyntiä.

Kannattajat: Joonas Leppänen

Vastaehdotus:
Hannu Tuominen: Esitän päätösesityksen kappaleen (1) jälkeen lisättäväksi

"Hyväksyessään esittelijän esityksen Apotti-hankkeen tarjouspyynnön hyväksymisestä sosiaali- ja terveyslautakunta haluaa evästää Helsingin kaupungin edustajia ohjausryhmässä niin, että hankkeen jatkosuunnittelussa sovelletaan mahdollisuuksien mukaan Helsingin tietotekniikkaohjelman 2015-2017 mukaisia ohjeita:"

Kannattajat: Laura Nordström

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys (palautusehdotus)

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteluun odottamaan markkinaoikeuden ratkaisua Apotti-hankkeesta tehtyyn valitukseen, joka koskee hankintamenettelyä. Samalla lautakunta edellyttää, että kiistaa aiheuttaneista vaatimusmäärittelyistä tehdään ulkopuolinen sote-asiantuntijoiden laatuarvio ja lautakunnalle tuodaan myös päivitetty riski- ja kustannushyötyanalyysi. Lisäksi lautakunta edellyttää, että Apotti-hanke omalta osaltaan kiirehtii markkinatuomioistuimen ratkaisun saamista sekä jatkaa tarjoajaosapuolten kanssa epäselvyyksiä aiheuttaneiden asioiden läpikäyntiä.

Jaa-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Miikka Merikanto, Laura Nordström, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Ei-äänet: 2
Joonas Leppänen, Jouko Malinen

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Markku Vuorinen

2 äänestys (vastaehdotus)

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Esitän päätösesityksen kappaleen (1) jälkeen lisättäväksi "Hyväksyessään esittelijän esityksen Apotti-hankkeen tarjouspyynnön hyväksymisestä sosiaali- ja terveyslautakunta haluaa evästää Helsingin kaupungin edustajia ohjausryhmässä niin, että hankkeen jatkosuunnittelussa sovelletaan mahdollisuuksien mukaan Helsingin tietotekniikkaohjelman 2015-2017 mukaisia ohjeita:"

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 11
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Miikka Merikanto, Laura Nordström, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Tyhjä: 1
Jouko Malinen

Poissa: 1
Markku Vuorinen

Jäsen Jouko Malinen jätti seuraavan eriävän mielipiteen: Lautakunnan olisi pitänyt palauttaa asian uudelleen valmisteluun odottamaan markkinaoikeuden ratkaisua Apotti-hankkeesta tehtyyn valitukseen, joka koskee hankintamenettelyä sekä tehdä kiistaa aiheuttaneista vaatimusmäärittelyistä ulkopuolinen sote-asiantuntijoiden laatuarvio ja tuoda lautakunnalle päivitetty riski- ja kustannushyötyanalyysi. Lisäksi Apotti-hankkeen pitäisi omalta osaltaan kiirehtiä markkinatuomioistuimen ratkaisun saamista sekä jatkaa tarjoajaosapuolten kanssa epäselvyyksiä aiheuttaneiden asioiden läpikäyntiä. Tällä menettelyllä voitaisiin ennalta ehkäistä mahdollisia tulevia markkinaoikeusriitoja ja säästää kokonaiskustannuksissa.

24.03.2015 Pöydälle

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Hannu Välimäki, hankepäällikkö, puhelin: 310 25438

hannu.valimaki(a)hel.fi

Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366

helena.ylisipola(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566