Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/4

 

02.06.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 200

Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioehdotus vuodelle 2016 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2017-2018

HEL 2015-000731 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetusta ehdotuksesta poiketen liitteen 1 mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 talousarvioksi ja vuosien 2017-2018 taloussuunnitelmaksi.

Lisäksi lautakunta päätti
- esittää, että jo kaupunginjohtajan valmistelemaan budjettiehdotukseen v.2016 otetaan erillisenä määrärahana 1,5 M euroa sote-viraston palkkaharmonisoinnin turvaamiseksi. Harmonisointi luvattiin henkilöstölle virastojen yhdistymisen yhteydessä. Tämä lupaus pitää lautakunnan mielestä nyt lunastaa, kun työn vaativuuden arviointi on tehty. On kohtuutonta, että harmonisointiin esitetyt eurot otettaisiin henkilöstön työtaakkaa lisäämällä tai henkilöstömäärää karsimalla. Nykyiset tuottavuustavoitteiden läpiviennit on tehty virastossa kuuliaisesti, mikä on lisännyt työtaakkaa kaikissa tehtävissä.
- , että kohdan Sosiaali- ja terveyspalvelut ensimmäinen kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti: Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan muun muassa jatkamalla palvelurakenteen keventämistä, tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja esim. lisäämällä sähköisiä palveluja, kehittämällä ns. matalan kynnyksen palveluja ja muita sote-palvelumallien ja verkon uudistamiseksi hyväksyttyjen linjausten ratkaisuja.
- todeta kaupunginhallitukselle, että kun hintojen ja palkkojen nousu ja muut tiedossa olevat muutokset otetaan huomioon, vastaa raami noin vuoden 2015 tasoa. Raamin puitteissa tulisi siis vastata kaikkeen väestönkasvusta (arviolta 1,4 %) johtuvaan palveluiden tarpeen lisäykseen tuottavuutta parantamalla. Lautakunta pitää tätä vaatimusta epärealistisena ja valtuuston linjaamaan 1 % tuottavuustavoitteeseen nähden kohtuuttomana. Lautakunta toivoo, että kaupunginhallitus kasvattaisi sosiaali- ja terveyspalveluiden budjettia.

Lautakunta päätti
- lisätä talousarvioehdotukseen 2016 (Liite 1) kohtaan 2.3. "Viraston tilankäyttösuunnitelma" neljännen kappaleen jälkeen seuraava kappale: "Ennen Kallioon sijoitettavaa perhekeskusta toteutettava perhekeskuspilotti pyritään käynnistämään mahdollisimman pian.
- muuttaa talousarvioehdotuksen 2016 (Liite 1) kohdan 1.2. "Arvio palvelujen kysynnän ja tuotantotapojen kehityksestä 2016 - 2018" neljänneksi viimeisen kappaleen seuraavaan muotoon: Kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden lisääntyminen edellyttää aiempaa monimuotoisempia ja yksilöllisempiä palveluja, joten virasto arvioi koko ajan sekä nykyisiä että uusia palveluiden järjestämis- ja tuottamistapoja (kappaleen loppuosa poistetaan).
- lisätä talousarvioehdotuksen 2016 (Liite 1) kappaleeseen 4.3 "Sosiaali- ja terveyspalvelut" kolmanneksi viimeiseen päihde- ja mielenterveyspalveluja koskevan kappaleen loppuun, että asumispalveluprosessissa tehdään tarpeen mukaan tiivistä yhteistyötä muiden virastojen ja muiden toimijoiden kanssa, jotta esimerkiksi mielenterveyspotilaiden ja -kuntoutujien hoitoketju saadaan entistä sujuvammaksi ja potilaille sekä kuntoutujille tarjottua oikea-aikainen, tarkoituksenmukainen ja kokonaistaloudellinen hoito sekä kuntoutus.

Käsittely

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Esityksen muutos

Esittelijä Hannu Juvonen teki talousarvioesitykseen 2016 (Liite 1) sivun 20 taulukkoon seuraavat muutokset:

Alla olevat luvut ovat seuraavassa järjestyksessä: TP2014 (tilinpäätös 2014), TA2015 (talousarvio 2015),TAE2016 (talousarvioehdotus 2016), TS2017 (taloussuunnitelmaehdotus 2017), TS2018 (taloussuunnitelmaehdotus 2018)

Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuoden aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45

1. vastaehdotus:
Maija Anttila: Lisätään päätösehdotukseen:
Lautakunta esittää, että jo kaupunginjohtajan valmistelemaan budjettiehdotukseen v.2016 otetaan erillisenä määrärahana 1,5 M euroa sote-viraston palkkaharmonisoinnin turvaamiseksi. Harmonisointi luvattiin henkilöstölle virastojen yhdistymisen yhteydessä. Tämä lupauis pitää lautakunnan mielestä nyt lunastaa, kun työn vaativuuden arviointi on tehty. On kohtuutonta, että harmonisointiin esitetyt eurot otettaisiin henkilöstön työtaakkaa lisäämällä tai henkilöstömäärää karsimalla. Nykyiset tuottavuustavoitteiden läpiviennit on tehty virastossa kuuliaisesti, mikä on lisännyt työtaakkaa kaikissa tehtävissä.

Kannattajat: Anna Vuorjoki

2. vastaehdotus:
Maija Anttila: Kohta 23 muutetaan seuraavasti: Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan muun muassa jatkamalla palvelurakenteen keventämistä, tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja esim. lisäämällä sähköisiä palveluja, kehittämällä ns. matalan kynnyksen palveluja ja muita sote-palvelumallien ja verkon uudistamiseksi hyväksyttyjen linjausten ratkaisuja.

Kannattajat: Hannu Tuominen

3. vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisätään päätökseen seuraava teksti:
Lautakunta toteaa kaupunginhallitukselle, että kun hintojen ja palkkojen nousu ja muut tiedossa olevat muutokset otetaan huomioon, vastaa raami noin vuoden 2015 tasoa. Raamin puitteissa tulisi siis vastata kaikkeen väestönkasvusta (arviolta 1,4 %) johtuvaan palveluiden tarpeen lisäykseen tuottavuutta parantamalla. Lautakunta pitää tätä vaatimusta epärealistisena ja valtuuston linjaamaan 1 % tuottavuustavoitteeseen nähden kohtuuttomana. Lautakunta toivoo, että kaupunginhallitus kasvattaisi sosiaali- ja terveyspalveluiden budjettia.

Kannattajat: Joonas Leppänen

4. vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Poistetaan sivun 6 toinen kappale. (”Kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden lisääntyminen edellyttävät aikaisempaa monimuotoisempia ja yksilöllisempiä palveluiden järjestämis- ja tuottamisvaihtoehtoja. Erikseen valituissa palveluissa harkitaan määräaikaisia ulkoistamisia oman toiminnan tai ostopalvelujen vaihtoehtona kustannustehokkuuden ja eri tuotantotapojen vertailtavuuden lisäämiseksi.”)

Kannattajat: Joonas Leppänen

5. vastaehdotus:
Hannu Tuominen: Esitän talousarvioesityksen kohtaan 2.3. lisättäväksi neljännen kappaleen jälkeen:

"Ennen Kallioon sijoitettavaa perhekeskusta toteutettava perhekeskuspilotti pyritään käynnistämään mahdollisimman pian."

Kannattajat: Sirpa Asko-Seljavaara

6. vastaehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: Ehdotan uudelleenmuotoilua kappaleeseen "Kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden....."kohdassa 1.2:
Ehdotus:
kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden lisääntyminen edellyttää aiempaa monimuotoisempia ja yksilöllisempiä palveluja, joten virasto arvioi koko ajan sekä nykyisiä että uusia palveluiden järjestämis- ja tuottamistapoja. (kappaleen loppuosa poistetaan).

Kannattajat: Rene Hursti

7. vastaehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: Ehdotan kohtaan 2.1./ 6 lisäys:
Huolehditaan henkilöstön hyvästä jatko- ja täydennyskoulutuksesta ja tuetaan tutkimustyötä.

Kannattajat: Joonas Leppänen

8. vastaehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: Ehdotan kohtaan 4.3. lisäys:
"Myös ikääntyneiden.." Samalla lisätään neuvontaa asumisen eri vaihtoehdoista yhteistyössä eri hallintokuntien kanssa Stadin ikäohjelman mukaisesti"

Kannattajat: Joonas Leppänen

9. vastaehdotus:
Sami Heistaro: Kohta 4.3 Sosiaali- ja terveyspalvelut, s. 16

...Päihde- ja mielenterveyspalveluissa keskeistä on avohoidon ensisijaisuus. Laitospaikkoja vähennetään, asumispalveluprosessia tehostetaan ja ostopalveluja vähennetään.

Lisäysehdotus tähän perään:

”Asumispalveluprosessissa tehdään tarpeen mukaan tiivistä yhteistyötä muiden virastojen ja muiden toimijoiden kanssa, jotta esimerkiksi mielenterveyspotilaiden ja -kuntoutujien hoitoketju saadaan entistä sujuvammaksi ja potilaille sekä kuntoutujille tarjottua oikea-aikainen, tarkoituksenmukainen ja kokonaistaloudellinen hoito sekä kuntoutus.”
 

Kannattajat: Rene Hursti

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys (vastaehdotus 1)

JAA-ehdotus: Esitetään liite 1 sivun 20 taulukkoa muutettavaksi seuraavasti : Luvut taulukossa TP2014, TA2015,TAE2016, TS2017, TS2018 Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuo-den aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45
EI-ehdotus: Lisätään päätösehdotukseen:
Lautakunta esittää, että jo kaupunginjohtajan valmistelemaan budjettiehdotukseen v.2016 otetaan erillisenä määrärahana 1,5 M euroa sote-viraston palkkaharmonisoinnin turvaamiseksi. Harmonisointi luvattiin henkilöstölle virastojen yhdistymisen yhteydessä. Tämä lupauis pitää lautakunnan mielestä nyt lunastaa, kun työn vaativuuden arviointi on tehty. On kohtuutonta, että harmonisointiin esitetyt eurot otettaisiin henkilöstön työtaakkaa lisäämällä tai henkilöstömäärää karsimalla. Nykyiset tuottavuustavoitteiden läpiviennit on tehty virastossa kuuliaisesti, mikä on lisännyt työtaakkaa kaikissa tehtävissä.

Jaa-äänet: 5
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Ei-äänet: 7
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Katriina Juva

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtajan Maija Anttilan tekemän vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (1 tyhjä).

2 äänestys (vastaehdotus 2)

JAA-ehdotus: Esitetään liite 1 sivun 20 taulukkoa muutettavaksi seuraavasti : Luvut taulukossa TP2014, TA2015,TAE2016, TS2017, TS2018 Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuo-den aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45
EI-ehdotus: Kohta 23 muutetaan seuraavasti: Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan muun muassa jatkamalla palvelurakenteen keventämistä, tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja esim. lisäämällä sähköisiä palveluja, kehittämällä ns. matalan kynnyksen palveluja ja muita sote-palvelumallien ja verkon uudistamiseksi hyväksyttyjen linjausten ratkaisuja.

Jaa-äänet: 2
Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 7
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Katriina Juva, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtajan Maija Anttilan tekemän vastaehdotuksen äänin 7 - 2 (tyhjiä 4).

3 äänestys (vastaehdotukset 4 ja 6)

JAA-ehdotus: Poistetaan sivun 6 toinen kappale. (”Kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallistuuden lisääntyminen edellyttävät aikaisempaa monimuotoisempia ja yksilöllisempiä palveluiden järjestämis- ja tuottamisvaihtoehtoja. Erikseen valituissa palveluissa harkitaan määräaikaisia ulkoistamisia oman toiminnan tai ostopalvelujen vaihtoehtona kustannustehokkuuden ja eri tuotantotapojen vertailtavuuden lisäämiseksi.”)
EI-ehdotus: Ehdotan uudelleenmuotoilua kappaleeseen "Kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden....."kohdassa 1.2:
Ehdotus:
kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden lisääntyminen edellyttää aiempaa monimuotoisempia ja yksilöllisempiä palveluja, joten virasto arvioi koko ajan sekä nykyisiä että uusia palveluiden järjestämis- ja tuottamistapoja. (kappaleen loppuosa poistetaan).

Jaa-äänet: 3
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Katriina Juva, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran tekemän vastaehdotuksen äänin 10 - 3.

4 äänestys (vastaehdotus 6)

JAA-ehdotus: Esitetään liite 1 sivun 20 taulukkoa muutettavaksi seuraavasti : Luvut taulukossa TP2014, TA2015,TAE2016, TS2017, TS2018 Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuo-den aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45
EI-ehdotus: Ehdotan uudelleenmuotoilua kappaleeseen "Kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden....."kohdassa 1.2:
Ehdotus:
kaupunkilaisten valinnanvapauden ja osallisuuden lisääntyminen edellyttää aiempaa monimuotoisempia ja yksilöllisempiä palveluja, joten virasto arvioi koko ajan sekä sekä nykyisiä että uusia palveluiden järjestämis- ja tuottamistapoja. (kappaleen loppuosa poistetaan).

Jaa-äänet: 2
Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 11
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Katriina Juva, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran tekemän vastaehdotuksen äänin 11 - 2.

5 äänestys (vastaehdotus 3)

JAA-ehdotus: Esitetään liite 1 sivun 20 taulukkoa muutettavaksi seuraavasti : Luvut taulukossa TP2014, TA2015,TAE2016, TS2017, TS2018 Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuo-den aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45
EI-ehdotus: Lisätään päätökseen seuraava teksti:
Lautakunta toteaa kaupunginhallitukselle, että kun hintojen ja palkkojen nousu ja muut tiedossa olevat muutokset otetaan huomioon, vastaa raami noin vuoden 2015 tasoa. Raamin puitteissa tulisi siis vastata kaikkeen väestönkasvusta (arviolta 1,4 %) johtuvaan palveluiden tarpeen lisäykseen tuottavuutta parantamalla. Lautakunta pitää tätä vaatimusta epärealistisena ja valtuuston linjaamaan 1 % tuottavuustavoitteeseen nähden kohtuuttomana. Lautakunta toivoo, että kaupunginhallitus kasvattaisi sosiaali- ja terveyspalveluiden budjettia.

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Katriina Juva, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Maija Anttila

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen tekemän vastaehdotuksen äänin 8 - 4 (1 tyhjä).

6 äänestys (vastaehdotus 5)

JAA-ehdotus: Esitetään liite 1 sivun 20 taulukkoa muutettavaksi seuraavasti : Luvut taulukossa TP2014, TA2015,TAE2016, TS2017, TS2018 Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuo-den aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45
EI-ehdotus: Esitän talousarvioesityksen kohtaan 2.3. lisättäväksi neljännen kappaleen jälkeen: "Ennen Kallioon sijoitettavaa perhekeskusta toteutettava perhekeskuspilotti pyritään käynnistämään mahdollisimman pian."

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 11
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Katriina Juva, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 2
Joonas Leppänen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Hannu Tuomisen tekemän vastaehdotuksen äänin 11 - 0 (2 tyhjää).

7 äänestys (vastaehdotus 9)

JAA-ehdotus: Esitetään liite 1 sivun 20 taulukkoa muutettavaksi seuraavasti : Luvut taulukossa TP2014, TA2015,TAE2016, TS2017, TS2018 Psykiatrian avohoito, käynti
166
171
172
172
174
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät
89
88
81
81
81
Psykiatrian avohoitopäivä
67
70
73
73
73
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuo-den aikana
58
60
60
60
60
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana
127
125
130
130
130
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.
49
55
45
45
45
EI-ehdotus: Kohta 4.3 Sosiaali- ja terveyspalvelut, s. 16

...Päihde- ja mielenterveyspalveluissa keskeistä on avohoidon ensisijaisuus. Laitospaikkoja vähennetään, asumispalveluprosessia tehostetaan ja ostopalveluja vähennetään.

Lisäysehdotus tähän perään: ”Asumispalveluprosessissa tehdään tarpeen mukaan tiivistä yhteistyötä muiden virastojen ja muiden toimijoiden kanssa, jotta esimerkiksi mielenterveyspotilaiden ja -kuntoutujien hoitoketju saadaan entistä sujuvammaksi ja potilaille sekä kuntoutujille tarjottua oikea-aikainen, tarkoituksenmukainen ja kokonaistaloudellinen hoito sekä kuntoutus.”
 

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Katriina Juva, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 3
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sami Heistaron tekemän vastaehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjiä 3).

Jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran esittämistä ja kannatetuista vastaehdotuksista 7-8 jäi äänestys tekemättä, joten asia käsitellään tältä osin uudelleen ja näistä vastaehdotuksista äänestetään sosiaali- ja terveyslautakunnan 16.6.2015 pidettävässä kokouksessa erillisinä asioina.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätöksen liite 1 Talousarvioesitys 2016, 2.6.2015.pdf

2

Esityksen liite 1 Talousarvioesitys 2016, 20.5.2015

3

Tilankäyttöohjelma_taulukko_sote_2016-2025_20150526, 28.5.2015.pdf

4

Sote irtaimen omaisuuden perushankinnat 2016_2025 taulukko_ltk.pdf

5

SOTE 2015 henkilöstöresurssisuunnitelma 8 5 2015

6

Lakkautettavat virat (muutetaan toimiksi) 2012-2016.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä liitteen mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 talousarvioksi ja vuosien 2017-2018 taloussuunnitelmaksi.

Esittelijän perustelut

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveysviraston talousarvion laadintaa ohjaavat kaupunginhallituksen 16.3.2015 päättämät kannanotot:

"Kaupunginhallitus on lausunnossaan tarkastuslautakunnan erillisraportista todennut, että hallintokuntien tulee asettaa sitovat toiminnalliset tavoitteensa niin, että ne talousarvion laatimisohjeiden mukaisesti ohjaavat toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Hallintokuntien tulee talousarvioesityksen sitovaa toiminnallista tavoitetta asetettaessa esittää, miten kaupungin strategiaohjelman linjaukset ja toimenpiteet on otettu huomioon (Khs 12.1.2015, § 42).

Hallintokuntien tulee strategiaohjelman linjauksen mukaisesti lisätä hallintokuntien yhteisten tavoitteiden määrää talousarvioehdotuksissaan.

Hallintokuntien tulee valmistella 2016 talousarvioehdotuksensa siten, että Khn syksyllä 2013 päättämän mukaisesti eläköitymisen johdosta tai muuten vapautuvat tehtävät virastojen talous- ja hallintohenkilöstön piirissä pyritään täyttämään ensi sijassa virasto- tai kaupunkitasoisin sisäisin järjestelyin. Tavoitteena on se, että kaupungin kokonaishenkilöstömäärä näissä toiminnoissa ei kasva.

Tilakeskuksen kaupungin sisäistä vuokratasoa madalletaan 5 meur siten, että se jakautuu tasaisesti sosiaali- ja terveysviraston (1,8 meur), opetusviraston (2,5 meur) ja varhaiskasvatusviraston (0,7 meur) välillä. Tämä vuokratason lasku pyritään kompensoimaan tilakeskuksen toimintaa ja omaa tilojen käyttöä tehostamalla.

Tehdään lisäyksiä budjettiraamiin seuraavasti: opev 7,7 meur ja kulke 0,3 meur,  sote 1,2 meur ja vaka 0,8 meur.

Syksyn budjettineuvotteluissa allokoidaan vain allokoimattomaksi varaukseksi jätetty summa (nykyennusteilla 5 meur) korjattuna indeksi- ja väestönkasvuennusteiden mahdollisilla muutoksilla ilman muita uusia päätöksiä.

Palveluiden laadun ja yhdenvertaisuuden turvaamiseksi ryhdytään sosiaali- ja terveystoimessa pikaisesti hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukaiseen pienten sote-palvelupisteiden yhdistämiseen ja rationalisointiin. Toteutetaan palveluverkkosuunnitelman ensimmäinen vaihe (kantakaupungin ja Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukset) mahdollisimman kunnianhimoisella aikataululla. Sijoitetaan keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus Helsingin Energian pääkonttorin tiloihin ja etsitään yhtiölle uusi toimipiste.

Laajennetaan palvelusetelin käyttöä ilman, että kaupungin kustannukset kasvavat.

Työllisyyden hoitoa on vahvistettava kaupungin strategisena tavoitteena. Kaupunginhallituksen alaisuuteen perustetaan työllisyystoimikunta, jossa kaupungin johdon ja poliittisten puolueiden lisäksi ovat edustettuina ainakin työmarkkinajärjestöt, yrittäjät ja kolmas sektori.

Eriarvoisuuden torjumiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi kaupunginhallitukselle tuodaan vuoden 2015 aikana selvitys perheettömien yksinasuvien yli 100 000 helsinkiläisen sosiaalisesta asemasta ja keinoista sen kohentamiseksi. Yksinasuvien tarpeet on huomioitava asuntopolitiikassa."

Esitys vuoden 2016 talousarvioksi

Esitys sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2016 talousarvioksi ja vuosien 2017-2018 taloussuunnitelmaksi on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1.

Menot milj. e

TP 2014

TA 2015

Raami 2016

Muutos

Muutos %

Sote yhteensä

 2 178,4

2 188,2

2 237,5

49,3

2,3 %

Sosiaali- ja terveyspalvelut

1 437,5

1 461,8

1 483,6

21,9

1,5 %

Toimeentulotuki

 175,8

172,1

179,5

7,4

4,3 %

Työllisyyden hoitaminen

 37,8

32,5

47,5

15,0

46,1 %

HUS-kuntayhtymä

 527,2

521,8

526,9

5,1

1,0 %

 

 

 

 

 

 

 

Vuoden 2014 tilinpäätösluvuissa on otettu huomioon työmarkkinatuen (32,4 milj. e) siirto työllisyyden hoitamisen talousarviokohdalle vuoden 2015 alusta.

Sosiaali- ja terveysviraston kokonaisraami kasvaa nimellisesti 2,3 % vuoden 2015 talousarviosta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvio kasvaa 21,9 milj. euroa (1,5 %) vuoden 2014 talousarvioon nähden. Raamin sisältä tulee rahoittaa palkkaratkaisun sekä yleisen kustannustason nousun lisäksi muut tiedossa olevat kustannustasoa nostavat tekijät. Apottihankkeen kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveysviraston talousraamiin.

Toimeentulotuen raami nousee 7,4 milj. euroa (4,3 %) kuluvan vuoden tasosta.

Työllisyyden hoidon raami kasvaa 15 milj. euroa (46 %) vuoden 2015 talousarviotasosta.

HUS:n raami kasvaa 5,1 milj. euroa (1,0 %) kuluvan vuoden tasosta.

Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioesitys on tehty kaupunginhallituksen antamaan talousarvioraamiin.

Talousarvion laatimisohjeissa todetaan, että vuoden 2016 raamin lähtökohtana on valtuustokauden 2013-2016 strategiaohjelman mukainen talouden tasapainoa ja tuottavuuden kasvua koskeva tavoite, joka sisältää käyttömenojen reaalikasvun pitämisen asukasmäärän kasvun mukaisena vähennettynä vuotuisella 1 % tuottavuuden parantamisen tavoitteella. Strategiaohjelman tavoitteen mukainen emokaupungin käyttömenojen kokonaistaso on vuonna 2016 tuoreimmilla kustannustason nousun ja väestönkasvun ennusteilla 2,09 % vuoden 2015 vastaavia menoja suurempi.

Sosiaali- ja terveyspalvelut

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan muun muassa jatkamalla palvelurakenteen keventämistä ja tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Palvelusetelin osuutta palvelujen tuottamistapana nostetaan ja uusia palvelusetelivaihtoehtoja otetaan käyttöön ilman että kaupungin kustannukset kasvavat. Samoin omaishoidon tuen käyttöä yhtenä palvelujen tuottamistapana tuetaan.

Lastensuojelussa palvelurakennetta kevennetään lisäämällä kotiin vietäviä palveluja ja lasten sijaishuollossa sekä perhehoidon että läheisverkostosijoitusten suhteellista osuutta nostetaan. Samalla huolehditaan omien lastenkotien täysimääräisestä käytöstä ja vähennetään laitoshoidon ostopalveluja.

Vammaispalveluissa lisätään palvelusetelin osuutta henkilökohtaisen avun tuottamisessa.

Päihde- ja mielenterveyspalveluissa keskeistä on avohoidon ensisijaisuus. Laitospaikkoja vähennetään, asumispalveluprosessia tehostetaan ja ostopalveluja vähennetään.

Myös ikääntyneiden palveluissa palvelurakenteen muutosta jatketaan, ja kevyempien palvelujen osuus nousee edelleen. Toiminnan painopistettä siirretään kotona asumisen tukemiseen, ja ympärivuorokautisessa hoidossa asuvien osuus ikääntyneistä laskee. Sairaalatoiminnan painopistettä siirretään geriatrisen akuuttihoidon ja kuntoutuksen suuntaan. Sekä sairaala- että arviointi- ja kuntoutustoiminnassa hoitojaksot lyhenevät ja aiempaan asumiseen palaavien osuus nousee.

Välittömän asiakasajan osuutta työajasta pyritään nostamaan kaikissa palveluissa aina kun se on tarkoituksenmukaista.

Toimeentulotuki

Toimeentulotuen raami nousee 4,3 % kuluvan vuoden talousarvion tasosta. Talousarviossa pysyminen edellyttää toimeentulotukimenojen kääntymistä selvään laskuun.

Työllisyyden hoitaminen

Työmarkkinatuen kuntaosuus on sisältynyt työllisyyden hoidon talousarviokohdalle vuodesta 2015 lähtien. Työmarkkinatuen kuntaosuuden määrää kasvattaa voimakkaasti maksuperusteiden muutos 1.1.2015 alkaen. Kaupunki maksaa 300 – 999 päivää työmarkkinatukea saavien tuesta 50 %, aiemmin rajana oli 500 päivää. Yli 1000 päivää työmarkkinatukea saavien tuesta kaupunki maksaa 70 %.

Sosiaali- ja terveysvirastolla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa työllistymiseen. Tärkeimpiä ovat työllisyyden hoidon kaupunkitasoiset ratkaisut.

HUS-kuntayhtymä

HUS:n talousarviokohta sisältää HUS:n helsinkiläisille tuottamat terveyspalvelut ns. kuntalaskutettavat palvelut, joista sosiaali- ja terveysvirasto maksaa HUS-hinnaston mukaisesti. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto osallistuu HUS:n talousarvion mukaisiin Myrkytystietokeskuksen palvelujen rahoittamiseen sekä kattaa osuutensa kalliin hoidon tasausmaksusta. HUS:n talousarviokohta sisältää myös mahdolliset ylikäyttömaksut sekä muut vastaavan tyyppiset erikseen laskutettavat erät. HUS:n talousarviokohta sisältää myös erikoissairaanhoidon ostot muista sairaanhoitopiireistä. HUS:n talousarviokohta ei sisällä HUS:n tuottamia laboratorio-, kuvantamis- ym. tukipalveluja, jotka sisältyvät sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle.

HUS:n vuoden 2016 talousarvio on kaupunginhallituksen hyväksymän raamin mukaan 526,9 milj. euroa. Kasvu on noin 1 % vuoden verrattuna vuoden 2015 talousarvioon.

Terveydenhuoltolain mukainen terveydenhuollon järjestämissuunnitelma määrittelee periaatteet, joiden mukaan HUS-kuntayhtymän kanssa sovitaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon työnjaosta ja yhteistyöstä sekä hoitoketjuista HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston välillä. Kaikissa työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvissä neuvotteluissa arvioidaan suunniteltujen muutosten vaikutukset talousarviokohtiin 31001 sosiaali- ja terveyspalvelut ja 31006 Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri. Tavoitteena on kuluja vähentävä nettovaikutus. Työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvät muutokset on hyväksyttävä HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston yhteisissä terveyssuunnittelukokouksissa.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysvirasto seuraa strategian toteutumista talousarvioon asetettujen sitovien toiminnallisten tavoitteiden kautta. Sitovissa tavoitteissa on yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa, mikä on kaupunginhallituksen kannanottojen mukaista. Kokonaisuutena sitovien tavoitteiden päämääränä on ohjata toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Sosiaali- ja terveysviraston sitovat tavoitteet ovat seuraavat:

Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa.

Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus lasten sijaishuollossa kasvaa vuoteen 2015 verrattuna.

Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli ”neuvola päiväkodissa” -toimintamalli (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa).

Asiakas pääsee halutessaan neljässä viikossa hoitoon terveysasemalle.

Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman, että mediaanihoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella.

Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna.

Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna.

Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta.

Ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille.

Kuntouttavaa työtoimintaa saa vähintään 1800 henkilöä vuodessa.

Määrälliset tavoitteet

Kuluvan vuoden talousarviossa käynnit ja muu hoitoasiointi on eriytetty toisistaan määrällisissä tavoitteissa. Aiemmin suoritteet sisälsivät molemmat suoritemuodot. 

Investoinnit

Kaupunginhallituksen 16.3.2015 hyväksymien talousarvion laadintaohjeiden mukaan kaupungin investoinneille on asetettu strategiaohjelman mukainen 435 milj. euron suuruinen katto, mikä indeksitarkistus huomioon ottaen merkitsee 451 milj. euron suuruista investointiraamia vuodelle 2016. Jokaisen investointihankkeen osalta viraston tulee esittää:

• onko hanke toteutettavissa sitovan investointi- ja toimintamenoraamin puitteissa

• toteuttaako hanke kaupungin strategiaohjelmassa asetettua tavoitetta siitä, ettei kokonaistoimitilojen kokonaispinta-alan määrä kasva strategiakaudella.

Ensisijaisesti tulee tiivistää nykyistä tilankäyttöä, sopeuttaa uusia tilatarpeita sijoittamalla toimintoja olemassa oleviin tiloihin ja luopumalla turhista tiloista.

Sosiaali- ja terveysvirasto on laatinut priorisoidun 10-vuotissuunnitelman tulevista investoinneista. Suunnitelma sisältää myös poistuvat tilat. Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttöohjelma vuosiksi 2016-2025 on tämän asian liitteenä 2.

Irtain käyttöomaisuus

Sosiaali- ja terveysviraston irtaimen omaisuuden raami on 9,663 milj. e, mikä on 0,163 milj. e (1,5 %) kuluvan vuoden irtaimen omaisuuden raamia enemmän.

Irtaimen omaisuuden määrärahat jakautuvat tietotekniikkahankintoihin (5,0 milj. e) ja muun irtaimen omaisuuden hankintaan (4,663 milj. e). Irtaimen omaisuuden perushankinnat ovat tämän asian liitteenä 3.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa, että talousarvioehdotus on laadittu kaupunginhallituksen päättämän raamin mukaiseksi. Sosiaali- ja terveystoimen talousarviokohdan osalta vuoden 2016 talousarvioesitys vastaa tasoltaan kuluvan vuoden talousarviota, kun otetaan huomioon kustannustasossa tapahtuva muutos.

Tämä merkitsee sitä, että vuoden 2016 talousarvion pohjan pitävyyden kannalta keskeistä on budjetissa pysyminen kuluvana vuonna.

Osastokohtaiset tarkemmat toimenpiteet valmistellaan käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä lokakuusta alkaen.

Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunnan asiasta mahdollisesti antama lausunto toimitetaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Liitteet

1

Talousarvioesitys 2016, 20.5.2015

2

Tilankäyttöohjelma_taulukko_sote_2016-2025_20150526, 28.5.2015.pdf

3

Sote irtaimen omaisuuden perushankinnat 2016_2025 taulukko_ltk.pdf

4

SOTE 2015 henkilöstöresurssisuunnitelma 8 5 2015

5

Lakkautettavat virat (muutetaan toimiksi) 2012-2016.pdf

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.05.2015 § 179

HEL 2015-000731 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

26.05.2015 Pöydälle

Järjestöneuvottelukunnan puheenjohtaja Liisa Paavola oli kokouksessa kuultavana tämän asian käsittelyn yhteydessä.

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

Pöydällepanoehdotus:
Maija Anttila: Pyydän asian pöydälle.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00530

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566