Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/8

 

10.02.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 44

Oikaisuvaatimus viranhaltijapäätöksestä suun terveydenhuollon palvelusetelipalveluntuottajaksi hyväksymisen peruuttamista koskevassa asiassa

HEL 2014-001012 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä hammaslääkäri ********** oikaisuvaatimuksen keskitettyjen palvelujen johtavan ylihammaslääkärin päätöksestä 24.10.2014, 45 §, jonka perusteella
- hammaslääkäri ********** Hammaslääkäriasema Albin, hyväksyminen palvelusetelitoiminnan tuottajaksi on peruutettu ja
- ********** on poistettu palvelusetelituottajaluettelosta.

Perustelut:

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (jäljempänä palvelusetelilaki) 4 §:n mukaan kunnan tulee hyväksyä ne yksityiset palvelujen tuottajat, joiden palvelujen maksamiseen asiakas voi käyttää kunnan myöntämää palveluseteliä.

Palvelusetelilain 5 §:n mukaan kunta voi hyväksyä vain palvelujen tuottajan:

1) joka on merkitty ennakkoperintärekisteriin;

2) joka täyttää kyseiselle toiminnalle yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa (922/2011) ja yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/1990) asetetut vaatimukset; (22.7.2011/926)

3) jonka tuottamat palvelut vastaavat vähintään sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta;

4) jolla on potilasvahinkolain (585/1986) mukainen vakuutus tai muu vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärän voidaan palvelutoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen arvioida riittävän toiminnasta mahdollisesti aiheutuvien henkilövahinkojen korvaamiseen ja joka muilta ehdoiltaan vastaa tavanomaista vastuuvakuutuskäytäntöä; ja

5) joka täyttää kunnan erikseen asettamat asiakkaiden tai asiakasryhmien tarpeisiin, palvelujen määrään tai laatuun tai kunnan olosuhteisiin liittyvät taikka muut vastaavat vaatimukset.

Edellä 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen kunnan asettamien vaatimusten on oltava syrjimättömiä ja perustuttava puolueettomasti arvioitaviin seikkoihin.

Palvelusetelilain 5 §:n mukaan kunta on palvelusetelillä järjestettävässä palvelussa syntyvien potilas- ja asiakasasiakirjojen henkilötietolaissa (523/1999) tarkoitettu rekisterinpitäjä. Palvelujen tuottajan tulee asiakirjoja käsitellessään noudattaa, mitä kunnan asiakirjojen käsittelystä säädetään. Palvelujen tuottajan tulee siis laatia asiakas- ja potilastietoja sisältävät asiakirjat henkilötietolain
(523/1999), potilaslain ja sosiaalihuollon asiakaslain edellyttämällä tavalla. 

Asiakas- ja potilasasiakirjat, jotka syntyvät setelillä palvelua järjestettäessä ja toteutettaessa, ovat viranomaisen asiakirjoja. Kunnan tulee tämän vuoksi palvelujen tuottajia hyväksyessään kiinnittää
huomiota myös niiden kykyyn käsitellä asiakkaiden tietoja.

Vaikka palvelujen tuottaja laatii potilas- ja asiakasasiakirjat palvelutapahtuman yhteydessä, vastaa kunta rekisterinpitäjänä viimekädessä niiden käsittelystä. Palvelun järjestämisen ja toteuttamisen kannalta olennaiset tiedot on tallennettava viimeistään palvelutapahtuman päättyessä aina kunnan omaan
asiakas- tai potilasrekisteriin. Palvelun tuottajan ja kunnan on myös varmistettava, että palvelujen järjestämisen ja toteuttamisen kannalta tarpeelliset tiedot siirtyvät osapuolelta toiselle palvelutapahtuman eri vaiheissa. Tämä tekee mahdolliseksi sen, että jokaisen potilaan ja asiakkaan asiakirjat muodostavat hänen hoitonsa tai huoltonsa kannalta välttämättömän jatkuvan, ehyen kokonaisuuden, johon tulevat hoitoa ja huoltoa koskevat ratkaisut voidaan perustaa.

Suun terveydenhuollon palvelusetelituottajien hyväksymiskriteerin A.8. mukaan "palveluntuottajan tulee toteuttaa henkilötietolain 32 §:n edellyttämät tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamisesta siten, että estetään asiattomien pääsy tietoihin sekä estetään vahingossa tai laittomasti tapahtuva tietojen hävittäminen, muuttaminen, luovuttaminen, siirtäminen taikka muu laiton käsittely.
Vastaanotolla on oltava käytössä suojattu Internetyhteys, palomuuri ja virustorjuntaohjelma. Lisäksi palveluntuottaja sitoutuu salassapitoon liittyviin ehtoihin. Mikäli palveluntuottaja käyttää alihankkijaa palvelun tuottamiseen, samojen ehtojen noudattaminen on varmistettava alihankintasopimuksessa. Kriteerin täyttyminen osoitetaan palveluntuottajan vapaamuotoisella selvityksellä tietoturvasta huolehtimisesta ja tietosuojaan liittyvistä käytännöistä henkilötietolain 32 §:n edellyttämien toimenpiteiden toteuttamiseksi."

Palvelusetelipalvelun tuottajana ei voi toimia, mikäli palveluntuottajaa ei ole hyväksytty palvelusetelipalvelun tuottajaksi tai jos palvelusetelipalvelun tuottajaksi hyväksyminen on peruutettu.

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitetussa oikaisuvaatimuksessa muutoksenhakija katsoo, että palvelusetelipalvelun tuottajaksi hyväksymisen peruuttamisesta tehty viranhaltijapäätös on kumottava, koska palveluseteliluettelosta poistamista ei päätöksessä perustella kuten hallintolain päätöksen sisältöä ja perustelemista koskevat säännökset edellyttävät, ja päätös perustuu selvästi puutteelliseen selvitykseen.

Oikaisuvaatimuksen käsittely on oikeudelliselta luonteeltaan hallintoprosessia, jonka yhteydessä toimielin voi arvioida oikaisuvaatimuksen kohteena olevan viranhaltijapäätöksen uudelleen sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteilla. Mikäli viranhaltijapäätöstä ei ole asianmukaisesti perusteltu tai mikäli päätöksessä ei ole lainkaan asiaan kuuluvia perusteluja toimielin voi oikaisuvaatimusmenettelyssä poistaa perusteluihin liittyvän puutteellisuuden päättämällä asiasta uudelleen ja esittämällä päätökselle perustelut. Perustelujen puutteellisuus on näin ollen korjautuvaa oikaisuvaatimusmenettelyssä. Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun toimielimen päätökseen voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

Oikaisuvaatimuksesta pyydetyn vs. johtavan ylihammaslääkärin lausunnon (liite 2) mukaan Hammaslääkäriasema Albinissa on menetelty virheellisesti, kun Helsingin kaupungille on toimitettu potilasasiakirjoja ja laskuja palvelusetelipotilaista, joiden hoitajaksi on merkitty hammaslääkäri ********** vaikka ********** ei ole hoitanut kyseisiä potilaita, vaan näitä potilaita on todellisuudessa hoitanut useat muut hammaslääkärit, joita Helsingin kaupunki ei ole hyväksynyt palvelusetelituottajiksi. Lisäksi näissä hoidoissa on ilmennyt vakavia puutteita, joiden vuoksi Helsingin kaupunki on joutunut kutsumaan potilaita tutkittavaksi ja mahdolliseen jatkohoitoon.

Nämä muut hammaslääkärit, jotka eivät ole Helsingin kaupungin hyväksymiä palvelusetelituottajia, ovat ********** nimissä tehneet potilasasiakirjoihin merkintöjä, vaikka heidän olisi tullut hyväksyä tekemänsä potilasasiakirjamerkinnät omilla nimillään, koska he olivat itse hoitaneet palvelusetelipotilaita, joita Hammaslääkäriasema Albiniin oli Helsingin kaupungilta ohjautunut. Näiden muiden hammaslääkärien tekemät merkinnät potilasasiakirjoihin palvelusetelipotilaista sisältävät hoitaneen hammaslääkärin nimen osalta virheellistä tietoa, jonka takia Helsingin kaupunki on potilasasiakirjojen rekisterinpitäjänä ja palvelusetelituottajien hyväksyjänä erehtynyt hyväksymään laskuja, jotka eivät ole aiheutuneet hoidoista, joita olisi antanut kaupungin hyväksymä palvelusetelituottaja.

Hammaslääkäri ********** ei täytä suun terveydenhuollon palvelusetelituottajien hyväksymiskriteerien A.8 -kohdan vaatimuksia, koska hänen nimellään on menty tekemään potilasasiakirjamerkintöjä palvelusetelipotilaista sellaisten hammaslääkärien toimesta, joita Helsingin kaupunki ei ole hyväksynyt palvelusetelitoiminnan tuottajaksi.

Sosiaali- ja terveysviraston edustajat ovat 21.10.2014 keskustelleet hammaslääkäri ********** kanssa asiasta ja siitä, että hänet poistetaan palvelusetelituottajien luettelosta edellä mainituista syistä. ********** on kyseisessä keskustelussa tullut tietoiseksi siitä, että hän ei voi enää jatkaa Helsingin kaupungin palvelusetelituottajana. ********** hyväksymisen peruuttaminen palvelusetelitoiminnan tuottajana ja poistaminen palvelujen tuottajien luettelosta on tehty kirjallisesti 24.10.2014 päivätyllä vs. johtavan ylihammaslääkärin päätöksellä, joka on sisältänyt ohjauksen hakea muutosta. Päätöstä ei ole perusteltu laajemmin, koska asia oli perusteltu ********** henkilökohtaisesti edellä mainitussa keskustelussa vain kolme päivää aiemmin. ********** on 27.10.2014 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan vedonnut perustelujen puutteisiin, vaikka perustelut oli saatettu hänen tietoonsa 21.10.2014 käydyssä keskustelussa. Perusteluissa ilmenneet puutteet on tästä syystä katsottava muodolliseksi perusteeksi hakea muutosta, ja puutteellinen perustelu voidaan korjata tekemällä asiasta oikaisuvaatimusmenettelyssä uusi päätös, jossa on perustelut.

Edellä todetun perusteella hammaslääkäri ********** Hammaslääkäriasema Albin, ei täytä palvelusetelituottajan hyväksymiselle asetettuja edellytyksiä, joten hänet on voitu poistaa palvelujen tuottajan luettelosta. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia muutoksenhakuperusteita, jotka antaisivat aiheen arvioida asian toisin. Tämän vuoksi oikaisuvaatimus hylätään.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668

harri.j.lehtonen(a)hel.fi

Liitteet

1

HEL 2014-001012oikaisuvaatimus 27.11.2014

2

Vs. johtavan ylihammaslääkärin lausunto oikaisuvaatimuksesta

3

Suun terveydenhuollon hyväksymiskriteerit

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Muutoksenhakijalle

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Keskitettyjen palvelujen vs. johtava ylihammaslääkäri päätti 24.10.2014, 45 § peruuttaa hammaslääkäri

********** Hammaslääkäriasema Albin, hyväksymisen palvelusetelitoiminnan tuottajaksi ja poistaa hänet palvelujen tuottaja luettelosta, koska palvelusetelituottajan hyväksymiselle asetetut edellytykset eivät hänen kohdallaan enää täyty.

27.10.2014 päivätty oikaisuvaatimus on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1. Vs. johtavan ylihammaslääkärin lausunto on esityslistan tämän asian liitteenä numero 2 ja liitteenä numero 3 on asiakirja, joka sisältää kriteerit, joita Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon palvelusetelituottajaksi hyväksyminen edellyttää.

Oikaisuvaatimus 27.11.2014 on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668

harri.j.lehtonen(a)hel.fi

Liitteet

1

HEL 2014-001012oikaisuvaatimus 27.11.2014

2

Vs. johtavan ylihammaslääkärin lausunto oikaisuvaatimuksesta

3

Suun terveydenhuollon hyväksymiskriteerit

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Muutoksenhakijalle

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 2
Liite 3

Tiedoksi

Vs. johtava ylihammaslääkäri

Päätöshistoria

Keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri 19.12.2014 § 55

HEL 2014-001012 T 06 00 00

Päätös

Keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri päätti olla hyväksymättä hammaslääkäri ********** Aalto Dental Services Oy / Hammaslääkäriasema Albin,palvelusetelitoiminnan tuottajaksi, koska palvelusetelituottajilta edellytetyt hyväksymiskriteerit eivät kyseisen hammaslääkärin kohdalla aiemman näytön perusteella täyty.

Päätöksen perustelut

Palvelusetelituottajilta vaadittavien lakisääteisten hyväksymiskriteerien kohdan A.8 mukaan palveluntuottajan tulee toteuttaa henkilötietolain 32 §:n edellyttämät tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamisesta siten, että estetään asiattomien pääsy tietoihin sekä estetään vahingossa tai laittomasti tapahtuva tietojen hävittäminen, muuttaminen, luovuttaminen, siirtäminen taikka muu laiton käsittely.

Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon syksyllä 2014 tekemässä valvonnassa on käynyt ilmi, että Hammaslääkäriasema Albinissa ********** on hoitanut palvelusetelipotilaita ilman, että häntä on hyväksytty palvelusetelituottajaksi. Lisäksi kaupungin tekemän selvityksen perusteella on epäily siitä, että hän on mahdollisesti ollut osallisena palvelusetelipotilaiden potilasasiakirjaväärennöksissä.

Hammaslääkäriasema Albinissa Helsingin kaupungin palvelusetelipotilaita ovat hoitaneet ********** lisäksi useat muut hammaslääkärit, joita ei ole hyväksytty palvelusetelituottajiksi. Osassa näistä hoidoista on ilmennyt vakavia puutteita, joiden vuoksi Helsingin kaupunki joutuu kutsumaan potilaita tutkittavaksi ja mahdolliseen jatkohoitoon. Tehdyn selvityksen mukaan ********** on ohjeistanut palvelusetelipotilaiden ohjaamisen kyseisille hammaslääkäreille.

Helsingin kaupungille on toimitettu palvelusetelipotilaiden potilasasiakirjoja ja laskuja, joissa hoitaneeksi hammaslääkäriksi on kirjattu palvelusetelituottajaksi hyväksytty hammaslääkäri, joka ei ole todellisuudessa hoitanut kyseisiä potilaita. Helsingin kaupungin saamien tietojen mukaan ********** on ohjeistanut tämän toiminnan Hammaslääkäriasema Albinissa.

Helsingin kaupunki on vienyt rekisteriin nämä saamansa virheelliset potilasasiakirjatiedot ja maksanut palvelusetelihoidoista Aalto Dental Services Oy:lle (Hammaslääkäriasema Albin) virheellisin perustein.

Edellä kuvatun perusteella Helsingin kaupunki katsoo, ettei palvelusetelituottajilta vaadittavien lakisääteisten hyväksymiskriteerien kohta A.8 täyty ********** kohdalla.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.9.2013, että 1.1.2014 lukien palveluseteli on yksi suun terveydenhuollon järjestämistapa.

Virastopäällikkö päätti 15.10.2013 § 267, että suun terveydenhuollossa keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri tai hänen sijaisensa hyväksyy suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan palveluntuottajat sekä peruuttaa hyväksymisen.

28.10.2014 Lausunto annettu

24.10.2014 Lausunto annettu

09.10.2014 Lausunto annettu

30.09.2014 Lausunto annettu

17.09.2014 Lausunto annettu

20.08.2014 Lausunto annettu

25.7.2014 Lausunto annettu

02.07.2014 Lausunto annettu

13.5.2014 Lausunto annettu

17.3.2014 Lausunto annettu

17.02.2014 Lausunto annettu

Lisätiedot

Tarja Kallio, ylihammaslääkäri, puhelin: 310 46201

tarja.o.kallio(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566