Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

25/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

16.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 426

Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset järjestöille vuodelle 2015

HEL 2014-009454 T 02 05 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelytekstistä ilmenevin perustein esittelijän ehdotuksesta poiketen myöntää järjestöjen 114 hakemukselle avustusta vuoden 2015 toimintaan yhteensä
6 700 026 euroa liitteessä 1. olevien taulukoiden 1. - 9. mukaisesti. Lisäksi lautakunta päätti, että virastopäällikön päätettäväksi osoitetaan enintään 340 000 euroa niille 194 hakemuksille, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuihin taulukoihin.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä 32 taulukoissa 1 - 9 mainittua hakemusta taulukoissa esitetyin perusteluin.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että kunkin avustuksen ehtona on, että rahoitus käytetään vuoden 2015 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana. Tämän varmistamistapa tulee kuvata sosiaali- ja terveyslautakunnalle annettavassa selvityksessä avustuksen käytöstä. Selvitys tulee antaa seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä tai jos tätä ei tehdä, erillisellä kirjallisella selvityksellä avustusvuotta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Lisäksi järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3. lähetettäviä avustusohjeita.

Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. Avustusta saa käyttää vain päätöksessä mainittuun tarkoitukseen. Sosiaali- ja terveysviraston mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Avustukset myönnetään ehdolla, että ne voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Samalla hakijoille ilmoitetaan, että sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2016 myöntämien avustusten hakuaika on 1. - 30.9.2015. Tällöin edellytetään, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata hakemuksessa selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveysviraston internet-sivuilla sekä sanomalehdissä.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käsitellä esityslistan asian numero 5 (sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset järjestöille vuodelle 2015) ennen esityslistan asiaa numero 4 (valtion kaupungille luovuttamien kuolinpesien varojen käyttäminen järjestöjen avustamiseen vuonna 2015) esityslistan asian numero 3 (ilmoitusasiat) jälkeen. Esityslistan asia numero 10 (sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 tulosbudjettien ja käyttösuunnitelman hyväksyminen) käsiteltiin heti esityslistan asian numero 4 ja esityslistan asian numero 5 jälkeen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti ennen tämän asian käsittelyn aloittamista valita tilapäiseksi
puheenjohtajaksi varapuheenjohtaja Seija Muurisen tämän asian käsittelyä varten.

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ja taloussuunnittelija Tuija Jokela olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.

Esteelliset: Maija Anttila

1. Vastaehdotus:
Tuula Salo: Myönnetään Aseman Lapset Ry:lle avustus alkuperäisen anomuksen mukaisesti 60 000 euroa.

Kannattajat: Jouko Malinen

2. Vastaehdotus:
Tuula Salo: Myönnetään Omaiset huumetyön tukena ry:lle avustus alkuperäisen hakemuksen mukaan 29 000 euroa.

Kannattajat: Jouko Malinen

3. Vastaehdotus:
Tuula Salo: Myönnetään Kehitysvammatuki 57 ry:lle alkuperäisen hakemuksen mukaisesti 544 026,00 euroa.

Kannattajat: Jouko Malinen

4. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Esitän, että Turvatalo Monalle (Monika-Naiset liitto, Kohta 7 Maahanmuuttajatyön tukeminen, hakija nro 13) myönnetään 150 000 euron sijaan 250 000 euroa.

Kannattajat: Markku Vuorinen

5. Vastaehdotus:
Tuomas Tuure: Myönnetään kohdan kuusi kohdassa yksi avustajakeskus Sentterille 50.000 euroa, jotta välttämättömät toimintaedellytykset voidaan turvata.

Kannattajat: Jouko Malinen

6. Vastaehdotus:
Markku Vuorinen: Kalliolan nuoret ry.Tyttöjen talo. Ehdotan 10 000 euron lisärahoitusta esittelijän ehdotukseen.

Kannattajat: Jouko Malinen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Myönnetään Aseman Lapset Ry:lle avustus alkuperäisen anomuksen mukaisesti 60 000 euroa.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 8
Kadar Gelle, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Tero Weckroth

Tyhjä: 5
Joonas Leppänen, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Jäsen Tuula Salon vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 0 (tyhjiä 5).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Myönnetään Omaiset huumetyön tukena ry:lle avustus alkuperäisen hakemuksen mukaan 29 000 euroa.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 8
Kadar Gelle, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 5
Joonas Leppänen, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Tero Weckroth, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Jäsen Tuula Salon vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 0 (tyhjiä 5).

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Myönnetään Kehitysvammatuki 57 ry:lle alkuperäisen hakemuksen mukaisesti 544 026,00 euroa.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 5
Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Tyhjä: 8
Kadar Gelle, Joonas Leppänen, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Mikael Sjövall, Tero Weckroth, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Jäsen Tuula Salon vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 5 - 0 (tyhjiä 8).

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Esitän, että Turvatalo Monalle (Monika-Naiset liitto, Kohta 7 Maahanmuuttajatyön tukeminen, hakija nro 13) myönnetään 150 000 euron sijaan 250 000 euroa.

Jaa-äänet: 2
Seija Muurinen, Tero Weckroth

Ei-äänet: 10
Kadar Gelle, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Tuomas Nurmela

Poissa: 0

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (1 tyhjä).

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Myönnetään kohdan kuusi kohdassa yksi avustajakeskus Sentterille 50.000 euroa, jotta välttämättömät toimintaedellytykset voidaan turvata.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 6
Kadar Gelle, Jouko Malinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Tyhjä: 7
Joonas Leppänen, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Mikael Sjövall, Tero Weckroth, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 0 (tyhjiä 7).

6 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kalliolan nuoret ry.Tyttöjen talo. Ehdotan 10 000 euron lisärahoitusta esittelijän ehdotukseen.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Kadar Gelle, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuomas Nurmela, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Tero Weckroth, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä jäsen Markku Vuorisen vastaehdotuksen.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätöksen liite 1. Avustuspäätökset taulukot 1. - 9. 17.12.2014.pdf

2

Päätöksen liite 2. Hakijoiden taloustiedot taulukot 1. - 9. 17.12.2014.pdf

3

Korjattu liite 1 Avustusesitykset taulukot 1 - 9.pdf 8.12.2014

4

Korjattu liite 2 Hakijoiden taloustiedot taulukot 1 - 9.pdf 8.12.2014

5

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Avustusta hakeneet

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 3

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen 114 hakemukselle avustusta vuoden 2015 toimintaan yhteensä 6 432 000 euroa liitteessä 1. olevien taulukoiden 1. - 9. mukaisesti. Lisäksi lautakunta päättää, että virastopäällikön päätettäväksi osoitetaan enintään 340 000 euroa niille 194 hakemuksille, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuihin taulukoihin.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä 32 taulukoissa 1 - 9 mainittua hakemusta taulukoissa esitetyin perusteluin.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että kunkin avustuksen ehtona on, että rahoitus käytetään vuoden 2015 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana. Tämän varmistamistapa tulee kuvata sosiaali- ja terveyslautakunnalle annettavassa selvityksessä avustuksen käytöstä. Selvitys tulee antaa seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä tai jos tätä ei tehdä, erillisellä kirjallisella selvityksellä avustusvuotta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Lisäksi järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3. lähetettäviä avustusohjeita.

Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. Avustusta saa käyttää vain päätöksessä mainittuun tarkoitukseen. Sosiaali- ja terveysviraston mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kehottaa sosiaali- ja terveysvirastoa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Avustukset myönnetään ehdolla, että ne voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Samalla hakijoille ilmoitetaan, että sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2016 myöntämien avustusten hakuaika on 1. - 30.9.2015. Tällöin edellytetään, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata hakemuksessa selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveysviraston internet-sivuilla sekä sanomalehdissä.

Esittelijän perustelut

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen (hakemusten sisällölliset kysymykset) ja taloussuunnittelija Tuija Jokela (hakijoiden talouteen liittyvät kysymykset) ovat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.

Sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön mukaan (4 §) sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtävänä on mm. päättää lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja valvoa avustusten käyttöä sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija päättää mainituista asioista.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten jakoperusteet

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 3.9.2013 (§ 288) vahvistaa seuraavat perusteet noudatettaviksi jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveysviraston määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (12.12.2011).

1) Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea sosiaali- ja terveysviraston voimassa olevan strategiasuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.

2) Avustuksilla tuetaan ensisijaisesti toimintaa, joka tähtää helsinkiläisen väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Tällä tarkoitetaan muun muassa seuraavia asioita: a. Terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen tukeminen, b. Sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen ja vähentäminen, c. Omatoimisuuden ja itsehoidon lisääminen, d. Eri-ikäisten syrjäytymisen ehkäisy ennaltaehkäisevin ja/tai korjaavin toimin, e. Maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen, f. Haavoittuviin ryhmiin kuuluvien auttaminen ja vertaistuki sekä kriisiapu, jolloin kohderyhminä ovat: lapset, nuoret, pienituloiset perheet, ikääntyneet, pitkäaikaissairaat, eri tavoin vammaiset, päihde- tai mielenterveyspalveluja tarvitsevat, asunnottomat, toimeentulovaikeuksissa olevat, terveyden edistämisen kannalta merkitykselliset, vaikkakin pienet väestöryhmät, joihin kuuluvien hoito- tai tukisuhde vaatii erityistä asiantuntemusta ja luottamuksellisuutta, g. vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta.

3) Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole ulkopuolisen tuen varassa.

4) Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, Internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).

5) Kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä. 6) Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että järjestöavustukset julistetaan haettaviksi vuosittain syyskuun loppuun mennessä.

Asukastalotoiminnan avustaminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoi avustusten jakoperusteista päättäessään 3.9.2013 (§ 288), että asukastalotoiminnan rahoitukseen olisi syytä löytää koko kaupungin tasoinen malli. Kuitenkin niin kauan kuin asukastalotoiminnan rahoitusmalli on valmisteilla, voidaan nyt hyväksyttävistä avustuskriteereistä poiketa, jotta nykyisten asukastalojen toiminnan jatkuvuus turvataan.

Kaupunginjohtaja asetti johtajistokäsittelyssä 19.3.2014 (§ 28) Asukasosallisuuden avustuskriteeristö -nimisen työryhmän. Työryhmän tuli muiden muassa laatia yhtenäiset ja läpinäkyvät avustuskriteerit asukasyhdistyksille ja kaupunginosaseuroille 29.8.2014 mennessä. Työryhmän raportti valmistui lokakuussa 2014 ja se on siirtynyt päätöksentekoon.

Koska koko kaupungin tasoinen malli asukastalotoiminnan rahoittamiseen ei ollut selvillä sosiaali- ja terveyslautakunnan vuotta 2015 koskevien avustusten haun alkaessa 1.9.2014, otettiin asukastalot edelleen mukaan lautakunnan avustusten piiriin. Tästä tiedotettiin asukastaloyhdistyksille. Näin pyrittiin turvaamaan asukastalojen toiminnan jatkuvuus.

Yhteistyö vanhusneuvoston kanssa

Talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikkö ja talous- ja strategiapalvelut -yksikön avustustiimin erityissuunnittelija vierailivat pyydettyinä asiantuntijoina vanhusneuvoston työvaliokunnan kokouksessa 14.4.2014 esittelemässä sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten jakoperusteita. Tämä liittyi siihen, että 35 eläkeläis-, seniori- ja sotainvalidijärjestöä oli tehnyt oikaisupyynnön vuoden 2014 avustuspäätöksestä. Työvaliokunnalle esitettiin ehdotus ikäihmisten järjestöavustusten hakuprosessin muuttamiseksi siten, että Helsingin Eläkeläisjärjestöt HEJ ry. hakisi avustusta yhteisesti ja jakaisi avustukset sitten edelleen jäsenjärjestöilleen. Kaupungin avustusten yleisohjeet mahdollistaisivat tämän menettelyn. Näin päätöksenteko yksittäisestä avustuksesta siirtyisi lähemmäksi hakijayhdistystä. HEJ ry. käsitteli asiaa ja päätyi elokuussa 2014 siihen, ettei se tee yhtä avustushakemusta, vaan kukin sen jäsenyhdistys hakee avustusta omalla hakemuksellaan.

Vuoden 2015 avustusten haku

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2015 avustusten hakuaika oli 1. - 30.9.2014. Jakoperusteet sisältävä hakukuulutus hakuohjeineen julkaistiin sosiaali- ja terveysviraston internet-sivuilla 29.8.2014, Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa 31.8.2014 sekä Metro-lehdessä 3.9.2014.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi) hakuaikana ja kirjallinen ohje sähköisen lomakkeen täyttämiseen löytyy internetistä. Toissijaisesti avustusta voi hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.

Hakemuksen mukana järjestöä pyydettiin toimittamaan seuraavat liitteet: alustava toimintasuunnitelma 2015, alustava talousarvio 2015, vahvistettu tuloslaskelma 2013, vahvistettu tase 2013, toimintakertomus 2013, jäljennös tilintarkastuskertomuksesta tai toiminnantarkastuskertomuksesta 2013 sekä keväällä 2014 pidetyn vuosikokouksen pöytäkirja, josta käy ilmi tilinpäätöksen 2013 käsittely ja vastuuvapauden myöntäminen. Lisäksi tuli toimittaa kopio yhdistyksen tiliotteesta tai muu todistus tilinomistajasta sekä yhteisön säännöt, jos kyseessä oli uusi hakija tai jos nämä tiedot olivat muuttuneet edellisen hakemuksen jälkeen.

Uutena käytäntönä ilmoitettiin, sosiaali- ja terveyslautakunnan 17.12.2014 (§ 421) päätöksen mukaisesti, että kukin hakija tekee vain yhden hakemuksen. Se voi sisältää useampia eri käyttötarkoituksia, jotka tulee kuvata selkeästi omine rahoitussuunnitelmineen. Menettely otettiin käyttöön, koska se vähentää useiden pienten avustusten lukumäärää ja näin selkeyttää maksatusta ja vähentää sen aiheuttamaan hallinnollista työtä.  

Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kirjaamossa viimeistään 30.9.2014 klo 16.00. Hakukuulutuksessa todettiin kaupungin avustusohjeen mukaisesti, että myöhästyneet hakemukset hylätään. Kuulutuksessa ilmoitettiin, että avustuksia myönnetään, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy vuoden 2015 talousarviossa tarkoitukseen määrärahaa.

Saapuneet hakemukset ja niiden tekninen käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2015 saapui sähköiseen järjestelmään 240 ja paperilla kirjaamoon 100 eli yhteensä 340, joista myöhästyneenä saapui kaksi hakemusta. Nämä ovat lopulliset lukumäärät, joihin päädyttiin kun epähuomiossa kahteen kertaan lähetetyistä hakemuksista (5 kpl) ylimääräinen oli poistettu ja seuraavassa esitettävät korjaukset ja täydennykset oli tehty. Anottu kokonaissumma oli 10 481 307 euroa.

Hakemuksia saapui 80 vähemmän kuin vuoden 2014 hakuun. Vähenemästä 20 selittyy sillä, että pyynnön mukaan eräät aikaisemmin usean (2 - 8) eri käyttötarkoitusta koskeneen hakemuksen lähettäneet yhdistykset tekivät vain yhden hakemuksen. Vähenemään vaikuttaa myös se, että 9 yhdistystä ilmoitti unohtaneensa tehdä hakemuksen. Niitä ohjattiin selvittämään muita mahdollisuuksia hakea avustusta. Loput vähenemästä (51) johtunee muista syistä, joita voivat olla muiden muassa unohtaminen (josta ei ole ilmoitettu valmistelijoille), avustustarpeen poistuminen (esimerkiksi muun rahoituksen löydyttyä ja toiminnan vähenemisen tai lopettamisen vuoksi) tai toteaminen, että yhdistyksen toiminta ei enää vuonna 2013 voimaan tulleiden uusien jakoperusteiden mukaan kuulu sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten piiriin, joten avustusta ei kannata hakea.

Kaksi yhdistystä teki hakuajan jälkeen hakemuksen kaupunginhallituksen sähköiselle lomakkeelle, joka oli avoinna. Kaupunginkanslia siirsi hakemukset sosiaali- ja terveysvirastoon, josta hakijoille ilmoitettiin, että hakemuksia ei voida ottaa käsittelyyn, koska ne ovat myöhästyneet.  

Heti haun päätyttyä muilta hallintokunnilta tiedusteltiin, oliko niiden avoinna oleviin hakuihin saapunut erehdyksessä sosiaali- ja terveystoimea koskevia hakemuksia. Näin löytyi talous- ja suunnittelukeskuksesta 16 hakemusta ja kulttuurikeskuksesta yksi hakemus, jotka otettiin mukaan hakuun. Yhtään sosiaali- ja terveystoimeen tullutta hakemusta ei siirretty muihin hallintokuntiin. Lisäksi hakuun hyväksyttiin mukaan yksi hakemus, jota kaupungin järjestelmän teknisen virheen vuoksi ei ollut mahdollista lähettää hakuaikana.

Hakuajan päätyttyä kaikki hakemukset tarkistettiin teknisten virheiden korjaamiseksi ja paperilla saapuneet hakemukset tallennettiin sähköiseen avustusjärjestelmään. Esimerkiksi virheelliselle vuodelle tehtyjä hakemuksia löytyi neljä ja niiden hakemukset korjattiin.

Avustusten jakamisessa noudatettavat periaatteet

Avustusehdotusten valmistelussa tulee noudattaa kaupungin yleisohjetta ja sosiaali- ja terveyslautakunnan edellä mainittuja 3.9.2013 vahvistamia jakoperusteita.

Kaupungin yleisohje

Kaupunginhallituksen 12.12.2011 (1126 §) päätös avustuksia myönnettäessä noudatettaviksi ohjeiksi on tämän asian liitteenä 2. Kaupunginhallituksen vahvistamat ohjeet koskevat kaikkia lautakuntia ja niiden keskeiset kohdentamisperusteita koskevat ehdot ja periaatteet ovat muiden muassa seuraavanlaisia:

- Avustettavan toiminnan tulee kohdistua Helsingin kaupungin asukkaisiin

- Avustettavan toiminnan tulee tukea ja täydentää avustuksia myöntävän viranomaisen toimintaa ja tavoitteiden toteutumista; lisäksi kiinnitetään huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen

- Avustusta saa myöntää vain kuntalain 2 §:n tarkoittamaan toimintaan (= kunnan toimialaan kuuluvaan), ellei lailla tai sen nojalla asetuksella ole erikseen toisin säädetty

- Kaupungin avustusta voidaan myöntää oikeustoimikelpoisille ja yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille, jos yhteisö täyttää seuraavat kaksi ehtoa: 1. yhdistys/säätiö on merkitty yhdistys-/säätiörekisteriin tai on todisteellisesti jättänyt ilmoituksen yhdistyksen/säätiön rekisteröimiseksi ja 2.  yhdistyksen/säätiön toiminnasta tulee olla näyttöä vähintään yhden vuoden ajalta; tämä on osoitettava joko pöytäkirjoin tai tilinpäätöksin 

- Kaupungin avustusta voidaan poikkeustapauksissa myöntää osakeyhtiölle, mikäli yhtiön toiminnan voidaan katsoa olevan yleishyödyllistä

- Avustusta harkittaessa on otettava huomioon kilpailunäkökohdat; avustettavan toiminnan tukeminen ei saa vääristää kilpailua

- Avustuksesta päätettäessä on otettava huomioon valtion tukea koskeva lainsäädäntö

- Lisäksi avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon seuraavat seikat: 1. yhteisön yleishyödyllisyys ja tarpeellisuus hallintokunnan toimialalla, 2. avustettava toiminta tukee tai täydentää kaupungin sellaista tarvetta, johon kaupunki ilman yhteisön toimintaa joutuisi osoittamaan varoja, 3. helsinkiläisten määrä, johon yhteisön toiminta kohdistuu, 4. avustettavan toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu sekä yhteisön asiantuntemus, 5. yhteisö ei saa käyttää toimintaa varten saamaansa kaupungin avustusta varainhankinnan tai liike- ja sijoitustoiminnan menoihin eikä rahoitusomaisuutensa tai muiden pitkäaikaisten sijoitustensa lisäämiseen, 6. avustuksen määrää harkittaessa toiminnasta aiheutuvina kustannuksina ei oteta huomioon lainojen lyhennyksiä, korkoja eikä poistoja, arvonalennuksia, varauksia tai muita laskennallisia eriä, jotka eivät perustu jo toteutuneisiin kuluihin; käyttöomaisuuden hankintaa ei avustuksella rahoiteta, elleivät tarkoituksenmukaisuussyyt edellytä kaupungin osuuden suorittamista avustuksena, 7. hakijan omat varat, avustettavasta toiminnasta saatavat tulot ja muut ulkopuoliset rahoitusmahdollisuudet kuten muu julkinen tuki, 8.  toimintaan, jota kaupunki hankkii ostopalveluna, ei myönnetä avustuksia.

- Myöhästyneet hakemukset on esitettävä hylättäviksi.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Järjestöavustuksiin on sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarviossa varattu 4,93 milj. euron määräraha.

Järjestöjen avustuksiin voidaan käyttää myös kuolinpesien varoja. Kaupunginhallitus vahvisti 13.1.2014 (§ 42) valtion perintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämät avustukset järjestöille toimintaan, jolla tuetaan sosiaali- ja terveysviraston voimassa olevan strategiasuunnitelman toteuttamista helsinkiläisten terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi.

Tämän kokouksen edellisessä kohdassa on sosiaali- ja terveyslautakunnalle ehdotettu, että kuolinpesien varoja käytettäisiin vuoden 2015 avustuksiin enintään 1,842 milj. euroa. Nyt käsillä oleva avustusten jakoehdotus on tehty olettaen, että sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt kuolinpesien varojen käytöstä esityksen mukaisesti.

Järjestöjen avustamiseen on siten vuonna 2015 käytettävissä talousarviovaroja ja kuolinpesien varoja yhteensä 6,772 milj. euroa, joka on 317 000 euroa vähemmän kuin vuonna 2014 avustuksina myönnetty summa.

Edellistä vuotta pienemmän avustussumman esittämiseen liittyvät avustustarvetta vähentävät seikat, joita ovat turvatalotoiminnan siirtyminen ensi vuonna valtion kustannettavaksi (vähennys noin 300 000 euroa) ja hakemuksen tekemisen unohtaneiden yhdistysten avustusten jääminen pois hausta (noin 200 000 euroa).   

Enintään 10 000 euron avustuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.2.2013 (12 §) oikeuttanut virastopäällikön päättämään enintään 10 000 euron järjestöavustuksista.

Tämän suuruisista hakemuksista eräät ovat sellaisten järjestöjen tekemiä, jotka ovat toimittaneet useita eri suuruisia hakemuksia. Järjestökohtaisen hakemuskokonaisuuden hahmottamiseksi osa näistä järjestöjen pienemmistä hakemuksista on asianmukaista käsitellä järjestön muiden hakemusten yhteydessä ja sen vuoksi niitä on sisällytetty tähän sosiaali- ja terveyslautakunnalle tehtävään esitykseen.

Muita enintään 10 000 euron hakemuksia saapui 194 ja niissä haettu yhteissumma on 719 468 euroa. Nämä hakemukset on käyty läpi ja virastopäällikkö tulee päättämään avustusten myöntämisestä sosiaali- ja terveyslautakunnan osoittaman rahoituksen mukaisesti. Rahoitukseksi esitetään enintään 340 000 euroa. Tämä päätös sekä sen sisältämä lista avustuksen saajista ja käyttötarkoituksista tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaan. 

Hakemusten käsittely, asiantuntijakannanotot ja avustusehdotusten tekeminen

Avustushakemusten käsittely ja avustusehdotusten valmistelu toteutettiin kaupungin yleisohjeen (12.12.2011, § 1126) ja sosiaali- ja terveyslautakunnan vahvistamisen jakoperusteiden (3.9.2013, § 288) mukaisesti.

Avustushakemusten käsittelystä vastasi talous- ja tukipalvelujen osastopäällikön johdolla toiminut talous- ja strategiapalvelut -yksikön tiimi, johon kuului suunnittelija, kaksi taloussuunnittelijaa, kaksi erityissuunnittelijaa ja toimistosihteeri. Sovitun työnjaon mukaisesti he tutustuivat hakemuksiin, pyysivät puuttuvat liitteet, tarkistivat vuodelle 2013 myönnetyn avustuksen käytön ja tekivät esityksen vuoden 2015 avustuksesta. Hakemuksia käsiteltiin myös yhdessä osastopäällikön vetämissä palavereissa, jotta voitiin varmistaa yhtenevät käytännöt.

Hakemukset esiteltiin aihealueittain kyseisille ydintoimintojen toimistopäälliköille tai muille heidän nimeämilleen asiantuntijoille kannanottoa varten. Asukastalojen toimintaa koskeviin hakemuksiin pyydettiin lisäksi kaupunginkanslian osallisuus ja neuvonta -yksikön kannanotto. Saadut lausunnot ja puollot otettiin huomioon avustusesityksiä tehtäessä.

Käsittelyn edetessä havaittiin, että noin 60 % hakemuksista oli liitteiden osalta puutteellisia. Hakijalle annettiin seitsemän arkipäivää aikaa toimittaa puuttuvat liitteet. Täydennyspyyntö lähetettiin sähköpostitse ja sen jälkeen puhelimitse tarkistettiin, että pyyntö on vastaanotettu. Mikäli pyydetyt liitteet eivät saapuneet määräajassa, esitetään hakemus kaupungin ohjeiden mukaisesti hylättäväksi.

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2013 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2013 tilikauden tulos, tase, taseen oman pääoman loppusumma ja omavaraisuusaste (%). Nämä taulukot ovat liitteenä 2. Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on: taseen oman pääoman loppusumma jaettuna taseella ja kerrottuna 100:lla. Mikäli taloustietoja ei taulukossa esitetä, on syynä joko se, että järjestöllä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2013 tai se, että toimitetuissa taloustiedoissa on epäselvyyksiä, joiden vuoksi luotettavia tietoja ei ole saatavissa. Jälkimmäisessä tapauksessa hakijalle ei voida esittää avustusta.

Hakemusten ryhmittely ja avustusesitykset

Hakemukset ryhmiteltiin yhdeksään eri ryhmään, jotka on kuvattu alla olevassa taulukossa. Ryhmittely uudistettiin edellisestä vuodesta, jotta se kuvaisi paremmin avustettavaksi haettujen toimintojen sisältöä.

Yli 10 000 euron hakemukset, ja edellä mainitusta syystä eräät tätä pienemmät hakemukset, on valmisteltu sosiaali- ja terveyslautakunnalle tähän päätösesitykseen ja ne ovat sarakkeessa Ltk. Näitä hakemuksia on yhteensä 146 kpl.

Virastopäällikön päätettäväksi delegoitujen (enintään 10 000 euroa hakeneet) hakemusten ryhmittely on sarakkeessa Vp. Näitä hakemuksia on yhteensä 194.

Taulukko: Avustushakemusten ryhmittely ja hakemusten lukumäärät

Haetun avustuksen kohderyhmä

Ltk

Vp 

Yht.

1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen

26

30

56 

2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen

18

22

40 

3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 

11

91

102 

4. Kansanterveysjärjestöjen tukeminen

15

15

30

5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukeminen

20

13

33

6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukeminen

9

13

22

7. Maahanmuuttajatyön tukeminen

19

5

24

8. Asukastalotoiminnan ja asukastyön tukeminen

21

5

26 

9. Monialayhdistykset

7

-

7

Yhteensä

146

194

340

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitettävät hakemukset (Ltk) ja päätösehdotukset käyttötarkoituksineen on kuvattu yllä olevan jaottelun mukaan laadituissa taulukoissa 1. - 9., jotka ovat liitteenä 1. Hakemukset esitetään hakijayhdistyksen nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä.

1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (26 kpl) haettiin yhteensä 2 007 652 euroa ja myönnettäväksi esitetään 22 hakemukselle 1 028 000 euroa. Hakemuksista 4 esitetään hylättäviksi.

2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (18 kpl) haettiin yhteensä 1 780 674 euroa ja myönnettäväksi esitetään 14 hakemukselle 1 210 000 euroa. Hakemuksista 4 esitetään hylättäviksi.

3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (11 kpl) haettiin yhteensä 272 900 euroa ja myönnettäväksi esitetään 8 hakemukselle 172 900 euroa. Hakemuksista 3 esitetään hylättäviksi.

4. Kansanterveysjärjestöjen tukemiseen liittyviä avustuksia (15 kpl) haettiin yhteensä 497 000 euroa ja myönnettäväksi esitetään 9 hakemukselle 236 000 euroa. Hakemuksista 6 esitetään hylättäviksi.

5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukemiseen liittyvät avustuksia (20 kpl) haettiin yhteensä1 358 801 euroa ja myönnettäväksi esitetään 16 hakemukselle 1 138 000 euroa. Hakemuksista 4 esitetään hylättäviksi.

6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukemiseen liittyviä avustuksia (9 kpl) haettiin yhteensä 1 022 502 euroa ja myönnettäväksi esitetään 8 hakemukselle 647 000 euroa. Hakemuksista 1 esitetään hylättäväksi.

7. Maahanmuuttajatyön tukemiseen liittyviä avustuksia (19 kpl) haettiin yhteensä 1 450 492 euroa ja myönnettäväksi esitetään 11 hakemukselle 602 000 euroa. Hakemuksista 8 esitetään hylättäviksi.

8. Asukastalotoiminnan ja asukastyön tukemiseen liittyviä avustuksia (21 kpl) haettiin yhteensä 888 376 euroa ja myönnettäväksi esitetään 20 hakemukselle 617 000 euroa. Hakemuksista 1 esitetään hylättäväksi.

9. Monia eri käyttötarkoituksia koskevia avustuksia (7 kpl) haettiin yhteensä 1 202 910 euroa ja myönnettäväksi esitetään 6 hakemukselle 782 000 euroa. Hakemuksista 1 esitetään hylättäväksi.

Yhteenvetona todetaan, että tässä kokouksessa käsitellään 146 hakemusta, joista avustusta ehdotetaan 114 hakemukselle yhteensä 6 432 000 euroa. Hakemuksista 32 ehdotetaan hylättäviksi, koska ne eivät täytä hakuehtoja tai ehdotettua toimintaa ei muusta perustellusta syystä ole mahdollista avustaa. Lisäksi esitetään virastopäällikölle delegoitujen 194 hakemuksen avustuspäätökselle varattavaksi enintään 340 000 euroa.

Avustushakemukset lautakunnan nähtävillä

Avustushakemukset ovat sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten nähtävissä 16.12.2014 klo 9.00 - 16.00 sosiaali- ja terveysviraston talous- ja tukipalvelut -osaston suunnittelijan huoneessa: Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 10. krs, huone 1040. Haluttaessa voi sopia ajan etukäteen (p. 310 43 832), mutta se ei ole välttämätöntä.

Avustuspäätöksistä ilmoittaminen ja avustusten maksatus

Avustuspäätöksistä ilmoitetaan kaikille hakemuksen tehneille kirjeitse. Kaupunginhallituksen avustusohjeen mukaan toimintaa varten myönnetyt avustukset maksetaan seuraavasti: alle 4 000 euron suuruiset avustukset yhtenä eränä, 4 000 - 11 000 euron suuruiset avustukset kahtena eränä ja yli 11 000 euron suuruiset avustukset neljänä eränä.

Aikaisemman hyväksi todetun käytännön mukaisesti ehdotetaan, että kaksi ensimmäistä avustuserää maksetaan samassa yhteydessä. Näin säästetään huomattavasti maksatukseen tarvittavan työn määrää sosiaali- ja terveysvirastossa sekä taloushallintopalvelussa (Talpa), kun suurta määrää 4 000 - 11 000 euron avustuksia ei tarvitse jakaa maksettavaksi kahtena ajankohtana.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja ja tätä kautta lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Järjestöjen taloudellisella avustamisella voidaan edesauttaa järjestöjen toimintaa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Korjattu liite 1 Avustusesitykset taulukot 1 - 9.pdf 8.12.2014

2

Korjattu liite 2 Hakijoiden taloustiedot taulukot 1 - 9.pdf 8.12.2014

3

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Avustusta hakeneet

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 3

Tiedoksi

Talous- ja tukipalvelut

Talous- ja strategiapalvelut

Talpa

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.12.2014 § 422

HEL 2014-009454 T 02 05 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

02.12.2014 Pöydälle

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti ennen tämän asian käsittelyn aloittamista jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran johdolla valita tilapäiseksi puheenjohtajaksi jäsen Tuomas Nurmelan tämän asian käsittelyä varten.

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ja taloussuunnittelija Tuija Jokela olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.

Esteelliset: Gunvor Brettschneider, Maija Anttila

Pöydällepanoehdotus:
Jouko Malinen: Pyydän pöydälle.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566