12/2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/6

03.06.2014

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteesta koskien joukkoliikenteen parantamista

HEL 2014-003375 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi valtuutettu Yrjö Hakasen ym. määrärahojen lisäystä koskevasta talousarvioaloitteesta seuraavan esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon:

”Vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu myönnetään henkilöille, jotka eivät vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttomia vaikeuksia. Vammaispalvelulain säännösten periaatteena on, että kuljetuspalveluja järjestetään silloin kun ensisijaiset palvelut ja tukitoimet eivät ole saajalleen riittäviä tai sopivia. Maksuton HSL:n joukkoliikennekortti ei siten ole säädöksiin perustuva vaihtoehto vammaispalvelulain mukaiselle vaikeavammaisten kuljetuspalvelulle. Osa vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen asiakkaista voi käyttää joukkoliikennettä aika ajoin riippuen esimerkiksi säätilasta ja joukkoliikenteen muodosta. Siksi joukkoliikenteen rooli voi olla täydentävä.

Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetustuki on osa harkinnanvaraista ja määrärahasidonnaista pääasiassa vanhusväestölle suunnattua kotipalvelujen tukipalvelua. Sosiaalihuoltolain mukaisessa kuljetustuessa huomioidaan hakijan toimintakyky sekä sosiaalinen ja taloudellinen tilanne. Kuljetustukea voidaan myöntää jos toimintakyky on alentunut, mutta vammaispalvelulain mukaiset ehdot eivät täyty. Tarvittaessa pienituloiset asiakkaat voivat tarkistuttaa oikeutensa Helsingin seudun liikenteen joukkoliikennekorttiin täydentävänä toimeentulotukena. Täydentävän toimeentulotuen myöntämisedellytyksenä on mm. itsenäisen suoriutumisen ja osallistumismahdollisuuksien edistäminen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä joukkoliikenteen edistämistä, ja että sen kehittämisessä otetaan kaikkien väestöryhmien tarpeet huomioon. Sosiaali- ja terveysviraston talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen antamaan menoraamiin. Vuoden 2015 talousarvioraamiin ei sisälly aloitteessa esitettyä määrärahalisäystä."

Vastaehdotus:
Tuomas Tuure: Lisätään kohdan 2 loppuun lause: Osa vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen asiakkaista voi käyttää joukkoliikennettä aika ajoin riippuen esimerkiksi säätilasta ja joukkoliikenten muodosta. Siksi joukkoliikenteen rooli voi olla täydentävä.

Kannattajat: Anna Vuorjoki ja Laura Nordström

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä jäsen Tuomas Tuuren esittämän ja jäsen Anna Vuorjoen ja Laura Nordströmin kannattaman vastaehdotuksen.

HEL 2014-003375 Hakanen Yrjö talousarvioaloite Kvsto 12.3.2014 asia 43

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa valtuutettu Yrjö Hakasen ym. määrärahojen lisäystä koskevasta talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arvionti

Joukkoliikenteen kehittäminen ja parantaminen lisää ihmisten mahdollisuuksia osallistumiseen, millä voidaan arvioida olevan positiivisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia.

Valtuutettu Yrjö Hakasen ym. on tehnyt seuraavan talousarvioaloitteen, joka koskee joukkoliikenteen lippujen hintojen alentamista, palvelujen parantamista, raideliikenteen laajentamista sekä maksuttoman HSL-kortin palauttamista kuljetuspalveluun oikeutetuille vammaisille ja vanhuksille. Lisäyksen määrä on yhteensä kymmenen miljoonaa euroa.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 3.6.2014 mennessä.

Lausuntoa on pyydetty lisäksi liikennelaitokselta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

HEL 2014-003375 Hakanen Yrjö talousarvioaloite Kvsto 12.3.2014 asia 43

Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.05.2014 § 207

HEL 2014-003375 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

20.05.2014 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Maija Anttila: Esitän asian pöydälle.

Toinen linja 4 A

FI1880001200052430