Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 12/2014 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 03.06.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 229
Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017
HEL 2014-002680 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksesta poiketen liitteen 1 mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarvioksi ja vuosien 2016-2017 taloussuunnitelmaksi seuraavin muutoksin:
Jäsen Anna Vuorjoen esityksestä muutettiin liitteen "Talousarvioehdotus vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2016 - 2017" lukua 2.3 "Viraston tilankäyttösuunnitelma" siten, että
1) poistettiin toisen kappaleen ensimmäinen virke "Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelman tavoitteena on palveluverkon kokonaiskustannusten pienentäminen sekä tilojen kokonaisneliöiden vähentäminen."
2) muutettiin toinen virke kuulumaan "Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelman tavoitteena on tilankäytön tehostaminen uusien toimintamallien avulla, laajentamalla sähköisiä palveluja sekä lisäämällä tilojen yhteiskäyttöä."
3) poistettiin neljäs kappale "Integroidaan sosiaali- ja terveyspalveluja hyvien liikenneyhteyksien solmukohtiin, kuten Kalasataman tai Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskushankkeet. Virasto tavoittelee mahdollisimman suuria tilakokonaisuuksia, joihin keskitetään toimintoja useasta toimipisteestä."
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittää esittelijän ehdotuksesta poiketen puheenjohtaja Maija Anttilan esityksen mukaisesti vakavan huolensa v. 2015 kaupunginhallituksen ohjeiden mukaisesti valmistellun sote-budjettiraamin tiukkuudesta. Budjettiraamin todellinen kasvuvara edelliseen vuoteen verrattuna, vain 0,7%, tarkoittaa käytännössä palvelutason ankaraa leikkauslinjaa ja henkilöstön ehkä suhteettoman suurta työtaakan kasvua, kun kohdeväestö samanaikaisesti kasvaa voimakkaasti. Sote-viraston jo tekemät ja tulevat rakenteelliset ja prosessien ja tilojen tehostamistoimet vaikuttavat vasta muutamien vuosien kuluttua. Siksi virastolla tulisi nyt olla riittävät taloudelliset mahdollisuudet jatkaa palvelumallien uudistamista, ennaltaehkäisyn tehostamista ja uusien teknologioiden käyttöön ottamista. V. 2015 niukka budjettiraami ei tue näiden tavoitteiden hyvää saavuttamista. Väestörakenteen muutoksesta, palkankorotuksista ja valtion toimista johtuvat kustannuspaineet ovat suuret, kuten budjetin esittelytekstissä kerrotaan. Nämä asiat lohkaisevat budjetista heti alkuun leijonan osan ilman, että varsinaisia uudistuksia on kyetty edes tekemään.
Sosiaali- ja terveyslautakunta vetoaa kaupunginhallitukseen, että se v.2015 lopullista budjettia valmistellessaan korottaa sote-budjetin kasvuvaraksi vähintään 1,7%, jolloin noin 22 miljoonan euron lisäys sote-budjettiehdotukseen antaisi välttämättömät lisäresurssit palvelujen kehittämiseen ja toimintojen uudelleen organisointiin ilman, että väestön palveluista joudutaan leikkaamaan rajusti.
Käsittely
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tätä asiaa
käsiteltäessä.
Palautusehdotus:
Joonas Leppänen: Esitän asian palauttamista valmisteluun siten, että
- esitetään sopeutustoimien tarkempi kohdentuminen eri toimintoihin ja arvio euromääräisistä säästövaikutuksista
- arvioidaan väestönkasvun vaikutus palveluiden ja resurssien tarpeeseen eri toiminnoissa, ja otetaan väestönkasvu huomioon laskettaessa sopeutustarpeita
- arvioidaan tilinpäätöstietojen ja budjettiseurannan pohjalta, missä toiminnoissa on ylityspaineita suhteessa budjettiraamiin, kun väestönkasvu otetaan huomioon
- arvioidaan sopeutustoimenpiteiden vaikutukset kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen sekä hyvinvointi- ja terveyseroihin.
Kannattajat: Jouko Malinen
Vastaehdotus:
Maija Anttila: Lautakunta esittää vakavan huolensa v.2015 kaupunginhallituksen ohjeiden mukaisesti valmistellun sote-budjettiraamin tiukkuudesta. Budjettiraamin todellinen kasvuvara edelliseen vuoteen verrattuna, vain 0,7%, tarkoittaa käytännössä palvelutason ankaraa leikkauslinjaa ja henkilöstön ehkä suhteettoman suurta työtaakan kasvua, kun kohdeväestö samanaikaisesti kasvaa voimakkaasti. Sote-viraston jo tekemät ja tulevat rakenteelliset ja prosessien ja tilojen tehostamistoimet vaikuttavat vasta muutamien vuosien kuluttua. Siksi virastolla tulisi nyt olla riittävät taloudelliset mahdollisuudet jatkaa palvelumallien uudistamista, ennaltaehkäisyn tehostamista ja uusien teknologioiden käyttöön ottamista. V. 2015 niukka budjettiraami ei tue näiden näiden tavoitteiden hyvää saavuttamista. Väestörakenteen muutoksesta, palkankorotuksista ja valtion toimista johtuvat kustannuspaineet ovat suuret, kuten budjetin esittelytekstissä kerrotaan. Nämä asiat lohkaisevat budjetista heti alkuun leijonan osan ilman, että varsinaisia uudistuksia on kyetty edes tekemään.
Lautakunta vetoaa kaupunginhallitukseen, että se v.2015 lopullista budjettia valmistellessaan korottaa sote-budjetin kasvuvaraksi vähintään 1,7%, jolloin noin 22 miljoonan euron lisäys sote-budjettiehdotukseen antaisi välttämättömät lisäresurssit palvelujen kehittämiseen ja toimintojen uudelleen organisointiin ilman, että väestön palveluista joudutaan leikkaamaan rajusti.
Kannattajat: Seija Muurinen
Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Luvusta 2.3
- Poistetaan toisen kappaleen ensimmäinen virke "Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelman tavoitteena on palveluverkon kokonaiskustannusten pienentäminen sekä tilojen kokonaisneliöiden vähentäminen." ja muutetaan toinen virke alkamaan "Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelman tavoitteena on tilankäytön - - "
- Poistetaan neljäs kappale "Integroidaan sosiaali- ja terveyspalveluja hyvien liikenneyhteyksien solmukohtiin, kuten Kalasataman tai Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskushankkeet. Virasto tavoittelee mahdollisimman suuria tilakokonaisuuksia, joihin keskitetään toimintoja useasta toimipisteestä."
Kannattajat: Joonas Leppänen
Vastaehdotus:
Sirpa Asko-Seljavaara: 2.3. Viraston tilankäyttösuunnitelma:
-poistetaan 4.s kpl:een toinen virke
-korvataan : Virasto tavoittelee mahdollisimman hyvää sosiaali- ja terveystoimen koordinaatiota, jotta asukkaat saavat hyvää palvelua samasta toimipisteestä.
Kannattajat: Seija Muurinen
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Esitän asian palauttamista valmisteluun siten, että - esitetään sopeutustoimien tarkempi kohdentuminen eri toimintoihin ja arvio euromääräisistä säästövaikutuksista - arvioidaan väestönkasvun vaikutus palveluiden ja resurssien tarpeeseen eri toiminnoissa, ja otetaan väestönkasvu huomioon laskettaessa sopeutustarpeita - arvioidaan tilinpäätöstietojen ja budjettiseurannan pohjalta, missä toiminnoissa on ylityspaineita suhteessa budjettiraamiin, kun väestönkasvu otetaan huomioon - arvioidaan sopeutustoimenpiteiden vaikutukset kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen sekä hyvinvointi- ja terveyseroihin.
Jaa-äänet: 8
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuomas Nurmela, Leena Riittinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Jäsen Joonas Leppäsen palautusehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 8 - 5.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta esittää vakavan huolensa v.2015 kaupunginhallituksen ohjeiden mukaisesti valmistellun sote-budjettiraamin tiukkuudesta. Budjettiraamin todellinen kasvuvara edelliseen vuoteen verrattuna, vain 0,7%, tarkoittaa käytännössä palvelutason ankaraa leikkauslinjaa ja henkilöstön ehkä suhteettoman suurta työtaakan kasvua, kun kohdeväestö samanaikaisesti kasvaa voimakkaasti. Sote-viraston jo tekemät ja tulevat rakenteelliset ja prosessien ja tilojen tehostamistoimet vaikuttavat vasta muutamien vuosien kuluttua. Siksi virastolla tulisi nyt olla riittävät taloudelliset mahdollisuudet jatkaa palvelumallien uudistamista, ennaltaehkäisyn tehostamista ja uusien teknologioiden käyttöön ottamista. V. 2015 niukka budjettiraami ei tue näiden näiden tavoitteiden hyvää saavuttamista. Väestörakenteen muutoksesta, palkankorotuksista ja valtion toimista johtuvat kustannuspaineet ovat suuret, kuten budjetin esittelytekstissä kerrotaan. Nämä asiat lohkaisevat budjetista heti alkuun leijonan osan ilman, että varsinaisia uudistuksia on kyetty edes tekemään. Lautakunta vetoaa kaupunginhallitukseen, että se v.2015 lopullista budjettia valmistellessaan korottaa sote-budjetin kasvuvaraksi vähintään 1,7%, jolloin noin 22 miljoonan euron lisäys sote-budjettiehdotukseen antaisi välttämättömät lisäresurssit palvelujen kehittämiseen ja toimintojen uudelleen organisointiin ilman, että väestön palveluista joudutaan leikkaamaan rajusti.
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 12
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuomas Nurmela, Leena Riittinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Jouko Malinen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 12 - 0 (1 tyhjä) puheenjohtaja Maija Anttilan esittämän ja varapuheenjohtaja Seija Muurisen kannattaman vastaehdotuksen.
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Luvusta 2.3
- Poistetaan toisen kappaleen ensimmäinen virke "Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelman tavoitteena on palveluverkon kokonaiskustannusten pienentäminen sekä tilojen kokonaisneliöiden vähentäminen." ja muutetaan toinen virke alkamaan "Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelman tavoitteena on tilankäytön - - "
- Poistetaan neljäs kappale "Integroidaan sosiaali- ja terveyspalveluja hyvien liikenneyhteyksien solmukohtiin, kuten Kalasataman tai Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskushankkeet. Virasto tavoittelee mahdollisimman suuria tilakokonaisuuksia, joihin keskitetään toimintoja useasta toimipisteestä."
Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela
Ei-äänet: 9
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 9 - 4 jäsen Anna Vuorjoen esittämän ja jäsen Joonas Leppäsen kannattaman vastaehdotuksen.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: 2.3. Viraston tilankäyttösuunnitelma:
-poistetaan 4.s kpl:een toinen virke
-korvataan : Virasto tavoittelee mahdollisimman hyvää sosiaali- ja terveystoimen koordinaatiota, jotta asukkaat saavat hyvää palvelua samasta toimipisteestä.
Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Tuomas Tuure
Ei-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela
Tyhjä: 4
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Poissa: 0
Jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 3 - 6 (tyhjiä 4).
Jäsen Joonas Leppäsen, Anna Vuorjoen ja Jouko Malisen eriävä mielipide:
Mielestämme sosiaali- ja terveyslautakunnan ei olisi tullut hyväksyä talousarvioehdotusta 2015, koska siihen sisältyvien tietojen perusteella ei ole mahdollista arvioida, pystytäänkö palvelut turvaamaan budjettiraamin puitteissa riittävällä tasolla.
Talousarvioehdotuksessa ei ole käsitelty väestönkasvun vaikutusta palveluiden tarpeeseen, ja suoritemäärät on arvioitu suunnilleen samalle tasolle kuin vuonna 2014. Väkiluvun ennustetaan kuitenkin kasvavan 1,4%. Tältä osin talousarvion valmistelu on selvästi puutteellista. Mikäli tehostamistoimenpiteillä arvioidaan voitavan vähentää käyntien tai hoitopäivien tarvetta kuntalaista kohti, tulisi nämä toimenpiteet ja niiden vaikutukset esittää talousarviossa samoin kuin muutkin sopeutustoimenpiteet. Samoin laskettaessa sopeutustarvetta tulisi väestönkasvun vaikutus ottaa huomioon.
Sopeutustoimenpiteet on esitetty talousarvioehdotuksessa vain sanallisesti, eikä ole suunniteltu niiden kohdentamista eri toimintoihin tai laskettu niiden euromääräisiä vaikutuksia. Lautakunta ei voi siksi arvioida, pystytäänkö vaaditut sopeutukset saamaan aikaan esitetyillä toimenpiteillä palveluiden saatavuutta vaarantamatta. Hyväksyessään talousarvion lautakunta ottaakin riskin, että tulosbudjettia laadittaessa joudutaan turvautumaan ennakoimattomiin sopeutuksiin ja käytettävissä olevat rahat osoittautuvat riittämättömiksi palveluiden järjestämiseen. Joka tapauksessa on mahdollista, että hyvinvointi- ja terveyserot esitettyjen sopeutustoimien seurauksena kasvavat.
Järjestöneuvottelukunta on lausunnossaan arvioinut: “Todellisuudessa talousarvioehdotus ei ole realistinen. Tällä rahamäärällä ei kyetä tuottamaan kaikkia nykyisiä palveluja.” Aikaisempien tilinpäätöstietojen sekä työntekijöiltä ja asiakkailta saadun palautteen perusteella järjestöneuvottelukunnan lausunto on uskottava. Lautakunnan olisi siksi ennen talousarvioehdotuksen hyväksymistä pitänyt vaatia riittävät tiedot pystyäkseen arvioimaan ehdotuksen todellisia vaikutuksia kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen sekä hyvinvointi- ja terveyseroihin.
Jäsen Rene Hurstin eriävä mielipide:
Kohdat (37) (38) (39) ja (40) Mistä pitäisi luopua? Kallion, Vallilan ja Herttoniemen terveyskeskuksistako sekä Auroran psykiatrian päivystys paikoistako? Esitys on ympäripyöreä, ei kerro mistä luovutaan ja pitäisi päättää asioista nyt 3.6. jotka tulevat lautakunnalle esittelyyn 26.8. Kannatan palautusta.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Päätöksen liite sosiaali- ja terveysviraston talousarvioehdotus 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015-2017 (3.6.2014) |
2 | Talousarvioehdotus vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2016-2017 (27.5.14).pdf |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä liitteen mukaisen ehdotuksen sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarvioksi ja vuosien 2016-2017 taloussuunnitelmaksi.
Esittelijän perustelut
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tätä asiaa
käsiteltäessä.
Sosiaali- ja terveysviraston talousarvion laadintaa ohjaavat kaupunginhallituksen 24.3.2014 päättämät kannanotot hallintokunnille:
Hallintokuntien tulee varautua ottamaan huomioon hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanon myötä kevään 2014 aikana tekemät päätökset ja sisällyttämään päätösten mukaiset toimenpiteet vuoden 2015 talousarvioehdotukseensa. Kaupunginhallitus tulee antamaan asiasta erilliset ohjeet sen jälkeen, kun valtion toimenpiteet ovat tiedossa.
Hallintokuntien tulee valmistella 2015 talousarvioehdotuksensa siten, että kaupunginhallituksen syksyllä 2013 päättämän mukaisesti eläköitymisen johdosta tai muuten vapautuvat tehtävät virastojen talous- ja hallintohenkilöstön piirissä pyritään täyttämään ensi sijassa virasto- tai kaupunkitasoisin sisäisin järjestelyin. Tavoitteena on se, että kaupungin kokonaishenkilöstömäärä näissä toiminnoissa ei kasva.
Kaikkien virastojen tulee edistää tietojen avointa ja vapaata jakelua avaamalla julkiset tietovarantonsa vapaasti saataville. Hallintokuntien tulee ottaa huomioon kaupunkiyhteinen tavoitearkkitehtuuri ja hankeohjaus sekä varmistaa uushankinnoissa sovellusten avoimet rajapinnat, yhteensopivuudet ja sähköisen pitkäaikaissäilyttämisen vaatimukset.
Esitys vuoden 2015 talousarvioksi
Esitys sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarvioksi ja vuosien 2015-2016 taloussuunnitelmaksi on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1.
Menot milj. e | TP 2013 | TA 2014 | Raami 2015 | Muutos |
Sote yhteensä | 2146,5 | 2162,9 | 2177,9 | 0,7 % |
Sosiaali- ja terveyspalvelut | 1455,5 | 1467,0 | 1477,3 | 0,7 % |
Toimeentulotuki | 168,8 | 170,0 | 172,1 | 1,2 % |
Työllisyyden hoitaminen | 5,6 | 6,1 | 6,1 | 0,0 % |
HUS-kuntayhtymä | 516,6 | 519,8 | 522,4 | 0,5 % |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvio kasvaa 10,3 milj. euroa (0,7 %) vuoden 2014 talousarvioon nähden. Raamin sisältä tulee rahoittaa yleisen kustannustason nousun sekä palkkaratkaisun lisäksi muut tiedossa olevat kustannustasoa nostavat tekijät.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen määrärahoissa ei ole otettu huomioon muun muassa seuraavia asioita: 1.1.2015 voimaan tulevan sosiaalihuoltolain uudistuksen mahdollisesti aiheuttamat lisäkustannukset ja asukastaloihin liittyvät mahdolliset muutokset. Asiaa selvitetään kaupungin keskushallinnon työryhmässä, jonka määräaika on 31.8.2014.
Toimeentulotuen raami nousee 1,2 % kuluvan vuoden tasosta.
HUS:n raami kasvaa 0,5 % kuluvan vuoden tasosta.
Sosiaali- ja terveysviraston talousarvioesitys on tehty kaupunginhallituksen antamaan talousarvioraamiin. Talousarvioraamiin päästään talousarvioesityksessä kuvatuilla kuluja vähentävillä toimenpiteillä.
Talousarvion laatimisohjeissa todetaan, että vuoden 2015 raamin lähtökohtana on valtuustokauden 2013-2016 strategiaohjelman mukainen talouden tasapainoa ja tuottavuuden kasvua koskeva tavoite, joka sisältää käyttömenojen reaalikasvun pitämisen asukasmäärän kasvun mukaisena vähennettynä vuotuisella 1 % tuottavuuden parantamisen tavoitteella.
Sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalla toteutetaan sellaiset toimenpiteet, joiden tuloksena aikaansaadaan 11,3 milj. e suuruinen menosäästö. Sopeuttamistoimenpiteiden kohteena tulevat olemaan oman toiminnan lisäksi ostopalvelut, joihin sovelletaan keskimäärin vähintään vastaavan suuruisia sopeuttamistoimenpiteitä kuin omaan toimintaan.
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Lastensuojelussa palvelurakennemuutoksen eteneminen on tuottavuuden kannalta keskeisin toimenpide. Palvelurakennetta kevennetään vähentämällä laitoshuoltoa ja lisäämällä sekä perhehoidon että läheisverkostosijoitusten suhteellista osuutta. Huolehditaan omien lastenkotien täyskäytöstä. Avohuoltoa kehitetään sijoitusten ja huostaanottojen tarpeen vähentämiseksi.
Vammaistyössä keskeinen toimenpide on palvelutarpeen arvioinnin terävöittäminen. Henkilökohtaisen avun tuottamistapa muuttuu, sillä henkilökohtaisen avun palveluntuottajia ei kilpailuteta. Kuljetuspalveluissa tavoitteena on asiakas- ja matkamäärien kasvun hillitseminen.
Kriisimajoituskustannusten hillitsemiseksi ja erityisryhmien lastensuojelun jälkihuoltonuorten asumispalvelun prosessien tehostamiseksi yhteistyötä kiinteistöviraston kanssa tiivistetään.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan näkemyksen mukaan työmarkkinatuen kuntaosuus tulee siirtää sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta kaupunginkansliaan, joka vastaa kaupunkitasoisesti työllisyyden hoidon kokonaisuudesta.
Terveys- ja päihdepalvelut
Keskeisinä toimenpiteinä tulevat olemaan laitospaikkojen vähentäminen ja avohoitopainotteisiin palveluihin siirtyminen, päihde- ja mielenterveyspalvelujen asumispalvelun prosessin tehostaminen sekä ostopalvelujen vähentäminen.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
Palvelurakenteen muutosta jatketaan, ja kevyempien palvelujen osuus nousee edelleen, kun toiminnan painopistettä siirretään kotona asumisen tukemiseen.
Ympärivuorokautisten hoitopaikkojen määrän vähentämistä jatketaan vuoden 2015 aikana. Sairaalatoiminnan painopistettä siirretään geriatrisen akuuttihoidon ja kuntoutuksen suuntaan. Käyttöasteet optimoidaan ympärivuorokautisissa palveluissa ja päivätoiminnassa niin, että voimavarat ovat mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Sekä sairaala- että arviointi- ja kuntoutustoiminnassa hoitojaksot lyhenevät ja aiempaan asumiseen palaavien osuus nousee.
Välittömän asiakasajan osuus työajasta nousee kotihoidossa muun muassa toiminnanohjausjärjestelmän käytön vakiinnuttua. Myös muissa palveluissa tavoitellaan välittömän asiakasajan osuuden nostamista.
Palvelusetelin osuutta palveluasumisen järjestämistapana nostetaan edelleen ja otetaan käyttöön uusia palvelusetelivaihtoehtoja. Omaishoidon tuen käyttöä yhtenä palvelujen järjestämistapana tuetaan. Selvitetään mahdollisia kustannustehokkuutta lisääviä oman toiminnan määräaikaisia ulkoistamisia.
Hallinnon osastot
Hallinnon osastojen sopeutukset sisältyvät edellä mainittuihin ydintoiminnan muutoksiin. Tämä tulee näkymään erilaisten tukipalvelujen, kuten esimerkiksi laitoshuollon ja toimistopalveluiden vähentämisenä, samassa suhteessa kuin ydintoiminnoissa toteutetaan toimintojen sopeutuksia.
Toimeentulotuki
Toimeentulotuen raami nousee 1,2 % kuluvan vuoden talousarvion tasosta. Talousarviossa pysyminen edellyttää toimeentulotukimenojen kääntämistä selvään laskuun. Täydentävän toimeentulotuen kasvua hillitään mm. vähentämällä kalliin kriisimajoituksen tarvetta yhteistyössä kiinteistöviraston kanssa, minkä tulokset näkyvät osittain jo vuoden 2014 aikana.
Työllisyyden hoitaminen
Työllisyyden hoidon kustannukset pysyvät vuoden 2014 tasolla. Työllisyyden hoidossa erityisenä painopisteenä ovat nuoret aikuiset ja maahanmuuttajat. Asiakkaiden palvelu- ja hoitoketjujen sujuvuutta edistetään työllisyyden hoidon, päihde ja mielenterveyspalvelujen sekä sosiaalityön uusia käytäntöjä kehittämällä.
Todettakoon, että työllisyyden hoidon kaupunkitasoiset ratkaisut ovat keskeisessä roolissa sen osalta, kuinka sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle sisältyvän työmarkkinatuen määrä kehittyy.
HUS:n toiminta
HUS:n talousarviokohta sisältää HUS:n helsinkiläisille tuottamat terveyspalvelut ns. kuntalaskutettavat palvelut, joista sosiaali- ja terveysvirasto maksaa HUS-hinnaston mukaisesti. Lisäksi terveyskeskus osallistuu HUS:n talousarvion mukaisiin Myrkytystietokeskuksen palvelujen rahoittamiseen sekä kattaa osuutensa kalliin hoidon tasausmaksusta. HUS:n talousarviokohta sisältää myös mahdolliset ylikäyttömaksut sekä muut vastaavan tyyppiset erikseen laskutettavat erät. HUS:n talousarviokohta sisältää myös erikoissairaanhoidon ostot muista sairaanhoitopiireistä.
HUS:n kustannusten kasvu on 0,5 % vuoden 2014 talousarvioon nähden.
Terveydenhuoltolain mukainen terveydenhuollon järjestämissuunnitelma määrittelee ne periaatteet, joiden mukaan HUS-kuntayhtymän kanssa sovitaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon työnjaosta ja yhteistyöstä sekä hoitoketjuista HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston välillä. Kaikissa työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvissä muutosneuvotteluissa arvioidaan suunniteltujen muutosten vaikutukset talousarviokohtiin 31001 sosiaali- ja terveyspalvelut ja 31006 Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri, pyrkimällä kuluja vähentävään nettovaikutukseen. Työnjakoon ja yhteistyöhön liittyvät muutokset on hyväksyttävä HUS-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston yhteisissä terveyssuunnittelukokouksissa. Järjestämissuunnitelma on hyväksytty HUS:n valtuustossa.
Tavoitteena on, että siirtoviivepäivien poistuessa HUS vähentää vastaavan määrän sairaalaosastopaikkoja omasta toiminnastaan.
Investoinnit
Kaupunginhallituksen 24.3.2014 hyväksymien talousarvion laadintaohjeiden mukaan kaupungin investoinneille on asetettu strategiaohjelman mukainen 435 milj. euron suuruinen katto, mikä indeksitarkistus huomioon ottaen merkitsee 442 milj. euron suuruista investointiraamia vuodelle 2015. Jokaisen investointihankkeen osalta viraston tulee esittää:
-onko hanke toteutettavissa sitovan investointi- ja toimintamenoraamin puitteissa
-toteuttaako hanke kaupungin strategiaohjelmassa asetettua tavoitetta siitä, ettei kokonaistoimitilojen kokonaispinta-alan määrä kasva strategiakaudella.
Ensisijaisesti tulee tiivistää nykyistä tilankäyttöä, sopeuttaa uusia tilatarpeita sijoittamalla toimintoja olemassa oleviin tiloihin ja luopumalla turhista tiloista.
Sosiaali- ja terveysvirasto on laatinut priorisoidun 10-vuotissuunnitelman tulevista investoinneista. Suunnitelma sisältää myös poistuvat tilat.
Sosiaali- ja terveysvirastossa on käynnistetty palveluverkon suunnittelu, jossa lähtökohtana on rakentaa verkostoa siitä lähtökohdasta että se tulevaisuudessa koostuisi:
-perhekeskuksista
-terveys- ja hyvinvointikeskuksista
-monipuolisista palvelukeskuksista
Palveluverkkosuunnitelma esitellään sosiaali- ja terveyslautakunnalle 26.8.2014.
Irtain käyttöomaisuus
Sosiaali- ja terveysviraston irtaimen omaisuuden raami on 9,5 milj. e, mikä on 3,3 milj. e (-25 %) kuluvan vuoden irtaimen omaisuuden raamia vähemmän. Irtaimen omaisuuden määrärahat jakautuvat tietotekniikkahankintoihin (5,0 milj. e) ja muun irtaimen omaisuuden hankintaan (4,5 milj. e). Vuonna 2014 irtaimeen käyttöomaisuuteen sisältyy Malmin uuden päivystyssairaalan kalustaminen (3,8 milj. e).
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että talousarvioehdotus on laadittu kaupunginhallituksen päättämän raamin mukaiseksi. Sosiaali- ja terveystoimen talousarviokohdan osalta vuoden 2015 talousarvioesitys edellyttää runsaan 11 milj. euron suuruista kulujen vähentämistä, jotta talousraamin sisältä kyetään kattamaan tiedossa olevat vuoden 2015 lisäkulut. Samalla tämä merkitsee, että vuoden 2014 talousarviossa tulee pysyä, koska mahdolliset ylitykset siirtyvät suoraan lisäsopeutuksiksi vuodelle 2015.
Osastokohtaiset sopeuttamistoimenpiteet valmistellaan käyttösuunnitelman laadinnan yhteydessä lokakuusta alkaen.
Sosiaali- ja terveysviraston järjestöneuvottelukunnan asiasta antama lausunto on toimitettu sosiaali- ja terveyslautakunnalle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Talousarvioehdotus vuodeksi 2015 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2016-2017 (27.5.14).pdf |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.05.2014 § 205
HEL 2014-002680 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
20.05.2014 Pöydälle
Pöydällepanoehdotus:
Maija Anttila: Esitän asian pöydälle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|