Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/13

 

25.03.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 145

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaksi 2015 - 2024

HEL 2014-002330 T 10 06 00

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa kiinteistöviraston tilakeskukselle kahden äänestyksen jälkeen seuraavan esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon

1.     Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmasta vuosiksi 2015–2024

2.     Vuosina 2015–2017 toteutettavista vuokra- ja osakekohteista:

"Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa on varattu sosiaali- ja terveysviraston hankkeille vuosittaista rahoitusta 5–11 milj.e vuosille 2015-2018. Pääosa hankkeista ja niiden rahoituksesta on siirretty alkamaan vuonna 2019 tai sen jälkeen. Moni peruskorjausta odottavasta sosiaali- ja terveysviraston kohteesta on jo nyt lähes käyttökelvottomassa kunnossa. Tästä johtuen 5-10 vuoden odotus peruskorjauksen alkamiseen on liian pitkä aika ja osa asiakaspalvelutiloista ehtii mennä käyttökieltoon ennen sitä.

Kahta suurta peruskorjauskohdetta Herttoniemen sairaala, 45 milj.e, ja Lapinlahden sairaala 44,4 milj.e, ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista toteuttaa ohjelman esittämällä aikataululla. Näiden hankkeiden rahoitus, 90 milj.e, tulee siirtää sosiaali- ja terveysviraston uudis- ja lisärakennushankkeisiin, joiden toteutusaikataulua tulee aikaistaa.

Sosiaali- ja terveysviraston uudis- ja lisärakennushankkeet

Ohjelmassa on kaksi viraston uudis- ja lisärakennushanketta, Outamon oppilaskoti osasto Nelonen ja Noko. Uusiksi hankkeiksi sosiaali- ja terveysvirasto ehdottaa näiden lisäksi seuraavia hankkeita:

Malmin sairaalan korottaminen

-        Malmin sairaalan korottamisen avulla on mahdollista keskittää sairaalatoimintaa Malmille päivystyssairaalan yhteyteen. Samalla voidaan luopua Herttoniemen sairaalan peruskorjaushankkeesta ja siirtää rahoitus Malmin sairaalaan keskitettävien tilojen rakentamiseen. Sosiaali- ja terveyslautakunta painottaa, että Malmin sairaalan laajennus tulee toteuttaa alkamaan mahdollisimman nopeasti viimeistään vuonna 2017, jotta Herttoniemen sairaalan huonokuntoisista ja vajaakäyttöisistä tiloista voidaan luopua. Tällöin tontti vapautuu muuhun käyttöön.

Vuosaaren Albatrossin laajentaminen

-        Vuosaaren Albatrossin laajennus tarvitaan kasvavan Itä-Helsingin palveluja varten.

Uudis- ja lisärakennushankkeisiin siirretään kaksi vuokra- ja osakelistalla oleva hanketta:

-  Kruunuvuorenranta 1 ja 2, lastenkodin yksikkö  (toiminnallinen tarveselvitys 2012) ja kehitysvammaisten lasten pienryhmäkoti (tarvekuvaus 2013). Aikaisemmin Ormuspellon kaksi vuokralistalla ollutta hanketta, joista tehdään tilakeskuksen investointihanke, laajuus 2000 brm2 (800 brm2+1200 brm2), kustannukset 7 M€, Mellinintie Kruunuvuorenranta tontti 49090/2, toteutus 2016.

Sosiaali- ja terveysviraston korjaushankkeet

Uusiksi korjaushankkeiksi sosiaali- ja terveyslautakunta esittää seuraavia hankkeita, jotka sosiaali- ja terveysvirasto on aiemmin esittänyt toteutettavaksi, mutta jotka edelleen puuttuvat listalta:

-              Karviaismäen toimintakeskus, peruskorjaus kehitysvammaisten päivätoimintaan, 1200 brm2, tarvekuvaus on tehty 2013 ja toimitettu tilakeskukseen tarveselvityksen tekemistä varten. Rakentaminen tulee ajoittaa vuosille 2016–17.

-              Auroran sairaala-alueella sijaitsevien vainajatilojen peruskorjaus tulee toteuttaa mahdollisimman nopeasti, mutta viimeistään vuonna 2015.

-              Terveydenhuollon välinehuoltotiloihin tarvitaan muutostöitä eri toimipisteissä, kun välinehuollon toimintaa keskistetään noin kymmeneen toimipisteeseen ja osa toimipisteistä lopetetaan. Toteutus vuosina 2015–16.

-              Lisäksi tilakeskuksen tulee huolehtia siitä, että laitoskeittiöt kunnostetaan asianmukaisiksi peruskorjausta vaativissa kiinteistöissä kuten Laakson ja Suursuon sairaala-alueet sekä Koskelan monipuolinen palvelukeskus.

-              Hyvösen lastenkoti on huonokuntoinen ja edellyttää pikaista teknistä peruskorjausta.

Auroran sairaalan alueen hankkeet tulee toteuttaa. Sosiaali- ja terveysviraston palveluverkkotyön yhteydessä täsmentyvät hankkeiden toiminnalliset tavoitteet.

Herttoniemen sairaalan rakennusten A ja C peruskorjaaminen on kallista. Rakennukset eivät vastaa tämän päivän terveydenhoitotilojen vaatimuksia. Viraston mielestä Herttoniemen sairaalan peruskorjauksesta tulee luopua ja siirtää rahoitusta Malmin sairaalan korottamiseen kuten edellä on jo esitetty. Korvaavien hankkeiden toteutus tulee aikaistaa ohjelmassa esitetyistä vuosista 2019–2022 vuosille 2017-2020.

Laakson sairaalan alueen rakennukset odottavat peruskorjausta ja hankkeille tarvitaan rahoitus. Sairaala-alueen kokonaissuunnittelu käynnistyy viraston palveluverkkotyön yhteydessä.

Lapinlahden sairaalan muutos- ja perusparannusta ei toteuteta. Lapinlahteen suunnitelluille toiminnoille on korvaavat tilat ja rahoitus vuokra- ja osakekohteiden listalla.

Outamon oppilaskodin päärakennuksen toteutus ehdotetaan siirrettäväksi ohjelmakaudelta eteenpäin vuoteen 2022. Virasto selvittää hankkeen toiminnallisen sisällön tulevina vuosina.

Muut listalla olevat hankkeet ovat viraston esityksen mukaisia.

Vuosina 2015–2017 toteutettavat vuokra- ja osakekohteet

Vuokra- ja osakekohteiden listalla on kaksi suurta terveysasemahanketta. Kalasataman hyvinvointikeskuksen, eli sosiaali- ja terveysaseman, laajuudeksi on esitetty 19 000 brm2 ja rakentamisen ajoitus vuosille 2015–2017.  Virasto on sitoutunut esitettyyn laajuuteen.

Keskustan hyvinvointikeskukselle, aiemmin terveysasema, tulee löytyä sijoituspaikka vuoden 2014 aikana. Sosiaali- ja terveysvirasto täsmentää hankkeen toiminnallista sisältöä palveluverkkotyön yhteydessä. Virasto pitää tärkeänä, että Kalasataman ja Keskustan hankkeet valmistuvat samanaikaisesti vuonna 2017.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen vuokra- ja osakehankkeet ovat pääosin viraston tarpeiden mukaiset. Kehitysvammaisten ryhmäkoti 2 (laitoshoitoa korvaava) tulee aikaistaa toteutettavaksi vuosina 2015 - 2016, jotta Killinmäen lähes tyhjästä laitosrakennuksesta voidaan luopua mahdollisimman nopeasti. Myös Muiden Killinmäkeä korvaavien tilojen tulee valmistua viimeistään vuonna 2016.

Sairaala-, kuntoutus ja hoivaosaston vuokra- ja osakehankkeet ovat pääosin viraston tarpeiden mukaiset, mutta joidenkin kohteiden rakentamisaikatauluja tulee korjata seuraavasti:

-        Kustaankartanon D- ja E-rakennusten peruskorjaus toteutetaan yhtä aikaa vuosina 2015 - 2016.

-        Koska Kustaankartanon D- ja E-rakennukset toimivat Myllypuron monipuolisen palvelukeskuksen väistötilana, Myllypuron peruskorjaus voidaan aloittaa vasta aikaisintaan loppuvuodesta 2016, jolloin se valmistuu vuoden 2018 puolivälissä.

-        Aikaisemmin ajateltiin, että Mariankodin peruskorjaus ja muutostyöt voidaan tehdä lomittain Myllypuron kanssa ja siten aikatauluksi sovittiin 2017 – 2018. Jos käytetään väistötilana peruskorjattua Koy Helsingin Palveluasuntojen kohdetta eikä tilakeskukselta vuokrattavaa tilaa, Mariankodin rakentamisen aikatauluksi määräytyy 2018 - 2019. Jos väistötilat voidaan vuokrata tilakeskukselta, hanke voidaan ajoittaa vuosille 2017-2018.

-        Seniorisäätiön Antinkoti ei aiemmasta suunnitelmasta poiketen edellytä peruskorjausta, vaan muutostöitä ryhmäkodeiksi. Muutostöiden ajankohta määritellään erikseen.

Seuraavat vanhusten laitosasumista ryhmäkodeiksi muuttavat hankkeet tulee toteuttaa joko investointihankkeina tai vuokrahankkeina:

-              Seniorisäätiön Pakilakodin Suovatalo, peruskorjaus ja muutostyö ryhmäkodeiksi, 9043 htm2, toteutus 2018–19

-       Seniorisäätiön Pakilakodin Heinätalo, muutostyö ryhmäkodeiksi, 4037 htm2, toteutus 2016.

Sosiaali- ja terveysviraston talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman priorisointi

Sosiaali- ja terveysvirasto priorisoi investointihankkeet seuraavasti:

1. Sofianlehto A-talo, lyhytaikaisyksikön tilat ja vaikeasti kehitysvammaisten päivätoimintakeskus, vuonna 2015

2. Vuosina 2015-2016 rakennettavat hankkeet

-        Outamon osastot Noko (v. 2014) ja Nelonen (v. 2015)

-        Teinilän lastenkoti v. 2015

-        Tervalammen keskuslämmitysjärjestelmän uusiminen v. 2015, tekninen peruskorjaus

-        Palvelutalo Kivitasku, julkisivun halkeamien korjaus v. 2015, tekninen peruskorjaus

3. Malmin sairaalan korotus toteutetaan mahdollisimman pian alkaen vuonna 2017 Herttoniemen sairaalan peruskorjaukseen varatulla rahoituksella, yht. 45 milj.e

4. Laakson sairaalan alueen hankkeet toteutetaan vuosina 2015-2020

5. Vuosaaren Albatrossin laajennus toteutetaan mahdollisimman pian

6. Auroran sairaala-alueen peruskorjaushakkeet vuosina 2019-2021

7. Suursuon sairaalan yhdysosan peruskorjaus v. 2018

8. Tervelammen rak. 14 peruskorjaus v. 2019

9. Outamon oppilaskodin päärakennuksen peruskorjaus, siirretään vuodelle 2022."

Käsittely

Vastaehdotus 1

Jäsen Hannu Tuominen teki jäsen Tuomas Tuuren kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausunnon loppuun ennen esittelijän perusteluja lisätään seuraava kappale: "Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että talonrakennussuunnitelma on syytä tarkistaa syksyllä 2014, kun palveluverkkoa koskevat päätökset on tehty."

Vastaehdotus 2

Puheenjohtaja Maija Anttila teki jäsen Rene Hurstin ja jäsen Gunvor Brettschneiderin kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan lausuntoon lisätään, että "Ltkn mukaan Lapinlahden sairaalan muutos- ja perusparannusbudjetointi pitää säilyttää valtuuston hyväksymällä tasolla ja tavalla. Mutta Lapinlahden sairaalan käyttö sosiaali- ja terveystoimen palveluihin voidaan arvioida vasta palveluverkon valmistelun yhteydessä ja siksi ltk varaa mahdollisuuden palata tähän asiaan myöhemmin."

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Ltkn mukaan Lapinlahden sairaalan muutos- ja perusparannusbudjetointi pitää säilyttää valtuuston hyväksymällä tasolla ja tavalla. Mutta Lapinlahden sairaalan käyttö sosiaali- ja terveystoimen palveluihin voidaan arvioida vasta palveluverkon valmistelun yhteydessä ja siksi ltk varaa mahdollisuuden palata tähän asiaan myöhemmin.

Jaa-äänet: 10
Sirpa Asko-Seljavaara, Katriina Juva, Miina Kajos, Jouko Malinen, Miikka Merikanto, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 3
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti

Tyhjä: 0
 

Poissa: 0
 

Puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 10 - 3.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Esitän kappaleen 37 jälkeen lisättäväksi uutta kappaletta: "Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että talonrakennussuunnitelma on syytä tarkistaa syksyllä 2014, kun palveluverkkoa koskevat päätökset on tehty."

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Rene Hursti, Miikka Merikanto, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Katriina Juva, Miina Kajos, Jouko Malinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure

Tyhjä: 0
 

Poissa: 0

Jäsen Hannu Tuomisen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 7 - 6.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen(a)hel.fi

Jaana Lunnela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 42505

jaana.lunnela(a)hel.fi

Liitteet

1

Talonrakentamishankkeiden rakentamisohjelma 2015-2024

2

Vuosina 2015-2017 toteutettavat vuokra- ja osakekohteet

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kiinteistöviraston tilakeskus on pyytänyt hallintokuntia antamaan lausunnon oheisesta talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta 2015 – 2024.

"Rakentamisohjelmaluonnokseen on ohjelmoitu enimmäismäärä hallintokunnan ehdottamia hankkeita.

Helsingin kaupungin strategiaohjelman 2013 – 2016 tavoitteena on, että kaupungin omassa käytössä olevien kokonaistoimitilojen kokonaispinta-alan määrä ei kasva strategiakaudella. Lisäksi on asetettu strategiakaudelle vuotuiseksi investointien tasoksi 435 milj. euroa ja otettu käyttöön 10-vuotinen investointiraami osana raamiohjausta. Tämän rakentamisohjelmaluonnos pohjautuu vuoden 2014 talousarvion 10-vuotiseen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan ja se on päivitetty hallintokunnilta saaduilla tiedoilla. Talonrakennuksen osuutta on hieman kasvatettu, mutta on hyvin todennäköistä, että osuutta ei voi kasvattaa, jos ei muilta kohdilta voida osoittaa vastaavaa vähennystä. Kun kaupunginhallitus on hyväksynyt 2015 - 2024 raamin, tilakeskus joutuu sopeuttamaan kiinteistölautakunnalle valmisteltavan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman 2015 - 2024 raamin mukaiseksi.

Tämän takia hallintokuntaa pyydetään priorisoimaan hankkeensa mahdollisen karsimisen helpottamiseksi.

Rakentamisohjelmaehdotuksessa on esitetty omina riveinään yli 200 000 euron (alv 0 %) hankkeet.

Hallintokunnan lausunto kiinteistölautakunnalle talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmasta 2015 - 2024 tulee toimittaa Ahjoon nimellä ”Hallintokunta / ehdotus talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaksi 2015 – 2024” torstaihin 27.3.2014 klo 16.00 mennessä sekä sähköpostilla Mårten Lindhomille, Raija Honkalalle ja Irmeli Grundströmille."

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen(a)hel.fi

Jaana Lunnela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 42505

jaana.lunnela(a)hel.fi

Liitteet

1

Talonrakentamishankkeiden rakentamisohjelma 2015-2024

2

Vuosina 2015-2017 toteutettavat vuokra- ja osakekohteet

Päätöshistoria

Taidemuseon johtokunta 19.03.2014 § 16

HEL 2014-002330 T 10 06 00

Päätös

Taidemuseon johtokunta päätti antaa lausuntonaan seuraavan ehdotuksen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta 2015 – 2024:

1. Nykyinen rakentamisohjelma 2014–2018/2023

Nykyisessä rakentamisohjelmassa taidemuseolle oli varattu investointimäärärahoja yhteensä 3 620 000 euroa tilojen keskittämishankkeelle Tennispalatsiin. Tähän mennessä on edetty hakesuunnittelusta toteutussuunnitteluun. Rakentaminen alkaa elokuussa 2014.

2. Taidemuseon ehdotus talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaksi 2015–2024

2.1. Taidemuseon tilojen keskittäminen Tennispalatsiin

Rakentamisohjelmassa on rakentamiskustannuksiin varattu yhteensä 3 620 000 euroa tilojen keskittämishankkeelle Tennispalatsiin. Vuosille 2014–2015 on määrärahoja osoitettu yhteensä 3 460 000 euroa. Tällä määrärahalla katetaan kaikki näyttely-, yleisö-, toimisto-, konservointi- ja muiden työtilojen kunnostukset sekä ilmastoinnin uusiminen. Taidemuseon tilat ovat suljettuna vuoden.

2.2. Muut hanke-ehdotukset

Keskittämishankkeen lisäksi taidemuseon esittää rakennusohjelmaan alla olevia hankkeita. Taidemuseo asettaa uusien portaiden rakentamisen ensisijaisesti toteutettavaksi hankkeeksi.

Tennispalatsi, portaiden rakentaminen:

Taidemuseo esittää, että Tennispalatsiin Rautatiekadun puoleiseen päätyyn rakennettaisiin toiset liukuportaat tai puuportaat, jotka nousevat Rautatiekadun puoleisesta sisäänkäynnistä taidemuseon lippukassalle toiseen kerrokseen. Portaat tulevat rakennuksen sisälle.

Yhteys taidemuseon tiloihin katutasosta on nykyisin hankalaa. Taidemuseon lippukassaa lähinnä olevat liukuportaat kulkevat ainoastaan ylhäältä alas. Ylös tulevat portaat sijaitsevat kauempana kahvilan tilojen takana. Saavutettavuuden parantamiseksi tulee rakentaa nykyisen, Eteläisen Rautatiekadun puolella sijaitsevan liukuportaan rinnalle toiset liukuportaat, tai puuportaat. Tämä helpottaa asiakas-virtojen ohjausta taidemuseon näyttelytiloihin. Myös kulkuyhteys katutasoon tulevan museon palvelupisteen ja taidemuseon näyttelytilojen välillä olisi tällöin luonteva.   Portaiden rakentaminen tukee koko päädyn elävöittämistä sekä lisää selkeästi taidemuseon saavutettavuutta.

Taidemuseo esittää, että tilakeskus arvioisi hankkeen kustannukset ja toteuttaisi hankkeen vuonna 2015, Tennispalatsin keskittämishankeen yhteydessä.

Lisäksi taidemuseo esittää, että Tennispalatsin Eteläisen Rautatie-kadun puoleisen sisäänkäynnin ja sen ympäristön siistimistä ja kunnostusta edistettäisiin. Alueen kunnostuksella ja elävöittämisellä houkutellaan asiakasvirtoja myös Baanalta. Tennispalatsin päädyn kunnostaminen lisää koko Kampin alueen viihtyisyyttä.

Tennispalatsi, kevytrakenteinen sisäänkäynti:

Keskittämisen myötä taidemuseo on näkyvä ja merkittävä toimija Tennispalatsissa. Sisäänkäynnit ovat erittäin tärkeä osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta.

Taidemuseon johtokunta on esittänyt kevytrakenteisen sisäänkäynnin rakentamista Jaakonkadun puolelle. Jotta sisäänkäynnistä saataisiin alueen arkkitehtoniseen kokonaisuuteen sopiva näkyvä maa-merkki, taidemuseo esittää kilpailun järjestämistä sen suunnittelusta. Uusi sisäänkäynti nostaisi myös Tennispalatsin kiinteistön arvoa. Alustavan arvion mukaan kustannukset olisivat noin viisi miljoonaa euroa.

Uuden sisäänkäynnin toteuttamisesta tehtäneen päätös lähivuosina. Taidemuseo esittää, että tilakeskus arvioisi hankkeen kustannukset.

Kaupunginmuseon kanssa yhteiset kokoelma- ja konservointitilat:

Taidemuseon taideteoksia ylläpidetään pelastussuojan tiloissa, joiden tulisi tarvittaessa olla tyhjennettävissä vuorokaudessa. Tilat ovat myös riittämättömät ja niissä ilmenee jatkuvasti ongelmia vaadittavien olosuhdearvojen ylläpitämisessä. Tilat oli alun perin tarkoitettu tilapäisratkaisuksi.

Kaupunginmuseon kokoelma- ja konservointitilat sijaitsevat myös hajautettuina ja tilapäisratkaisuksi tarkoitetuissa tiloissa. Tilakeskuksen johdolla on käynnistetty hanke taidemuseon ja kaupunginmuseon yhteisestä kokoelma- ja konservointikeskuksesta.

Vaihtoehtoina ovat tilojen vuokraaminen ko. käyttöön kunnostettuna tai uudisrakennus. Tilaohjelma on päivitetty ja karsittu. Tavoitteena on hyödyntää museoiden yhteisen ratkaisun synergiaedut tilojen toteutuksessa, ylläpidossa ja talotekniikassa.

Esittelijä

taidemuseon johtaja

Maija Tanninen-Mattila

Lisätiedot

Pia Uljas, hallintopäällikkö, puhelin: 310 87042

pia.uljas(a)hel.fi

Erja Pusa, intendentti, puhelin: 310 87006

erja.pusa(a)hel.fi

Elina Leskelä, intendentti, puhelin: 310 87043

elina.leskela(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 18.03.2014 § 44

HEL 2014-002330 T 10 06 00

Päätös

Opetuslautakunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Käsittely

18.03.2014 Palautettiin

Keskustelu.

Jäsen Nordman ehdotti, että asia palautetaan opetusviraston uudelleen valmisteltavaksi.

Kannattajat jäsenet Jalovaara, Leoni, puheenjohtaja Krohn

Hyväksyttiin jäsen Nordmanin palautusehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Kaisa Nuikkinen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291

kaisa.nuikkinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566