Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

21/2020

1 (4)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

15.12.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 273

Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelun hankinta

HEL 2020-013185 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

        tekemään hankinnasta päätöksen

        päättämään optiokauden käyttöönotosta

        allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

        päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ja vastaava hankinta-asiantuntija Johanna Kahilakoski olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.lukkarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

2

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

3

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

4

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

5

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

Muutoksenhaku

A.

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

B.

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ja vastaava hankinta-asiantuntija Johanna Kahilakoski ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelu. Osana perusterveydenhuoltoa, terveysasemat tarjoavat asiakkailleen lakisääteisen yhteydenottomahdollisuuden puhelimella aukioloaikojensa puitteissa. Puhelinpalvelu on etänä tapahtuvaa puhelinpalvelua, joka sisältää asiakkaan yksilöllistä terveysneuvontaa ja ohjantaa, hoidontarpeen arviointia, hoitoon ohjausta ja tarvittaessa ajanvarausta. Palvelu voi sisältää myös koulutus-, konsultointi-, asiantuntija- ja kehittämistyötä, jonka sisällöstä sovitaan tapauskohtaisesti erikseen.

Puhelinpalvelua tuotetaan Kalasataman terveysaseman asiakkaille maanantaista perjantaihin klo 7–20 välisenä aikana sekä optiona tulevaisuudessa lauantaisin klo 7–20 välisenä aikana.

Optiona puhelinpalvelua voidaan tuottaa sopimuskauden aikana myös muiden Helsingin kaupungin terveysasemien asiakkaille.

Sopimuskauden aikana tilaaja voi ottaa osan Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelusta omaksi tuotannokseen. Tästä ilmoitetaan palveluntuottajalle vähintään kaksi kuukautta ennen sopimusmuutosta.

Hankintamenettely

Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelun tarjouskilpailu järjestetään lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain (1397/2016) mukaisen sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelun palveluntuottajaksi valitaan yksi palveluntuottaja. Tarjouksen valintaperusteena on hankintalain (1397/2016) 93 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo on 80 pistettä ja laadun painoarvo on 20 pistettä (yhteensä enintään 100 pistettä).

Esityksen liitteinä (1–5) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tehtävät sopimukset

Kalasataman terveysaseman puhelinpalvelun sopimuskausi on 1.4.2021–31.3.2023. Hankintayksikkö voi halutessaan jatkaa sopimusta yhdellä enintään kahden vuoden mittaisella optiokaudella perussopimuskauden jälkeen.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeen mukaisesti.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020, § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.lukkarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

2

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

3

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

4

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

5

Salassa pidettävä (HankL 60 § 138 §)

Muutoksenhaku

A.

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

B.

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Hankintapalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566