19/2020

Sosiaali- ja terveyslautakunta

01.12.2020

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Pauliina Saareksen ym. aloitteesta koskien uusperheiden tuen tarpeen kartoitusta ja perhevalmennuksen kokeilua

HEL 2020-010202 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Hannu Tuomisen ehdotuksesta.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Maria Kahila, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 43087

maria.kahila(a)hel.fi

Valtuutettu Pauliina Saareksen aloite

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle valtuutettu Pauliina Saareksen ja 18 muun valtuutetun aloitteesta uusperheiden tuen tarpeen kartoituksesta ja uusperheille suunnatun perhevalmennuksen kokeilusta:

"Aloitteessa todetaan, että ensimmäistä yhteistä lastaan odottavat uusperheet jäävät usein vaille neuvoloiden perhevalmennuksen palveluja ja neuvolan kautta tulisi tarjota uusperheille räätälöityä perhevalmennusta tai perheneuvontaa sekä aktiivisesti tarjota tukea uusperheille. Aloitteessa esitetään, että sosiaali- ja terveystoimiala toteuttaa kartoituksen uusperheiden tuen tarpeesta ja käynnistää kokeilun uusperheille suunnatusta perhevalmennuksesta.

Perhevalmennus ryhmävalmennuksena tai etävalmennuksena on kohdennettu ensisynnyttäjälle. Valmennuskokonaisuus koostuu helsinkiläisille ensisynnyttäjille ennen vauvan syntymää fysioterapiaryhmästä raskausviikoilla 15–25, neuvolan toteuttamista etäperhevalmennuksista raskausviikon 20 jälkeen sekä synnytyksen jälkeen leikkipuistoissa pidettävästä vauvaperhetoiminnasta. Perhevalmennuksen teemoina ovat vanhemmuus, vauvaperheen arki sekä synnytys ja siihen mahdollisesti liittyvä kivunlievitys.

Vauvan syntymä on ensisynnyttäjälle merkittävä, uusi kokemus, ja perhevalmennuksella pyritään tukemaan ensisynnyttäjän ja hänen puolisonsa valmistautumista vauvan syntymään. Perhevalmennukseen voi myös osallistua, mikäli perheen toinen vanhemmista on tulossa vanhemmaksi ensimmäistä kertaa. Uusperheissä ensimmäisen, yhteisen vauvan syntymä on uusi tilanne vanhemmille uuden parisuhteen myötä, ja myös heillä on mahdollisuus osallistua perhevalmennukseen.

Kaikkien perheiden kanssa keskustellaan äitiys- ja lastenneuvolakäynneillä parisuhteesta ja vanhemmuudesta ja selvitetään vastaanottokäynneillä vanhempien ja perheen tuen tarvetta. Tämän lisäksi sosiaali- ja terveystoimen neuvolatoiminnalla on kaikille vauvaperheille tai pikkulapsiperheille tarkoitettu Helsingin neuvolan chat sekä Tarvitsen apua -nappi perheille, jotka kokevat tarvitsevansa tukea vanhemmuuteen tai arjen haasteisiin.

Mikäli perheellä on lisätuen tarvetta, heille voidaan tarjota muun muassa lapsiperheiden sosiaaliohjaajan tai perheneuvolan tukea. Perheneuvola järjestää uusperheiden vanhemmille, lasten iästä riippumatta, hyvin matalan kynnyksen tukea avoimilla uusperheluennoilla, jotka on tarkoitus saada videotallenteena Perheentuki -sivustolle tai muulle digitaaliselle alustalle.

Helsingin kaupungin Perheentuki-sivustolla ja Naistalo-sivustoilla on kattavasti tietoa ja tukea eri elämäntilanteissa oleville perheille, jossa on perhevalmennusmateriaalia kaikille lasta odottaville perheille. Sivustoilla on tietoa synnytykseen, imetykseen ja vastasyntyneen hoitoon liittyen, vauvan isän tai puolison rooliin sekä vanhemmuuteen valmistautumiseen. Myös Väestöliitolla, Uusperheiden liitolla, Mannerheimin lastensuojeluliitolla ja HUSilla on internetissä kattavasti tietoa vauvan syntymään, vanhemmuuteen ja parisuhteeseen liittyen sekä erilaisia neuvonta- ja chattipalveluja ja vertaisryhmätoimintaa.

Perheille suunnatuissa palveluissa huomioidaan lähtökohtaisesti perheiden erilaiset elämäntilanteet ja tukea erilaisiin perhetilanteisiin on jo nyt saatavissa, mistä syystä sosiaali- ja terveyslautakunta ei näe tarpeellisina tehdä erillistä kartoitusta uusperheiden tuen tarpeesta tai kokeilua heille suunnatusta perhevalmennuksesta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Perhevalmennuksella pyritään tukemaan ensimmäistä kertaa vanhemmaksi tulevien vanhempien valmistautumista vauvan syntymään ja vanhemmuuteen. Myös uusperheissä, joissa on lapsia aiemmista parisuhteista uuden vauvan syntymä vaikuttaa vanhemmuuteen ja parisuhteeseen. Uusperheille on tarjolla monipuolisesti ja kattavasti tukea sekä vastaanottokäynteinä, että erilaisia neuvonta- chat- ja verkkopalveluja. Kaikilla uusperheille tarjotulla tuella edistetään perheen ja vanhempien hyvinvointia ja vanhemmuutta."

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoa kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettu Pauliina Saareksen ja 18 muun kaupunginvaltuutetun aloitteesta koskien uusperheiden tuen tarpeen kartoitusta ja perhevalmennuksen kokeilua. Lausuntoa on pyydetty 15.12.2020 mennessä.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen