Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2020

1 (3)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

15.09.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 148

Sosiaali ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Vesa Korkkulan ym. valtuutettujen talousarvioaloitteesta oppimisen ja koulunkäynnin tuen resurssien ja pd-rahan lisäämiseksi

HEL 2020-003271 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan ehdotuksesta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Hanna Viitala, perhepalvelujen johtaja, puhelin: 310 50048

hanna.viitala(a)hel.fi

Tuula Salmivaara-Pesonen, kouluterveydenhuollon päällikkö, puhelin: 310 46013

tuula.salmivaara-pesonen(a)hel.fi

Mika Porvari, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 22410

mika.porvari(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Vesa Korkkulan talousarvioaloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa seuraavan lausunnon valtuutettu Vesa Korkkulan ja 11 muun valtuutetun talousarvioaloitteeseen:

"Aloitteessa esitetään, että oppimisen ja koulunkäynnin yleisen, tehostetun ja erityisen tuen resurssien ja koulujen positiivisen erityiskohtelun parantamiseksi varataan ensi vuoden talousarvioon 10 miljoonan euron suuruinen määräraha.

Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä oppimisen ja koulunkäynnin tuen sekä positiivisen erityiskohtelun kehittämistä, sillä niiden kautta pystytään tarjoamaan tehokkaasti palveluita, jotka vastaavat oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Sosiaali- ja terveyslautakunta kannattaa, että oppimisen ja koulunkäynnin tukea sekä positiivista erityiskohtelua kehitetään sosiaali- ja terveystoimialalla kaupunkistrategian mukaisesti ja talousarvioraamin puitteissa.

Positiivinen erityiskohtelu kouluissa

Positiivisesta erityiskohtelusta (positive discrimination, pd) on säädetty yhdenvertaisuuslaissa. Positiivinen erityiskohtelu määritellään laissa sellaisena oikeasuhtaisena erilaisena kohteluna, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen tai syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen. Positiivinen erityiskohtelu voidaan mahdollistaa kouluissa esimerkiksi oppimisen ja koulunkäynnin tuen kautta. Oppimisen ja koulunkäynnin tuesta on säädetty perusopetuslaissa.

Positiivinen erityiskohtelu sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuki ovat näkyvässä roolissa myös Helsingin kaupunkistrategiassa 2017–2021. Tästä esimerkkinä eriarvoisuuden vähentämiseen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn tähtäävän Mukana-ohjelman toimenpiteissä mainitut oppimisen tukeminen toisella asteella, ulkomaalaistaustaisten oppimisedellytysten kehittäminen sekä koulupoissaoloihin puuttuminen ja koulukeskeytysten ennaltaehkäisy.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan näkemys

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki sekä oppilaiden positiivinen erityiskohtelu kuuluvat ensisijaisesti kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vastuualueeseen. Sosiaali- ja terveystoimiala voi vaikuttaa oppilaiden positiiviseen erityiskohteluun pääsääntöisesti oppilashuollon kautta. Yksilöllisellä oppilashuollolla, kuten kouluterveydenhuollon palveluilla, voidaan täydentää oppilaan saamaa yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.

Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä, että oppilailla on mahdollisuus saada tarvitessaan perusopetuslain mukaista yleistä, tehostettua ja erityistä oppimisen ja koulunkäynnin tukea, joka vastaa paremmin oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Mitä aikaisemmin oppilas saa tukea, sitä paremmin vältetään vaikeuksien lisääntyminen ja kasautuminen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta esittää, että oppimisen ja koulunkäynnin tuen sekä positiivisen erityiskohtelun kehittämistä ja edistämistä jatketaan sosiaali- ja terveystoimialalla kaupunkistrategian mukaisesti ja toimialan vuoden 2021 talousarvioraamin puitteissa.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki sekä positiivinen erityiskohtelu, mahdollistavat oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Yksilöllisen tuen kautta on mahdollista taata oppilaille yhdenvertaisemmat mahdollisuudet oppimiseen ja kouluttautumiseen sekä ehkäistä tai lievittää syrjinnästä ja syrjäytymisestä johtuneita haittoja."

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Vesa Korkkulan ja 11 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien oppimisen ja koulunkäynnin tuen resurssien ja pd-rahan lisäämistä. Aloitteessa esitetään, että oppimisen ja koulunkäynnin tuen resurssien sekä positiivisen erityiskohtelun parantamiseksi varataan vuoden 2021 talousarvioon 10 miljoonan euron suuruinen määräraha.

Lausuntoa on pyydetty 23.9.2020 mennessä. Aloitteeseen on pyydetty lausuntoa myös kasvatus- ja koulutuslautakunnalta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Hanna Viitala, perhepalvelujen johtaja, puhelin: 310 50048

hanna.viitala(a)hel.fi

Tuula Salmivaara-Pesonen, kouluterveydenhuollon päällikkö, puhelin: 310 46013

tuula.salmivaara-pesonen(a)hel.fi

Mika Porvari, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 22410

mika.porvari(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Vesa Korkkulan talousarvioaloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566