Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

12/2020

1 (3)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

01.09.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 136

ATJ-tietojärjestelmän keskuskoneen käyttöpalvelujen hankinta vuodelle 2021

HEL 2020-007353 T 02 08 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hankkia ATJ-tietojärjestelmän keskuskoneen käyttöpalvelut vuodelle 2021 CGI Suomi Oy:ltä hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti suorahankintana. Muutossopimuksen mukaiset kustannukset vuoden 2021 osalta ovat arviolta noin 950 000 euroa ilman arvonlisäveroa.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Maarit Vajavaara, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 310 43309

maarit.vajavaara(a)hel.fi

Liitteet

1

ATJ:n ATK-käyttöpalvelusopimuksen 1130/2000 muutossopimusluonnos 1016132

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

CGI Suomi Oy

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

ATJ-tietojärjestelmä on sosiaali- ja terveystoimialan sosiaalitoimen asiakastyötä palveleva kokonaisjärjestelmä. Järjestelmä on ollut tuotantokäytössä vuodesta 1988. Se koostuu ATJweb:istä, joka on IBM-keskuskoneympäristöön toteutettu tapahtumankäsittelyjärjestelmä, sekä palveluarkkitehtuuriin perustuvasta ATJnet:istä. Järjestelmällä on käyttäjiä 2 800.

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. ATJ korvautuu Apotti-tietojärjestelmällä. Koronapandemian vuoksi Helsingin Apotti-käyttöönotto on siirtynyt lokakuusta 2020 huhtikuulle 2021. ATJ-järjestelmän tuotannon stabiilin toiminnan varmistamiseksi nykyistä käyttöpalvelusopimusta jatketaan hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti suorahankintana Apotin käyttöönottoon asti ja lisäksi noin puolen vuoden ajaksi käyttöönoton jälkeen.

Keskuskonepalvelun hinnat nousevat seitsemän prosenttia (7,0 %) 1.1.2021 alkaen laskettuna vuoden 2020 tammi–huhtikuun keskimääräisestä veloituksesta. Vuoden 2021 kustannukset tammi‒toukokuussa ovat minimissään 133 347 euroa kuukaudessa. Apotin käyttöönoton jälkeen siirryttäessä katselukäyttöön kustannukset ovat minimissään 26 699 euroa kuukaudessa. Vuoden 2021 kokonaiskustannukset ovat arviolta 950 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Vuosihintalaskelmassa on arvioitu järjestelmän käytön lisääntyvän 20‒40 prosenttia tammikuusta kesäkuulle 2021 muun muassa tietojen siirtojen ja tarkistusten vuoksi.

Nykyinen ATJ:n keskuskonepalvelujen käyttöpalvelusopimus ja sen muutossopimus (1130/2000, 11377/2003) ovat voimassa kalenterivuoden kerrallaan kuuden kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla. Vuodelle 2021 on valmisteltu ATK-käyttöpalvelusopimuksen 1130/2000 muutossopimusluonnos 10161327 (liite 1), jonka muutokset koskevat sopimuksen voimassaoloaikaa ja hinnoittelua. Muutossopimus on voimassa 31.12.2021 saakka. Tämän jälkeen sopimusta voidaan tarvittaessa jatkaa yhteisellä, kirjallisesti 31.8.2021 mennessä sovittavalla sopimuksella.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Maarit Vajavaara, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 310 43309

maarit.vajavaara(a)hel.fi

Liitteet

1

ATJ:n ATK-käyttöpalvelusopimuksen 1130/2000 muutossopimusluonnos 1016132

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

CGI Suomi Oy

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Tietojärjestelmäpalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566