Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2020

1 (5)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/10

 

18.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 121

Sairaalakalusteiden lisähankinta

HEL 2020-002986 T 02 08 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä sairaalakalusteiden lisähankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

        Algol Trehab Oy (2031642-4) Suihkupaarit

        Lojer Oy (2552542-8) Tutkimuspöytä, jakokaihdin, nesteenantolaite, tarvikevaunu, monitoimivaunu, sairaalasänky ja yöpöytä sairaalasänkyyn.

Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1 Vertailutaulukko.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Hankinnasta tehdään toimittajille erilliset tilaukset.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 2,1 milj. euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamäärään, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan. Suuremmat kertahankinnat minikilpailutetaan puitejärjestelyn sisällä ja mahdolliset hankkeet tilaaja voi kilpailuttaa erikseen.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Anne Brax, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23977

anne.brax(a)hel.fi

 

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

B

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Hankintayksikkö

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Tämä tarjouspyyntö liittyi lisähankintana aiemmin, 13.2.2020 julkaistuun tarjouspyyntöön HEL 2019-008840, jonka määräaika on päättynyt 10.3.2020. Tällä lisähankinnalla Helsingin kaupunki hankkii eri yksiköiden ammattimaiseen käyttöön tarkoitettuja erilaisia sairaalassa käytettäviä kalusteita ja lisätarvikkeita. Tarjouspyynnön tavoitteena on solmia puitesopimukset tarjouspyynnössä määritetyistä tuotteista.

Sopimuskausi on noin kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Kauden pituus riippuu tarjouspyynnön Sairaalakalusteet HEL 2019-008840 perusteella tehtyjen sopimusten päättymisestä siten, että nyt tehtävä sopimuskausi päättyy samaan aikaan kuin Sairaalakalusteet HEL 2019-008840 käydyn tarjouskilpailun perusteella tehtävä sopimus. Sopimuskauteen kuuluu lisäksi yhden (1) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Tarjouspyyntö

Sairaalakalusteiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on sairaalakalusteiden lisähankinnat sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden toimintayksiköille. Sosiaali- ja terveystoimialan projektipalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana toimialan osto-ja neuvontapalvelut. Tarjouskilpailu käynnistettiin 20.4.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Määräajassa 4.5.2020 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 6.5.2020 mennessä.

Tarjoajille asetetut vaatimukset käyvät ilmi tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyynnössä oli määriteltynä hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset sekä niiden pakolliset lisävarusteet ja varaosat. Kilpailutukseen sisältyi kahdeksan (8) hankinnan osa-aluetta. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osatarjoukset osa-alueen sisällä sallittiin kohteissa: 1,3,5 ja 7. Osatarjouksia ei hyväksytty osa-alueissa 2,4,6 ja 8.

Osa-alueet:

Osa-alue 1. Tutkimuspöytä (ja mahdollisesti hankinnan yhteydessä ostettava tuoli, jonka pyörät lukittuvat siihen istuessa), gynekologinen tutkimuspöytä, gynekologinen tutkimuspöytä turvaominaisuudella, gynekologinen tutkimustuoli, yleistutkimuspöytä, askelma.

Osa-alue 2. Jakokaihdin

Osa-alue 3. Nesteenantolaite: perusmalli ja kokoontaitettava

Osa-alue 4. Suihkupaari

Osa-alue 5. Tarvikevaunu, pyörillä ja erilaisilla tasoilla. Monia erilaisia yhdistelmiä muun muassa pyykkivaunut, näytteenottovaunut, jätevaunut

Osa-alue 6. Monitoimivaunu vastaanottohuoneeseen

Osa-alue 7. Sairaalasänky: kaksi eri leveyttä 

Osa-alue 8.Yöpöytä sairaalasänkyyn

Tarjoukset

Tarjousten jättämisen määräaikaan 25.5.2020 mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) tarjoajaa; Algol Trehab Oy ja Lojer Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Annetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu

Päätöksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Jokainen osa-alue vertailtiin erikseen ja halvimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja saa kyseisen
osa-alueen vertailuun 100 pistettä. Muiden tarjoajien vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla: halvin hinta / tarjottu hinta x 100 pistettä.

Kilpailutuksen tulos

Kilpailutuksessa hyväksyttiin seuraavat tarjoukset:

- Algol Trehab Oy (2031642-4) Suihkupaarit
- Lojer Oy (2552542-8) Tutkimuspöydät, tuoli, jakokaihdin, nesteenantolaite, tarvikevaunu, monitoimivaunu, sairaalasängyt ja yöpöytä sairaalasänkyyn.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali ja- terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa.

Nyt tehtävän sairaalatarvikkeiden lisähankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 2 100 000 euroa, mistä syystä lautakunta päättää asiasta.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittelijä on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja, joka allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättää sopimusten optiokaudesta, irtisanomisista tai purkamisista hankinnassa.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Anne Brax, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23977

anne.brax(a)hel.fi

 

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

B

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Hankintayksikkö

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566