Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2020

1 (6)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

18.08.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 120

Sairaalakalusteiden hankinta

HEL 2019-008840 T 02 08 01 00

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä sairaalakalusteiden
hankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

- Algol Trehab Oy (2031642-4)
- Lojer Oy (2552542-8)
- Respecta Oy (1623211-3)
- Stiegelmeyer Oy (1773600-6)
- Ortobed Oy (2080043-5)

B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan:

- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.

Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1 Vertailupöytäkirja.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Hankinnasta tehdään toimittajille erilliset tilaukset.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on 1,9 milj. euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Annika Honkavaara, osastonhoitaja, puhelin: 310 51087

annika.honkavaara(a)hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija

marita.lehtinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailupöytäkirja

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

B

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Hankintatyöryhmä

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella
avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on sairaalakalusteita sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden toimintayksiköille.

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana asiantuntijoita apuvälinepalveluista ja toimialalta.

Tarjouskilpailu käynnistettiin 13.2.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Määräajassa 4.2.2020 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 13.2.2020 mennessä.

Tarjouspyyntöä täsmennettiin saatujen lisätietokysymysten pohjalta osa-alueessa 1 Sähkösäätöinen sänky, positiot 1 ja 2 kohdissa; sängyn kaksiosaiset laidat. Oikaisutieto täsmennettiin muotoon ”kohteen hinta kysytään, mutta se ei vaikuta vertailuhintaan".

Tarjoajille asetetut vaatimukset käyvät ilmi tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnössä oli määriteltynä hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset sekä niiden pakolliset lisävarusteet ja varaosat.

Kilpailutuksessa oli viisi (5) hankinnan osa-aluetta. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty.

Osa-alueet:

1.Sähkösäätöinen sänky
2.Kokoontaittuva sähkösäätyinen sänky
3.Potilaspöytä/yöpöytä pyörillä
4.Suihkupaari: korkeussäädettävä, hydraulinen
5. Luku- ja ruokailutaso.

Tarjouksen jätti viisi (5) tarjoajaa tarjousten jättämisen määräaikaan 10.3.2020 mennessä: Algol Trehab Oy, Lojer Oy, Respecta Oy, Stiegelmeyer Oy ja Unikulma Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä ilmeni, että Respecta Oy:n antama tarjous osa-alueeseen 1 sähkösäätöinen (pos 1 ja 2) ja osa-alueeseen 2 kokoontaittuva sänky (pos 3 ja 4) ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Sängyn kokoontaittomekanismi ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Käyttöohjeen perusteella sängyssä on erillinen kuljetustuki ja kokoon taitettaessa ja avattaessa tarvitaan kuusiokoloavainta. Jätetty tarjous osa-alueissa 1 ja 2 ei vastannut tarjouspyynnössä edellytettyä käyttövaatimusta, joka edellyttää sängyn kokoon taittamista ja avaamista käyttöasentoon yhden henkilön toimesta alle viidessä minuutissa ilman työkaluja tai erillisiä lisävarusteita. Tarjoajan kyseisiin osa-alueisiin 1 ja 2 antamaa tarjousta ei oteta mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Kolmelle tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa ja annetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos osa-alueittain:

Osa-alue 1. Sähkösäätöinen sänky
- Lojer Oy
- Stiegelmeyer Oy
- Unikulma Oy

Osa-alue 2. Kokoontaittuva sähkösäätyinen sänky
- Lojer Oy

Osa-alue 3. Potilaspöytä/yöpöytä pyörillä
- Respecta Oy
- Stiegelmeyer Oy
- Unikulma Oy
- Lojer

Osa-alue 4. Suihkupaari: korkeussäädettävä, hydraulinen
- Algol Trehab Oy
- Respecta Oy
- Lojer Oy

Osa-alue 5. Luku- ja ruokailutaso
- Respecta Oy
- Stiegelmeyer Oy
- Unikulma Oy
- Lojer Oy.

Päätöksen valintaperusteena on halvin hinta. Jokainen osa-alue vertailtiin erikseen ja halvimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja saa kyseisen osa-alueen vertailuun sata (100) pistettä. Muiden tarjoajien vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla: halvin hinta/ tarjottu hinta x 100 pistettä.

Toimittajat on listattu hinnan mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen. Tuote hankintaan ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti, ellei asiakkaan yksilöllinen hoitotarve edellytä muuta tuotetta, joka on saatavilla toiselta toimittajalta.

Sopimus

Valittujen tavarantoimittajien kanssa tehdään kolmen (3) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Hinnat ovat kiinteät kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Suuremmat kertahankinnat minikilpailutetaan puitejärjestelyn sisällä ja mahdolliset hankkeet tilaaja voi kilpailuttaa erikseen.

Helsingin kaupunkia ja toimittajia sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuus

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali ja- terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa.

Nyt tehtävän sairaalakalusteiden hankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 1 900 000 euroa, mistä syystä lautakunta päättää asiasta.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittelijä on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja, joka allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättää sopimusten irtisanomisista tai purkamisista hankinnassa.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Annika Honkavaara, osastonhoitaja, puhelin: 310 51087

annika.honkavaara(a)hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija

marita.lehtinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailupöytäkirja

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

B

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Hankintatyöryhmä

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566