Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 11/2020 | 1 (7) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 18.08.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 117
Kilpailutettujen henkilösuojainten hankinnan (osa-alueet 1-20) keskeyttäminen
HEL 2020-005779 T 02 08 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti keskeyttää 25.4.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä aloitetun henkilösuojainten hankinnan kilpailutettujen henkilösuojainten hankinnan osalta (osa-alueet 1–20) ja kumosi sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2020 tekemän hankintapäätöksen § 86 edellä mainituilta osin.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2020 tekemä hankintapäätös § 86 jätetään voimaan siltä osin kuin siinä on päätetty määräaikaisesta puitejärjestelystä.
Käsittely
Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintapäällikkö Sari Luostarinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Taustaa
Normaaliolosuhteissa sosiaali- ja terveystoimiala hankkii henkilösuojaamiseen liittyvät tuotteet HUS Logistiikasta. HUS Logistiikka ei pystynyt COVID-19-pandemian alussa ja edetessä toimittamaan riittävää määrää suojaimia Helsingin kaupungin tarpeisiin.
Tästä johtuen hankintapalvelut on kilpailuttanut COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojaamiseen liittyviä, erilaisia suojavarusteita sosiaali- ja terveystoimialan tarpeisiin. Kilpailutuksella pyrittiin turvaamaan toimialan tarve henkilösuojainten osalta tilanteessa, jossa toimialan ensisijainen hankintakanava HUS Logistiikka ei pystynyt toimittamaan riittävää määrää suojavarusteita toimialan tarpeisiin.
Hankinta oli jaettu kahteen osaan:
1. tuotteiden kilpailutukseen (20 eri tuotetta / osa-aluetta)
2. määräaikaisen puitejärjestelmän perustamiseen.
Hankintaa koskeva tarjouspyyntö julkaistiin 25.4.2020 ja korjatut tarjouspyynnöt julkaistiin 30.4. ja 6.5.2020. Tarjousten jättämisen määräaika oli 14.5.2020.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.6.2020 tekemällään hankintapäätöksellä § 86 valinnut tarjoukset hankinnan osa-alueisiin 1–20. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta on samalla päätöksellä päättänyt perustaa määräaikaisen puitejärjestelyn.
Hankinnan osittainen keskeyttäminen
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisista ja perustelluista syistä. Hankintalaki ei määrittele, missä vaiheessa hankintamenettelyä hankinta voidaan keskeyttää.
Edellä mainittua säännöstä (125 §) koskevien esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22) mukaan hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena oikeuskäytännössä on pidetty muun ohella hankintayksikön muuttunutta rahoitustilannetta, hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua.
Hankintayksiköllä on edellä todetulla tavalla muuttuneen hankintatarpeen vuoksi todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiselle kilpailutettujen tuotteiden osalta. Hankinta jätetään kokonaan tekemättä osa-alueiden 1–20 osalta ja hankinta keskeytetään.
Helsingin kaupungin ensisijainen toimituskanava henkilösuojaimiin liittyvissä tuotteissa on aina HUS Logistiikka. Hankintapäätöksen jälkeen HUS Logistiikan henkilösuojainten toimitusvarmuus on parantunut ja Helsingin kaupunki voi tilata henkilösuojaimet jälleen ensisijaiselta toimittajaltaan.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta kumoaa 2.6.2020 tehdyn päätöksen § 86 siltä osin, kun siinä on päätetty kilpailutettujen henkilösuojainten hankinnasta (osa-alueet 1–20).
Sosiaali- ja terveyslautakunnan 2.6.2020 tekemä hankintapäätös § 86 jätetään voimaan siltä osin kuin siinä on päätetty määräaikaisesta puitejärjestelystä.
Puitejärjestelyn osalta sopimukset on solmittu, koska hankintayksikkö pyrkii varmistamaan henkilösuojaimiin liittyen hankintakanavien olemassaolon tilanteessa, jossa pandemiatilanne muuttuu (huononee) ja HUS Logistiikan toimitusvarmuus heikkenee.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.06.2020 § 86
HEL 2020-005779 T 02 08 01 00
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:
Osa-aluenumero | Toimittaja |
1 | Heri Medi Oy |
2 | Elers Medical Finland Oy |
3 | Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
4 | Elers Medical Finland Oy |
5 | Elers Medical Finland Oy |
6 | Elers Medical Finland Oy |
7 | Elers Medical Finland Oy |
8 | Sulattamo Oy |
9 | Coloro CLR Oy |
10 | Coloro CLR Oy |
11 | Sulattamo Oy |
12 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
13 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Fin Dignity Ab |
14 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Fin Dignity Ab |
15 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
16 | Berner Oy |
17 | Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia |
18 | Fin Dignity Ab |
19 | Elers Medical Finland Oy |
20 | Team Trade Oy |
Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:
1. 3D TECHNOLOGY
2. Asia Mart LTd.
3. Avecor Oy
4. Bauxal Oy
5. Berner Oy
6. Coloro CLR Oy
7. Dental Systems Oy
8. Digital Dental Care Oy
9. Elers Medical Finland Oy
10. Fin Dignity Ab
11. Firstar Healthcare Oy
12. Foxa Oy
13. Global Sourcing Finland Oy
14. Hanjra Import Export Group
15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
16. HeriMed Oy
17. Huippu Group Oy
18. Lamor Corporation Ab
19. Leto Holdings
20. Lyreco Finland Oy
21. Magisso Oy
22. Marjo Tokkari Oy
23. Mediq Suomi Oy
24. MedKit Finland OY
25. Mölnlycke Health Care Oy
26. OneMed Oy
27. Optoflux GmbH
28. Oy Finntack Ltd
29. Pauner oy
30. Plandent Oy
31. PO Medica
32. RCK Finland Oy
33. Sharkmed Oy
34. Sulattamo Oy
35. Suomen Brodeeraus Oy
36. Team Trade Oy
37. Temrex Oy
38. Tietoset Oy
39. XXLSEC Oy
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,
tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä
hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.
Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Käsittely
02.06.2020 Ehdotuksen mukaan
Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|