Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2020 | 1 (10) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 02.06.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 86
Henkilösuojainten hankinta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustaminen
HEL 2020-005779 T 02 08 01 00
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:
Osa-aluenumero | Toimittaja |
1 | Heri Medi Oy |
2 | Elers Medical Finland Oy |
3 | Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
4 | Elers Medical Finland Oy |
5 | Elers Medical Finland Oy |
6 | Elers Medical Finland Oy |
7 | Elers Medical Finland Oy |
8 | Sulattamo Oy |
9 | Coloro CLR Oy |
10 | Coloro CLR Oy |
11 | Sulattamo Oy |
12 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
13 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Fin Dignity Ab |
14 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Fin Dignity Ab |
15 | Temrex Oy |
| Plandent Oy |
| Digital Dental Care Oy |
| Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy |
16 | Berner Oy |
17 | Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia |
18 | Fin Dignity Ab |
19 | Elers Medical Finland Oy |
20 | Team Trade Oy |
Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:
1. 3D TECHNOLOGY
2. Asia Mart LTd.
3. Avecor Oy
4. Bauxal Oy
5. Berner Oy
6. Coloro CLR Oy
7. Dental Systems Oy
8. Digital Dental Care Oy
9. Elers Medical Finland Oy
10. Fin Dignity Ab
11. Firstar Healthcare Oy
12. Foxa Oy
13. Global Sourcing Finland Oy
14. Hanjra Import Export Group
15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
16. HeriMed Oy
17. Huippu Group Oy
18. Lamor Corporation Ab
19. Leto Holdings
20. Lyreco Finland Oy
21. Magisso Oy
22. Marjo Tokkari Oy
23. Mediq Suomi Oy
24. MedKit Finland OY
25. Mölnlycke Health Care Oy
26. OneMed Oy
27. Optoflux GmbH
28. Oy Finntack Ltd
29. Pauner oy
30. Plandent Oy
31. PO Medica
32. RCK Finland Oy
33. Sharkmed Oy
34. Sulattamo Oy
35. Suomen Brodeeraus Oy
36. Team Trade Oy
37. Temrex Oy
38. Tietoset Oy
39. XXLSEC Oy
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,
tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä
hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.
Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Käsittely
Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1. Vertailutaulukko HEL 2020-005779__ |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
Tukipalvelut | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Maailmanlaajuinen COVID-19-pandemia on lisännyt terveydenhuollon henkilöstön suojainten tarvetta merkittävästi.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla noudatetaan henkilökunnan suojaamisessa THL:n ja STM:n antamia ohjeistuksia huomioiden henkilösuojainten saatavuuteen liittyvät seikat.
Normaaliolosuhteissa sosiaali- ja terveystoimiala hankkii henkilösuojaamiseen liittyvät tuotteet HUS Logistiikasta. HUS Logistiikka ei ole COVID-19-pandemian aikana ja edetessä pystynyt toimittamaan riittävää määrää suojaimia Helsingin kaupungin tarpeisiin. Tästä johtuen perustetaan määräaikainen puitejärjestely ja samalla kilpailutetaan tarjouspyynnössä olevat tuotteet ja määrät. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan ensisijainen hankintakanava myös COVID-19-pandemian aikana on HUS Logistiikka.
Suojavälineiden saatavuuden turvaamiseksi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on katsottu, että määräaikaisen puitejärjestelyn perustaminen on perusteltua. Niiltä osin, kun tuotteita ei saada riittävästi COVID-19-pandemian aikana HUS Logistiikasta, hankitaan tuotteita perustettavan puitejärjestelmän sisäisellä kevennetyllä kilpailutuksella puitejärjestelmään valittujen toimittajien kesken. Edellä mainitulla tavoin hankittavat ja kilpailutettavat tuotteet täydentävät HUS Logistiikan kautta saatavien tuotteiden valikoimaa ja määrää.
Henkilökohtaisia suojaimia ovat muun muassa:
hengityssuojaimet
kirurgiset suu-nenäsuojaimet (eri luokat)
kasvojen suojavisiirit ja niihin liittyvät tuotteet
suojapäähineet
suojalasit
suojatakit
suojahaalarit
suojaesiliinat
tutkimuskäsineet
kenkien suojaimet.
Tarjouspyyntö
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella, nopeutetulla menettelyllä. Nopeutettu menettely valittiin hankintamenettelyksi pandemian vuoksi. Edellä mainitussa menettelyssä tarjousaika on 15 päivää laskien siitä, kun hankintailmoitus on lähetetty julkaistavaksi.
Tarjoajien oli mahdollista osallistua sekä tarjouspyynnössä määriteltyjen tuotteiden kilpailutukseen että ilmoittaa halukkuutensa osallistua perustettavaan puitejärjestelyyn. Tarjoajat pystyivät myös halutessaan osallistumaan vain tuotteiden kilpailutukseen tai ilmoittamaan vain halukkuutensa osallistua perustettavaan puitejärjestelyyn.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty soveltuvuusvaatimukset tarjoajille ja vähimmäis- ja laatuvaatimukset hankittaville tuotteille. Lisäksi tarjouspyynnön liitteenä oli hankinnan kohteen kuvaus, sopimusluonnos ja Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot tavarahankinnoissa (Jyse 2014 – Tavarat, päivitysversio huhtikuu 2017). Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja saattoi antaa tarjouksen vaikka vain yhteen osa-alueeseen. Osa-alueita tarjouspyynnössä oli 20.
Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 25.4.2020. Hankintailmoitus otettiin korjattavaksi kaksi kertaa. Korjatut hankintailmoitukset julkaistiin 30.4.2020 ja 6.5.2020. Määräajassa 6.5.2020 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 7.5.2020 mennessä. Tarjoukset tuli jättää 14.5.2020 mennessä.
Määräaikaan 14.5.2020 mennessä tarjouksensa kilpailutettavista tuotteista jättivät seuraavat 39 tarjoajaa:
Tarjoaja | Y-tunnus |
3D TECHNOLOGY | LV42103085103 |
Asia Mart LTd. |
|
Avecor Oy | FI27148689 |
Bauxal Oy | FI25284273 |
Berner Oy | 0107011-5 |
Coloro CLR Oy | FI29389646 |
Dental Systems Oy | 0250157-0 |
Digital Dental Care Oy | 28237296 |
Elers Medical Finland Oy | FI2712547-9 |
Fin Dignity Ab | FI21942996 |
Firstar Healthcare Oy | FI31198398 |
Foxa Oy | FI08393726 |
Global Sourcing Finland Oy | FI19306878 |
Hanjra Import Export Group |
|
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy | 10161051 |
HeriMed Oy | 19463910 |
Huippu Group Oy | 2085791-7 |
Lamor Corporation Ab | FI20385171 |
Leto Holdings | DE276430819 |
Lyreco Finland Oy | 1870837-3 |
Magisso Oy | FI22165025 |
Marjo Tokkari Oy | 10991434 |
Mediq Suomi Oy | 2285192-2 |
MedKit Finland OY | 2175153-2 |
Mölnlycke Health Care Oy | 0207465-2 |
OneMed Oy | 1558201-5 |
Optoflux GmbH | DE295000545 |
Oy Finntack Ltd | 09667522 |
Pauner oy | FI17045408 |
Plandent Oy | 0112771-6 |
PO Medica | SE 556547619801 |
RCK Finland Oy | 2536881-3 |
Sharkmed Oy | 1714517-7 |
Sulattamo Oy | FI22301322 |
Suomen Brodeeraus Oy | 1495635-3 |
Team Trade Oy | FI31288238 |
Temrex Oy | 1862512-1 |
Tietoset Oy | 1090632-4 |
Vekisport Oy | FI19680050 |
XXLSEC Oy | FI29609135 |
Määräaikaiseen puitejärjestelyyn osallistumiseen ilmoittivat halukkuutensa kaikki muut edellä mainitut, tuotteita tarjonneet tarjoajat paitsi Vekisport Oy.
Mölnlycke Health Care Oy (Y-tunnus 0207465-2) jätti tarjouksensa vain perustettavaan puitejärjestelyyn.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi toimittajiksi joko tilattaviin tuotteisiin tai puitejärjestelyyn.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut on yhdessä hoitotyön asiantuntijan, hygieniahoitajan ja suun terveydenhuollon edustajan kanssa tarkastanut tarjoajien dokumentit hengityssuojainten, kirurgisten suu-nenäsuojainten ja visiirien osalta. Kaikkien tarjoajien kaikki tarjotut tuotteet eivät vastanneet tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.
Hankinnan vähimmäisvaatimuksena oli, että tarjottavien tuotteiden tulee täyttää terveydenhuollon tuotteille asetetut laatuvaatimukset kaikilta osin. Tuotteissa tulee olla EU:n direktiivien mukainen CE-merkintä ja tuotteiden laatu noudattaa terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita koskevaa lakia (629/2010) sekä EU:n henkilösuojainasetuksessa (EU) 2016/425 (suojainasetus) lueteltuja vaatimuksia. Lisäksi oli todettu, että kaikkien tuotteiden tulee olla terveydenhuollon ammattikäyttöön tarkoitettuja ja sopivia. Tuotteiden tulee olla laadultaan sopivia niin sairaalakäyttöön kuin muun muassa terveydenhuollon korona-toimipisteiden ja suun terveydenhuollon käyttöön.
Tarjouksiin oli pyydetty lataamaan hengityssuojaimien, kirurgisten suu-nenäsuojaimien ja visiirien osalta tarjottavan tuotteen sertifikaatti. Sertifioinnilla tarkoitetaan vaatimustenmukaisuuden osoittamista todistuksella (sertifikaatilla) tai merkillä.
Tarjouspyynnön liitteenä olleessa hankinnan kohteen kuvauksessa oli kerrottu, minkä standardin mukaisesti yllä mainitut tuotteet oli tullut testata. Tarjottavien visiirien osalta standardia ei oltu määritelty tarjouspyyntöön, mutta myös niiden tuli täyttää suojainasetuksen vaatimukset silmiensuojaukselle ja tuotteella tuli olla vaadittu CE-merkki.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisessa tarkastettiin tarjoajien tarjoukseensa lataamat, tuotteita koskevat sertifikaatit. Mikäli sertifikaatista ei löytynyt tietoa siitä, minkä standardin mukaan tuote oli testattu tai jos standardi oli vanha tai väärä, tuote hylättiin. Lisäksi tarkastuksessa käytettiin apuna European Safety Federationin (ESF) sivustolta ja Euroopan Unionin nando-tietokannasta löytyviä tietoja sertifikaatin antaneen laitoksen oikeudesta myöntää sertifikaatti nimenomaan hengityssuojaimille.
Tuotteiden vertailutaulukkoon (liite 1) on kirjoitettu osa-alueen ja tarjoajan kohtaan punaisella fontilla tuotteen hylkäämiseen johtanut syy.
Yksittäisen tuotteen hylkääminen ei johtanut tarjoajan hylkäämisen. Tuotekohtainen vertailu tehtiin niiden tuotteiden kesken, jotka täyttivät asetetut vaatimukset.
Tarjousten vertailu ja valintaperusteet
Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan kohteelle tiukat laatukriteerit, joten vertailu hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.
Henkilösuojainten saatavuuden ja riittävyyden turvaamiseksi sosiaali- ja terveystoimialan eri toimipisteissä tilaukset toimittajille tehdään heti, kun päätöksen ehdollisuuteen liittyvät seikat on tarkastettu ja päätös on lainvoimainen.
Vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevät tarjoajat, tarjotut tuotteet, tarjotut tuotemäärät ja hinnat. Tuotteita tilataan vertailutaulukosta ilmenevän etusijajärjestyksen mukaisesti se määrä, mitä koronakoordinaatioryhmä määrittelee. Enimmillään tuotteita tilataan tarjouspyynnössä arvioitu määrä.
Mikäli vertailutaulukossa etusijajärjestyksessä ensimmäinen tarjoaja ei toimita pyydettyjä tilaajavastuuseen ja pakollisiin poissulkemisperusteisiin liittyviä dokumentteja annetussa määräajassa, tulee tilaaja tilaamaan tuotteet vertailutaulukossa seuraavana olevalta tarjoajalta. Edellä mainitussa tilanteessa
etusijajärjestyksen ensimmäisellä tarjoajalla ei ole oikeutta minkäänlaisiin korvauksiin.
Määräaikainen puitejärjestely, tarjoajien valinta ja puitejärjestelyn kesto
Määräaikaiseen puitejärjestelyyn otettiin mukaan (ehdollisesti) kaikki ne tarjoajat, jotka ilmoittivat halukkuutensa puitejärjestelyyn osallistumiseen ja jotka täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset.
Määräaikainen sopimus on voimassa 30.9.2020 saakka ja päättyy ilman irtisanomista. Sopimusta voidaan yhdessä toimittajan kanssa sopien jatkaa enimmillään 31.12.2020 saakka.
Sopimuskausi alkaa kunkin valitun toimittajan kassa siitä, kun toimittaja on allekirjoittanut sopimuksen.
Muut ehdot
Tilaajana kaupunki ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin tai myönnä valituille toimittajille yksinoikeutta puitejärjestelyn kohteena oleviin hankintoihin. Tuotteita kilpailutetaan kevennetyllä kilpailutuksella ja ostetaan sopimuskauden aikana tilaajan kulloisenkin tarpeen mukaan.
Mikäli puitejärjestelyn toimittajilla ei ole tarjota henkilösuojaimia tilaajan tarpeisiin, tilaaja voi hyödyntää myös muita hankintakanavia ja toimittajia suojavarustehankinnoissaan tarpeensa täyttämiseksi.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1. Vertailutaulukko HEL 2020-005779__ |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
Tukipalvelut | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|