Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2020

1 (8)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/4

 

05.05.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 66

Sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja talouden ennuste

HEL 2020-004097 T 02 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 29.2.2020 tilanteessa.

Käsittely

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

Liitteet

1

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

2

Määrälliset tavoitteet

3

Muut toiminnalliset tavoitteet ja HYTE-tavoitteet

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Kaupunginkanslialle toimitetaan vuonna 2020 toiminnan ja talouden ennusteet kolme kertaa. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet tuodaan tiedoksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Sosiaali- ja terveystoimen ennusteet laaditaan kaupunkiyhteisen rakenteen mukaisesti.

Koronapandemia vaikuttaa myös ennusteen lautakuntakäsittelyn aikatauluun, ja lautakunnalle esiteltiin 7.4.2020 tiivistelmä talouden ja toiminnan toteutumisesta helmikuun lopun tilanteessa. Tässä esityksessä on laajemmin selvitetty palvelukohtainen erittely toteumaennusteesta.

HUSin osalta ei ole saatavilla ennustetta tammi‒helmikuun toteutumien pohjalta, joten HUSin ennusteessa on huomioitu vain laskennallinen arvio koronapandemian kustannusvaikutuksista. HUS tekee ensimmäisen ennusteen tammi-maaliskuun toteumien pohjalta.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

Sosiaali- ja terveyspalvelut (51001)

5 10 01  
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2019

TA 2020

Ennuste 29.2.

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

    163,6

     158,8

     149,9

   -8,9

-5,5 %

Menot

-1 429,8

- 1 498,1

- 1 551,3

- 53,2

-3,6 %

Toimintakate

-1 266,2

- 1 339,3

- 1 401,4

- 62,1

 4,6 %

 

 

 

 

 

 

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulojen arvioidaan alittavan budjetin 8,9 milj. eurolla.

Tulojen arvioitu alitus koostuu maksutuottojen pienenemisestä koronapandemian vuoksi sekä vuonna 2015 tulleiden turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten valtion korvaaman laskennallisen kolmen vuoden korvausajan päättymisen vuoksi.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen ennusteessa on mukana sekä laskennallinen arvio koronapandemian kustannuksista, noin 50 milj. euroa, että valtionperinnöistä jaettavien avustusten (kuolinpesät) tekninen ylitys, 2,4 milj. euroa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen arvioidaan toteutuvan ilman koronapandemian kustannusvaikutuksia ja ilman teknistä ylitystä lähes budjetin mukaisesti. Ylityspaine ilman edellä mainittuja on 0,8 milj. euroa.

Ylityksestä 2,4 milj. euroa on niin sanottua teknistä ylitystä valtionperinnöistä (kuolinpesät) jaettavien avustusten osalta. Valtionperinnöistä jaettavat avustukset on aiemmin kirjattu menoina taseeseen, mutta vuoden 2019 aluksi lukien avustukset maksetaan käyttötalousmenoista. Koska sosiaali- ja terveystoimiala ei ole toimintakatteellinen talousarviokohta, vaan sitova taso ovat menot, sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle voidaan myöntää teknistä ylitysoikeutta valtionperinnöistä myönnettyjen järjestöavustuksien verran. Ylitysoikeus perustuu valtionperinnöistä saatuihin tuloihin.

Kustannusten kehitystä seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja sosiaali- ja terveystoimen johto määrittelee johtamistoimenpiteitä, joilla ylityspainetta vähennetään. Osaa ylityspaineista voidaan kompensoida henkilöstömenojen säästöillä, kun kaikki vakanssit eivät ole kokovuotisesti käytössä henkilöstön vaihtumisen tai rekrytointiviiveiden vuoksi. Ostopalvelujen osalta ylitystä pyritään pienentämään tarkemmalla asiakas- ja tuottajaohjauksella.

Koronapandemiasta johtuva laskennallinen ylityspaine sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle on noin 50 milj. euroa. Tässä vaiheessa ei pystytä arvioimaan pandemian kestoa, ja toteutuneita kustannuksia on vielä kertynyt vähän, joten kustannusvaikutus on laskennallinen arvio. Koronapandemiasta johtuvia kustannuksia seurataan tarkasti ja niitä tarkennetaan toimialan toisessa virallisessa ennusteessa.

Perhe- ja sosiaalipalveluissa on ylityspainetta 19,4 milj. euroa ilman koronapandemiasta aiheutuvia kustannuksia. Valtaosa ylityspaineesta koostuu lastensuojelun ja vammaistyön asiakaspalvelujen ostoista.

Lastensuojelussa ylityspainetta on 11,2 milj. euroa, josta pääosa 10,8 milj. euroa koostuu asiakaspalvelujen ostoista. Lastensuojelun laitoshoidon ja perhehoidon ostopalvelujen tarve pysyy vuoden 2019 tasolla, mutta alkuvuoden perusteella kasvu näyttää pysähtyneen.

Lastensuojelussa on käynnissä kaksi laajaa projektia kustannusten kasvun pysäyttämiseksi. Lastensuojelun laitoshoidon tarvetta pyritään vähentämään muun muassa kehittämällä yhteistyössä HUSin kanssa toimintamalli lastensuojelun ja HUSin lasten- ja nuorisopsykiatrian yhteisasiakkaiden osalta, laatimalla palveluketju ja toimintamalli perheille, joissa on lähisuhdeväkivaltaa tai päihteidenkäyttöä. Lisäksi kehitetään lastensuojelun sosiaalityön tilannearviointimallia ja sen työvalineitä.

Lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalveluissa on ylityspainetta 1,8 milj. euroa. Neuvola- ja perhetyössä ylityspainetta on 1,3 milj. euroa, joka koostuu asiakaspalvelujen ja muiden palvelujen ostoista sekä henkilöstökustannuksista. Perheiden erityispalveluissa on ylityspainetta 0,5 milj. euroa asiakaspalvelujen ja muiden palvelujen ostoissa.

Nuorten palvelut ja aikuissosiaalityön palvelussa on ylityspainetta 1,2 milj. euroa, josta pääosa johtuu tilapäisen asumisen asiakasmäärän kasvusta.

Vammaistyössä on ylityspainetta 5,3 milj. euroa, joka koostuu autetun asumisen ja palveluasumisen kustannuksista sekä henkilökohtaisen avun asiakasmäärän kasvusta. Vammaispalvelulain (380/1987) mukaisen palveluasumisen kilpailutuksessa isoja palveluntuottajia jäi pois ja edellä mainitut toimijat ovat hakeutumassa palvelusetelituottajiksi, mikä lisää paineita kustannusten kasvuun.

Vammaistyössä on käynnissä tuottavuuden parantamiseksi kolme tuottajaohjauksen hanketta, joita ovat henkilökohtaisen avun palvelun kehittäminen, asumispalveluiden monipuolistaminen sekä vammaistyön asiakasohjauksen ja ostoprosessin kehittäminen, ja joilla pyritään hallitsemaan etenkin ostopalvelujen kustannuksia.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen yhteisissä budjetin arvioidaan alittuvan 0,1 milj. euroa.

Terveys- ja päihdepalvelujen arvioidaan alittavan budjettinsa 0,5 milj. euroa ilman koropandemiasta aiheutuvia kustannuksia. Arvioitu alitus koostuu suun terveydenhuollon henkilöstömenojen arvioidusta säästöstä. Suun terveydenhuollon henkilöstökustannuksissa oli alun perin varauduttu Apotin käyttöönottoa varten sijaisten palkkaamiseen omalla määrärahalla etupainotteisesti kevään aikana. Apotin käyttöönoton siirryttyä vuodelle 2021 tullaan koronapandemian aikana vähentyneet henkilöstöresurssit keskittämään yhteydensaantiin, hoidon tarpeen arvioon ja kiireelliseen hammashoitoon sekä muualle sosiaali- ja terveystoimialalle.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen budjetin arvioidaan alittuvan 3,3 milj. euroa ilman koronapandemian kustannusvaikutuksia. Alitus koostuu rintamaveteraanien kotona asumista tukevista palveluista. Rintamaveteraanien kotona asumista tukevat palvelut muuttuivat lakimuutoksella maksuttomiksi 1.11.2019 lukien. Kotona asumista tukevat palvelut kirjataan käyttötalouden sijasta taseeseen ja valtiokonttori korvaa kunnille palvelujen kustannukset.

Hallinnon budjetin arvioidaan toteutuvan tässä vaiheessa talousarvion mukaisesti. Toimialan yhteisten menojen ennustetaan alittavan budjettinsa yhteensä 12,4 milj. eurolla. Toimialan yhteisissä menoissa valtaosa alituksesta tulee Apotin käyttöönoton sijaiskustannuksiin varatusta ja toteutumatta jäävästä 8,2 milj. eurosta ja loppuvuoden 2019 rintamaveteraanien lakimuutosten jälkeisestä kustannusten 3,9 milj. euron oikaisusta.

Toimeentulotuki (51002)

5 10 02 
Toimeentulotuki  

TP 2019

TA 2020

Ennuste 29.2.

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

   3,1

   2,6

   2,6

     0

      0

Menot

-13,5

-14,6

-17,8

 -3,2

- 21,9 % 

Toimintakate

-10,4

 12,0

-15,2

 -3,2

- 26,7 % 

 

 

 

 

 

 

 

Toimeentulotuen tulojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisesti. Toimeentulotuen menojen arvioidaan kasvavan 3,2 milj. euroa koronapandemian vuoksi.

Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut (51003)

5 10 03 
Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut

TP 2019

TA 2020

Ennuste 29.2

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

18,9

14,9

15,5

 0,6

 4,0 %

Menot

15,9

13,5

13,9

-0,4

-3,0 %

Toimintakate

  3,0

 1,4

 1,6

 0,2

14,3 %

 

 

 

 

 

 

 

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen osalta sekä menot että tulot ylittyvät. Toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,2 milj. euroa suurempana kuin talousarviossa.

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen aiheutuneet kustannukset ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä.

Apotti (51004)

5 10 04 
Apotti ja Sote-maakuntauudistus 

TP 2019

TA 2020

Ennuste 29.2

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

   0,6

   0,8

   0,8

0

0%

Menot

-14,3

-29,6

-29,6

0

0%

Toimintakate

-13,7

-28,8

-28,8

0

0%

 

Apotti-hankkeen tulojen ja menojen arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan budjetin mukaisesti. Sekä HUSin että Helsingin käyttöönoton siirtymisen tarkempia kustannusvaikutuksia ei vielä tässä vaiheessa ole tiedossa.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (51005)

5 10 05 
HUS 

TP 2019

TA 2020

Ennuste 29.2

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Menot

690,5

665,7

774,4

-108,7

-16,3 %

 

HUSin tammi-helmikuun toteumaennustetta ei ole käytettävissä. HUSin talousarvio vuodelle 2020 Helsingin osalta on 704,4 milj. euroa eli 38,7 milj. euroa Helsingin HUSin talousarviokohdan menoja suurempi. HUS arvioi alustavasti, että koronaviruksen aiheuttamat toimenpiteet pienentävät HUSin tulosta noin 180 milj. eurolla. Suuri osa tulosvaikutuksesta aiheutuu pienentyneistä myyntituotoista kunnilta johtuen toiminnan painopisteen siirtämisestä koronan hoitamiseen. Toisaalta koronasta johtuvien hoitojaksojen määrä kasvaa. HUSin negatiivisen tuloksen rahoittaminen ratkaistaan myöhemmin. Helsingin laskennallinen osuus HUSin tuloksen pienenemisestä on noin 70 milj. euroa.

HUSin ennuste tarkentuu vuoden 2020 toisessa virallisessa ennusteessa, kun käytössä on HUSin ennuste tammi-maaliskuun toteutumien pohjalta.

Investoinnit

Investointien arvioidaan toteutuvan seuraavasti:

(milj. euroa)

TA 2020

Ylitysoikeudet

TA 2020 yhteensä

Ennuste 29.2.

Ero TA

Tietotekniikkahankinnat

8,25

1,25

9,50

9,50

0

Muut hankinnat

7,70

2,25

9,95

9,95

0

Yhteensä

15,95

3,50

19,45

19,45

0

 

 

Irtaimen omaisuuden määräraha sisältää ylitysoikeuden vuodelta 2019 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 25.3.2020 § 95 myöntänyt yhteensä 3,5 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2020.

Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelmien toimenpiteiden edistyminen

Sosiaali- ja terveystoimi toteuttaa kaupunkistrategiaa, keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita sekä kaupungin yhteissuunnittelun teemoja ja tavoitteita yhdessä muiden toimialojen kanssa. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita ja tavoitteita ovat muun muassa nuorten syrjäytymisen ehkäisy, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen ja koordinointi, liikkumisohjelma ja eri ikä- ja väestöryhmien liikkumisen edistäminen, asukaskokemuksen, asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden lisääminen, kaikkien helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, työllisyyden edistäminen sekä harrastusmahdollisuuksien turvaaminen.

Apotti -asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto on siirtynyt koronapandemian vuoksi vuodelle 2021. Muita toimialan keskeisiä tavoitteita, kuten lasten ja nuorten mielenterveysongelmien palveluketjujen kehittämistä yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja HUSin kanssa, osallistumista Helsinki SIB- hankkeeseen, nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen kehittämistä ja palvelujen sekä toimintamallien kehittämistä haavoittuvassa asemassa olevien iäkkäiden palvelujen kehittämiseksi, jatketaan siinä määrin kuin koronapandemian kiireelliset tehtävät mahdollistavat.

Terveysasemien lääkärien kiireettömän hoidon saantia pyritään lisäämään omien toimintamallien, työnjaon ja johtamisen kehittämisellä, lisäämällä palvelusetelitoimintaa sekä ulkoistamalla 1–2 terveysaseman toiminta.

Iäkkäiden osalta tuetaan mielekästä kotona asumista ja muistiystävällistä toimintaa hyödyntämällä ikäystävällistä teknologiaa Koskelan seniorikeskuksen hankesuunnittelussa ja vahvistamalla ennaltaehkäiseviä palveluja, muun muassa palvelukeskusten monipuolista ryhmätoimintaa sekä etä- ja digitaalisia palveluja, sekä lisäämällä kotikuntoutusta.

Koronapandemian vuoksi monia toimintoja, kuten terveysasematoiminnan ja suun terveydenhuollon kiireetöntä hoitoa on jouduttu vähentämään tai keskeyttämään, ja on selvää, että monet kaupunkistrategian tavoitteet ja toimenpiteet eivät etene suunnitellussa aikataulussa ja laajuudessa ja kaikkia toimialan toiminnallisia tai määrällisiä tavoitteita ei tulla saavuttamaan suunnitellusti.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Talousarvion sitovat, määrälliset ja muut toiminnalliset tavoitteet on esitetty liitteissä 1,2 ja 3.

Arvio merkittävimmistä toimintaympäristön ja palvelutuotannon riskeistä ja epävarmuustekijöistä

Koronapandemia aiheuttaa sosiaali- ja terveystoimessa kiireettömän hoidon ja palvelujen saatavuuden vähenemistä, merkittäviä poikkeusjärjestelyjä henkilöstön työtehtävissä riittävän henkilöstön turvaamiseksi koronapandemiaan liittyviin tehtäviin sekä merkittäviä kustannusvaikutuksia sosiaali- ja terveystoimen talouteen.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

Liitteet

1

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

2

Määrälliset tavoitteet

3

Muut toiminnalliset tavoitteet ja HYTE-tavoitteet

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 07.04.2020 § 59

HEL 2020-004097 T 02 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi tiivistelmän toiminnan ja talouden toteumaennusteesta 29.2.2020 tilanteessa.

Käsittely

07.04.2020 Ehdotuksen mukaan

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566