Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2020

1 (5)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/7

 

05.05.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 69

Modeo Oy:n hankintaoikaisuvaatimus Kallion virastotalon toimistokalusteiden hankinnasta

HEL 2020-000725 T 02 08 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta Modeo Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 28.01.2020 § 34 koskien Kallion virastotalon 9. kerroksen toimistokalusteiden hankintaa.

Hankinta on keskeytetty hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevan kohderyhmän osalta sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksellä 31.3.2020 § 68.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Christian Ehnlund, vastaava hankintasihteeri, puhelin: 310 20250

christian.ehnlund(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 11.2.2020

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Modeo Oy

Esitysteksti
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Toimittajat

Esitysteksti
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on 28.01.2020 § 34 tehnyt päätöksen koskien Kallion virastotalon 9. kerroksen toimistokalusteiden hankintaa.

Modeo Oy on tehnyt sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 28.01.2020 § 34 hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 11.02.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa Modeo Oy vaatii hankintayksikköä käsittelemään asian hankintalain 133 §:n 2 momentin nojalla uudelleen vedoten siihen, että hankintayksikkö on tehnyt virheen, kun se ei ole poissulkenut hankinnan kohderyhmän 1 voittaneen tarjoajan tarjousta tarjouspyynnön vastaisena. Modeo Oy on jäänyt vertailussa kohderyhmän 1 osalta toiseksi, eikä ole näin ollen tullut valituksi kyseiseen kohderyhmään toimittajaksi.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on 31.3.2020 § 68 tekemällään päätöksellä keskeyttänyt Kallion virastotalon 9. kerroksen toimistokalusteiden hankinnan tarjouspyynnön kohderyhmän 1 (Työpöydät ja sermit) osalta. Hankinta on keskeytetty, koska hankintayksikkö on havainnut, että sermien vaatimukset tarjouspyynnössä kohderyhmän 1 osalta oli kuvattu tulkinnanvaraisesti sermin kehikon rakenteen osalta, minkä vuoksi saadut tarjoukset eivät ole olleet vertailukelpoisia. Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ollut hankintapäätöksen teon jälkeen enää oikaistavissa tuli hankintayksikön keskeyttää hankinta tämän kohderyhmän osalta sekä kilpailuttaa kohderyhmä uudelleen.

Oikaisuvaatimusta koskeva hankinta on keskeytetty oikaisuvaatimuksen kohteen osalta, joten Modeo Oy:n tekemä oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksestä 28.01.2020 § 34 jätetään tutkimatta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Christian Ehnlund, vastaava hankintasihteeri, puhelin: 310 20250

christian.ehnlund(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 11.2.2020

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Esitysteksti

Modeo Oy

Esitysteksti
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Toimittajat

Esitysteksti
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 28.01.2020 § 34

HEL 2020-000725 T 02 08 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä Kallion virastotalon 9. kerrokseen muuttavien eri palvelukokonaisuuksien yksiköiden toimistokalusteista seuraavien toimittajien osatarjoukset:

Tavara Trading TTR Oy:
          Osatarjous 1. Työpöydät ja sermit
          Osatarjous 2. Työtuolit
Modeo Oy:
          Osatarjous 3. Kaapistot
Martela Oyj:
          Osatarjous 4. Naulakot

Hankinnan arvo naulakoiden osalta on 5031,60 euroa (alv 0), kaapistojen osalta 4180 euroa (alv 0), työtuolien osalta 9 750 euroa (alv 0) sekä työpöytien ja sermien osalta 45430 euroa (alv 0). Yhteensä 64 391,60 euroa (alv 0).

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Toimisto- ja julkitilakalusteista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (H002-16 HEL2016-009597) kuuden (6) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken osatarjouksia kohderyhmittäin käyttäen. Osatarjousten kohderyhmät: 1. Työpöydät ja sermit. 2. Työtuolit. 3. Kaapistot. 4. Naulakot.
HL 51 §:n perusteella korjattu puitejärjestelyn toimittajien määrä viiteen.

Toimisto- ja julkitilakalusteista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (H002-16 HEL2016-009597) viiden (5) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken osatarjouksia kohderyhmittäin käyttäen. Osatarjousten kohderyhmät: 1. Työpöydät ja sermit. 2. Työtuolit. 3. Kaapistot. 4. Naulakot.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntö on lähetetty puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 19.12.2019 tarjouspalvelu.fi:n
kautta. Lisätietokysymykset tuli esittää 08.01.2020 mennessä.

Kysymyksiä tuli määräaikaan mennessä kolme (3) kappaletta. Kysymykset koskivat kalusteiden kriteereitä ja vaadittavia ominaisuuksia. Kaikkiin kysymyksiin vastattiin.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16.01.2020 klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kolme (3) tarjoajaa:
HL 51 §:n perusteella korjattu neljä tarjoajaa.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16.01.2020 klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat neljä (4) tarjoajaa:

Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara-Trading TTR Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu Isku Interior Oy.

          Isku Interior Oy
          Martela Oyj
          Modeo Oy
          Tavara-Trading TTR Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjoukselle asetetut vaatimukset.

Valinta

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on 21.01.2020 käsitellyt hankintaan saatuja tarjouksia.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat osatarjoukset antoivat:

1. Työpöydät ja sermit: Tavara-Trading TTR Oy
2. Työtuolit: Tavara-Trading TTR Oy
3. Kaapistot: Modeo Oy
4. Naulakot: Martela Oyj

Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty tilaus toimittajalle.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla § 314 10.12.2019.

Lisätiedot

Tarja Vuori, hankintaneuvoja, puhelin: 310 73667

tarja.vuori(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566