Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2020 | 1 (5) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 05.05.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 69
Modeo Oy:n hankintaoikaisuvaatimus Kallion virastotalon toimistokalusteiden hankinnasta
HEL 2020-000725 T 02 08 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta Modeo Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 28.01.2020 § 34 koskien Kallion virastotalon 9. kerroksen toimistokalusteiden hankintaa.
Hankinta on keskeytetty hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevan kohderyhmän osalta sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksellä 31.3.2020 § 68.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Christian Ehnlund, vastaava hankintasihteeri, puhelin: 310 20250
christian.ehnlund(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus 11.2.2020 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Modeo Oy | Esitysteksti |
Toimittajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on 28.01.2020 § 34 tehnyt päätöksen koskien Kallion virastotalon 9. kerroksen toimistokalusteiden hankintaa.
Modeo Oy on tehnyt sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 28.01.2020 § 34 hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 11.02.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa Modeo Oy vaatii hankintayksikköä käsittelemään asian hankintalain 133 §:n 2 momentin nojalla uudelleen vedoten siihen, että hankintayksikkö on tehnyt virheen, kun se ei ole poissulkenut hankinnan kohderyhmän 1 voittaneen tarjoajan tarjousta tarjouspyynnön vastaisena. Modeo Oy on jäänyt vertailussa kohderyhmän 1 osalta toiseksi, eikä ole näin ollen tullut valituksi kyseiseen kohderyhmään toimittajaksi.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on 31.3.2020 § 68 tekemällään päätöksellä keskeyttänyt Kallion virastotalon 9. kerroksen toimistokalusteiden hankinnan tarjouspyynnön kohderyhmän 1 (Työpöydät ja sermit) osalta. Hankinta on keskeytetty, koska hankintayksikkö on havainnut, että sermien vaatimukset tarjouspyynnössä kohderyhmän 1 osalta oli kuvattu tulkinnanvaraisesti sermin kehikon rakenteen osalta, minkä vuoksi saadut tarjoukset eivät ole olleet vertailukelpoisia. Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ollut hankintapäätöksen teon jälkeen enää oikaistavissa tuli hankintayksikön keskeyttää hankinta tämän kohderyhmän osalta sekä kilpailuttaa kohderyhmä uudelleen.
Oikaisuvaatimusta koskeva hankinta on keskeytetty oikaisuvaatimuksen kohteen osalta, joten Modeo Oy:n tekemä oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksestä 28.01.2020 § 34 jätetään tutkimatta.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Christian Ehnlund, vastaava hankintasihteeri, puhelin: 310 20250
christian.ehnlund(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus 11.2.2020 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Esitysteksti |
Modeo Oy | Esitysteksti |
Toimittajat | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 28.01.2020 § 34
HEL 2020-000725 T 02 08 01 00
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä Kallion virastotalon 9. kerrokseen muuttavien eri palvelukokonaisuuksien yksiköiden toimistokalusteista seuraavien toimittajien osatarjoukset:
Tavara Trading TTR Oy:
Osatarjous 1. Työpöydät ja sermit
Osatarjous 2. Työtuolit
Modeo Oy:
Osatarjous 3. Kaapistot
Martela Oyj:
Osatarjous 4. Naulakot
Hankinnan arvo naulakoiden osalta on 5031,60 euroa (alv 0), kaapistojen osalta 4180 euroa (alv 0), työtuolien osalta 9 750 euroa (alv 0) sekä työpöytien ja sermien osalta 45430 euroa (alv 0). Yhteensä 64 391,60 euroa (alv 0).
Päätöksen perustelut
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Toimisto- ja julkitilakalusteista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (H002-16 HEL2016-009597) kuuden (6) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken osatarjouksia kohderyhmittäin käyttäen. Osatarjousten kohderyhmät: 1. Työpöydät ja sermit. 2. Työtuolit. 3. Kaapistot. 4. Naulakot.
HL 51 §:n perusteella korjattu puitejärjestelyn toimittajien määrä viiteen.
Toimisto- ja julkitilakalusteista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (H002-16 HEL2016-009597) viiden (5) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken osatarjouksia kohderyhmittäin käyttäen. Osatarjousten kohderyhmät: 1. Työpöydät ja sermit. 2. Työtuolit. 3. Kaapistot. 4. Naulakot.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntö on lähetetty puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 19.12.2019 tarjouspalvelu.fi:n
kautta. Lisätietokysymykset tuli esittää 08.01.2020 mennessä.
Kysymyksiä tuli määräaikaan mennessä kolme (3) kappaletta. Kysymykset koskivat kalusteiden kriteereitä ja vaadittavia ominaisuuksia. Kaikkiin kysymyksiin vastattiin.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16.01.2020 klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kolme (3) tarjoajaa:
HL 51 §:n perusteella korjattu neljä tarjoajaa.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16.01.2020 klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat neljä (4) tarjoajaa:
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara-Trading TTR Oy
HL 51 §:n perusteella korjattu Isku Interior Oy.
Isku Interior Oy
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara-Trading TTR Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjoukselle asetetut vaatimukset.
Valinta
Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut on 21.01.2020 käsitellyt hankintaan saatuja tarjouksia.
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat osatarjoukset antoivat:
1. Työpöydät ja sermit: Tavara-Trading TTR Oy
2. Työtuolit: Tavara-Trading TTR Oy
3. Kaapistot: Modeo Oy
4. Naulakot: Martela Oyj
Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty tilaus toimittajalle.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla § 314 10.12.2019.
Lisätiedot
Tarja Vuori, hankintaneuvoja, puhelin: 310 73667
tarja.vuori(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|