Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2020 | 1 (6) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 07.04.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 60
Suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja -kaapistojen hankinnan puitejärjestely
HEL 2019-008821 T 02 08 01 00
Päätös
A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja -kaapistojen puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:
- Dental-Systems Oy (Y-tunnus 0250157-0)
- Fimet Oy (Y-tunnus 04688826)
- Flinno Oy (Y-tunnus 25995956)
- Hammasväline Oy (Y-tunnus 0881266-0)
- JH Hammastuote Oy (Y-tunnus 2184134-3)
- Plandent Oy (Y-tunnus 0112771-6)
B. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat puitejärjestelyn sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on 1,4 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Suun terveydenhuolto | Esitysteksti |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kilpailutuksen taustaa ja sopimuskausi
Suun terveydenhuollon hoitokoneiden ja kaapistojen hankinnoissa on todettu toimivaksi malliksi edellä mainittujen tuoteryhmien osalta puitejärjestely, jolloin hankinnat voidaan kilpailuttaa kevennetyllä kilpailutuksella puitejärjestelmään valittujen toimittajien kesken. Puitejärjestelyn tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa sopimuskauden aikana tehtäviä hankintoja. Nykyisen puitejärjestelmän sopimuskausi on päättynyt 1.3.2020.
Tässä puitejärjestelmän kilpailutuksessa ei vahvisteta kaikkia hankintoihin liittyviä ehtoja, vaan tulevat hankinnat kilpailutetaan kevennettynä kilpailutuksena (niin sanottuna minikilpailutuksena) puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Sopimuskauden aikana kunakin kalenterivuotena tehtävien hankintojen määrä riippuu suun terveydenhuollolle myönnetyistä määrärahoista.
Puitejärjestelyn varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Sopimus sisältää mahdollisuuden yhden (1) vuoden optiokauden käyttöönottoon, josta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Puitejärjestelystä järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Puitejärjestelyyn valittiin mukaan kaikki ne tarjoajat, jotka täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajille, tarjoukselle ja tarjottavana oleville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjoajilta edellytettiin, että heillä on valikoimissaan hammashoitoyksiköitä, instrumenttisillan pienlaitteita, hoitokaapistoja, imujärjestelmiä ja kompressoreita. Lisäksi edellytettiin, että tarjoajalla on valikoimissaan koko sopimuskauden vähimmäisvaatimukset täyttäviä tuotteita.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyyntöasiakirjat valmisteltiin yhteistyönä suun terveydenhuollon ja hankintapalvelujen kanssa.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 15.1.2020 julkisten hankintojen sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 5.2.2020 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 6.2.2020.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.2.2020.
Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kuusi (6) tarjoajaa:
• Dental -Systems Oy
• Fimet Oy
• Flinno Oy
• Hammasväline Oy
• JH Hammastuote Oy
• Plandent Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut on yhdessä suun terveydenhuollon kanssa tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdot.
Sopimuskauden aikaiset minikilpailutukset
Sopimuskauden aikana tarkennetaan hankintakohtaisesti kulloinkin kilpailutettavan hankinnan kriteerit. Kriteerit riippuvat muun muassa suun terveydenhuollon mahdollisista uusista toimintamalleista ja johdon linjauksista siihen, millaisilla ominaisuuksilla varustettuja hammashoitoyksiköitä katsotaan tarkoituksenmukaisimmaksi hankkia huomioiden muuttuva toimintaympäristö ja eri ammattiryhmien välinen monihuonetyöskentelymalli.
Lisäksi minikilpailutuksissa määritellään valinnan perusteet aina hankintakohtaisesti. Kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteina voidaan käyttää muun muassa hintaa, huollon kustannuksia, hoitokoneen ja kaapistojen muunneltavuutta tai käytettävyyttä.
Tarjouspyynnön liitteenä on ollut hankinnan kohteen kuvaus, jossa on kuvattuna tarkemmin puitejärjestelyn sisältöä ja hankintaan liittyviä toimintamalleja.
Jokaisesta puitejärjestelyn puitteissa tehtävästä, niin sanotusta minikilpailutuksesta tehdään oma, erillinen hankintapäätös ja tarvittaessa sopimus.
Hankintapäätöksen tekijä ja hankintasopimuksen allekirjoittaja määräytyy kulloinkin voimassaolevien, sosiaali- ja terveyslautakunnan vahvistamien hankintavaltuuksien mukaisesti.
Valinta
Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä on kokouksessaan 27.2.2020 käsitellyt hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua. Kaikkien tarjouksensa jättäneiden toimittajien kanssa solmitaan sopimus puitejärjestelystä.
Vertailutaulukko on tämän asian liitteenä 1. Vertailutaulukosta ilmenevät tarjoajat ja ne tuotteet ja tuotteiden vähimmäisominaisuudet, joita tarjoajilla on edellytetty olevan valikoimissaan, jotta heidät voitiin valita mukaan puitejärjestelyyn.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 4.2.2020 § 19 vahvistetuista hankintavaltuuksista.
Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kaupungin johtamisjärjestelmän muutoksen myötä 1.6.2017 on sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen vastuulle siirtynyt entisen hankintakeskuksen vastuulla olleita tavarahankintoja. Nyt päätettävänä olevan kilpailutuksen periaatteita ja ehtoja ei ole tuotu sosiaali- ja terveyslautakunnalle etukäteen päätettäväksi, koska vakiintuneen käytännön mukaan tavarahankintojen periaatteita ei ole ollut tarkoituksenmukaista päättää sosiaali- ja terveyslautakunnassa, vaan riittävä toimintamalli on se, että lautakunta tekee hankinnasta päätöksen.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Esitysteksti |
Suun terveydenhuolto | Esitysteksti |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|