Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2020

1 (4)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

07.04.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 58

Terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden toimenpidekokonaisuus ja tilannekatsaus

HEL 2020-004111 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi seuraavan selvityksen terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden toimenpidekokonaisuudesta:

”Vuoden 2020 sosiaali- ja terveystoimialan käyttösuunnitelmaan on tehty seuraavat kirjaukset terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuudesta, joita on aktiivisesti edistetty:

- Palvelujen saatavuutta on parannettu muun muassa tehostamalla lääkärien rekrytointia, monialaisen ja moniammatillisen työn kehittämisellä, johtamisen kehittämisellä, lisäämällä sähköisiä palveluja, terveys- ja hyvinvointikeskusten toimintojen monipuolistamisella sekä lisäämällä uusia palvelujen tuottamistapoja.

- Lääkärirekrytointia on tehostettu ”Lääkäreiden saatavuuden ja pysyvyyden edistäminen” -hankkeen 2019‒2021 kautta, terveysasemien lääkäreiden ja hoitajien palkankorotuksilla, selkeyttämällä lääkärien ja hoitajien työnjakoa ja kehittämällä edelleen moniammatillista työtä. Lisäksi pyritään varmistamaan, että toimistotyön ym. ammattilaisia on riittävästi varsinaisen hoitotyön ulkopuolisiin tehtäviin.

Lääkäreiden saatavuuden ja pysyvyyden edistämisen hanke on käynnissä parhaillaan. Rekrytointiin on panostettu muun muassa tehostamalla rekrytoinnin koordinaatiota. Sen lisäksi on palkattu rekrytointihenkilö tehostamaan lääkärirekrytointia. Myös Lääkäriliiton sähköpostikirjeitä on hyödynnetty siten, että niiden perusteella on tehty esimerkiksi kohdennettua markkinointia lääkäreille.

Terveysasemien lääkäreiden palkkoja on korotettu 250 euron tasokorotuksella palkkaohjelman kautta sekä maksettu 1 000 euron tehtävälisällä ajalle 1.1.2020–30.6.2020.

Monialaista yhteistyötä kehitetään muun muassa ammattiryhmien osaamista hyödyntämällä ja järkevällä työnjaolla. Esimerkiksi rajoitetun lääkemääräämiskoulutuksen suorittaneet hoitajat aloittavat vuoden 2020 aikana terveyskeskuksissa ja heitä koulutetaan enenevästi lähivuosina.

Terveys- ja hyvinvointikeskusten tarjontaa on monipuolistettu jalkauttamalla toimintoja erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon, mikä on mahdollistanut osaamisen kehittämisen, nopeamman ja viiveettömämmän palvelun tavanomaisissa perustason erikoissairaanhoidon arviota ja hoitoa vaativissa tilanteissa sekä monipuolistanut yleislääkärin työtä.

Palvelutarjonnan monipuolistaminen ja toimintojen jalkauttaminen ja palauttaminen erikoissairaanhoidosta terveys- ja hyvinvointikeskuksiin

Terveys- ja hyvinvointikeskus (THK) -toimintamalli on jalkautettu vuonna 2019. THK-mallissa on panostettu erityisesti paljon palveluja tarvitsevien löytämiseen. Toimintatapa on, että yhteyshenkilö koordinoi, konsultoi ja kannattelee. Tällöin lääkärin tarve vähenee ja aikoja vapautuu muulle toiminnalle.

THK-toimintamallin edellyttämä terveysasemien johtamisen ja organisoitumisen uudistaminen on meneillään ja aikataulussa. Vuoden vaihteessa on tehty terveysasemien organisaatiomuutos ja henkilörekrytointiprosessit ovat valmiit tai meneillään. Vakituinen henkilöstö ja sijaiset valitaan kesän aikana. THK-verkostoon on kuulunut 1.1.2020 alkaen kuusi terveysasemaa, joilla on useita toimipisteitä. Vähintään yhden terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimipisteen avaamista laajennetun aukioloajan piiriin kello 7-20 valmistellaan kaikilla alueilla. Tämän osalta järjestöneuvottelut ovat alkamassa. Laajennettu aukioloaika on jo tällä hetkellä käytössä Kalasataman ja Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksissa. Myllypurossa laajennetun aukioloajan käyttöönottoa valmistellaan ja esihenkilötyö on meneillään.

Johtamista parannetaan. Kaikki esihenkilöille ovat käyneet valmentavan johtamisen 6 kk:tta kestäneen moduulipohjaisen koulutuksen ja lisäksi heille on tarjottu koulutusta muun muassa Lean-verkkokursseja järjestämällä. Koko organisaatio panostaa Lean-menetelmien vakiinnuttamiseen. 

HUSin ja Helsingin yhteinen integraatiotyöryhmä tiivistää yhteistyötä erikoissairaanhoidon kanssa. Integraatio mahdollistaa osaamisen kehittämisen, nopeamman ja viiveettömämmän palvelun tavanomaisissa perustason erikoissairaanhoidon arviota ja hoitoa vaativissa tilanteissa. Perusterveydenhuollon erikoislääkäreillä, mutta myös muilla erikoisaloilla, on yhteinen intressi HUSin kanssa. Integraatio monipuolistaa yleislääkärin työtä ja lisää houkuttelevuutta heidän työssään.

Etäpalvelut

Kaikissa palveluissa on lisätty etäpalveluja (puhelinpalvelua ja sähköisiä kontakteja), ja muutos on edennyt erityisen nopeasti koronapandemian aikana. Potilastietojärjestelmä Pegasoksessa on otettu käyttöön kahdensuuntainen viestintä, mikä on koettu toimivaksi. Digitaalisessa terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on kokeiltu chatia, chatbotia ja OmaOlo palvelun tuottamista 24/7. Chatbot on saanut paljon kiitosta. Omaolo-palvelua on laajennettu ja potilaat saavat kiireellisiin vaivoihinsa avun ja tarvittaessa myös lääkärin määräämät reseptit vuoden jokaisena päivänä.

Uudet palvelujen tuottamistavat

Palvelujen tuotantotapoja on laajennettu jatkamalla palvelusetelien käyttöä ja uusia palvelusetelivaihtoehtoja valmistellaan. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle valmistellaan toukokuussa 2020 esitys 1–2 terveysaseman ulkoistamisesta. Tätä varten on perustettu ohjausryhmä, projektiryhmä sekä projektia varten on palkattu projektihenkilö.

Palveluseteli ja ostopalvelut ovat käytössä terveysasemilla. Palveluseteleitä on myönnetty yhteensä 3 144 kappaletta ja kustannukset olivat noin 200 000 euroa tammi-maaliskuussa 2020. Tavoitteena on, että palvelusetelejä hyödyntämällä voidaan pienentää suoraostojen määrää. Tällä on vaikutusta henkilökunnan pysyvyyteen ja viihtyvyyteen. Kalasataman puhelinpalvelut ostopalveluna on aloitettu ja ne toimivat. Järjestely on vapauttanut henkilökuntaa muuhun työhön ja myös näkynyt saatavuuden paranemisena.”

Käsittely

Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.lukkarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Jonotusaikojen mediaaniarvot lääkärin ajanvarausvastaanotolle vuonna 2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Vuoden 2020 budjettineuvottelujen yhteydessä on sovittu, että sosiaali- ja terveystoimessa valmistellaan maaliskuuhun 2020 mennessä toimintamalleihin liittyvä toimenpidekokonaisuus, joilla varmistetaan sujuva hoitoonpääsy terveysasemilla. Koronapandemianepidemian vaatimien toimenpiteiden vuoksi ehdotus toimenpidekokonaisuudesta on myöhästynyt hieman aikataulusta. Koronapandemia tulee vaikeuttamaan ja viivyttämään kiireettömään hoitoon pääsyn parantamista.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611

timo.lukkarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Jonotusaikojen mediaaniarvot lääkärin ajanvarausvastaanotolle vuonna 2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566