Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2020 | 1 (3) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 24.03.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 53
Peruuttamatta ja käyttämättä jätetyistä palveluista perittävistä maksuista (ns. sakkomaksuista) luopuminen koronavirustilanteesta aiheutuneen poikkeustilan aikana
HEL 2020-003603 T 02 06 07
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saatavien suorittamisesta vapauttamisesta koskevasta päätösvallasta 15.5.2017 tekemää päätöstä (§ 76) siten, että peruuttamatta ja käyttämättä jätetystä palvelusta ei peritä maksua koronavirustilanteesta aiheutuneen poikkeustilan aikana. Päätös on voimassa, kunne poikkeustila päättyy.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 310 43604
ulla.hautamäki(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksusta annetun lain (734/1992) 3 §:n mukaan jos henkilö on varannut ennakolta vastaanottoajan palvelun saamiseksi ja hän on ilman hyväksyttävää syytä jäänyt saapumatta varattuna aikana vastaanotolle, voidaan häneltä periä enintään asetuksella säädettävä maksu.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen (912/1992) 25 §:n 1 momentin mukaan käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä, asiakkaan varaamasta terveyskeskuksen lääkärin, suun ja hampaiden tutkimuksen ja hoidon, erikoissairaanhoidon avohoidon tai kalliin kuvantamistutkimuksen vastaanottoajasta voidaan periä 15 vuotta täyttäneeltä enintään 50,80 euroa. Maksua ei saa kuitenkaan periä silloin, kun varatun ajan peruuttamatta jättämiseen on hyväksytty syy. Helsingin kaupunki on linjannut peruuttamatta jääneistä palveluista perittävän maksun olevan 40,30 euroa.
Hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronatilanteen vuoksi 16. maaliskuuta 2020 alkaen. Hallitus linjasi silloin toimenpiteistä, joiden tarkoituksena on hidastaa koronatartuntojen leviämistä sekä suojella riskiryhmiä. Linjaukset ja poikkeusolot ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti.
Koronavirustilanteesta johtuen ihmiset ovat ryhtyneet rajoittamaan liikkumistaan koronaviruksen leviämisen estämiseksi. On siten mahdollista, että palveluja jää käyttämättä sen vuoksi, että vastaanotolle ei saavuta, vaikka palveluun on ennakolta varattu vastaanottoaika. Koronavirustilanteesta aiheutunutta poikkeustilaa voidaan lähtökohtaisesti pitää hyväksyttävänä syynä jäädä pois vastaanotolta. Koronavirus on aiheuttanut myös ruuhkaa puhelinpalveluissa, minkä takia vastaanottoajan peruminen on voinut olla mahdotonta.
Näiden niin sanottujen sakkomaksujen käsittely vaatii 3‒5 henkilön työpanoksen jokaista yksittäistä sakkomaksutapausta kohden. Koronavirustilanteessa olisi perusteltua kohdentaa kaikki liikenevä työvoima ydintoimintojen asiakaspalvelutehtäviin ja potilaiden hoitamiseen. Vaikka potilaat jättäisivätkin aikoja tyhjiksi, peruuttamatta jätetylle vastaanottoajalle kohdistunut työvoimaresurssi voidaan hyödyntää muissa tehtävissä, joiden tekeminen on tärkeää hallituksen julistaman poikkeustilan aikana koronaviruksen leviämisestä ihmisten terveydelle aiheutuvien haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Lisäksi asiakkaiden ja potilaiden tilanteet saattavat olla tällä hetkellä virustilanteen ja poikkeusolojen vuoksi yhtälailla poikkeuksellisia suhteessa normaaliin arkeen. Poikkeusoloissa on perusteltua, että sosiaali- ja terveystoimialalla palveluiden priorisointia kohdennetaan kiireellistä hoitoa tarvitseviin.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistuvan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 310 43604
ulla.hautamäki(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Asiakasmaksut
Päätöksenteon tuki
Terveys- ja päihdepalvelut
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Sosiaali- ja terveystoimen hallinto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|