Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2020

1 (3)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

24.03.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 53

Peruuttamatta ja käyttämättä jätetyistä palveluista perittävistä maksuista (ns. sakkomaksuista) luopuminen koronavirustilanteesta aiheutuneen poikkeustilan aikana

HEL 2020-003603 T 02 06 07

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saatavien suorittamisesta vapauttamisesta koskevasta päätösvallasta 15.5.2017 tekemää päätöstä (§ 76) siten, että peruuttamatta ja käyttämättä jätetystä palvelusta ei peritä maksua koronavirustilanteesta aiheutuneen poikkeustilan aikana. Päätös on voimassa, kunne poikkeustila päättyy. 

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 310 43604

ulla.hautamäki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksusta annetun lain (734/1992) 3 §:n mukaan jos henkilö on varannut ennakolta vastaanottoajan palvelun saamiseksi ja hän on ilman hyväksyttävää syytä jäänyt saapumatta varattuna aikana vastaanotolle, voidaan häneltä periä enintään asetuksella säädettävä maksu.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen (912/1992) 25 §:n 1 momentin mukaan käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä, asiakkaan varaamasta terveyskeskuksen lääkärin, suun ja hampaiden tutkimuksen ja hoidon, erikoissairaanhoidon avohoidon tai kalliin kuvantamistutkimuksen vastaanottoajasta voidaan periä 15 vuotta täyttäneeltä enintään 50,80 euroa. Maksua ei saa kuitenkaan periä silloin, kun varatun ajan peruuttamatta jättämiseen on hyväksytty syy. Helsingin kaupunki on linjannut peruuttamatta jääneistä palveluista perittävän maksun olevan 40,30 euroa. 

Hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronatilanteen vuoksi 16. maaliskuuta 2020 alkaen. Hallitus linjasi silloin toimenpiteistä, joiden tarkoituksena on hidastaa koronatartuntojen leviämistä sekä suojella riskiryhmiä. Linjaukset ja poikkeusolot ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti.

Koronavirustilanteesta johtuen ihmiset ovat ryhtyneet rajoittamaan liikkumistaan koronaviruksen leviämisen estämiseksi. On siten mahdollista, että palveluja jää käyttämättä sen vuoksi, että vastaanotolle ei saavuta, vaikka palveluun on ennakolta varattu vastaanottoaika. Koronavirustilanteesta aiheutunutta poikkeustilaa voidaan lähtökohtaisesti pitää hyväksyttävänä syynä jäädä pois vastaanotolta. Koronavirus on aiheuttanut myös ruuhkaa puhelinpalveluissa, minkä takia vastaanottoajan peruminen on voinut olla mahdotonta. 

Näiden niin sanottujen sakkomaksujen käsittely vaatii 3‒5 henkilön työpanoksen jokaista yksittäistä sakkomaksutapausta kohden. Koronavirustilanteessa olisi perusteltua kohdentaa kaikki liikenevä työvoima ydintoimintojen asiakaspalvelutehtäviin ja potilaiden hoitamiseen. Vaikka potilaat jättäisivätkin aikoja tyhjiksi, peruuttamatta jätetylle vastaanottoajalle kohdistunut työvoimaresurssi voidaan hyödyntää muissa tehtävissä, joiden tekeminen on tärkeää hallituksen julistaman poikkeustilan aikana koronaviruksen leviämisestä ihmisten terveydelle aiheutuvien haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Lisäksi asiakkaiden ja potilaiden tilanteet saattavat olla tällä hetkellä virustilanteen ja poikkeusolojen vuoksi yhtälailla poikkeuksellisia suhteessa normaaliin arkeen. Poikkeusoloissa on perusteltua, että sosiaali- ja terveystoimialalla palveluiden priorisointia kohdennetaan kiireellistä hoitoa tarvitseviin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistuvan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 310 43604

ulla.hautamäki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Asiakasmaksut

Päätöksenteon tuki

Terveys- ja päihdepalvelut

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Sosiaali- ja terveystoimen hallinto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566