Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

16/2019

1 (5)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

24.09.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 227

Suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinta suorahankintana

HEL 2019-009556 T 02 08 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein perusteella hyväksyä suorahankintana suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinnan Coronaria Terveys Oy:ltä. Hankittava kokonaisuus on sisällöltään ja laajuudeltaan vastaava kuin nykyinen ostopalveluina hankittava palvelu.

Palveluja hankitaan arviolta vuoden 2020 syyskuun loppuun saakka, enimmillään kuitenkin joulukuun 2020 loppuun. Suorahankintakaudella noudatetaan sopimusten HEL 2014-002411 ja HEL 2017-004826 ehtoja ja hintoja siten kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä 14.2.2020.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on yhteensä 4,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sinikka Varsio, vs. johtajahammaslääkäri, puhelin: 310 50535

sinikka.varsio(a)hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Coronaria Terveys Oy

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Suun terveydenhuolto

Esitysteksti

Hankintapalvelut

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuolto hankkii ostopalveluina hammashoitopalveluja lähinnä aikuisväestölle täydentämään omaa palveluntuotantoaan. Ostopalveluna hankittava hoito sisältää niin kiireellistä kuin kiireetöntä perushammashoitoa, mutta ei erikoishammaslääkäritasoista hoitoa. Palveluntuottaja tekee kaikkia hammaslääkärin peruskoulutukseen kuuluvia toimenpiteitä. Ostopalveluna hankittavat toimenpiteet perustuvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämään suun terveydenhuollon toimenpideluokitukseen ja toimenpidekoodien sanallisiin määritelmiin (THL-koodit). Asiakas maksaa ostopalveluna tehdyistä toimenpiteistä suun terveydenhuollolle asiakasmaksuasetuksen mukaiset hinnat, kuten hän maksaisi, jos hänet hoidettaisiin suun terveydenhuollon omassa toiminnassa.

Suun terveydenhuollolla on 13.11.2014 allekirjoitettu sopimus HEL 2014-002411 Coronaria Terveys Oy:n kanssa suun terveydenhuollon ostopalvelujen tuottamisesta Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon tarpeisiin. Varsinainen sopimuskausi oli 15.2.2015‒14.2.2018. Hankintaan sisältyi mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikkö päätti 28.4.2017 § 28. Optiokauden sopimus HEL 2017-004826 on allekirjoitettu 7.6.2017. Optiokausi päättyy 14.2.2020.

Hankintaa on laajennettu optiokaudella siten, että ostettavien tuntien määrää on lisätty 440 viikkotunnista enimmillään 566 viikkotuntiin vuonna 2018. Sopimuksen laajentamisesta on julkaistu vapaaehtoinen ilmoitus 13.6.2018 julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa www.hankintailmoitukset.fi. Lisätuntien hankinnasta on allekirjoitettu sopimus 15.8.2018.

Uuden ostopalveluhankinnan valmistelu

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat valmistelleet uutta suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankintaa ja tarjouspyyntöasiakirjoja. Hankinnan valmistelussa tuli toukokuussa 2019 ilmi, että valmistelua ei voida jatkaa kaikilta osin suunnitellusti siten, että hankinnan periaatteet olisi saatu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi elokuussa 2019 ja että hankinnasta olisi saatu julkaistua tarjouspyyntö alkusyksystä 2019.

Nykyisessä suun terveydenhuollon ostopalveluhankinnassa palveluntuottaja käyttää tilaajan potilastietojärjestelmää siten, että palveluntuottaja kirjaa potilastiedot suoraan potilastietojärjestelmään. Lisäksi potilaille lähetettävät laskut lähetetään potilastietojärjestelmän kautta. Palveluntuottajalle maksetaan ostettavasta palvelusta potilastietojärjestelmän kautta saatavien raporttien perusteella.

Suun terveydenhuollolla on tällä hetkellä käytössään Lifecare-potilastietojärjestelmä. Uutena potilastietojärjestelmänä suun terveydenhuoltoon on tulossa Apotti-järjestelmä, jonka olisi tämänhetkisen tiedon mukaan tarkoitus korvata nykyinen Lifecare-potilastietojärjestelmä lokakuussa 2020.

Apotissa ei ole vielä toteutettu valmiiksi teknistä ratkaisua, jolla ostopalvelutuottajan on mahdollista käyttää tilaajan asiakas- ja potilastietojärjestelmää etäyhteyden kautta. Lisäksi mahdolliset Apotin käytöstä perittävät käyttäjäkohtaiset lisenssimaksut tai muut mahdolliset maksut ovat vielä sopimatta.

Edellä mainituista seikoista johtuen uuden kilpailutuksen valmistelua ei voida kaikilta osin viedä loppuun. Uuden kilpailutuksen valmistelua jatketaan niiltä osin, kun se on mahdollista. Hankinnan periaatteet tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi, kun Apottiin liittyviin asioihin saadaan tarvittava tieto uutta kilpailutusta varten.

Suorahankinta

Hankintapalvelut on tiedustellut sähköpostitse 18.6.2019 Coronaria Terveys Oy:ltä heidän halukkuuttaan ja mahdollisuuttaan jatkaa palvelun tuottamista suorahankintana arviolta syyskuun 2020 loppuun saakka voimassaolevan sopimuksen sopimusehtojen mukaisesti.

Coronaria Terveys Oy on vastannut tiedusteluun 18.6.2019 ja ilmoittanut olevansa halukas jatkamaan palvelun tuottamista suun terveydenhuollolle suorahankintana.

Suorahankinnan perusteet

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, mikäli sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Hankintayksikkö katsoo, että Apotti-järjestelmän käyttöönottoon liittyvien selvitysten ja päätösten osalta kyseessä on hankintayksiköstä riippumaton ja ennalta arvaamaton seikka, johon hankintayksikkö ei voi vaikuttaa.

Palvelun jatkuminen keskeytyksettä on ehdottoman välttämätöntä suun terveydenhuollolle.

Apotti-järjestelmän käyttöönoton 1.10.2020 (tämänhetkisen tiedon mukaan) ja nykyisen ostopalvelujen sopimuskauden päättymisen välillä on 7,5 kuukautta. Uuden ostopalveluhankinnan valmistelua ei voida kaikilta osin jatkaa, ennen kuin Apotin käyttöönottoon liittyvät seikat on selvitetty ja päätetty Apotti-hankkeessa ja sosiaali- ja terveystoimialalla.

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut katsovat, että hankintaa ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa lyhyelle ajalle eli vain Apotti-järjestelmän käyttöönottoon 1.10.2020 saakka. Pidemmäksi ajaksi ostopalvelutoimintaa ei voida kilpailuttaa, koska Apotin käyttöönottoon liittyviä seikkoja ei pystyttäisi riittävällä tarkkuudella huomioimaan hankinnan valmistelussa. Suun terveydenhuollon ostopalvelutoiminnan hallinnointiin, potilastietojärjestelmän järjestämiseen palveluntuottajalle ja uuden palveluntuottajan perehdyttämiseen liittyvät transaktiokustannukset ja työmäärä tilaajalle lyhyellä sopimuskaudella nousisivat kohtuuttoman suuriksi, jos hankinta kilpailutettaisiin vain 7,5 kuukaudeksi ja palveluntuottaja vaihtuisi helmikuussa 2020.

Uusi ostopalvelujen kilpailutus on suun terveydenhuollon näkemyksen mukaan perusteltua valmistella siten, että sopimuskausi alkaisi 1.10.2020 varauksella, että Apotti-järjestelmän käyttöönotto toteutuu suunnitellussa aikataulussa ja Apotti-järjestelmän käyttöön ostopalvelutoiminnassa liittyvät seikat on ratkaistu.

Suun terveydenhuollon ostopalvelut hankitaan suorahankintana ajanjaksolle 15.2.2020‒30.9.2020. Mikäli Apotti-järjestelmän käyttöönottoon tulee viivästyksiä, suorahankintaa voidaan jatkaa enimmillään vuoden 2020 loppuun saakka. Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo on laskettu vuoden 2020 loppuun.

Suorahankinnasta ilmoittaminen ja sopimuksen solmiminen

Hankintayksikkö toimittaa tämän päätöksen perusteella suorahankintaa koskevan ilmoituksen julkaistavaksi julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Suorahankinnasta solmitaan palveluntuottajan kanssa erillinen sopimus. Hankintasopimus tullaan tekemään vasta sen jälkeen, kun julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 131 §:n mukainen suorahankintaa koskeva määräaika on umpeutunut. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sinikka Varsio, vs. johtajahammaslääkäri, puhelin: 310 50535

sinikka.varsio(a)hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Coronaria Terveys Oy

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Suun terveydenhuolto

Esitysteksti

Hankintapalvelut

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566