13/2019

Sosiaali- ja terveyslautakunta

13.08.2019

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran ym. talousarvioaloitteesta koskien ikäihmisten monipuolisen palvelukeskuksen rakentamista Vuosaareen

HEL 2019-002598 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti yksimielisesti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Seija Meripaasi, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja, puhelin: 310 52482

seija.meripaasi(a)hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Ville Jalovaaran ja 12 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien ikäihmisten monipuolisen palvelukeskuksen rakentamista Vuosaareen:

"Monipuolisen palvelukeskuksen rakentaminen Vuosaareen sisältyy sosiaali- ja terveystoimialan palveluverkkosuunnitelmaan, jonka sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt 7.10.2014 § 347.

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kiinteistölautakunnalle lausunnon talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmasta 15.3.2016 § 67, jossa monipuolisen palvelukeskuksen uudisrakennuksen rakentamisajankohdaksi määriteltiin vuodet 2018‒2019. Tarvekuvaus hankkeesta on tehty sosiaali- ja terveystoimialalla vuonna 2016. Monipuolista palvelukeskusta on suunniteltu uudisrakennuksena Vuosaaren keskustaan toimitalo Albatrossin yhteyteen. Tätä varten alueelle on laadittu uusi asemakaava. Kaupunginvaltuusto hyväksyi asemakaavan 13.6.2018 § 184 (Vuosaaren Aromikujan alueen asemakaavan muuttaminen), jonka jälkeen kaavasta on valitettu. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen päätöksellään 14.6.2019. Valituslupaa ei ole haettu korkeimmasta hallinto-oikeudesta, joten kaavamuutos on kuulutettu voimaan 17.7.2019. Hankkeen suunnittelu voi jatkua.

Monipuolisten palvelukeskusten rakennushankkeiden toteuttajana on Helsingin kaupunginasunnot (HEKA). Syksyllä 2019 tarvekuvaus päivitetään ja Helsingin asuntotuotantotoimisto aloittaa rakennuksen suunnittelun.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Vuosaaren monipuolisen palvelukeskuksen rakentaminen lisää palvelujen saatavuutta alueella, jolla on tällä hetkellä vähän ikääntyvien palveluja ja jonka väestö ikääntyy vauhdilla. Vuosaaren monipuolinen palvelukeskus tulee olemaan ensimmäinen ikääntyneiden palvelukeskus, jossa samalla tontilla on myös terveys- ja hyvinvointikeskus sekä perhekeskus. Tämä mahdollistaa palvelukeskusten sujuvan yhteistyön asiakkaiden tarpeiden mukaisesti."

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä valtuutettu Ville Jalovaaran ja 12 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien ikäihmisten monipuolisen palvelukeskuksen rakentamista Vuosaareen. Lausuntoa on pyydetty myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen