13/2019

Sosiaali- ja terveyslautakunta

13.08.2019

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mari Rantasen ym. talousarvioaloitteesta koskien lastenpsykiatrin palkkaamista lastensuojelun tukemiseksi

HEL 2019-003285 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti yksimielisesti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Saila Nummikoski, lastensuojelun johtaja, puhelin: 310 43439

saila.nummikoski(a)hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Mari Rantasen ja kolmen muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien lastenpsykiatrin palkkaamista lastensuojelun tukemiseksi:

"Pääkaupunkiseudun kuntien ja HUSin tarkastustoimet ovat vuonna 2018 tehneet yhteisarvioinnin lasten ja nuorten hoitoon pääsystä mielenterveyspalvelujen piiriin. Arvioinnissa on tullut ilmi haasteita lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen järjestämisessä.

Lastensuojelun näkökulmasta vaikeudet eivät koske erityisesti ensi vaiheen hoitoon pääsyä. Ensivaiheen hoitoon pääsy on kohtuullisen sujuvaa. Vaikeuksia on nuorisopsykiatriassa erityisesti intensiivisen avohoidon ja intervallihoitojen järjestämisessä sekä osastopaikkojen saatavuudessa. Diagnosoitu psyykkinen sairaus tai lapsen psyykkisen hyvinvoinnin ongelmat ovat olleet syynä yli 30 prosentissa yli 13-vuotiaiden nuorten huostaanotoista vuonna 2018. Lastensuojelun tarvetta pyritään vähentämään kehittämällä nuorisopsykiatrista hoitoa ja hoidon saatavuutta sekä asiakaslähtöistä yhteistyötä lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian kesken. Perinteisiin poliklinikkakäynti-tyyppisiin hoitomuotoihin sitoutumattomille nuorille tulee kehittää paremmin nuorten tarpeisiin soveltuvia hoitomuotoja.

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen laaja-alaisten ongelmien vuoksi tilanne ei ole korjattavissa yksittäisten lasten- ja nuorisopsykiatrien palkkaamisella lastensuojeluun. Helsinki ja HUS ovat käynnistämässä yhteisen ilmiöpohjaisen palveluketjun laatimisen lasten ja nuorten mielenterveysongelmista. Palveluketjutyöskentelyssä on tavoitteena yhteensovittaa HUSin ja Helsingin palveluja siten, että lasten ja nuorten mielenterveysongelmia kyettäisiin nykyistä paremmin ehkäisemään, perustason hoito vahvistuisi ja vaikeasti psyykkisesti sairaat lapset ja nuoret saisivat riittävän hoidon lasten- ja nuorisopsykiatriasta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Oikea-aikainen ja tarpeenmukainen lasten- ja nuorisopsykiatrinen hoito vähentää lastensuojelun tarvetta. Tällä hetkellä erityisesti lastensuojelun asiakkuudessa olevilla nuorilla on vaikeuksia saada nuorisopsykiatrista hoitoa ja lastensuojelun palveluilla joudutaan kompensoimaan lasten- ja nuorisopsykiatristen palvelujen aukkoja."

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä valtuutettu Mari Rantasen ja kolmen muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien lastenpsykiatrin palkkaamista lastensuojelun tukemiseksi.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen