Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2019

1 (10)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/3

 

23.04.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 77

Sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja talouden ennuste

HEL 2019-003246 T 02 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2019 tilanteessa.

Käsittely

Suunnittelupäällikkö Maria Kahila ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

Liitteet

1

Määrälliset tavoitteet 2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Suunnittelupäällikkö Maria Kahila ja vastaava suunnittelija Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Kaupunginkanslialle toimitetaan vuonna 2019 talouden ja toiminnan ennusteet kolme kertaa. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet tuodaan tiedoksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Sosiaali- ja terveystoimen ennusteet laaditaan kaupunkiyhteisen rakenteen mukaisesti.

Nyt laadittu ennuste perustuu oman toiminnan osalta helmikuun lopun tietoihin ja HUSin osalta laskennalliseen ennusteeseen tammi‒helmikuun toteutumien pohjalta.

Toimintaympäristön muutosten vaikutukset talouden toteutumiseen

Sosiaali- ja terveystoimialalla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

Sosiaali- ja terveyspalvelut (51001)

5 10 01  
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

    183,3

    156,8

         164,5

  7,7             

 4,9 %

Menot

 1 453,4

 1 424,5

      1 424,5

    0                

    0 %

Toimintakate

-1 270,1

-1 267,7 

     -1 260,0

-7,7           

-0,6 %

 

 

 

 

 

 

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulojen arvioidaan ylittävän budjetin 7,7 milj. eurolla. Osa tulojen ylityksestä koostuu täyden korvauksen perusteella saatavista valtion korvauksista. Lisäksi tulojen ylitys johtuu tulojen kirjauksen muutoksesta maksuperustaisesta kirjanpitolain mukaiseksi suoriteperustaiseksi kirjaamiseksi. Tulojen ylittymiseen vaikuttaa myös kuolinpesien kirjaaminen käyttötaloustuloihin taseen sijaan.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ylityspainetta on kuitenkin yhteensä noin 17 milj. euroa, joka aiheutuu lähinnä perhe- ja sosiaalipalvelujen asiakaspalvelujen ostoista. Kustannusten kehitystä seurataan kuukausittain osana johtamista ja ryhdytään tarvittaessa tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin.

Sosiaali- ja terveystoimen johto määrittelee johtamistoimenpiteet, joilla ylityspainetta pystytään vähentämään palvelujen laatua tai saatavuutta merkittävästi heikentämättä. Ensisijaisesti kartoitetaan toiminnot, joissa voidaan lykätä vakanssien täyttämistä tai siirtää suunniteltujen uusien toimintojen käynnistymistä eteenpäin. Osaa ylityspaineista voidaan kompensoida henkilöstömenojen säästöillä, kun kaikki vakanssit eivät ole kokovuotisesti käytössä henkilöstön vaihtumisen ja rekrytointiviiveiden vuoksi.

Lastensuojelussa ylityspainetta on yhteensä 11,7 milj. euroa. Ylityspainetta on etenkin vaativan laitoshoidon ja asiakaspalvelujen ostoissa ja kuntouttavan perhehoidon ostoissa. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä on pysynyt ennallaan, mutta samanaikaisesti sijoitusten pituus on kasvanut ja erityis- ja vaativan tason laitoshoidon tarve lisääntynyt.

Vaativahoitoisten lasten osuus sijoitetuista lapsista on kasvanut, minkä vuoksi lastensuojelun laitoshoidon hoitovuorokausien määrä on kasvanut. Laitoshoidon hoitovuorokausien arvioidaan ylittävän talousarvion noin 20 000 hoitovuorokaudella (ero tilinpäätökseen 2018 on 3 815 vuorokautta).

Sijaishuollon kokonaiskustannusten voimakkaaseen kasvuun vaikuttaa myös 1.1.2019 voimaan tullut uusi puitesopimus, jonka vuoksi ostopalvelujen keskimääräiset vuorokausihinnat ovat nousseet viime vuoteen verrattuina. Nousua ei ole ollut mahdollista huomioida tulosbudjetteja laadittaessa.

Vammaistyössä ylityspaineita aiheuttavat asiakaspalvelujen ostojen ja päivätoiminnan määrän kasvu, henkilökohtaisen avun palkankorotukset, sosiaalihuoltolain mukaisen liikkumisen tuen matkamäärien kasvu sekä omaishoidon tuen lomituksen kasvu. Näiden yhteenlaskettu kustannusvaikutus on noin 5 milj. euroa. Omaishoidon tuen myöntämisperusteiden uudistamisen jälkeen noin puolella omaishoidon tuen asiakkaista tuen määrä on kasvanut. Myös omaishoidon tuen lomituksen tuntimäärä on kaksinkertaistunut.

Neuvola- ja perhetyössä ylityspainetta on 0,7 milj. euroa johtuen lapsiperheiden kotipalvelujen asiakaspalvelujen ostoista vammaisten lasten kotihoidon tukemiseksi. Perhe- ja sosiaalipalvelujen yhteisissä menoissa arvioidaan budjetin alittuvan 0,3 milj. eurolla. Aikuissosiaalityön ja nuorten palvelujen menojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisina.

Johtamistoimenpiteinä varhaista tukea laajennetaan ja kehitetään. Sosiaaliohjausta, perhesosiaalityötä ja nuorten mielenterveyspalveluja vahvistetaan. Nuorten mielenterveyspalvelujen palveluketjun toimivuutta parannetaan yhdessä HUSin sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa.

Lastensuojelussa on käynnissä selvityksen ja toimenpide-ehdotusten laadinta erityisen vaativaa hoitoa tarvitsevista nuorista sekä erityis- ja vaativan tason hoidon tarpeen kasvusta.

Omaa lastensuojelun laitoshoitoa vahvistetaan avaamalla syksyllä 2019 uusi osasto Naulakallion lastenkotiin. Perhehoitajien rekrytointia ja tukea vahvistetaan omien perhehoitajien saatavuuden parantamiseksi. Lastensuojeluun palkataan sosiaaliohjaaja rekrytointiin ja hankitaan markkinointiosaamista rekrytoinnin tueksi. Sijaishuollon palveluissa on käynnitetty myös palveluntuottajien ohjauksen hanke.

Vammaistyössä kehitetään omaa toimintaa vastamaan haastavien asiakkaiden tarpeisiin ostopalvelujen tarpeen vähentämiseksi. Kehitysvammaisten asumispalvelut sekä työ- ja päivätoiminnan palvelut kilpailutettiin vuonna 2018. Vuoden 2019 alussa voimaan tulleen asumispalveluja koskevan puitesopimuksen ja 1.2.2019 voimaan tulleen työ- ja päivätoimintaa koskevan puitesopimuksen myötä palveluiden hinnat muuttuivat, ja ostopalveluista ennakoidaan näiden menojen vähenevän 2,3 miljoonaa euroa aiempaan verrattuna.

Terveys- ja päihdepalvelujen budjetin arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Terveys- ja päihdepalveluissa on kuitenkin myös noin 1,2 milj. euron ylityspaine omahoitotarvikejakelussa. Ylityspaine johtuu pääosin diabetespotilaiden huomattavan kalliiden uusien verensokerin seurantamenetelmien yleistymisestä. Ylityspaine kompensoituu tämän hetkisen arvion mukaan henkilöstömenojen alittumisella.

Myös sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen budjetin arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Rekrytointia tehostetaan edelleen vuokratyövoiman kustannusten hillitsemiseksi.

Hallinnon ja toimialan yhteisten menojen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisina.

 

 

 

 

Toimeentulotuki (51002)

5 10 02 
Toimeentulotuki  

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

(milj. euroa)

 

 

 

 

Tulot

  7,8

   3,1

   3,1

0

Menot

16,9

 14,6

 14,6

0

Toimintakate

-9,1

-11,5

-11,5

0

 

 

 

 

 

 

Täydentävää toimeentulotukea on vielä tammikuussa käytetty kriisimajoitukseen, ja helmikuun alusta alkaen kriisimajoituksen päätökset on tehty sosiaalihuoltolain mukaisesti.

Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut (51003)

5 10 03 
Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

25,0

16,8

18,1

 1,3

  7,7 %

Menot

17,8

15,7

16,3

-0,6

-3,8 %

Toimintakate

  7,2

  1,1

  1,8

 0,7

63,6 %

 

 

 

 

 

 

 

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen osalta sekä menot että tulot ylittyvät. Toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,7 milj. euroa suurempana kuin talousarviossa. Tulojen ylitys koostuu täyden korvauksen perusteella saaduista valtion korvauksista. Tulojen ylitys johtuu tulojen kirjauksen muutoksesta maksuperustaisesta kirjanpitolain mukaiseksi suoriteperustaiseksi kirjaamiseksi.

Menojen ylitys johtuu tulkki- ja lääkäripalveluista sekä Helsingin vastaanottokeskuksen henkilöstömenoista.

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen kustannukset ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä.

 

 

 

 

Apotti ja Sote-maakuntauudistus (51004)

5 10 04 
Apotti ja Sote-maakuntauudistus 

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Tulot

  0,7

  1,4

   0,6

-0,8

-57,1 %

Menot

  5,1

  9,8

  16,6

-6,8

-69,4 %

Toimintakate

-4,4

-8,4

-16,0

-7,6

-90,5 %

 

Apotti-hankkeen ja sote- ja maakuntauudistuksen tulojen arvioidaan alittavan talousarvion 0,8 milj. eurolla. Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa suurin osa henkilöstöstä toimii tällä hetkellä resurssisopimuksella Uudenmaan maakuntaan, ja laskutus perustuu toteutuneisiin työtunteihin. Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun päättyessä osa resurssisopimuksista on päättynyt kevään aikana, ja viimeiset sopimukset päättyvät 30.6.2019 mennessä.

Talousarviokohdan menojen arvioidaan ylittävän talousarvion 6,8 milj. eurolla. Menojen ylitys johtuu muun muassa Apotti Oy:n ennakoitua suuremmista ylläpitokustannuksista vuonna 2019 sekä käyttöönottokoulutuksen laskutuksen muutoksesta käyttäjäperusteisesta omistusperusteiseen laskutukseen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (51005)

5 10 05 
HUS 

TP 2018

TA 2019

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Ero TA %

(milj. euroa)

 

 

 

 

 

Menot

569,7

644,5

680,3

-35,8     

-5,6 %

 

Talousarviokohdan menojen ennustetaan ylittyvän HUSin tammi-helmikuun menojen perusteella laatiman ennusteen perusteella 35,8 miljoonaa euroa. Toteutuneen käytön perusteella hoidettujen potilaiden määrä, palvelujen määrä ja palvelujen laskutus ovat olleet budjetoitua suurempia. Ennuste ei sisällä kalliin hoidon tasausta, jonka maksuosuus vaihtelee vuosittain. Vuonna 2018 Helsinki maksoi kalliin hoidon tasausta 2,8 miljoonaa euroa.

Helsingin talousarviossa 2019 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille varattiin päivystyksen siirto mukaan lukien 645 miljoonaa euroa. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviossa Helsingin maksuosuus on 663 miljoonaa euroa. Lisäksi koko Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarvio laadittiin 20 miljoonaa alijäämäisenä vuodelle 2019, jonka vuoksi vuonna 2019 jäsenkuntapalautusta ei välttämättä kerry lainkaan tai sen määrä jää selvästi vuotta 2018 alhaisemmaksi.

HUSilta edellytetään ripeitä ja vaikuttavia johtamistoimenpiteitä, koska menoylitystä tulee saada ennustettua merkittävästi alhaisemmaksi.

Investoinnit

Investointien arvioidaan toteutuvan seuraavasti:

(Milj. euroa)

TA 2019

Ylitysoikeudet

TA 2019 yhteensä

Ennuste 28.2.2019

Ero TA

Tietotekniikkahankinnat

 6,6

0,4

 7,0

 7,0

0

Muut hankinnat

 5,4

2,8

 8,2

 8,2

0

Yhteensä

12,0

3,2

15,1

15,1

0

 

 

Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2018 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 27.2.2019 § 73 myöntänyt yhteensä 3,2 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2019.

Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelmien toimenpiteiden edistyminen

Sosiaali- ja terveystoimi toteuttaa kaupunkistrategiaa, keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita sekä kaupungin yhteissuunnittelun teemoja ja tavoitteita yhdessä muiden toimialojen kanssa. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita ja tavoitteita ovat muun muassa nuorten syrjäytymisen ehkäisy, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen ja koordinointi, liikkumisohjelma ja eri ikä- ja väestöryhmien liikkumisen edistäminen. Keskeisiä sosiaali- ja terveystoimen kannalta ovat myös asukaskokemuksen, asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden lisääminen, kaikkien helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, työllisyyden edistäminen sekä harrastusmahdollisuuksien turvaaminen.

Palvelujen uudistamista jatketaan perhekeskus-, terveys- ja hyvinvointikeskus- sekä monipuolinen palvelukeskus -toimintamallien mukaisesti. Kallion perhekeskuksen toiminta käynnistyy 4.6.2019. Palvelujen tuotantotapoja kehitetään ja asiakkaan roolia ja osallisuutta palveluissa vahvistetaan edelleen. Toimialalla jatketaan moniammatillisten, integroitujen, omahoitoa lisäävien, jalkautuvien, kotiin ja asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävien palvelujen sekä sähköisten palvelujen kehittämistä vastaamaan paremmin asiakastarpeita.

Helsinkiläisten terveyttä ja hyvinvointia edistetään kaupunkitasoisilla ohjelmilla verkostoissa kaupungin muiden toimialojen, järjestöjen ja yritysten kanssa. Näitä ohjelmia ovat muun muassa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, Stadin ikäohjelma, ehkäisevän päihdetyön toimenpiteet, liikkumisohjelma, Savuton Helsinki -verkosto sekä Pakka-toiminta. 

Vuoden 2019 aikana perustetaan keskitetty neuvola paperittomille ja turvapaikanhakijoille.

Kilpailukykyä ja vastuullista taloudenpitoa parannetaan uudistamalla palveluja ja toimintatapoja, lisäämällä digitalisaatiota ja sähköistä asiointia sekä ottamalla käyttöön erilaisia liikkuvan työn välineitä, jotka mahdollistavat välittömän asiakastyön lisäämisen. Keskeisten toimintojen yksikkökustannusten kehitystä seurataan säännöllisesti ja tavoitellaan yksikkökustannusten laskua. Toimialalla kehitetään myös liiketoiminnallista ajattelutapaa ja tuottajaohjausta.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Elokuussa 2018 asetetut talousarvion määrälliset tavoitteet on esitetty liitteessä 1.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveystoimialan sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

1. Edistämme helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä ja ehkäisemme syrjäytymistä.

Toteutuu

2. Parannamme asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä.

Toteutuu 

3. Palvelumme ovat lähellä kaupunkilaisia ja helposti saavutettavissa.

Toteutuu

4. Toimintamme on taloudellisesti kestävää ja tuottavaa.

Toteutuu

 

Kaikkien sitovien tavoitteiden arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvän tavoitteen 1 sekä palveluiden läheisyyttä ja saavutettavuutta koskevan tavoitteen 3 täysi toteutuminen on kuitenkin epävarmaa.

Helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sekä syrjäytymisen ehkäisyä mitataan muun muassa psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalapäivien määrän vähenemisellä vuoteen 2018 verrattuna. Tähän pyritään kehittämällä avohoidon laatua ja vahvistamalla sen eri muotoja. Alkuvuonna sairaalapäivien määrä psykiatrisessa avohoidossa on ollut suurempi kuin samana ajankohtana vuonna 2018. Toimenpiteenä panostetaan avohoidon lääkäreiden rekrytointiin ja lähiesimiesten ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.

Palveluiden läheisyyden ja saavutettavuuden mittarina on muun muassa asiakkaiden pääsy lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin 10 vuorokauden sisällä. Terveysasemien lääkärin vastaanoton kolmannen vapaan ajan (T3) mediaani (terveysasemien mediaanien keskiarvo) on ollut 19 vuorokautta aikavälillä 1.1.‒31.3.2019.

Saatavuuden ongelmaa selittää aiempaa suurempi lääkärimäärän vajaus ja vähäisempi kokeneiden lääkäreiden määrä. Rekrytointia tehostetaan edelleen muun muassa Lääkäreiden saatavuuden ja pysyvyyden edistäminen -hankkeessa vuosina 2019‒2021. Lisäksi osaan kysynnästä pyritään vastaamaan sähköisillä palveluilla sekä ottamalla käyttöön palveluseteli terveysasemien lääkäripalvelujen saatavuuden turvaamiseksi. 

Muut toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveystoimialan muut toiminnalliset tavoitteet ovat seuraavat:

1. Lastensuojeluilmoituksen ja sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton jälkeen uuteen asiakkaaseen ollaan yhteydessä kiireellisissä tilanteissa samana päivänä ja kiireettömissä tilanteissa viimeistään 3. arkipäivänä asiakkaan yhteydenoton jälkeen.

Ei toteudu

2. Lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi vahvistetaan neuvolan, oppilashuollon ja nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön yhteistä työtä.

Toteutuu

3. Kehitetään ja kokeillaan yläasteikäisille sopivia menetelmiä hyvän arkirytmin ja terveellisten elämäntapojen tueksi digitaalisuus ja osallisuus huomioiden.

Toteutuu 

4. Vahvistetaan yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa varhaiskasvatuksessa toimivien fysioterapeuttien roolia arkiliikkumisen tukena huomioiden erityistä tukea tarvitsevat lapset.

Toteutuu

5. Tehtävien täyttöaste nousee sosiaalityössä, kotihoidossa ja terveysasemilla vuoteen 2019 verrattuna.

Toteutuu

 

Lastensuojeluilmoitusta ja sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa koskevan tavoitteen 1 osalta toteuma kiireellisissä tilanteissa saman päivän aikana on 100 prosenttia. Sen sijaan kiireettömiä tilanteita koskeva tavoite oli helmikuun lopussa toteutunut 92-prosenttisesti. Tämän vuoksi on riski, että tavoite ei toteudu. Kiireettömissä tilanteissa lastensuojelulaki edellyttää arvioinnin aloittamista viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa. Tämä vaatimus on toteutunut 97,3-prosenttisesti.

Syynä siihen, ettei toiminnallista tavoitetta saavuteta, on se, että yli 30 prosenttia palvelutarpeen arvioinnin sosiaalityöntekijän vakansseista on ollut tyhjillään työvoimapulan vuoksi.

Muiden toiminnallisten tavoitteiden arvioidaan toteutuvan.

Tavoitteen 2 osalta lapsiperheköyhyyden tunnistaminen ja asiakkaan ohjaaminen tarvittaviin tukitoimiin on kuvattu. Tavoitteen numeerinen seuranta ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä mittarina olevaa yhteisten asiakkaiden poikkileikkaustietoa ei ole mahdollista saada. Neuvolassa ja oppilashuollossa asiakkaana on lapsi ja aikuissosiaalityössä perheen aikuinen, eikä perhetietoja kirjata rakenteisesti siten, että perheiden tietojen yhdistäminen eri tietojärjestelmistä olisi mahdollista.

Tavoitteeseen 5 liittyen terveysasemien lääkärivakanssien täyttöasteen nousun toteutuminen on epävarmaa.

Arvio merkittävimmistä toimintaympäristön ja palvelutuotannon riskeistä ja epävarmuustekijöistä

Sosiaali- ja terveystoimialalla riskienhallinta huomioidaan päivittäisjohtamisessa. Alkuvuoden aikana ei ole ilmennyt sellaisia uusia riskitekijöitä, jotka edellyttäisivät välittömiä toimintamuutoksia. Palvelutuotannossa taloudellisena riskinä on asiakaspalvelujen ostojen menojen kasvu.

Tarvittaessa myös toimialan keskitettyjä määrärahoja, joista maksetaan muun muassa henkilöstön tulospalkkio, voidaan kohdentaa toimialajohtajan harkinnan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan talousarviokohdan toteutumiseksi budjetin mukaisesti.

Apotti-hankkeen ja sote- ja maakuntauudistuksen osalta varaudutaan valmistelemaan toimintakatteen alitusesitys ja HUSin osalta määrärahojen ylitysesitys marraskuussa 2019.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari(a)hel.fi

Liitteet

1

Määrälliset tavoitteet 2019

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566