Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

16/2018

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

25.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 235

Hel-keskuspalvelujen puitesopimuksen mukaisen loppukäyttäjätuen laajennuksen hankinta

HEL 2018-006526 T 02 08 02 01

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan Tieto Finland Oy:n tarjouksen ”Loppukäyttäjätuki laajennus tarjous” nro 2018 / 20181131 ja oikeuttaa tietohallintopäällikön allekirjoittamaan liitteenä 2 olevan muutossopimuksen ”Muutos käyttöpalvelusopimukseen nro 2004 0219 – A ja nro 2004 0219 – B” ja tilaamaan Hel-keskuspalvelujen puitesopimuksen mukaisen loppukäyttäjätuen laajennuksen eli HelpDesk palvelun 1.10.2018 alkaen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että muutossopimus ”Muutos käyttöpalvelusopimukseen nro 2004 0219 – A ja nro 2004 0219 – B” korvaa sosiaaliviraston muutossopimuksen ”Sosv muutos 20040219-A” ja terveyskeskuksen muutossopimuksen ”Terke muutos 20040219-B”.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä tarjouksen nro 2018 / 20181131 mukaisen uuden palvelupyyntökohtaisen hinnoittelumallin ja palvelun uuden veloituksen joka on enintään 81 818,25 euroa kuukaudessa ja 981 819,00 euroa vuodessa ilman arvonlisäveroa 1.10.2018 alkaen. Palvelun hinta neljän vuoden laskenta-ajalle on 3 927 276 euroa ilman arvonlisäveroa.

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Markku Havukainen, tietotekniikkapäällikkö, puhelin: 310 45436

markku.havukainen(a)hel.fi

Petri Otranen, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 76489

petri.otranen(a)hel.fi

Liitteet

1

Loppukäyttäjätuki tarjous

2

Sopimusmuutos

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tieto Finland

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sopimuksen tarkistuspisteessä keväällä 2018 on todettu palvelupyyntömäärän kasvaneen vuoden 2017 sekä alkuvuoden 2018 osalta niin, että yhteydenottojen veloitusperustetta tulee sopimuksen mukaisesti muuttaa vastaamaan todellista palvelupyyntömäärän tilannetta. Loppukäyttäjätuen laajennuksella saadaan sosiaali- ja terveystoimialan HelpDesk -palvelujen todellisen käyttömäärän mukaiset palvelut käyttöön Tieto Finland Oy:ltä.

Palvelun hinnoittelu on perustunut ensin sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen ja sittemmin sosiaali- ja terveysviraston sekä varhaiskasvatusviraston silloisiin palvelupyyntömääriin ja mainittujen virastojen kesken sovittuihin prosenttiosuuksiin palvelupyyntöjen koko-naismääristä. Lisäksi palvelu on laskutettu kiinteähintaisena ja palvelun veloitusperusteena olevia palvelupyyntömääriä on tarkasteltu sopimuksen tarkistuspisteissä. Tällä sopimusmuutoksella palvelu muuttuu palvelupyyntömäärän perusteella laskutettavaksi kuitenkin siten, että palvelun kuukausiveloitus ei ylitä vuoden 2018 toteutuneiden kuukausien palvelupyyntömäärien keskiarvoa 5959 palvelupyyntöä kuukaudessa sosiaali- ja terveystoimialan osalta.

Kahden sosiaali- ja terveystoimialaa koskeneen organisaatiomuutoksen ja kaupungin muiden käyttäjäorganisaatioiden liityttyä palvelun käyttäjiksi palveluin kokonaisvolyymi on kasvanut merkittävästi, eikä se ole ollut enää sosiaali- ja terveystoimialan kannalta oikea, koska sen prosenttiosuuksiin sidottu veloitusperuste on ollut nykytilaan verrattuna liian suuri. Palvelupyyntöjen määrä on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana. Lisääntymiseen on useita syitä. Ajanjaksolla on tapahtunut esimerkiksi seuraavaa:

-Helsingin uuden puheratkaisun käyttöönoton myötä 8.1.2018 alkaen sosiaali- ja terveystoimialan telepalvelujen asiakastuen yhteydenotot siirrettiin Tieto Finland Oy:n loppuasiakastuen hoidettaviksi

-kotihoidon Pegasoksen mobiilikäyttö on lisääntynyt

-palvelujen uudistaminen, uusien palvelujen käyttöönotto ja liikkuva työ yleensä on lisääntynyt

-Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen käyttöönotto 5.2.2018

-suun terveydenhuollon Lifecare-järjestelmän käyttöönoton jälkeiset ongelmat.

Uusien palvelujen käyttöönotto voi aiheuttaa jatkossakin palvelupyyntömäärien kasvua. Palvelupyyntömäärät tasaantuvat palvelujen vakiintuessa. Palvelupyyntöjen analysoinnilla havaitut ongelmat korjataan palveluissa tai ohjataan palvelujen käyttäjiä toimimaan oikein. Lifecare-järjestelmän ongelmista aiheutuneiden palvelupyyntöjen veloituksista vaaditaan hyvitys Tieto Finland Oy:ltä, kun palvelu on saatu vakiinnutettua ja sitä koskevat palvelupyyntömäärät on selvitetty.

Kaikki loppukäyttäjätuki -palvelua käyttävät toimialat ja keskushallinto ovat havainneet palvelun laadun alenemaa, mitä Tieto Finland Oy on perustellut sillä, että sen saamat maksut eivät enää vastaa toiminnan kustannuksia. Tieto Finland Oy on kuitenkin ilmoittanut lisänneensä palvelun resursseja jo kesäkuusta 2018 alkaen, kun neuvottelut palvelun hintojen tarkastamisesta aloitettiin sosiaali- ja terveystoimialan, muiden toimialojen ja keskushallinnon kanssa.

Hankittavan palvelun nykyinen hinta on 64 540 euroa kuukaudessa ilman arvonlisäveroa. Muutossopimuksen aiheuttama hinnan nousu on 17 278,25 euroa kuukaudessa eli 207 339 euroa vuodessa ja 829 356 neljän vuoden laskenta-ajalla ilman arvonlisäveroa.

Hankintaan sovelletaan Helsingin kaupungin ja Tieto Finland Oy:n välisen puitesopimuksen ehtoja. (Puitesopimus Nro 2004 0219).

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Markku Havukainen, tietotekniikkapäällikkö, puhelin: 310 45436

markku.havukainen(a)hel.fi

Petri Otranen, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 76489

petri.otranen(a)hel.fi

Liitteet

1

Loppukäyttäjätuki tarjous

2

Sopimusmuutos

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tieto Finland

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Tietohallintopalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566