Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2018 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 08.05.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 126
Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinta
HEL 2018-004505 T 02 08 02 00
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista sekä päättämään mahdollisesta optiokaudesta.
Käsittely
Johtava kuntoutussuunnittelija Minna Salmi oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241
ninna.katajainen(a)hel.fi
Minna Salmi, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 310 50970
minna.salmi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
6 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
7 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397//2016 60 §, 138 §) |
8 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
9 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016) |
10 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote |
|
Hankintapalvelut |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Johtava kuntoutussuunnittelija Minna Salmi on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja teveyslautakunta päätti 12.12.2017 (§ 334) sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Hankinnan kohteena ovat yksilölliset ortopediset apuvälineet, sisältäen niiden sovittamisen ja yksilöinnin kullekin asiakkaalle sopivaksi. Hankintaan sisältyy sekä palvelu- että tavarahankintaa (sovittaminen ja yksilöinti sekä varsinaisen apuvälineen hankinta).
Hankinnan kohteena oleviin yksilöllisiin ortopedisiin apuvälineisiin sisältyvät: mekaaniset alaraajaproteesit, ortopediset jalkineet, yksilölliset tukipohjalliset, tukituotteet ja ortoosit. Apuvälineen hankinta perustuu yksilölliseen apuvälinetarpeen arvioon. Edellytyksenä on lääketieteellisin perustein todettu sairaus, vamma tai kehitysviivästymä, joka heikentää potilaan toimintakykyä ja vaikeuttaa hänen itsenäistä selviytymistään.
Arvioitu yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden tarve neljän vuoden sopimuskaudella on ilmoitettu tarjouspyyntöasiakirjoihin kuuluvissa hintalomakkeissa hankinnan osa-alueittain (liite 10, esimerkki hankintamäärien kuvaamisesta).
Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palvelua/yksilöllisiä ortopedisia apuvälineitä.
Tarjouskilpailu
Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Hankinnan kohde on jaettu kuuteen (6) osaan tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan kuudesta (6) osasta:
Osa 1: Mekaaniset alaraajaproteesit
Osa 2a: Ortopediset jalkineet - Valmiina saatavat ja puolivalmiit
Osa 2b: Ortopediset jalkineet - Yksilöllisesti valmistetut
Osa 3: Yksilölliset tukipohjalliset
Osa 4: Tukituotteet
Osa 5: Ortoosit.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankinnan sisältö sekä tarjoajille ja hankinnan kohteelle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat tämän asian liitteenä 1-6 apuvälineiden kuvausluonnokset, liite 8 sopimusluonnos ja liite 9 tarjouspyyntöluonnos. Liitteet 7 ja 10 ovat esimerkkejä vähimmäisvaatimuksista sekä hankintamääristä, jotka kuvataan kokonaisuudessaan hankinnan osa-alueittain julkaistavan tarjouspyynnön liitteinä.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksissa on esitetty hankinnan kohteelle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoukset vertaillaan hankinnan osa-alueittain, kuusi (6) osaa.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan osissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavat riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Sopimuskauden aikana tehtävät tilaukset voidaan tehdä suoraan niiden osien toimittajalta, joihin on valittu vain yksi (1) toimittaja.
Mikäli sopimuksen kohteena olevan osan toimittajia on valittu useita, sopimuskauden aikana tehtävät tilaukset voidaan tehdä hyödyntämällä hankintapäätöksessä vahvistettua etusijajärjestystä.
Tilaajalla on myös oikeus valita muu toimittaja ilman etusijajärjestyksen noudattamista, mikäli Tilaaja arvioi lääketieteellisesti todetun toimintavajeen perusteella asiakkaan yksilöllisen tarpeen edellyttävän yksilöllistä ratkaisua, joka on saatavilla toiselta toimittajalta.
Tehtävä sopimus
Sopimuskausi on neljä vuotta, ja suunniteltu alkavaksi 1.10.2018. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) optiovuodella. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.
Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, esimerkiksi maakunnalla, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241
ninna.katajainen(a)hel.fi
Minna Salmi, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 310 50970
minna.salmi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
6 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
7 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397//2016 60 §, 138 §) |
8 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
9 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016) |
10 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote |
|
Hankintapalvelut |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||