12/2017

Sosiaali- ja terveyslautakunta

22.08.2017

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirkku Ingervon ym. talousarvioaloitteeseen päiväkotien ja koulujen sisäilma- ja peruskorjauksista

HEL 2017-001947 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Puheenjohtaja Sanna Vesikansa pyysi asian pöydälle.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen(a)hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Sirkku Ingervon ym. päiväkotien ja koulujen sisäilma- ja peruskorjauksia koskevasta talousarvioaloitteesta:

"Koulujen ja päiväkotien sisäilma-asioiden hoitamisesta vastaa Helsingissä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala yhteistyössä kaupunkiympäristötoimialan kanssa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on monialainen sisäilmaryhmä, joka käsittelee toimialan käytössä olevien tilojen sisäilmaongelmia.

Kaupungilla on ohjeet sisäilmaongelmien hoitamiseen. Kaupungin ohjeiden mukaan työterveyshuolto toimii puolueettomana asiantuntijana henkilöstön hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä kysymyksissä, tuo ongelmanratkaisun tueksi tietoa työntekijöiden terveydentilasta ryhmätasolla ja auttaa tilan terveydellisen riskin arvioinnissa sekä tekee tarvittaessa sisäilmastokyselyn tilan käyttäjille.

Kaupungin kiinteistöjen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus.

Terveys- ja hyvinvointiarviointivaikutusten arviointi

Kosteus- ja homevaurioista oireilevan potilaan Käypä hoito -suosituksen mukaan (Duodecim 25.1.2017) kosteusvauriot tulee pyrkiä korjaamaan ja niiden synty ehkäisemään, koska näin voidaan vähentää hengitystieoireilua ja ylläpitää rakennuksen kuntoa. Rakennuksen kosteusvaurio on yksi hengitystieoireiden ja astman riskitekijä. Syy-seuraussuhdetta kosteus- ja homevauriorakennusten ja yhdenkään terveysvaikutuksen välillä ei ole voitu todeta, koska ei tiedetä, mistä tekijöistä ja millä mekanismilla terveysvaikutukset aiheutuvat. Ei ole olemassa laboratorio- tai muita tutkimuksia, joilla yksilön kohdalla kosteus- ja homevaurio voidaan edes kohtalaisella varmuudella yhdistää potilaan hengitystieoireisiin tai sairauksiin.

Käypä hoito -suosituksen mukaan rakennuksen sisäilman rooliin potilaan oireessa tai sairaudessa ei tule ottaa kantaa ilman, että käytettävissä on terveydensuojeluviranomaisen eli yleensä kunnan terveystarkastajan tai rakennuksen kunnon ja sisäilman laadun tutkineen pätevän asiantuntijan (esim. rakennusterveysasiantuntija, STM:n asetus 545/2015 «http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545»1) lausunto siitä, onko rakennuksessa merkittävä kosteus- ja homevaurio.

Sosiaali- ja terveystoimi on laatinut ohjeen terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnista Helsingissä (hyväksytty 28.9.2016). Tämä ohje on tarkoitettu kaupungin kaikkien toimialojen toimintaan ja päätöksiin, jolla voi olla vaikutusta kaupunkilaisten terveyteen ja hyvinvointiin."

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Ingervo Sirkku ja 46 muuta valtuutettua ovat allekirjoittaneet talousarvioaloitteen päiväkotien ja koulujen sisäilmakorjausten ja peruskorjausten kiirehtimiseksi.

Lauta- ja johtokuntien on käsiteltävä talousarvioaloitteista annettavat lausunnot samanaikaisesti talousarvioehdotusten kanssa. Lausunnoissa on selvitettävä, miten aloitteessa esitetyt toimenpiteet on otettu huomioon talousarvioehdotuksessa. Määräaika on 31.8.2017.

Lausuntoa on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lisäksi myös kaupunkiympäristölautakunnalta ja kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen