Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 11/2017 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 15.08.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 191
Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen käyttöoikeussopimuksen kilpailutus
HEL 2017-005267 T 02 08 01 00
Päätös
A.) Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetun esityksen mukaisesti Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B.) Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa hallintojohtajan
tekemään hankinnasta päätöksen
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen
päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä
päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Käsittely
Hankintalakimies Jukka Harno oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään seuraavalla tavalla: "Tarjouspyynnön liitteisiin lisätään tarvittaviin kohtiin erityisruokavalioihin runsasenergiainen ja vegaaninen vaihtoehto sekä vegaaninen vaihtoehto kahvimaidolle."
Lisäksi esittelijä korjasi esittelijän perusteluista Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta -kohdan ensimmäisen kappaleen viimeisen lauseen kuulumaan seuraavasti: "Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa alimman tarjoushinnan antanut tarjoaja."
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Ann-Marie Turtiainen, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 310 42373
ann-marie.turtiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
6 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
7 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
8 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
9 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
10 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
11 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
Tukipalvelut | Esitysteksti |
Munkkiniemen palvelukeskus | Esitysteksti |
Päätösehdotus
A.) Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B.) Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa hallintojohtajan
tekemään hankinnasta päätöksen
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen
päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä
päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Esittelijän perustelut
Hankintalakimies Jukka Harno on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 § 102 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnan taustaa
Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan Munkkiniemen palvelukeskuksen ja samassa talossa sijaitsevan päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa 2014 silloisen Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen ja liikelaitoksen näiden palvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle Palmia Oy:lle. Silloiset kaupungin virastot ja laitokset solmivat siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti Palmia Oy:n kanssa määräaikaiset sopimukset yhtiön tuottamista palveluista. Sopimusten pituus on sovitusta palvelukokonaisuudesta riippuen 3–7 vuotta. Munkkiniemen palvelukeskuksen sopimus Palmia Oy:n kanssa on päättymässä vuoden 2017 ja 2018 vaiheessa. Tästä johtuen käyttöoikeussopimus ollaan kilpailuttamassa.
Munkkiniemen palvelukeskuksen asiakkaat ovat helsinkiläisiä eläkeläisiä tai työttömiä. Toiminnan tavoitteena on tukea asiakkaiden toimintakykyä ja tarjota kotona asumista tukevia palveluja. Asiakas maksaa itse käyttämänsä ateria- ja kahvilapalvelut palvelutuottajalle.
Päivätoiminta Sinilinnun asiakkaat ovat monisairaita ikääntyneitä kotona asuvia henkilöitä. Päivätoiminnan tavoitteena on tukea ensisijaisesti muistisairaiden asiakkaiden ja/ tai omaishoidettavien kotona asumista. Ylläpitää omatoimisuutta ja itsenäistä tai tuettua selviytymistä kotioloissa ja tukea omaishoitajien jaksamista. Ateriapalvelut kuuluvat osaksi päivätoimintaa.
Tarkempi kuvaus asiakaskunnasta ja käyttöoikeuden kohteesta on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.
Tarjouskilpailu
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelujen ja hankintapalvelujen yhteistyönä. Lisäksi valmistelussa on kuultu Munkkiniemen palvelukeskuksen edustajia.
Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset, joiden tulee ehdottomasti täyttyä. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja palvelun vähimmäisvaatimukset.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1−11. Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöasiakirjoja ei saa julkaista ennen kuin se on julkaistu ensin Euroopan unionin virallisessa lehdessä ja tämän jälkeen HILMA-ilmoituskanava Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tästä syystä tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Osatarjoukset
Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia. Sopimuksen jakaminen osiin tekee palvelun toteuttamisesta teknisesti vaikeaa, koska palvelun tarjoajan edellytetään osana käyttöoikeussopimusta vuokraamaan Helsingin kaupungin tilakeskukselta Munkkiniemen palvelukeskuksen keittiön ja ruokasalin palvelun toteuttamiseen.
Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta
Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa tarjoushinnan antanut tarjoaja.
Tarjouspyyntöasiakirjojen laadullisten vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Sopimuskausi ja muut ehdot
Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 15.1.2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kahden vuoden optiokauteen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisenaan kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Sopimusluonnos on liitteessä 11.
Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Ann-Marie Turtiainen, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 310 42373
ann-marie.turtiainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
2 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
3 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
4 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
5 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
6 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
7 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
8 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §) |
9 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
10 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
11 | Salassa pidettävä (Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankintapalvelut | Esitysteksti |
Tukipalvelut | Esitysteksti |
Munkkiniemen palvelukeskus | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||