Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 20/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 13.12.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 312
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 käyttösuunnitelma
HEL 2016-011982 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetusta ehdotuksesta poiketen vuoden 2017 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:
Osasto | Kulut 1000 e | Tuotot 1000 e |
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 428 864 | 27 000 |
Terveys- ja päihdepalvelut | 420 759 | 40 802 |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | 564 298 | 101 681 |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 12 429 | 0 |
Talous- ja tukipalvelut | 151 064 | 144 445 |
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut | 28 444 | 24 291 |
Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (vastaanottokeskukset, toimeentulotuki, HUS, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2017 talousarvion.
Käsittely
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään siten, että käyttösuunnitelman sivun 5 viimeisen kappaleen kolmas virke korjattiin seuraavaan muotoon: "Omaishoitolain uudistuksen yhteydessä 1.7.2016 alkaen vapaapäiväoikeus laajeni koskemaan kaikkia sopimusomaishoitajina toimivia."
Esitetyt vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Sirpa Asko-Seljavaara: Lisätään käyttösuunnitelman kohtaan 3.6. Vetovoimaiset työyhteisöt seuraava teksti: "Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa lisätään entisestään mahdollistamalla heille osallistuminen alan koulutustilaisuuksiin, kuten kursseihin ja kongresseihin. Tähän varataan 0,2 milj euroa, jotta voidaan palkata sijaisia koulutuksen ajaksi."
Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 1 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 2:
Jäsen Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman luvun 4.1. ensimmäisen kappaleen tekstiä muutetaan seuraavasti: ”0,050 milj euroa maahanmuuttaja- ja erityislasten kouluterveydenhuoltoon” muutetaan muotoon ”0,5 milj euroa kouluterveydenhoitajien mitoituksen nostamiseen siten, että erityis- ja maahanmuuttajaoppilaiden vaatima suurempi resurssin tarve otetaan huomioon” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin.
Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen
Vastaehdotus 3:
Jäsen Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen virkkeen "Hallitusohjelmassa on toisaalta linjaus kelpoisuusehtojen väljentämiseksi” loppuun tehdään seuraava lisäys: ”mutta nykyiset pätevyysvaatimukset ovat työn kannalta tarkoituksenmukaiset. Sote-virasto kehittää aktiivisesti keinoja rekrytoinnin helpottamiseksi ja panostaa sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin.”
Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen
Vastaehdotus 4:
Jäsen Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen loppuun lisätään seuraava lause: ”Virasto selvittää mahdollisuuden tähän myös muualla kuin lastensuojelun sosiaalityössä.”
Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen
Vastaehdotus 5:
Jäsen Seija Muurinen: Käyttösuunnitelman sivun 19 ensimmäisen kappaleen neljättä virkettä muutetaan seuraavasti: ”…yhteensä 1 milj. euroa ikääntyneiden kotona asumisen tukemiseen ja sotaveteraanien ja muiden ikääntyneiden kotikuntoutukseen mm. lisäämällä fysioterapeuttien työpanosta sekä....”
Kannattaja: Jäsen Laura Nordström
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 5 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 6:
Jäsen Laura Nordström: Käyttösuunnitelman sivun 15 kohdan 4.1. ensimmäisen kappaleen loppua muutetaan seuraavasti: ”ja 0,5 milj. euroa neuvoloihin ja perheneuvoloihin jonoja lyhentämään ja Neuvola päiväkodissa -toimintamallin jatkon toteuttamiseksi siten, etteivät muun neuvolatyön resurssit heikkene. Perhekeskusmallin toiminnan aloittamisen jälkeen arvioidaan uudelleen perheneuvoloiden lisäresurssien tarve.” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin (ml. päätösehdotukseen).
Kannattaja: Jäsen Leena Riittinen
Vastaehdotus 7:
Puheenjohtaja Maija Anttila: Käyttösuunnitelmaan tehdään seuraava lisäys: "Virasto selvittää kouluterveydenhuollon terveydenhoitajamitoituksen perusteet ottaen huomioon asiasta annetut mitoitukset ja maahanmuuttajalasten tarvitsemat erityistarpeet ja varautuu niiden perusteella korjaamaan mitoitusta tarvittavissa määrin budjettilisäyseuroista."
Kannattaja: Jäsen Rene Hursti
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Vastaehdotus 7 (puheenjohtaja Maija Anttila): Käyttösuunnitelmaan tehdään seuraava lisäys: "Virasto selvittää kouluterveydenhuollon terveydenhoitajamitoituksen perusteet ottaen huomioon asiasta annetut mitoitukset ja maahanmuuttajalasten tarvitsemat erityistarpeet ja varautuu niiden perusteella korjaamaan mitoitusta tarvittavissa määrin budjettilisäyseuroista."
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Anna Vuorjoki): Käyttösuunnitelman luvun 4.1. ensimmäisen kappaleen tekstiä muutetaan seuraavasti: ”0,050 milj euroa maahanmuuttaja- ja erityislasten kouluterveydenhuoltoon” muutetaan muotoon ”0,5 milj euroa kouluterveydenhoitajien mitoituksen nostamiseen siten, että erityis- ja maahanmuuttajaoppilaiden vaatima suurempi resurssin tarve otetaan huomioon” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin.
Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Rene Hursti, Seija Muurinen, Leena Riittinen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen äänin 7 - 6.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 7 (puheenjohtaja Maija Anttila): Käyttösuunnitelmaan tehdään seuraava lisäys: "Virasto selvittää kouluterveydenhuollon terveydenhoitajamitoituksen perusteet ottaen huomioon asiasta annetut mitoitukset ja maahanmuuttajalasten tarvitsemat erityistarpeet ja varautuu niiden perusteella korjaamaan mitoitusta tarvittavissa määrin budjettilisäyseuroista."
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Marko Rosenholm, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen äänin 13 - 0.
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Anna Vuorjoki): Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen virkkeen "Hallitusohjelmassa on toisaalta linjaus kelpoisuusehtojen väljentämiseksi” loppuun tehdään seuraava lisäys: ”mutta nykyiset pätevyysvaatimukset ovat työn kannalta tarkoituksenmukaiset. Sote-virasto kehittää aktiivisesti keinoja rekrytoinnin helpottamiseksi ja panostaa sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin.”
Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Leena Riittinen
Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Marko Rosenholm, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Laura Nordström
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1).
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Anna Vuorjoki): Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen loppuun lisätään seuraava lause: ”Virasto selvittää mahdollisuuden tähän myös muualla kuin lastensuojelun sosiaalityössä.”
Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Leena Riittinen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 7 - 6.
5 äänestys
JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Laura Nordström): Käyttösuunnitelman sivun 15 kohdan 4.1. ensimmäisen kappaleen loppua muutetaan seuraavasti: ”ja 0,5 milj. euroa neuvoloihin ja perheneuvoloihin jonoja lyhentämään ja Neuvola päiväkodissa -toimintamallin jatkon toteuttamiseksi siten, etteivät muun neuvolatyön resurssit heikkene. Perhekeskusmallin toiminnan aloittamisen jälkeen arvioidaan uudelleen perheneuvoloiden lisäresurssien tarve.” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin (ml. päätösehdotukseen).
Jaa-äänet: 2
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara
Ei-äänet: 7
Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 4
Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Markku Vuorinen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen äänin 7 - 2 (tyhjää 4).
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2017 (sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä 13.12.2016) |
2 | Tulosbudjetti 2017 (sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä 13.12.2016) |
3 | Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2017 (esitys) |
4 | Tulosbudjetti 2017 (esitys) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2017 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:
Osasto | Kulut 1000 e | Tuotot 1000 e |
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 428 364 | 27 000 |
Terveys- ja päihdepalvelut | 421 039 | 40 802 |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | 564 298 | 101 681 |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 12 229 | 0 |
Talous- ja tukipalvelut | 151 091 | 144 445 |
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut | 28 344 | 24 291 |
Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (vastaanottokeskukset, toimeentulotuki, HUS, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2017 talousarvion.
Esittelijän perustelut
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja tuloarvioita. Suunnitelmia tarkistettaessa on varmistettava, että sitovat tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.
Lähtökohdat osastojen budjettiraameille
Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 talousarvio on seuraava:
3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto | 1000 e |
Menot | 2 025 287 |
Tulot | 199 479 |
Talousarviokohdittain menot jakautuvat seuraavasti
3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut | 1000 e |
Menot | 1 445 718 |
Tulot | 169 324 |
3 10 02 Vastaanottokeskukset | 1000 e |
Menot | 15 500 |
Tulot | 16 200 |
Toimintakate | +700 |
3 10 04 Toimeentulotuki | 1000 e |
Menot | 26 600 |
Tulot | 13 702 |
3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | 1000 e |
Menot | 534 769 |
3 10 07 Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti | 1000 e |
Menot | 2 700 |
Tulot | 250 |
Toimintakate | -2 450 |
8 09 Irtaimen omaisuuden hankinta | 1000 e |
Menot | 15 184 |
Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston talousarvio vuodelle 2017 on sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 1 445,7 miljoonaa euroa. Lisäksi viraston talousarviossa on neljä muuta talousarviokohtaa: Vastaanottokeskukset 15,5 milj. euroa, Toimeentulotuki 26,6 milj. euroa, HUS-kuntayhtymä 534,8 milj. euroa sekä Apotti 2,7 milj. euroa. Vastaanottokeskusten sekä Apotin osalta sitovana tavoitteena on toimintakate eli tulojen lisäys mahdollistaa vastaavan suuruisen menojen kasvattamisen.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan 31.5.2016 tekemään talousarvioehdotukseen verrattuna on kaupunginjohtajan ehdotuksessa ja kaupunginhallituksen käsittelyssä huomioitu kilpailukykysopimuksen vaikutukset sekä päivitetty asukaslukua ja kustannustasoa koskevat arviot. Kilpailukykysopimus leikkaa kuntatyönantajan palkan sivukuluja ja lomarahoja, jolloin henkilöstömenot alenevat ilman, että tällä on vaikutusta varsinaiseen toimintaan. Lisäksi kilpailukykysopimukseen sisältyy työajan pidentäminen keskimäärin 24 tunnilla vuodessa ansiotasoa muuttamatta. Työajan pidentämisen tuomasta menosäästöstä arvioidaan toteutuvan 40 prosenttia vuonna 2017, mikä osuus on huomioitu hallintokuntien määrärahoissa. Kilpailukykysopimuksen sivukuluja alentavan vaikutuksen lisäksi ensi vuonna voimaan tuleva eläkeuudistus alentaa vuonna 2017 maksettavia kuntien eläkemaksuja merkittävästi.
Muutosten yhteenlaskettu vaikutus kevään talousarvioesitykseen nähden on sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalla yhteensä 38 miljoonaa euroa, mistä noin 30 miljoonaa euroa tulee toteutumaan työnantajan sivukulujen sekä lomarahaleikkausta ansiosta. Työajan pidennyksen vaikutukseksi jää noin 4 miljoonaa euroa ja kilpailukykysopimukseen liittymättömän vähennykset (kustannustasossa tapahtuva aleneminen sekä asukasluku) selittävät loput noin 4 miljoonaa euroa talousarviossa tapahtuneesta muutoksesta. Muiden talousarviokohtien osalta ei keväisiä raameja ole muutettu.
Kaupunginhallitus hyväksyi 7.11.2016 osaltaan talousarvion muutettuna niin, että sosiaali- ja terveysviraston menoraamiin lisättiin 11,5 miljoonaa euroa. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan se sisältää muun muassa painotuksen vanhusten kotihoidon palveluiden vahvistamiseen, terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen, omaishoidon tukemisen, Haartmanin sairaalan päivystysselvityksen yhteistyössä HUS:n kanssa päivystysasetuksen mukaisesti sekä kouluterveydenhuollon pd-näkökulman vahvistamisen.
Sitovat tavoitteet
Kaupunginvaltuuston hyväksymät virastoa sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat sosiaali- ja terveyslautakunnan keväällä hyväksymään talousarvioesitykseen. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennuste raportoidaan neljä kertaa vuodessa. Sitovat tavoitteet ovat seuraavat:
Sosiaali- ja terveyspalvelut |
|
Lastensuojeluasiakkaiden määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna |
|
Laajennetaan 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli ”neuvola päiväkodissa” -toimintamallia vuoteen 2016 verrattuna. (Yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa). |
|
Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osuus kasvaa 2 % -yksikköä vuodessa. Lisäksi tuetaan kehitysvammaisten kotona asumista. |
|
Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle |
|
Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2016 verrattuna ilman että mediaanihoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella. |
|
Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna. |
|
Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2016 verrattuna. |
|
Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoteen 2016 verrattuna. |
|
Psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalahoitopäivien määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna. |
|
Kuntouttavaa työtoimintaa saa vähintään 1800 henkilöä |
|
Toimeentulotuki |
|
Kohdennetaan ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta |
Käyttösuunnitelman rakenne
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 käyttösuunnitelmassa kuvataan kaupungin strategia-ohjelman ja talousarvion sisältämien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toimeenpano virasto- ja osastokohtaisesti. Käyttösuunnitelma jakautuu neljään osaan ja noudattelee seuraavaa rakennetta:
Luvuissa 1-2 kuvataan lähtökohdat sekä toimintaympäristön muutossuuntia. Toimintaympäristön muutossuunnissa kuvataan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, niin lainsäädäntöön kuin väestöön liittyen. Kaupunkitasoiset ohjelmat ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysviraston toimintaan sisältyvät niin ikään tähän lukuun.
Palvelujen uudistamista ja strategisten tavoitteiden toimeenpanoa koskevassa luvussa 3 kuvataan strategisten tavoitteiden konkreettiset toimenpiteet kunkin tavoitteen osalta. Integroitujen palvelujen osalta merkittävää on palvelujen uudistaminen sekä digitaalisten palvelujen integraatiota tukevat mahdollisuudet.
Osastokohtaisia toiminnan painotuksia koskevassa luvussa 4 kuvataan lyhyesti osastoittain strategian toteuttamiseen liittyvät toimenpiteet.
Käyttösuunnitelman laadintaprosessi
Tulosbudjetteja ja käyttösuunnitelmia on käsitelty viraston johtoryhmässä 8.11.2016 ja 22.11.2016.
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 käyttösuunnitelma on esityslistan tämän asian liitteenä 1. Euromääräiset tulosbudjettitaulukot ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2.
Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta on käsitellyt käyttösuunnitelmaa ja tulosbudjetteja kokouksissaan 21.11. ja 28.11.2016. Henkilöstötoimikunta päätti, että lautakunnan jäsenille jaetaan kokouksessaan 28.11. käsittelemä järjestöneuvottelukunnan lausunto. Järjestöneuvottelukunnan lausunto on jaettu sähköpostilla lautakunnan jäsenille tiistaina 29.11.2016.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa yhteenvetona, että osastokohtaiset tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa.
Käyttösuunnitelmassa keskeistä on yhteinen näkemys niistä tekijöistä, jotka ovat ratkaisevia kaupungin ja sosiaali- ja terveysviraston strategian toimeenpanon kannalta. Näistä tärkeimpiä ovat palvelujen uudistaminen ja siihen liittyvä palvelujen integraatio, jossa digitalisaation antamat mahdollisuuden ovat keskeisessä roolissa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan budjettiraami on nimellisesti 27 miljoonaa euroa pääosin vuoden 2016 raamia pienempi. Käytännössä talousarvio kuitenkin vastaa tasoltaan kuluvan vuoden tasoa, koska kilpailukykysopimuksesta syntyy noin 30 miljoonan suuruinen menojen alenema, ilman että palveluja tarvitse vähentää. Lähtökohtana on taata entisen tasoiset palvelut pienentyneestä talousarviosta huolimatta.
Uusi vastaanottokeskuskusten nettobudjetoitu talousarviokohta merkitsee sitä, etteivät vastaanottokeskusten kustannustasossa mahdollisesti tapahtuvat yllättävät muutokset enää aiheuta tarvetta teknisluonteisiin ylitysoikeusesityksiin, kuten oli vuosina 2015 ja 2016, koska valtio korvaa toiminnan kustannukset täysimääräisinä.
Kaupunginhallituksen 7.11.2016 tekemän 11,5 miljoonan euron lisäyksen osalta on määrärahoja kohdennettu kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti mm. kotihoitoon, terveysasemien saatavuuteen sekä omaishoidon tukemiseen. Kaupunginhallituksen osoittamasta määrärahasta noin 1,95 miljoonaa euroa on jätetty odottamattomia tarpeita varten virastopäällikön myöhemmin kohdennettavaksi. Kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti virastopäällikön budjetti sisältää myös vuoden 2015 toteutuneen tasoisen tulospalkkiomäärärahan (noin 15 milj. euroa), mikä merkitsee noin 2 % varausta.
Virasto tulee laatimaan ja esittelemään lautakunnalle ensimmäisen ennusteensa helmikuun lopun tilanteesta maaliskuussa 2017. Kaikki keskushallinnolle annettavat ennusteet tullaan aiempaan tapaan tuomaan ensin lautakunnan käsiteltäväksi ennen niiden toimittamista eteenpäin. Ennusteiden yhteydessä tullaan kuvaamaan myös ennusteen johdosta aiheutuvat toimenpiteet.
Kaupungin johtamisjärjestelmän muutoksen vaikutukset aiheuttavat muutoksia lähinnä hallinnossa, kun nykyiset hallinnon osastot tulevat yhdistymään yhdeksi hallinnon ja tukipalvelujen kokonaisuudeksi 1.6.2017 alkaen.
Terveys- ja hyvinvointivaikutuksien arviointi
Käyttösuunnitelmassa 2017 korostetaan asiakkaiden tarpeiden parempaa tunnistamista ja arvioinnin perusteella tapahtuvaa palvelujen täsmällisempää kohdennusta. Tämä antaa mahdollisuuden väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Kaupunkitasoiset terveyttä ja hyvinvointia edistävät ohjelmat keskittyvät merkittäviin kansanterveysongelmiin. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman ja Stadin ikäohjelman toteuttaminen tukevat väestön hyvinvointierojen kaventamisen tavoitetta.
Palvelujen saatavuutta parannetaan kehittäen toimintamalleja, jotka nopeuttavat palveluun ja hoitoon pääsyä. Sähköisten palvelujen ja digitalisaation avulla mahdollistetaan ja tuetaan itsehoitoa ja näin vapautetaan voimavaroja paljon palveluja tarvitsevien käyttöön.
Matalan kynnyksen palvelut sekä asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävät palvelut ovat olennaisia terveys- ja hyvinvointierojen kaventamisessa.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2017 |
2 | Tulosbudjetti 2017 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 29.11.2016 § 299
HEL 2016-011982 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
29.11.2016 Pöydälle
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind ja järjestöneuvottelukunnan sihteeri Liisa Paavola olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Hannu Tuominen pyysi asian pöydälle.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||