Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/4

 

13.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 312

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 käyttösuunnitelma

HEL 2016-011982 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetusta ehdotuksesta poiketen vuoden 2017 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:

Osasto

Kulut 1000 e

Tuotot 1000 e

Perhe- ja sosiaalipalvelut

428 864

27 000

Terveys- ja päihdepalvelut

420 759

40 802

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

564 298

101 681

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

12 429

0

Talous- ja tukipalvelut

151 064

144 445

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

28 444

24 291

 

Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (vastaanottokeskukset, toimeentulotuki, HUS, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2017 talousarvion.

Käsittely

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään siten, että käyttösuunnitelman sivun 5 viimeisen kappaleen kolmas virke korjattiin seuraavaan muotoon: "Omaishoitolain uudistuksen yhteydessä 1.7.2016 alkaen vapaapäiväoikeus laajeni koskemaan kaikkia sopimusomaishoitajina toimivia."

Esitetyt vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Sirpa Asko-Seljavaara: Lisätään käyttösuunnitelman kohtaan 3.6. Vetovoimaiset työyhteisöt seuraava teksti: "Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa lisätään entisestään mahdollistamalla heille osallistuminen alan koulutustilaisuuksiin, kuten kursseihin ja kongresseihin. Tähän varataan  0,2 milj euroa, jotta voidaan palkata sijaisia koulutuksen ajaksi."

Kannattaja: Jäsen Anna Vuorjoki

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 1 yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman luvun 4.1. ensimmäisen kappaleen tekstiä muutetaan seuraavasti: ”0,050 milj euroa maahanmuuttaja- ja erityislasten kouluterveydenhuoltoon” muutetaan muotoon ”0,5 milj euroa kouluterveydenhoitajien mitoituksen nostamiseen siten, että erityis- ja maahanmuuttajaoppilaiden vaatima suurempi resurssin tarve otetaan huomioon” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin.

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 3:
Jäsen Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen virkkeen "Hallitusohjelmassa on toisaalta linjaus kelpoisuusehtojen väljentämiseksi” loppuun tehdään seuraava lisäys: ”mutta nykyiset pätevyysvaatimukset ovat työn kannalta tarkoituksenmukaiset. Sote-virasto kehittää aktiivisesti keinoja rekrytoinnin helpottamiseksi ja panostaa sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin.”

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 4:
Jäsen Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen loppuun lisätään seuraava lause: ”Virasto selvittää mahdollisuuden tähän myös muualla kuin lastensuojelun sosiaalityössä.”

Kannattaja: Jäsen Joonas Leppänen

Vastaehdotus 5:
Jäsen Seija Muurinen: Käyttösuunnitelman sivun 19 ensimmäisen kappaleen neljättä virkettä muutetaan seuraavasti: ”…yhteensä 1 milj. euroa ikääntyneiden kotona asumisen tukemiseen ja sotaveteraanien ja muiden ikääntyneiden kotikuntoutukseen mm. lisäämällä fysioterapeuttien työpanosta sekä....”

Kannattaja: Jäsen Laura Nordström

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 5 yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 6:
Jäsen Laura Nordström: Käyttösuunnitelman sivun 15 kohdan 4.1. ensimmäisen kappaleen loppua muutetaan seuraavasti: ”ja 0,5 milj. euroa neuvoloihin ja perheneuvoloihin jonoja lyhentämään ja Neuvola päiväkodissa -toimintamallin jatkon toteuttamiseksi siten, etteivät muun neuvolatyön resurssit heikkene. Perhekeskusmallin toiminnan aloittamisen jälkeen arvioidaan uudelleen perheneuvoloiden lisäresurssien tarve.” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin (ml. päätösehdotukseen).

Kannattaja: Jäsen Leena Riittinen

Vastaehdotus 7:
Puheenjohtaja Maija Anttila: Käyttösuunnitelmaan tehdään seuraava lisäys: "Virasto selvittää kouluterveydenhuollon terveydenhoitajamitoituksen perusteet ottaen huomioon asiasta annetut mitoitukset ja maahanmuuttajalasten tarvitsemat erityistarpeet ja varautuu niiden perusteella korjaamaan mitoitusta tarvittavissa määrin budjettilisäyseuroista."

Kannattaja: Jäsen Rene Hursti

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Vastaehdotus 7 (puheenjohtaja Maija Anttila): Käyttösuunnitelmaan tehdään seuraava lisäys: "Virasto selvittää kouluterveydenhuollon terveydenhoitajamitoituksen perusteet ottaen huomioon asiasta annetut mitoitukset ja maahanmuuttajalasten tarvitsemat erityistarpeet ja varautuu niiden perusteella korjaamaan mitoitusta tarvittavissa määrin budjettilisäyseuroista."
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Anna Vuorjoki): Käyttösuunnitelman luvun 4.1. ensimmäisen kappaleen tekstiä muutetaan seuraavasti: ”0,050 milj euroa maahanmuuttaja- ja erityislasten kouluterveydenhuoltoon” muutetaan muotoon ”0,5 milj euroa kouluterveydenhoitajien mitoituksen nostamiseen siten, että erityis- ja maahanmuuttajaoppilaiden vaatima suurempi resurssin tarve otetaan huomioon” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin.

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Rene Hursti, Seija Muurinen, Leena Riittinen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen äänin 7 - 6.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 7 (puheenjohtaja Maija Anttila): Käyttösuunnitelmaan tehdään seuraava lisäys: "Virasto selvittää kouluterveydenhuollon terveydenhoitajamitoituksen perusteet ottaen huomioon asiasta annetut mitoitukset ja maahanmuuttajalasten tarvitsemat erityistarpeet ja varautuu niiden perusteella korjaamaan mitoitusta tarvittavissa määrin budjettilisäyseuroista."

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Marko Rosenholm, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen äänin 13 - 0.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Anna Vuorjoki): Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen virkkeen "Hallitusohjelmassa on toisaalta linjaus kelpoisuusehtojen väljentämiseksi” loppuun tehdään seuraava lisäys: ”mutta nykyiset pätevyysvaatimukset ovat työn kannalta tarkoituksenmukaiset. Sote-virasto kehittää aktiivisesti keinoja rekrytoinnin helpottamiseksi ja panostaa sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin.”

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Leena Riittinen

Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Marko Rosenholm, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Laura Nordström

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1).

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Anna Vuorjoki): Käyttösuunnitelman sivun 6 neljännen kappaleen loppuun lisätään seuraava lause: ”Virasto selvittää mahdollisuuden tähän myös muualla kuin lastensuojelun sosiaalityössä.”

Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Leena Riittinen, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 7 - 6.

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Laura Nordström): Käyttösuunnitelman sivun 15 kohdan 4.1. ensimmäisen kappaleen loppua muutetaan seuraavasti: ”ja 0,5 milj. euroa neuvoloihin ja perheneuvoloihin jonoja lyhentämään ja Neuvola päiväkodissa -toimintamallin jatkon toteuttamiseksi siten, etteivät muun neuvolatyön resurssit heikkene. Perhekeskusmallin toiminnan aloittamisen jälkeen arvioidaan uudelleen perheneuvoloiden lisäresurssien tarve.” ja että luvut korjataan tämän mukaisesti käyttösuunnitelman muihin tarvittaviin kohtiin (ml. päätösehdotukseen).

Jaa-äänet: 2
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara

Ei-äänet: 7
Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 4
Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen äänin 7 - 2 (tyhjää 4).

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Liitteet

1

Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2017 (sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä 13.12.2016)

2

Tulosbudjetti 2017 (sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä 13.12.2016)

3

Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2017 (esitys)

4

Tulosbudjetti 2017 (esitys)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2017 käyttösuunnitelman ja tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:

Osasto

Kulut 1000 e

Tuotot 1000 e

Perhe- ja sosiaalipalvelut

428 364

27 000

Terveys- ja päihdepalvelut

421 039

40 802

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

564 298

101 681

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

12 229

0

Talous- ja tukipalvelut

151 091

144 445

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

28 344

24 291

 

Edellä kuvatut osastokohtaiset raamit koskevat talousarviokohtaa 3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (vastaanottokeskukset, toimeentulotuki, HUS, Apotti) on kaupunginvaltuusto jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2017 talousarvion.

Esittelijän perustelut

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja tuloarvioita. Suunnitelmia tarkistettaessa on varmistettava, että sitovat tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.

Lähtökohdat osastojen budjettiraameille

Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 talousarvio on seuraava:

3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto

1000 e

Menot

2 025 287

Tulot

199 479

 

Talousarviokohdittain menot jakautuvat seuraavasti

3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut

1000 e

Menot

1 445 718

Tulot

169 324

 

3 10 02 Vastaanottokeskukset

1000 e

Menot

15 500

Tulot

16 200

Toimintakate

+700

 

3 10 04 Toimeentulotuki

1000 e

Menot

26 600

Tulot

13 702

 

3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri

1000 e

Menot

534 769

 

3 10 07 Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti

1000 e

Menot

2 700

Tulot

250

Toimintakate

-2 450

 

8 09 Irtaimen omaisuuden hankinta

1000 e

Menot

15 184

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston talousarvio vuodelle 2017 on sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 1 445,7 miljoonaa euroa. Lisäksi viraston talousarviossa on neljä muuta talousarviokohtaa: Vastaanottokeskukset 15,5 milj. euroa, Toimeentulotuki 26,6 milj. euroa, HUS-kuntayhtymä 534,8 milj. euroa sekä Apotti 2,7 milj. euroa. Vastaanottokeskusten sekä Apotin osalta sitovana tavoitteena on toimintakate eli tulojen lisäys mahdollistaa vastaavan suuruisen menojen kasvattamisen.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 31.5.2016 tekemään talousarvioehdotukseen verrattuna on kaupunginjohtajan ehdotuksessa ja kaupunginhallituksen käsittelyssä huomioitu kilpailukykysopimuksen vaikutukset sekä päivitetty asukaslukua ja kustannustasoa koskevat arviot. Kilpailukykysopimus leikkaa kuntatyönantajan palkan sivukuluja ja lomarahoja, jolloin henkilöstömenot alenevat ilman, että tällä on vaikutusta varsinaiseen toimintaan. Lisäksi kilpailukykysopimukseen sisältyy työajan pidentäminen keskimäärin 24 tunnilla vuodessa ansiotasoa muuttamatta. Työajan pidentämisen tuomasta menosäästöstä arvioidaan toteutuvan 40 prosenttia vuonna 2017, mikä osuus on huomioitu hallintokuntien määrärahoissa. Kilpailukykysopimuksen sivukuluja alentavan vaikutuksen lisäksi ensi vuonna voimaan tuleva eläkeuudistus alentaa vuonna 2017 maksettavia kuntien eläkemaksuja merkittävästi.

Muutosten yhteenlaskettu vaikutus kevään talousarvioesitykseen nähden on sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalla yhteensä 38 miljoonaa euroa, mistä noin 30 miljoonaa euroa tulee toteutumaan työnantajan sivukulujen sekä lomarahaleikkausta ansiosta. Työajan pidennyksen vaikutukseksi jää noin 4 miljoonaa euroa ja kilpailukykysopimukseen liittymättömän vähennykset (kustannustasossa tapahtuva aleneminen sekä asukasluku) selittävät loput noin 4 miljoonaa euroa talousarviossa tapahtuneesta muutoksesta. Muiden talousarviokohtien osalta ei keväisiä raameja ole muutettu.

Kaupunginhallitus hyväksyi 7.11.2016 osaltaan talousarvion muutettuna niin, että sosiaali- ja terveysviraston menoraamiin lisättiin 11,5 miljoonaa euroa. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan se sisältää muun muassa painotuksen vanhusten kotihoidon palveluiden vahvistamiseen, terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen, omaishoidon tukemisen, Haartmanin sairaalan päivystysselvityksen yhteistyössä HUS:n kanssa päivystysasetuksen mukaisesti sekä kouluterveydenhuollon pd-näkökulman vahvistamisen.

Sitovat tavoitteet

Kaupunginvaltuuston hyväksymät virastoa sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat sosiaali- ja terveyslautakunnan keväällä hyväksymään talousarvioesitykseen. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennuste raportoidaan neljä kertaa vuodessa. Sitovat tavoitteet ovat seuraavat:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

Lastensuojeluasiakkaiden määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna

 

Laajennetaan 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli ”neuvola päiväkodissa” -toimintamallia vuoteen 2016 verrattuna. (Yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa).

 

Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osuus kasvaa 2 % -yksikköä vuodessa. Lisäksi tuetaan kehitysvammaisten kotona asumista.

 

Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle
keskimäärin kahdessa viikossa (T3 ≤ 14 vrk eli kolmas
vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani).

 

Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2016 verrattuna ilman että mediaanihoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella.

 

Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna.

 

Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2016 verrattuna.

 

Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoteen 2016 verrattuna.

 

Psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalahoitopäivien määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna.

 

Kuntouttavaa työtoimintaa saa vähintään 1800 henkilöä
vuodessa.

 

Toimeentulotuki

 

Kohdennetaan ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta
vähintään 45 % lapsiperheille.

 

Käyttösuunnitelman rakenne

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 käyttösuunnitelmassa kuvataan kaupungin strategia-ohjelman ja talousarvion sisältämien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toimeenpano virasto- ja osastokohtaisesti. Käyttösuunnitelma jakautuu neljään osaan ja noudattelee seuraavaa rakennetta:

Luvuissa 1-2 kuvataan lähtökohdat sekä toimintaympäristön muutossuuntia. Toimintaympäristön muutossuunnissa kuvataan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, niin lainsäädäntöön kuin väestöön liittyen. Kaupunkitasoiset ohjelmat ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysviraston toimintaan sisältyvät niin ikään tähän lukuun.

Palvelujen uudistamista ja strategisten tavoitteiden toimeenpanoa koskevassa luvussa 3 kuvataan strategisten tavoitteiden konkreettiset toimenpiteet kunkin tavoitteen osalta. Integroitujen palvelujen osalta merkittävää on palvelujen uudistaminen sekä digitaalisten palvelujen integraatiota tukevat mahdollisuudet.

Osastokohtaisia toiminnan painotuksia koskevassa luvussa 4 kuvataan lyhyesti osastoittain strategian toteuttamiseen liittyvät toimenpiteet.

Käyttösuunnitelman laadintaprosessi

Tulosbudjetteja ja käyttösuunnitelmia on käsitelty viraston johtoryhmässä 8.11.2016 ja 22.11.2016.

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2017 käyttösuunnitelma on esityslistan tämän asian liitteenä 1. Euromääräiset tulosbudjettitaulukot ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2.

Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta on käsitellyt käyttösuunnitelmaa ja tulosbudjetteja kokouksissaan 21.11. ja 28.11.2016. Henkilöstötoimikunta päätti, että lautakunnan jäsenille jaetaan kokouksessaan 28.11. käsittelemä järjestöneuvottelukunnan lausunto. Järjestöneuvottelukunnan lausunto on jaettu sähköpostilla lautakunnan jäsenille tiistaina 29.11.2016.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa yhteenvetona, että osastokohtaiset tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa.

Käyttösuunnitelmassa keskeistä on yhteinen näkemys niistä tekijöistä, jotka ovat ratkaisevia kaupungin ja sosiaali- ja terveysviraston strategian toimeenpanon kannalta. Näistä tärkeimpiä ovat palvelujen uudistaminen ja siihen liittyvä palvelujen integraatio, jossa digitalisaation antamat mahdollisuuden ovat keskeisessä roolissa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan budjettiraami on nimellisesti 27 miljoonaa euroa pääosin vuoden 2016 raamia pienempi. Käytännössä talousarvio kuitenkin vastaa tasoltaan kuluvan vuoden tasoa, koska kilpailukykysopimuksesta syntyy noin 30 miljoonan suuruinen menojen alenema, ilman että palveluja tarvitse vähentää. Lähtökohtana on taata entisen tasoiset palvelut pienentyneestä talousarviosta huolimatta.

Uusi vastaanottokeskuskusten nettobudjetoitu talousarviokohta merkitsee sitä, etteivät vastaanottokeskusten kustannustasossa mahdollisesti tapahtuvat yllättävät muutokset enää aiheuta tarvetta teknisluonteisiin ylitysoikeusesityksiin, kuten oli vuosina 2015 ja 2016, koska valtio korvaa toiminnan kustannukset täysimääräisinä.

Kaupunginhallituksen 7.11.2016 tekemän 11,5 miljoonan euron lisäyksen osalta on määrärahoja kohdennettu kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti mm. kotihoitoon, terveysasemien saatavuuteen sekä omaishoidon tukemiseen. Kaupunginhallituksen osoittamasta määrärahasta noin 1,95 miljoonaa euroa on jätetty odottamattomia tarpeita varten virastopäällikön myöhemmin kohdennettavaksi. Kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti virastopäällikön budjetti sisältää myös vuoden 2015 toteutuneen tasoisen tulospalkkiomäärärahan (noin 15 milj. euroa), mikä merkitsee noin 2 % varausta.

Virasto tulee laatimaan ja esittelemään lautakunnalle ensimmäisen ennusteensa helmikuun lopun tilanteesta maaliskuussa 2017. Kaikki keskushallinnolle annettavat ennusteet tullaan aiempaan tapaan tuomaan ensin lautakunnan käsiteltäväksi ennen niiden toimittamista eteenpäin. Ennusteiden yhteydessä tullaan kuvaamaan myös ennusteen johdosta aiheutuvat toimenpiteet.

Kaupungin johtamisjärjestelmän muutoksen vaikutukset aiheuttavat muutoksia lähinnä hallinnossa, kun nykyiset hallinnon osastot tulevat yhdistymään yhdeksi hallinnon ja tukipalvelujen kokonaisuudeksi 1.6.2017 alkaen.

Terveys- ja hyvinvointivaikutuksien arviointi

Käyttösuunnitelmassa 2017 korostetaan asiakkaiden tarpeiden parempaa tunnistamista ja arvioinnin perusteella tapahtuvaa palvelujen täsmällisempää kohdennusta. Tämä antaa mahdollisuuden väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Kaupunkitasoiset terveyttä ja hyvinvointia edistävät ohjelmat keskittyvät merkittäviin kansanterveysongelmiin. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman ja Stadin ikäohjelman toteuttaminen tukevat väestön hyvinvointierojen kaventamisen tavoitetta.

Palvelujen saatavuutta parannetaan kehittäen toimintamalleja, jotka nopeuttavat palveluun ja hoitoon pääsyä. Sähköisten palvelujen ja digitalisaation avulla mahdollistetaan ja tuetaan itsehoitoa ja näin vapautetaan voimavaroja paljon palveluja tarvitsevien käyttöön.

Matalan kynnyksen palvelut sekä asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävät palvelut ovat olennaisia terveys- ja hyvinvointierojen kaventamisessa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Liitteet

1

Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2017

2

Tulosbudjetti 2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 29.11.2016 § 299

HEL 2016-011982 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

29.11.2016 Pöydälle

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind ja järjestöneuvottelukunnan sihteeri Liisa Paavola olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Jäsen Hannu Tuominen pyysi asian pöydälle.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566