Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 20/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/8 | |
| 13.12.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 316
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. valtuustoaloitteesta riittävistä resursseista asiakkaiden käyttöön tarkoitettuihin tietokoneisiin, laitteisiin sekä tekniseen tukeen Kontupisteessä ja Mellarissa
HEL 2016-010120 T 00 00 03
Lausunto
Sosiaali- ja terveysvirasto antoi kaupunginhallitukselle seuraavan esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon valtuutettu Yrjö Hakasen ym. valtuustoaloitteesta riittävien resurssien varaamisesta asiakkaiden käyttöön tarkoitettuihin tietokoneisiin ja muihin laitteisiin sekä tarvittaessa tekniseen tukeen ja neuvontaan Kontupisteen ja Mellarin kulttuuri- ja vapaa-ajankeskuksissa:
”Sähköisiä palveluja ja digitalisaatiota kehitettäessä on sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelman mukaisesti tärkeää varmistaa, että kaikilla väestöryhmillä on mahdollisuus käyttää myös näitä palveluja. Tätä varten sosiaali- ja terveysvirasto on hankkinut omiin asiakaspalvelupisteisiinsä työasemia kuntalaisten ja asiakkaiden käyttöön. Kontupiste ja Mellari eivät ole sosiaali- ja terveysviraston toimipisteitä, joten sosiaali- ja terveysvirasto ei hanki näihin toimipisteisiin tietokoneita.
Samalla lautakunta pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus osoittaa Kontupisteen ja Mellarin digineuvonnan tietotekniikan ylläpitoon tarvittavat määrärahat. Lautakunta pitää Kontupisteen ja Mellarin digineuvontaa ja vertaistukea tärkeänä osana alueellista, yhteisöllistä sosiaalityötä ja syrjäytymisen ehkäisemistä.
Työasemien lisäksi on tärkeää, että kuntalaisille ja asiakkaille on järjestetty myös tukea ja opastusta sähköisten palvelujen käyttöön. Tällä hetkellä Helsingin kaupungin palvelukeskus tarjoaa kaikille helsinkiläisille sähköisen asioinnin help desk -palvelua puhelimitse arkisin kello 8.00–18.00. Sosiaali- ja terveysvirasto kouluttaa ja opastaa palvelukeskuksen help deskin työntekijöitä virastomme sähköisten ja digitaalisten palvelujen neuvonnassa. Lisäksi muun muassa kirjastojen työntekijät neuvovat kuntalaisia sähköisten palvelujen löytämisessä ja käytössä.”
Käsittely
Asiassa tehtiin yksi vastaehdotus:
Vastaehdotus:
Jäsen Rene Hursti: Esitän, että vastaukseen toisen kappaleen jälkeen lisätään seuraavaa: "Samalla lautakunta pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus osoittaa Kontupisteen ja Mellarin digineuvonnan tietotekniikan ylläpitoon tarvittavat määrärahat. Lautakunta pitää Kontupisteen ja Mellarin digineuvontaa ja vertaistukea tärkeänä osana alueellista, yhteisöllistä sosiaalityötä ja syrjäytymisen ehkäisemistä."
Kannattaja: Puheenjohtaja Maija Anttila
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus (jäsen Rene Hursti): Esitän, että vastaukseen toisen kappaleen jälkeen lisätään seuraavaa: "Samalla lautakunta pitää tärkeänä, että kaupunginhallitus osoittaa Kontupisteen ja Mellarin digineuvonnan tietotekniikan ylläpitoon tarvittavat määrärahat. Lautakunta pitää Kontupisteen ja Mellarin digineuvontaa ja vertaistukea tärkeänä osana alueellista, yhteisöllistä sosiaalityötä ja syrjäytymisen ehkäisemistä."
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 11
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Leena Riittinen, Marko Rosenholm, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 2
Sami Heistaro, Seija Muurinen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Rene Hurstin vastaehdotuksen äänin 11 - 0 (tyhjää 2).
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Janne Romo, tietotekniikkavastaava, puhelin: 310 45436
janne.romo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hakanen Yrjö ym. valtuustoaloite Kvsto 14.9.2016 asia 14 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Sosiaali- ja terveysvirasto antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Yrjö Hakasen ym. valtuustoaloitteesta riittävien resurssien varaamisesta asiakkaiden käyttöön tarkoitettuihin tietokoneisiin ja muihin laitteisiin sekä tarvittaessa tekniseen tukeen ja neuvontaan Kontupisteen ja Mellarin kulttuuri- ja vapaa-ajankeskuksissa:
”Sähköisiä palveluja ja digitalisaatiota kehitettäessä on sosiaali- ja terveysviraston digisuunnitelman mukaisesti tärkeää varmistaa, että kaikilla väestöryhmillä on mahdollisuus käyttää myös näitä palveluja. Tätä varten sosiaali- ja terveysvirasto on hankkinut omiin asiakaspalvelupisteisiinsä työasemia kuntalaisten ja asiakkaiden käyttöön. Kontupiste ja Mellari eivät ole sosiaali- ja terveysviraston toimipisteitä, joten sosiaali- ja terveysvirasto ei hanki näihin toimipisteisiin tietokoneita.
Työasemien lisäksi on tärkeää, että kuntalaisille ja asiakkaille on järjestetty myös tukea ja opastusta sähköisten palvelujen käyttöön. Tällä hetkellä Helsingin kaupungin palvelukeskus tarjoaa kaikille helsinkiläisille sähköisen asioinnin help desk -palvelua puhelimitse arkisin kello 8.00–18.00. Sosiaali- ja terveysvirasto kouluttaa ja opastaa palvelukeskuksen help deskin työntekijöitä virastomme sähköisten ja digitaalisten palvelujen neuvonnassa. Lisäksi muun muassa kirjastojen työntekijät neuvovat kuntalaisia sähköisten palvelujen löytämisessä ja käytössä.”
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausunnon kaupunginhallitukselle 31.12.2016 mennessä valtuutettu Yrjö Hakasen ja 46 muun valtuutetun aloitteesta riittävien resurssien varaamisesta asiakkaiden käyttöön tarkoitettuihin tietokoneisiin ja muihin laitteisiin sekä tarvittaessa tekniseen tukeen ja neuvontaan Kontupisteen ja Mellarin kulttuuri- ja vapaa-ajankeskuksissa.
Lausuntoa on pyydetty myös kulttuurikeskukselta, nuorisoasiainkeskukselta, kaupunginkanslialta ja suomenkieliseltä työväenopistolta.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Janne Romo, tietotekniikkavastaava, puhelin: 310 45436
janne.romo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hakanen Yrjö ym. valtuustoaloite Kvsto 14.9.2016 asia 14 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||