Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 19/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/7 | |
| 29.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 300
Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.10.2016
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.10.2016 tilanteessa.
Käsittely
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4., 28.7., 6.10. sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta lokakuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:sta saatuun syyskuun lopun tilanteeseen perustuvaan arvioon.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
3 10 01 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.10. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 186 994 | 183 314 | 197 114 | +13 800 | +7,5 % |
Menot | 1 464 874 | 1 474 841 | 1 483 941 | - 9100 | - 0,6 % |
Toimintakate | -1 289 131 | -1 291 977 | -1 290 077 | + 1 900 | +0,1 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 04 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.10. | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 90 980 | 93 902 | 92 202 | -1 200 | -1,3 % |
Menot | 177 706 | 176 898 | 176 998 | -100 | -0,1 % |
Toimintakate | -86 726 | -82 996 | -84 796 | -1 800 | -1,9 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 05 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.10 | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 99 | 230 | 100 | -130 | -56,5 % |
Menot | 5 524 | 6 018 | 5 866 | +152 | +2,5 % |
Toimintakate | -5 425 | -5 788 | -5 766 | +22 | +0,4 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 06 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.10 | Ero TA | Ero TA % |
Menot | 564 127 | 519 679 | 528 900 | -9 221 | -1,8 % |
3 10 07 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.10 | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 0 | 5 693 | 490 | -5 203 | -91,4 % |
Menot | 0 | 7 965 | 1 252 | +6 713 | +84,2 % |
Toimintakate | 0 | -2 272 | -762 | +1 510 | +66,5 % |
|
|
|
|
|
|
Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.
Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 9,1 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ja Toivolanmäen perheryhmäkodin kustannuksista aiheutuvalla ylityksellä. Muilta osin sosiaali- ja terveyspalvelut -menokohta toteutuu budjetin mukaisena.
Perhe-ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan alittuvan 1,7 milj. eurolla ilman vastaanottokeskuksia ja Toivolanmäen perheryhmäkotia. Vammaistyössä budjetti toteutuu suunnitellusti, ja lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalveluissa, lastensuojelussa ja nuorten palveluissa ja aikuissosiaalityössä menojen arvioidaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.
Terveys-ja päihdepalvelut arvioi budjetin ylittyvän 0,2 milj. eurolla. Terveysasemat ja sisätautien poliklinikka ylittää 0,7 milj. euroa, minkä kokonaisuudessaan selittää terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen nopeuttamiseen kesäkuussa 2016 kohdennettu 1 milj. e lisämääräraha. Tällä määrärahalla on palkattu lääkäreitä ja hoitajia. Päivystys ylittää lievästi (0,25 milj. e), suun terveydenhuolto toteutuu budjetin mukaisesti ja psykiatria- ja päihdepalvelut alittaa budjettinsa 0,9 milj. eurolla
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut arvioi budjetin ylittyvän 5,7 milj. eurolla. Ylityksestä osan selittää kesäkuussa 2016 kohdennettu 1,0 milj. euron määräraha kotihoidon vahvistamiseen ja 2,3 milj. euron määräraha aiemman ylitysennusteen kattamiseen. Ylitysennusteesta lopun 2,4 milj. euron osalta on ryhdytty osaston sisäisiin toimenpiteisiin, joita ovat muun muassa sijaisten ja vuokratyövoiman sekä ostopalvelujen käytön vähentäminen.
Talous- ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän 7,5 milj. euroa. Alituksesta vuokrakulujen osuus on 5,3 milj. euroa. Vuokrien alitukseen sisältyy tilakeskuksen tekemä 1,8 milj. euron vuokranalennus. Muilta osin alitusta syntyy tilahallintoon liittyvien palvelujen ostoissa sekä materiaalihankinnoissa.
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi syntyvän pientä säästöä (0,1 milj. euroa).
Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,4 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustason noususta ja tehtyjen investointien aiheuttamista lisäkuluista käyttökustannuksiin.
Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta ja Toivolanmäen perheryhmäkodin käynnistämisestä aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten on haettu erikseen teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 13,8 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu pääosin vastaanottokeskuksista ja perheryhmäkodista.
Toimeentulotuki (3 10 04)
Tammi-lokakuun toteuma verrattuna vuoden 2015 vastaavaan aikaan on toteumat pysyneet samana. Tänä vuonna ei tullut indeksikorotusta toimeentulotuen perusosaan. Perustoimeentulotuen maksatuksen siirtymäaika Kelaan on 31.3.2017 asti.
Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)
Työllisyyden hoidon talousarviokohdalla syntyy lievä (0,15 milj. e) budjettialitus. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)
Ennusteessa on sisällä ylijäämän palautus sekä vuosilta 2015 että 2016. Vuoden 2015 ylijäämä Helsingin osalta oli noin 21 miljoonaa euroa. HUS on pyrkinyt sopeuttamaan toimintaansa mm. erityyppisillä henkilöstökulujen sopeutuksilla, eräiden toimintojen kotiuttamisella, lääkekulujen sopeuttamisella sekä sairaansijojen vähentämisellä. Toimenpiteistä huolimatta talousarviokohdalla on runsaan 9 miljoonan euron ylitysuhka.
Apotti (3 10 07)
Apotti talousarviokohdan menojen huomattava alittuminen johtuu toisaalta siitä, että vuoden 2016 budjetti on tehty sellaisessa vaiheessa, jolloin ei ollut vielä tarkkaa selvyyttä hankkeen vuodelle 2016 kohdistuvista kustannuksista ja käynnistymisajasta ja toisaalta markkinaoikeuteen tehdyn valituksen aiheuttamasta hankkeen viivästymisestä noin 8 kuukaudella. Helsingin kustannukset ovat 38 % Apotin kaikista niistä kustannuksista, joita ei aktivoida taseeseen. Kustannukset kasvavat siinä vaiheessa kun lainan kuoletus käynnistyy.
Palvelut
Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:
| TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 2016 | Ero TA-Enn |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti | 220 628 | 225 000 | 225 000 | 0 |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi | 55 658 | 81 000 | 55 000 | -26 000 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti | 55 120 | 51 000 | 56 000 | +5 000 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi | 1 974 | 1 000 | 1 500 | +500 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 107 718 | 122 000 | 112 000 | -10 000 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 12 236 | 11 000 | 14 000 | +3 000 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 42 682 | 50 000 | 50 000 | 0 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 8 694 | 10 000 | 10 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti | 22 563 | 21 000 | 22 800 | +1 800 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi | 2 066 | 3 000 | 2 100 | -900 |
Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk | 322 834 | 327 000 | 319 000 | -8 000 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk | 198 273 | 210 000 | 188 500 | -21 500 |
Lähiverkostosijoitukset | 8 480 | 10 000 | 12 000 | +2 000 |
Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti | 19 652 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 36 129 | 34 000 | 34 000 | 0 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat | 914 | 892 | 909 | +17 |
Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat | 130 | 130 | 130 | +0 |
|
|
|
|
|
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti | 497 689 | 490 000 | 500 000 | +10 000 |
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi | 284 402 | 280 000 | 273 000 | -7 000 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti | 404 262 | 420 000 | 418 300 | -1 700 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi | 326 052 | 330 000 | 333 400 | +3 400 |
Hammashuolto, käynti | 528 088 | 478 000 | 535 700 | +57 700 |
Pkl-vastaanotto, käynti | 51 225 | 50 000 | 47 700 | - 2 300 |
Pkl-vastaanotto, muu asiointi | 18 911 | 18 000 | 22 000 | + 4 000 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 44 505 | 42 000 | 45 300 | +3 300 |
Tk-päivystys, käynti | 132 414 | 127 000 | 138 900 | +11 900 |
Tk-päivystys, muu asiointi | 1 765 | 2 000 | 1 700 | - 300 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 175 498 | 172 000 | 172 900 | + 900 |
Psykiatrian avohoito, muu asiointi | 56 359 | 50 000 | 58 200 | +8 200 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät | 77 952 | 81 000 | 70 500 | - 10 500 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 74 244 | 73 000 | 76 500 | +3 500 |
Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana | 60 187 | 60 000 | 59 500 | -500 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 137 296 | 130 000 | 130 800 | +800 |
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht | 64 102 | 63 000 | 72 700 | +9 700 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht | 38 809 | 45 000 | 43 000 | +3 000 |
|
|
|
|
|
Kotihoito, käynti | 2 852 259 | 2 650 000 | 2 880 000 | +230 600 |
Kotihoito, muu asiointi | 46 030 | 150 000 | 225 000 | +75 000 |
Somaattinen sairaalahoito | 30 106 | 33 000 | 31 500 | -1 500 |
Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk | 1 090 054 | 1 050 000 | 1 023 000 | -27 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 580 870 | 450 000 | 416 000 | -34 000 |
|
|
|
|
|
Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Terveysneuvonnan käyntien osalta ennustetaan tilinpäätöksen tasoa ja muun asioinnin ennustetaan jäävän alle tavoitteen. Digitaalisten palvelujen kehittäminen (perheentuki, chat), vähentävät asiakkaiden muuta hoitoasiointia (puhelut, sähköinen yhteydenotto terveydenhoitajaan, kirje tarkastuksesta pois jääneille). Lisäksi kehitetään uusia palvelumuotoja, jolloin vastaanottokäynnit korvautuvat ryhmäkäynneillä (imetysohjausryhmät, raskausdiabetesryhmät, neuvola päiväkodissa, lastenneuvolan kuuden kuukauden ryhmä sekä moniammatillinen palvelutarpeen arviointi). Tällä toiminnalla voidaan suunnata tukea niille lapsille ja perheille, jotka ovat eniten tuen tarpeessa.
Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan ylittävän vuoden 2015 toteutuneen tason. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:
Sosiaali- ja terveyspalvelut |
|
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa | Toteutuu |
2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa" -toimintamalli (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa) | Toteutuu |
4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle | Toteutuu |
5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella | Toteutuu |
6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta | Toteutuu |
|
|
Toimeentulotuki |
|
Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille | Toteutuu |
|
|
Työllistäminen |
|
Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana | Toteutuu |
Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.
Investoinnit
Investointien ennuste on seuraava:
(1000 e) | TA 2016 | Ylitysoikeudet | Ennuste 31.10 | Ero TA 2016 |
Tietotekniikkahankinnat | 5 000 | 576 | 3 886 | +1 690 |
Muut hankinnat | 4 613 | 404 | 4 717 | +300 |
Yhteensä | 9 613 | 980 | 10 293 | +1 990 |
Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016. Tietotekniikkahankintojen osalta arvioidaan noin 1,7 milj. euroa jäävän käyttämättä vuoden 2016 aikana. Tästä määrärahasta tullaan tämänhetkisen tiedon mukaan tullaan esittämään vuodelle 2017 siirtomäärärahaksi hankkeet, joista on tehty päätökset mutta joista ei vielä ole syntynyt laskutettavaa. Tällaisia ovat esimerkiksi RAI-järjestelmäkokonaisuus, tapahtumavalvontajärjestelmä, sähköisen asioinnin hankekokonaisuuden hankintoja ja järjestelmien ylläpitokehitys. Muun irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan lähelle budjetoitua tasoa.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on edelleen toteutumassa budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 milj. euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 milj. euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Vallitsevan matalahkon kustannustason nousun tilanteessa edellytykset budjetissa pysymiselle ovat hyvät. Vastaanottokeskusten ja perheryhmäkodin lisäkustannusten osalta tehdään erillinen teknisluonteinen ylitysoikeusesitys.
Osastojen ennusteissa on mukana virastopäällikön kohdentamattomista määrärahoista tehdyt kohdennukset terveys- ja päihdepalveluihin sekä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin. Näiden kohdennusten kokovuotinen toteuma joudutaan ottamaan huomioon myös vuoden 2017 budjetin suunnittelussa.
Tässä vaiheessa vuotta ei ole enää tarkoituksenmukaista tehdä virastopäällikön käyttöön jätetyistä määrärahoista uusia kohdennuksia ydintoimintoihin, koska ennuste on edelliseen ennusteeseen nähden parantumassa.
Toimeentulotuen kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohdan aiempaa selvästi pienempi ylitys on näennäinen, koska ennusteessa on huomioitu HUS:n valtuuston kesällä 2016 päättämä vuoden 2015 ylijäämän palautus.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 27.09.2016 § 224
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.8.2016 tilanteessa.
14.06.2016 Ehdotuksen mukaan
05.04.2016 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||