18/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/10

22.11.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden jalkauttamista vanhuspalvelukentälle koskevasta aloitteesta

HEL 2016-009633 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Jäsen Anna Vuorjoki pyysi asian pöydälle.

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 310 46933

helena.soini(a)hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden jalkauttamisesta vanhuspalvelujen kentälle koskevasta Honkasalon ym. valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

"Luottamushenkilöiden osallistumiseen kotihoidon asiakkaiden kotikäynneille sisältää asiakkaan näkökulmasta ongelmallisia kohtia. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö turvaa asiakkaan ja potilaan oikeudet häntä koskevien tietojen salassapitoon. Jo sosiaali- tai terveydenhuollon asiakkuus on salassa pidettävä asia eikä työntekijä saa antaa tietoa siitä ulkopuolisille. Asiakastapaamisessa saatu tieto asiakkaan ympäristöstä on myös salassa pidettävää. Useat kotihoidon asiakkaat, kuten monet muutkin ikääntyneiden palvelujen asiakkaat, ovat muistisairaita. Heidän kykynsä itse arvioida ja tehdä päätöksiä ja suojella omaa yksityisyyttään voi olla rajoittunutta. Helsingin kaupunki palvelujen tarjoajana on sitoutunut turvaamaan myös heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden oikeudet. Luottamushenkilön eli hoidon kannalta ulkopuolisen osallistuminen kotikäynnille hoidettavan kotona ja hoitotilanteessa ei ole eettisesti ongelmaton asia. Koti on yksityinen paikka eikä ennakkojärjestelyistä huolimatta voida olla varmoja siitä, että asiakkaan näkökulmasta yksityisyys ja salassapito toteutuu.

Palvelujen hyvä tuntemus voi edesauttaa päätöksenteossa ja suunnittelussa mukana olevia kehittämään palveluja ja kuulemaan asiakkaita nykyistä paremmin. Palveluihin on mahdollisuus tutustua muutenkin kuin osallistuen kotikäynnille. Erilaisten asiakasraatien toiminnan seuraaminen ja asiakastilaisuuksiin osallistuminen antavat paljon tietoa toiminnasta. Vapaaehtoistoimijana tutustuu myös palveluihin. Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa toimivat vapaaehtoistyön koordinaattorit ohjaavat ja avustavat vapaaehtoisia. He voivat myös ohjata luottamushenkilöitä palvelujen äärelle. Eläkeläisille ja työttömille tarkoitettuun palvelukeskustoimintaan voi jokainen tutustua vapaasti vieraillen haluamissaan palvelukeskuksissa ja osallistuen eri tapahtumiin. Toisten asiakkaiden kanssa keskustellen saa monipuolisen käsityksen siitä, miten palvelu toimii. Ensimmäistä kertaa palveluja kohtaava voi myös nähdä uusia asioita, joita vakituiset asiakkaat ja henkilökunta eivät huomaa. Siksi palautteen antaminen ja huomioiden viestittäminen yksiköiden esimiehille on tärkeää ja auttaa parantamaan palvelua. Palautteen voi antaa myös palautejärjestelmän kautta. Sieltä voidaan koota luottamusmiesten palautteet erikseen käsittelyyn.

Sosiaali- ja terveysviraston johtavat viranhaltijat osana työtään ja perehtymistään osallistuvat suunnitellusti eri yksiköiden toimintaan työntekijöiden rinnalla. Luottamushenkilöillä on jo tällä hetkellä mahdollisuus tutustua palveluihin eri tavoin ottaen huomioon hoidon luottamuksellisuus ja asiakkaiden tietosuoja. Luottamushenkilön osallistuminen kotikäynneille työntekijän työparina on asiakkaan tietosuojan näkökulmasta ongelmallista. Luottamushenkilön osallistuminen kotikäynnille edellyttää kirjallista lupaa kotihoidon asiakkaalta ja työntekijältä sekä luottamushenkilön kirjallisen salassapitositoumuksen. Luottamushenkilöllä ei ole oikeutta käyttää kotikäynnillä saamiaan tietoja julkisesti muussa yhteydessä. Asiakkaiden yksityisyyden ja tietosuojan turvaamiseksi sosiaali- ja terveyslautakunta ei pidä tarpeellisena organisoida erikseen luottamushenkilöille tutustumisaikaa yhdeksi päiväksi vanhuspalvelujen kenttätyöhön työntekijöiden työpariksi.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Luottamushenkilöiden ja johtavien viranhaltijoiden jalkautumisella vanhuspalvelujen pariin ei ole suoria terveys- ja hyvinvointivaikutuksia."

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausunnon kaupunginhallitukselle 13.12.2016 mennessä valtuutettu Veronika Honkasalon ja 47 muun valtuutetun ryhmäaloitteesta luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden jalkauttamisesta vanhuspalvelujen kentälle.

Lausunto on pyydetty myös vanhusneuvostolta.

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen