Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/7 | |
| 22.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 282
Sosiaali- ja terveysviraston kotiaterioiden ateria-automaattipalvelujen hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen
HEL 2016-010290 T 02 08 02 00
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä kotiaterioiden ateria-automaattipalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön
tekemään hankinnasta päätöksen
päättämään optiokauden käyttöönotosta
allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavan sopimuksen, sekä
päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 310 43030
kaijaleena.kristola(a)hel.fi
Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096
mika.vertainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6§) |
2 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6§) |
3 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6§) |
4 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6§ ) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.8.2016 § 196 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että osastopäällikön osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa talous ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kotihoito järjestää kotiin toimitettavia ateria-automaattipalveluja asiakkaille, jotka eivät itse kykene suoriutumaan ruuanlaitosta. Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelun tukipalvelu.
Kotihoidon asiakkaat ovat ikääntyneitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai he ovat muistisairaita, jotka vielä pärjäävät itsenäisesti tai kotihoidon tukemana omassa tutussa elinympäristössään mm. ateriapalvelujen avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja ja sotainvalideja sekä omaishoidon piirissä olevia asiakkaita. Sopimuskauden aikana saattaa tulla muitakin asiakasryhmiä, joista sovitaan erikseen.
Hankinnan kohteena on vuonna 2010 edellisen kerran kilpailutettu kotiaterioiden ateria-automaattipalvelu kotihoidon asiakkaille koko Helsingin alueella.
Tarjouskilpailu
Sosiaali- ja terveysvirasto on valmistellut kilpailutusta tekemällä markkinakartoituksen hankinnan kohteesta, julkaisemalla 2.2.2016 tietopyynnön osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tietopyynnöllä selvitettiin markkinoilla toimivia ateria-automaattipalveluja tuottavia yrityksiä, jotka voisivat tarjota palvelujaan viraston kotihoidon asiakkaille. Lisäksi tietopyynnössä pyydettiin markkinoilla toimivia yrityksiä kertomaan toimintatapojaan ja näkemyksiään kotiaterioiden järjestämiseen liittyen.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu kaupungin hankintakeskuksen kanssa. Hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut asiakirjat. Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja sen vähimmäisvaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja
taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-4. Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa muualla julkaista ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet -osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Osatarjoukset
Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia, sillä niiden hyväksyminen eri palvelualueille mahdollistaisi alueellisesti vaihtelevan palvelun sisällön, hinnoittelun sekä saatavuuden.
Osatarjousten kieltäminen toteuttaa palvelua käyttävien kuntalaisten yhdenvertaista kohtelua koko Helsingin alueella.
Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta
Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on alin hinta, jolloin tarjouskilpailun voittaa alimman hinnan tarjonnut tarjoaja.
Tarjouspyyntöasiakirjojen laadullisten vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Sopimuskausi ja muut ehdot
Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 2.5.2017 ja varsinaiset tilaukset uudelta palveluntuottajalta alkaisivat 1.7.2017. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta päättää tilaaja.
Sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Tarjouspyyntöön tuleva sopimusluonnos on liitteessä 2.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 310 43030
kaijaleena.kristola(a)hel.fi
Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096
mika.vertainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6§) |
2 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6§) |
3 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (614/2007) 6§) |
4 | Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6§ ) |
Muutoksenhaku
A | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
B | Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Hankintakeskus
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
Tukipalvelut
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 08.11.2016 § 262
HEL 2016-010290 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
08.11.2016 Pöydälle
Jäsen Anna Vuorjoki pyysi asian pöydälle.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 310 43030
kaijaleena.kristola(a)hel.fi
Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096
mika.vertainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||