16/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/5

11.10.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Tapulikaupungin asukastiloja koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2016-007579 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Pertti Villon ym. tekemästä Tapulikaupungin asukastiloja koskevasta valtuustoaloitteesta:

”Asukastalot- ja tilat sekä asukkaiden erilainen yhteistyö edesauttavat omaehtoista kansalaistoimintaa ja niiden avulla voidaan tukea alueen asukkaita ja yhteisöjä. Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä, että Helsingissä on tarjolla eri toimijoiden vastuulla olevia matalan kynnyksen asukastiloja ja kokoontumismahdollisuuksia tasapuolisesti. Toiminnassa tulee olla halukkuutta ja osaamista kohdata eri väestö- ja kulttuuriryhmiin kuuluvia kaupunkilaisia.

Helsingissä on useita kymmeniä kaikille avoimia asukastiloja- ja taloja. Osaa näistä hallinnoivat asukasyhdistykset ja kaupunginosaseurat ja osaa kaupungin eri hallintokunnat. Myös pääasiassa muussa käytössä olevia kaupungin ja järjestöjen tiloja on sovittuina aikoina tarjolla asukkaiden, ryhmien ja yhdistysten toimintaan. Tapulikaupungissa tällainen tila on Tapulin nuorisotalo, jonka käyttö on runsasta.

Sosiaali- ja terveysviraston aluetyössä toimitaan yhdessä asukkaiden kanssa alueiden kehittämiseksi ja viihtyvyyden lisäämiseksi. Erityispainotuksena on heikommassa asemassa ja syrjäytymisvaarassa olevien kuntalaisten auttaminen ja tukeminen. Toiminta on kaikille avointa, pääsääntöisesti maksutonta ja sitä toteutetaan viraston ylläpitämissä asukastiloissa ja lähiöasemilla sekä muissa tiloissa eri puolilla kaupunkia. Lisäksi lähityöntekijät jalkautuvat asukkaiden pariin kaduille ja ostoskeskuksiin. Toimintaa kehitettäessä otetaan huomioon kaupungin eri alueiden ja niiden asukkaiden tilanne ja tarpeet.

Sosiaali- ja terveysvirasto tekee yhdyskuntatyötä Pohjois-Helsingin asuinalueilla. Tapulikaupungissa ei ole viraston hallinnoimaa asukastaloa, mutta ensi vuoden alusta alkaen Tapulikaupunkiin kohdennetaan yhdyskuntatyöntekijän työpanosta. Näin pyritään edistämään sosiaali- ja terveystoimen strategian mukaisesti kaupunkilaisten hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Eri kaupunginosissa sijaitsevat matalan kynnyksen periaatteella toimivat asukastalot, -tilat ja -ryhmät voivat osaltaan edistää ihmisen hyvinvointia ja terveyttä mahdollistamalla vaihtelun, virkistyksen, sosiaalisen tuen, ohjauksen ja neuvonnan saamisen ilman kustannuksia ja lähellä omaa kotia. Toiminnalla voidaan vähentää yksinäisyyttä ja syrjäytymisriskiä sekä lisätä yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.”

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Villo Pertti valtuustoaloite Kvsto 22.6.2016 asia 14_ilman allekirjoituksia

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausunnon kaupunginhallitukselle 9.11.2016 mennessä valtuutettu Pertti Villon ja 16 muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, joka koskee asukastilojen puuttumista Tapulikaupungista.

Lausunto on pyydetty myös kiinteistölautakunnalta, kaupunkisuunnittelulautakunnalta, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalta sekä nuorisolautakunnalta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen