Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

16/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/8

 

11.10.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 248

Kauppapalvelujen hankintapäätöksen oikaisuvaatimus

HEL 2016-004509 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Mainio Vire Oy:n oikaisuvaatimuksen talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön päätöksestä 26.8.2016 § 307, joka koskee sosiaali- ja terveysviraston kauppapalvelujen hankintaa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

Erja Snellman, hankintapäällikkö, puhelin: 310 74402

erja.snellman(a)hel.fi

Liitteet

1

Mainio Vire Oy Oikaisuvaatimus

2

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 1

3

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 2

4

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 3

5

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 4

6

Servea Oy vastine oikaisuvaatimuksesta

7

Servea Oyn vastineen liite 1

8

Servea Oyn vastineen liite 2

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintaoikaisuvaatimus

Sosiaali- ja terveysviraston talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikkö päätti 26.8.2016 § 307 valita tarjousvertailun perusteella Servea Oy:n kauppapalvelujen palvelutuottajaksi. Tarjouksen kilpailutuksessa jättivät Servea Oy sekä Mainio Vire Oy. Muutoksenhaku hankintapäätöksestä on päättynyt 15.9.2016.

Mainio Vire Oy on tehnyt hankintapäätöksestä sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitetun oikaisuvaatimuksen 13.9.2016, joka toimitettiin Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan sisällä. Oikaisuvaatimus on liitteissä 1-5.

Kauppapalvelujen hankintapäätöksestä ei ole tehty muita markkinaoikeusvalituksia tai hankintaoikaisuvaatimuksia.

Mainio Vire Oy esittää oikaisuvaatimuksessaan, että hankintayksikön tulisi hylätä Servea Oy:n tarjous hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisena, sillä palvelutuottaja ei sen mukaan pysty tuottamaan tarjouspyynnössä edellytettyä palvelua tarjouksensa mukaisella keräily- ja kuljetusmaksulla 2,84 euroa/kerta. Mainio Vire Oy:n tarjoama keräily- ja kuljetusmaksu oli 10,57 euroa/kerta.

Mainio Vire Oy perustelee vaatimustaan Servea Oy:n Helsingin kaupungin edellisestä kauppapalvelukilpailutuksesta markkinaoikeuteen vuonna 2013 tekemällä valituksella, joka koski tuolloin tarjouskilpailun voittaneen Kespro Oy:n tarjousta. Markkinaoikeus hylkäsi valituksen.

Mainio Vire Oy toteaa, että sen laskelmien mukaan Servea Oy:n antama tarjoushinta ei voi kattaa kustannuksia. Mainio Vire Oy toteaa lisäksi näkemyksenään, että Servea Oy:n tarjous on perustunut saalistushinnoitteluun, jossa yritys tarkoituksella altistaa itsensä tappioille tai luopuu voitoista lyhyellä aikavälillä olemassa olevien tai potentiaalisten kilpailijoiden sulkemiseksi pois markkinoilta.

Mainio Vire Oy toteaa, että hankintalain 63 §:n mukaan hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen ja että Servea Oy:n tarjous olisi tullut sulkea tarjouskilpailusta, minkä jälkeen Mainio Vire Oy:n tarjous olisi ollut halvin sekä kokonaistaloudellisesti kannattavin.

Asianosaisen kuuleminen

Hallintolain 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Servea Oy:lle on lähetetty oikaisuvaatimuksen sisältöön liittyen kuulemispyyntö 21.9.2016, johon Servea Oy antoi vastineensa 26.9.2016. Servea Oy:n vastine on liitteissä 6-8.

Servea Oy:n vastineen mukaan Mainio Vire Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämä väite siitä, ettei Servean tarjoushinta kata edes henkilökustannuksia johtunee Servean vuonna 2013 Kespro Oy:n tarjouksesta tekemästä markkinaoikeusvalituksesta, joka perustui Servean tuon aikaisiin toimintamalleihin. Toiminnan uudelleen organisoimisen ja tehostamisen vuoksi Servea Oy kykenee toimittamaan kauppapalvelut tarjoamallaan hinnalla niin, että toiminta on kannattavaa.

Servea Oy toteaa, että väite saalistushinnoittelusta on perusteeton. Tarjouksen hylkääminen saalistushinnoittelun vuoksi edellyttäisi lisäksi lainvoimaista tuomiota kilpailulainsäädännön rikkomisesta. Servea ei ole määräävässä markkina-asemassa, eikä sillä edes olisi mahdollisuutta saalistushinnoitteluun. 

Päätöksen perustelu

Hankintalain 63 §:n perusteella hankintayksiköllä on oikeus, mutta ei velvollisuutta hylätä poikkeuksellisen alhainen tarjous. Arvioitaessa, onko tarjottu hinta poikkeuksellisen alhainen, lähtökohtana ei tarvitse olla tarjouskilpailussa toiseksi tullut tarjoaja.

Servea Oy:n tarjoama hinta on melkein sama, kuin kauppapalvelun hankinnan edellisen tarjouskilpailun voittaneella tarjoajalla Kespro Oy:lla, joka tarjosi 2,85 euroa/kerta. Tämän vuoksi sosiaali- ja terveysvirastolla on syytä olettaa, että Servea Oy:n hinta 2,84 euroa/kerta ei ole hankintalain 63 §:n näkökulmasta poikkeuksellisen alhainen.

Kauppapalvelujen kilpailutuksen tarjouspyynnössä tarjoajille on asetettu sekä ammatilliset että taloudelliset vähimmäisvaatimukset, joiden täyttymisen on katsottu osoittavan tarjoajan kyvyn ja osaamisen tuottaa asianmukaista kauppapalvelua tulevan sopimuskauden ajan. Molemmat kauppapalvelun kilpailutukseen osallistuneet tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto on tarkistanut ennen hankintapäätöksen tekemistä, ovatko tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoajat täyttäneet tilaajavastuulain (1233/2006) mukaiset velvoitteensa. Tilaajavastuulailla mm. varmistetaan, että yritykset täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Servea Oy:tä koskevat tiedot eivät sisällä työnantajavelvoitteisiin tai sopimuspuolena toimimiseen liittyviä laiminlyöntejä.

Sosiaali- ja terveysvirasto pitää Mainio Vire Oy:n oikaisuvaatimusta perusteettomana. Kauppapalvelujen kilpailutuksesta 27.8.2016 307 § tehtyä hankintapäätöstä ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

Erja Snellman, hankintapäällikkö, puhelin: 310 74402

erja.snellman(a)hel.fi

Liitteet

1

Mainio Vire Oy Oikaisuvaatimus

2

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 1

3

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 2

4

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 3

5

Mainio Vire Oy oikaisuvaatimuksen liite 4

6

Servea Oy vastine oikaisuvaatimuksesta

7

Servea Oyn vastineen liite 1

8

Servea Oyn vastineen liite 2

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7
Liite 8

Tiedoksi

Hankintakeskus

Talous- ja tukipalvelut

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveysvirasto Talous- ja tukipalvelut Osastopäällikkö 26.08.2016 § 307

HEL 2016-004509 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveysviraston talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikkö päättää tarjouskilpailun hintavertailun perusteella valita Servea Oy:n tarjouksen kauppapalvelujen hankinnan sopimuskaudelle.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo yhteensä kuuden vuoden sopimuskaudella (sisältää kolmen vuoden option) ilman arvonlisäveroa on n. 1,4 miljoonaa euroa.

Päätöksen perustelut

Asian tausta ja aikaisempi käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 31.5.2016 § 142 sosiaali- ja terveysviraston kauppapalvelun hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintapäätöksen tekemisen delegoinnista talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikölle.

Sosiaali- ja terveysvirasto on kilpailuttanut hankinnan, sillä kyseessä on käyttöoikeussopimus, jossa sopimuskumppani saa yksinoikeuden toimittaa kauppapalvelua asiakkaalta kerättävää maksua vastaan. Käyttöoikeussopimus on hankintalain mukaan kilpailutettava.

Sosiaali- ja terveysvirastolle ei aiheudu kustannuksia kauppapalvelusta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 8.6.2016 päivättyyn tarjouspyyntöön H063-15/ HEL 2016-004509. Kilpailutus on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 8.6.2016 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa sekä tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Tarjouspyynnöstä esitettävien kysymysten jättöaika päättyi 20.6.2016. Liitteessä 1 on tarjouspyynnöstä esitetyt kysymykset ja vastaukset.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 11.8.2016. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät:

        Mainio Vire Oy

        Servea Oy

Tarjouskilpailussa oli kielletty osatarjoukset, sillä osatarjousten kieltäminen toteuttaa palvelua käyttävien kuntalaisten yhdenvertaista kohtelua koko Helsingin alueella.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön kohdassa 8. tarjoajille asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittavalle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavan palvelun on pitänyt täyttää. Tarjoukset, jotka eivät täytä tarjouspyynnön vaatimuksia, tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisina.

Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavan kauppapalvelun valintaperusteena on halvin vertailuhinta.

Vertailuhinta muodostuu siten, että keräily- ja kuljetushinnan painoarvo on 80 % ja tuotekorin hintojen painotetun yhteishinnan painoarvo 20 %. Varsinainen hintalomake oli esitetty tarjouspyyntöön sisältyneessä liitteessä.

Tarjouskilpailun perusteella valitaan yksi palveluntuottaja.

Tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2. Halvimman vertailuhinnan antoi Servea Oy, jonka tarjouksen kauppapalvelun keräily- ja kuljetusmaksun hinta asiakkaalle on 2,84e / kerta.

Sopimus

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 vuorokauden kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu tilaamaan mitään tiettyä määrää palvelua missään tietyssä laajuudessa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 31.5.2016 oikeuttanut talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön allekirjoittamaan solmittavan sopimuksen, päättämään mahdollisen optio-oikeuden käyttöönotosta, sekä päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Lisätiedot

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 31.05.2016 § 142

HEL 2016-004509 T 02 08 02 00

Päätös

A  Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä kauppapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B  Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön

        tekemään hankinnasta päätöksen

        päättämään optiokauden käyttöönotosta

        allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä

        päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

03.05.2016 Poistettiin

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ann-Marie Turtiainen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 42692

ann-marie.turtiainen(a)hel.fi

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566